Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji
Discrimination of persons with disabilities in higher education in Serbia
Abstract
Visoko obrazovanje je veoma vaţan faktor ukljuĉivanja osoba sa invaliditetom u društveni
ţivot. MeĊutim, nepristupaĉnost visokoškolskih ustanova u Srbiji veoma oteţava ostvarivanje prava
osoba sa invaliditetom na visoko obrazovanje. Kao negativan primer moramo navesti Fakultet za
specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, koji nije pristupaĉan za osobe sa
invaliditetom. Najveći je paradoks da ova ustanova koja se bavi edukacijom struĉnjaka u oblasti
invalidnosti nema adekvatne uslove za obrazovanje studenata sa invaliditetom, kao i rad zaposlenih
osoba sa invaliditetom. Imajući u vidu da je Republika Srbija još 2009. godine ratifikovala Konvenciju
UN o pravima osoba sa invaliditetom i usvojila zakone o zabrani diskriminacije i spreĉavanju
diskriminacije osoba sa invaliditetom, s pravom se oĉekuje da drţava kroz svoje institucije aktivno
deluje na uklanjanju arhitektonskih i socijalnih barijera koje onemogućavaju puno i ravnopravno
uţivanje ljudskih prava i... osnovnih sloboda svih njenih graĊana. Visokoškolske ustanove imaju
obavezu da izvrše razumna prilagoĊavanja kako bi studenti sa invaliditetom mogli da uĉestvuju u
nastavi kao i ostali studenti. To se odnosi na prilagoĊavanje fiziĉkog okruţenja (npr. izgradnja rampi,
postavljanje liftova, modifikacije na raĉunarskoj opremi u biblioteci), obezbeĊivanje nastavnih
materijala u dostupnom formatu, prilagoĊavanja nastavnog programa i rasporeda nastave, pruţanje
posebnih servisa podrške studentima sa invaliditetom itd. Cilj ovog rada je da ukaţe na problem
nepristupaĉnosti visokoškolskih ustanova u Srbiji i naglasi obavezu drţave da spreĉi diskriminaciju
osoba sa invaliditetom otklanjanjem barijera i stvaranjem jednakih mogućnosti za sticanje visokog
obrazovanja.
Higher education is a very important factor for inclusion of people with disabilities in social
life. However, the inaccessibility of higher education institutions in Serbia greatly impares the
realization of the rights of persons with disabilities to higher education. As a negative example, we
have to mention the Faculty of Special Education and Rehabilitation of the University of Belgrade,
which is not accessible for people with disabilities. The biggest paradox is that this institution for
disability studies does not have adequate conditions for the education of students with disabilities, as
well as the work of employed persons with disabilities. Bearing in mind that the Republic of Serbia
ratified the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2009 and adopted the laws on
the prohibition of discrimination and the prevention of discrimination against persons with
disabilities, it is rightful to expect from the state to actively work through its institution...s on removing
architectural and social barriers that prevent the full and equal enjoyment of human rights and
fundamental freedoms of all citizens. Higher education institutions have an obligation to make
reasonable adjustments to enable students with disabilities to participate in education on the same
basis as other students. It refers to modifications to physical environment (e.g. building ramps,
installing a lift, making modifications to computer equipment in the library), provision of course
materials in accessible format, changes in course design and lecture schedules, provision of
specialized services for students with disabilities, etc. The aim of this paper is to draw attention to the
problem of inaccessibility of higher education institutions in Serbia and to emphasize the obligation of
the state to prevent the discrimination of persons with disabilities by removing barriers and creating
equal opportunities for acquiring higher education.
Keywords:
visoko obrazovanje / invalidnost / pristupaĉnost / diskriminacija / razumna prilagođavanja / higher education / disability / accessibility / discrimination / reasonable adjustmentsSource:
IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova, 2019, 500-505Publisher:
- Centar modernih znanja, Banja Luka
- Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Vasiljević-Prodanović, Danica PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3175 AB - Visoko obrazovanje je veoma vaţan faktor ukljuĉivanja osoba sa invaliditetom u društveni ţivot. MeĊutim, nepristupaĉnost visokoškolskih ustanova u Srbiji veoma oteţava ostvarivanje prava osoba sa invaliditetom na visoko obrazovanje. Kao negativan primer moramo navesti Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, koji nije pristupaĉan za osobe sa invaliditetom. Najveći je paradoks da ova ustanova koja se bavi edukacijom struĉnjaka u oblasti invalidnosti nema adekvatne uslove za obrazovanje studenata sa invaliditetom, kao i rad zaposlenih osoba sa invaliditetom. Imajući u vidu da je Republika Srbija još 2009. godine ratifikovala Konvenciju UN o pravima osoba sa invaliditetom i usvojila zakone o zabrani diskriminacije i spreĉavanju diskriminacije osoba sa invaliditetom, s pravom se oĉekuje da drţava kroz svoje institucije aktivno deluje na uklanjanju arhitektonskih i socijalnih barijera koje onemogućavaju puno i ravnopravno uţivanje ljudskih prava i osnovnih sloboda svih njenih graĊana. Visokoškolske ustanove imaju obavezu da izvrše razumna prilagoĊavanja kako bi studenti sa invaliditetom mogli da uĉestvuju u nastavi kao i ostali studenti. To se odnosi na prilagoĊavanje fiziĉkog okruţenja (npr. izgradnja rampi, postavljanje liftova, modifikacije na raĉunarskoj opremi u biblioteci), obezbeĊivanje nastavnih materijala u dostupnom formatu, prilagoĊavanja nastavnog programa i rasporeda nastave, pruţanje posebnih servisa podrške studentima sa invaliditetom itd. Cilj ovog rada je da ukaţe na problem nepristupaĉnosti visokoškolskih ustanova u Srbiji i naglasi obavezu drţave da spreĉi diskriminaciju osoba sa invaliditetom otklanjanjem barijera i stvaranjem jednakih mogućnosti za sticanje visokog obrazovanja. AB - Higher education is a very important factor for inclusion of people with disabilities in social life. However, the inaccessibility of higher education institutions in Serbia greatly impares the realization of the rights of persons with disabilities to higher education. As a negative example, we have to mention the Faculty of Special Education and Rehabilitation of the University of Belgrade, which is not accessible for people with disabilities. The biggest paradox is that this institution for disability studies does not have adequate conditions for the education of students with disabilities, as well as the work of employed persons with disabilities. Bearing in mind that the Republic of Serbia ratified the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2009 and adopted the laws on the prohibition of discrimination and the prevention of discrimination against persons with disabilities, it is rightful to expect from the state to actively work through its institutions on removing architectural and social barriers that prevent the full and equal enjoyment of human rights and fundamental freedoms of all citizens. Higher education institutions have an obligation to make reasonable adjustments to enable students with disabilities to participate in education on the same basis as other students. It refers to modifications to physical environment (e.g. building ramps, installing a lift, making modifications to computer equipment in the library), provision of course materials in accessible format, changes in course design and lecture schedules, provision of specialized services for students with disabilities, etc. The aim of this paper is to draw attention to the problem of inaccessibility of higher education institutions in Serbia and to emphasize the obligation of the state to prevent the discrimination of persons with disabilities by removing barriers and creating equal opportunities for acquiring higher education. PB - Centar modernih znanja, Banja Luka PB - Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd C3 - IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova C3 - Položaj marginalizovanih grupa u društvu T1 - Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji T1 - Discrimination of persons with disabilities in higher education in Serbia EP - 505 SP - 500 DO - 10.7251/ZCMZ0119500V ER -
@conference{ author = "Vasiljević-Prodanović, Danica", year = "2019", abstract = "Visoko obrazovanje je veoma vaţan faktor ukljuĉivanja osoba sa invaliditetom u društveni ţivot. MeĊutim, nepristupaĉnost visokoškolskih ustanova u Srbiji veoma oteţava ostvarivanje prava osoba sa invaliditetom na visoko obrazovanje. Kao negativan primer moramo navesti Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, koji nije pristupaĉan za osobe sa invaliditetom. Najveći je paradoks da ova ustanova koja se bavi edukacijom struĉnjaka u oblasti invalidnosti nema adekvatne uslove za obrazovanje studenata sa invaliditetom, kao i rad zaposlenih osoba sa invaliditetom. Imajući u vidu da je Republika Srbija još 2009. godine ratifikovala Konvenciju UN o pravima osoba sa invaliditetom i usvojila zakone o zabrani diskriminacije i spreĉavanju diskriminacije osoba sa invaliditetom, s pravom se oĉekuje da drţava kroz svoje institucije aktivno deluje na uklanjanju arhitektonskih i socijalnih barijera koje onemogućavaju puno i ravnopravno uţivanje ljudskih prava i osnovnih sloboda svih njenih graĊana. Visokoškolske ustanove imaju obavezu da izvrše razumna prilagoĊavanja kako bi studenti sa invaliditetom mogli da uĉestvuju u nastavi kao i ostali studenti. To se odnosi na prilagoĊavanje fiziĉkog okruţenja (npr. izgradnja rampi, postavljanje liftova, modifikacije na raĉunarskoj opremi u biblioteci), obezbeĊivanje nastavnih materijala u dostupnom formatu, prilagoĊavanja nastavnog programa i rasporeda nastave, pruţanje posebnih servisa podrške studentima sa invaliditetom itd. Cilj ovog rada je da ukaţe na problem nepristupaĉnosti visokoškolskih ustanova u Srbiji i naglasi obavezu drţave da spreĉi diskriminaciju osoba sa invaliditetom otklanjanjem barijera i stvaranjem jednakih mogućnosti za sticanje visokog obrazovanja., Higher education is a very important factor for inclusion of people with disabilities in social life. However, the inaccessibility of higher education institutions in Serbia greatly impares the realization of the rights of persons with disabilities to higher education. As a negative example, we have to mention the Faculty of Special Education and Rehabilitation of the University of Belgrade, which is not accessible for people with disabilities. The biggest paradox is that this institution for disability studies does not have adequate conditions for the education of students with disabilities, as well as the work of employed persons with disabilities. Bearing in mind that the Republic of Serbia ratified the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2009 and adopted the laws on the prohibition of discrimination and the prevention of discrimination against persons with disabilities, it is rightful to expect from the state to actively work through its institutions on removing architectural and social barriers that prevent the full and equal enjoyment of human rights and fundamental freedoms of all citizens. Higher education institutions have an obligation to make reasonable adjustments to enable students with disabilities to participate in education on the same basis as other students. It refers to modifications to physical environment (e.g. building ramps, installing a lift, making modifications to computer equipment in the library), provision of course materials in accessible format, changes in course design and lecture schedules, provision of specialized services for students with disabilities, etc. The aim of this paper is to draw attention to the problem of inaccessibility of higher education institutions in Serbia and to emphasize the obligation of the state to prevent the discrimination of persons with disabilities by removing barriers and creating equal opportunities for acquiring higher education.", publisher = "Centar modernih znanja, Banja Luka, Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd", journal = "IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova, Položaj marginalizovanih grupa u društvu", title = "Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji, Discrimination of persons with disabilities in higher education in Serbia", pages = "505-500", doi = "10.7251/ZCMZ0119500V" }
Vasiljević-Prodanović, D.. (2019). Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji. in IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova Centar modernih znanja, Banja Luka., 500-505. https://doi.org/10.7251/ZCMZ0119500V
Vasiljević-Prodanović D. Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji. in IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova. 2019;:500-505. doi:10.7251/ZCMZ0119500V .
Vasiljević-Prodanović, Danica, "Diskriminacija osoba sa invaliditetom u sistemu visokog obrazovanja u Srbiji" in IV međunarodna naučna konferencija 'Položaj marginalizovanih grupa u društvu“, Zbornik radova (2019):500-505, https://doi.org/10.7251/ZCMZ0119500V . .