Приказ основних података о документу

dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.date.accessioned2021-06-17T13:58:58Z
dc.date.available2021-06-17T13:58:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-86-89713-06-0
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3122
dc.description.abstractRepetitivno ponašanje karakterišu ponavljajući pokreti, neobični senzorni odgovori, ograničena interesovanja, rutine i rituali. Iako se repetitivna ponašanja najčešće dovode u vezu sa poremećajima iz spektra autizma, poznato je da ona mogu pratitii neka psihijatrijska stanja, oštećenje vida, sindromske poremećaje, kao i intelektualn uometenost. Nalazi u literaturi pokazuju da se prisustvo repetitivnih ponašanja povećava sa dubinom intelektualne ometenosti. Cilj ovog istraživanja je utvrditi da li se učenici sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću razlikuju u učestalosti i intenzitetu ispoljavanja repetitivnog ponašanja, kao i da li pojava ovog ponašanja korelira sa nivoom funkcionisanja ovih osoba u konceptualnim, praktičnim i socijalnim veštinama. Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 40 učenika sa intelektualnom ometenošću nepoznate etiologije uzrasta od 8-14 godina, podeljenih u dveg rupe – učenike sa lakom (N = 18, ASuzrast = 10, 61, SDuzrast = 1,819) i učenike sa umerenom intelektualnom ometenošču (N = 22, ASuzrast = 10, 69, SDuzrast = 1,861). Za potrebe procene prisustva repetitivnog ponašanja korišćen je Upitnik za procenu repetitivnog ponašanja (Development of Repetitive Behaviour Questionnaire-2 – RBQ-2, Leekam et al., 2007), a za utvrđivanje nivoa funkcionisanja kriterijumi iz DSM-5 klasifikacije (APA, 2013). Primenom t-testa nezavisnih uzoraka dobijeno je da nema značajnih razlika u ispoljavanju repetitivnog ponašanja između grupe ispitanika sa lakom (AS = 26,55, SD = 6,45) i ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću (AS = 27,18, SD = 5,34) (t (38) = -0,336, p = 0,739). Statistički značajne korelacije između repepetitivnog ponašanja i nivoa funkcionisanja pronađene su samo u grupi ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću i to za polje konceptualnih veština (r = 0,552, p = 0,008). Dobijeni rezultati pokazuju da je niži nivo konceptualnih veština kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću u vezi sa povećanim ispoljavanjem ponavljajućih ponašanja.
dc.languagesr
dc.publisherResursni centar za specijalnu edukaciju
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik rezimea / VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju", Beograd, 25-26. maj 2019. godine
dc.subjectponavljajuće ponašanje
dc.subjectkonceptualne veštine
dc.subjectintelektualna ometenost
dc.titleRepetitivno ponašanje kod učenika sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošćusr
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage52
dc.citation.other: 52-52
dc.citation.spage52
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/8767/zbornik_beograd_2019_icip_pdftodo_143bviqo2f4lb1q2bh0ema2n_DeletedPages-2.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3122
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу