Приказ основних података о документу

Motor functioning as an indicator of numerical abilities

dc.contributorVuković Mile
dc.contributorŽunić Pavlović Vesna
dc.contributorGrbović Aleksandra
dc.contributorRadovanović Vesna
dc.creatorNišević, Snežana
dc.creatorNikolić, Snežana
dc.date.accessioned2021-06-17T14:02:39Z
dc.date.available2021-06-17T14:02:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-86-6203-129-7
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3187
dc.description.abstractOvo istraživanje bavi se odnosom motoričkog funkcionisanja i matematičkih (numeričkih) veština u kontekstu čestog komorbiditeta kod neurorazvojnih poremećaja, pre svega motoričkog poremećaja sa teškoćama u učenju / egzekutivnim funkcijama. Cilj rada je da ispita da li se razvoj logičkih operacija (LO), kao preduslova za efikasno rešavanja matematičkih (numeričkih) problema, može objasniti motoričkim funkcionisanjem. Uzorak je činilo 331 dete školskog uzrasta oba pola, starosti od 7,3 do 11 godina bez medicinskog rizika i bolesti, prosečne i natprosečne inteligencije. Procenjeno je motoričko funkcionisanje, kao prediktivna varijabla, u domenima neuromaturacija, opšte motoričke sposobnosti, senzorno-motorna integracija, izvođenje pokreta na verbalni nalog i imitacijom, a logičke operacije u aspektima inkluzija broja (IN), kontekstualno korišćenje informacija (CI), odabir relevantne informacije (RI), korišćenje aritmetičkog principa (AP) kao zavisna varijabla. Hijerarhijska regresiona analiza, nakon uklanjanja uticaja IQ, pokazala je da skup prediktorskih varijabli objašnjava 22,2% (p < 0,001) uspešnosti u zadacima logičkih operacija. Pojedinačno, model objašnjava 18,9% (p < 0,001) varijanse za zadatak inkluzija broja, 17,7% (p < 0,001) kontekst informacija, 13,2% (p = 0,004) odabir relevantne informacije i 19,0% (p = 0,001) korišćenje aritmetičkog principa. Nađena je značajna korelacija između posmatranih domena motoričkog funkcionisanja i logičkih operacija. Rezultati pokazuju da je motoričko funkcionisanje značajan indikator razvoja logičkih operacija kao pretpostavke numeričkih veština. Korišćeni model procene mogao bi biti koristan u identifikaciji dece koja su u riziku od podbacivanja u matematici, a profil motoričkog razvoja u kreiranju individualnih rehabilitacionih i korektivnih programa i strategija podrške u nastavi matematike.
dc.description.abstractThis research deals with the relation between motor functioning and mathematical (numerical) skills in accordance with comorbidity in neurodevelopmental disorders, in particular motor disorder with learning disabilities / executive functions. The aim of this paper was to investigate whether logical operations (LO) as the prerequisite of efficient mathematical (numerical) problem solving can be explained by motor functioning. The sample consisted of 331 school-age children of both genders, aged between 7.3 to 11, without medical risk and diseases, with average and above-average intelligence. In the study, we examined motor functioning in the domain of neuromaturation, general motor abilities, sensory-motor integration, execution of movements on verbal order and imitation, as a predictive variable, and logical operations in aspects of inclusion of number (IN), contextual use of information (CI), selection of relevant information (RI), using the arithmetic principle (AP) as a dependent variable. Hierarchical regression analysis, after removing the impact of IQ, showed that a set of predictor variables explains 22.2% (p < 0.001) of variance in logical operations. The model explained 18.9% (p < 0.001) of variance in inclusion of number, 17.7% (p < 0.001) in context of information, 13.2% (p = 0.004) in selection of relevant information and 19.0% (p = 0.001) in using the arithmetic principle. A significant correlation between observed domains of motor functioning and logical operations was found. The results show motor functioning as a significant indicator of the development of logical operations as the assumption of numerical skills. The used assessment model can be useful in identifying children at risk for mathematical underachievement. Motor development profile can be used in creating individual rehabilitation and corrective programs and support strategies in mathematics teaching.
dc.languagesr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179025/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.
dc.subjectmotoričko funkcionisanje
dc.subjectlogičke operacije
dc.subjectrazvojni poremećaji
dc.subjectnumeričke sposobnosti
dc.subjectmotor functioning
dc.subjectlogical operations
dc.subjectdevelopmental disorders
dc.subjectnumerical abilities
dc.titleMotoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnostisr
dc.titleMotor functioning as an indicator of numerical abilities
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage136
dc.citation.other: 129-136
dc.citation.spage129
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/5496/Untitled16.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу