dc.description.abstract | Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema
istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme
specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem
obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih
kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za
istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do
osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument
korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece,
namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri
kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i
odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih
obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću
(AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06),
sposobnostima empatije deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo
na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je
zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49;
SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa
tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili
rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko
priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina
vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od
strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne
slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20;
SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43).
Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne
kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja
usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti,
kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti | |