Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U Službenom glasniku Republike Srbije br. 74/2018 objavljen je novi
Pravilnik o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni
plan, njegovu primenu i vrednovanje. Novi članovi Pravilnika podrazumevali su
potrebu za dopunom dosadašnje dokumentacije koja je činila sadržaj IOP-a. Ovaj
rad ima za cilj da prikaže mogućnost procene razvojnih sposobnosti
petogodišnjeg dečaka s dijagnozom F84.9 Nespecifikovani pervazivni poremećaj
razvoja (PDD-NOS) prema još uvek aktuelnoj ICD-10. Objavljivanjem
dijagnostičkog priručnika DSM-V, navedena dijagnostička kategorija integriše
se sa srodnom simptomatologijom u Poremećaj iz spektra autizma. Rezultati
procene sposobnosti dečaka koja je izvršena uz pomoć Battelle Developmental
Inventory 2nd Edition (Newborg, 2005), uvršteni su u Pedagoški profil u kojem
su utvrđena područja u kojima je potrebna dodatna podrška i u Plan mera
individualizacije. Navedeni instrument testira pet razvojnih domena
utvrđujući jake strane i potre...be u socijalnom, adaptivnom, motoričkom,
komunikacijskom i kognitivnom skupu veština. Za potrebe ovog rada biće
navedeni samo neki rezultati procene pretočeni u odgovarajuće segmente obavezne
dokumentacije, kao primeri. U okviru socijalnog razvoja detektovano je da
samostalni socijalni kontakt dečak češće ostvaruje sa odraslima, nego sa decom
iz grupe. U okviru podrške, predlaže se da se socijalni kontakt sa vršnjacima
podstiče uz strukturisanu igru i dečakove preferentne aktivnosti, zbog lakše
obrade tranzicija između starih i novih signala. Procena govora i komunikacije
detektuje da dečak koristi jednostavne rečenice sastavljene od subjekta i
predikata, a u polju podrške planira se podsticanje pravilnog naglašavanja
slogova u rečima, uz uvođenje predloga u ekspresivni govor. Planiranom
procenom i merama podrške moguće je sa velikom sigurnošću utvrditi spremnost
dečaka za nastavak školovanja u redovnom sistemu i potrebu za dodatnim
obrazovnim uslugama.
Кључне речи:
PDD-NOS / Battelle Developmental Inventory / podrškak / PravilnikИзвор:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2019, -71Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra AU - Bokun, Aleksandra AU - Čelarević, Dragana AU - Dragović, Sandra PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3048 AB - U Službenom glasniku Republike Srbije br. 74/2018 objavljen je novi Pravilnik o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje. Novi članovi Pravilnika podrazumevali su potrebu za dopunom dosadašnje dokumentacije koja je činila sadržaj IOP-a. Ovaj rad ima za cilj da prikaže mogućnost procene razvojnih sposobnosti petogodišnjeg dečaka s dijagnozom F84.9 Nespecifikovani pervazivni poremećaj razvoja (PDD-NOS) prema još uvek aktuelnoj ICD-10. Objavljivanjem dijagnostičkog priručnika DSM-V, navedena dijagnostička kategorija integriše se sa srodnom simptomatologijom u Poremećaj iz spektra autizma. Rezultati procene sposobnosti dečaka koja je izvršena uz pomoć Battelle Developmental Inventory 2nd Edition (Newborg, 2005), uvršteni su u Pedagoški profil u kojem su utvrđena područja u kojima je potrebna dodatna podrška i u Plan mera individualizacije. Navedeni instrument testira pet razvojnih domena utvrđujući jake strane i potrebe u socijalnom, adaptivnom, motoričkom, komunikacijskom i kognitivnom skupu veština. Za potrebe ovog rada biće navedeni samo neki rezultati procene pretočeni u odgovarajuće segmente obavezne dokumentacije, kao primeri. U okviru socijalnog razvoja detektovano je da samostalni socijalni kontakt dečak češće ostvaruje sa odraslima, nego sa decom iz grupe. U okviru podrške, predlaže se da se socijalni kontakt sa vršnjacima podstiče uz strukturisanu igru i dečakove preferentne aktivnosti, zbog lakše obrade tranzicija između starih i novih signala. Procena govora i komunikacije detektuje da dečak koristi jednostavne rečenice sastavljene od subjekta i predikata, a u polju podrške planira se podsticanje pravilnog naglašavanja slogova u rečima, uz uvođenje predloga u ekspresivni govor. Planiranom procenom i merama podrške moguće je sa velikom sigurnošću utvrditi spremnost dečaka za nastavak školovanja u redovnom sistemu i potrebu za dodatnim obrazovnim uslugama. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS EP - 71 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048 ER -
@conference{ author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Čelarević, Dragana and Dragović, Sandra", year = "2019", abstract = "U Službenom glasniku Republike Srbije br. 74/2018 objavljen je novi Pravilnik o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje. Novi članovi Pravilnika podrazumevali su potrebu za dopunom dosadašnje dokumentacije koja je činila sadržaj IOP-a. Ovaj rad ima za cilj da prikaže mogućnost procene razvojnih sposobnosti petogodišnjeg dečaka s dijagnozom F84.9 Nespecifikovani pervazivni poremećaj razvoja (PDD-NOS) prema još uvek aktuelnoj ICD-10. Objavljivanjem dijagnostičkog priručnika DSM-V, navedena dijagnostička kategorija integriše se sa srodnom simptomatologijom u Poremećaj iz spektra autizma. Rezultati procene sposobnosti dečaka koja je izvršena uz pomoć Battelle Developmental Inventory 2nd Edition (Newborg, 2005), uvršteni su u Pedagoški profil u kojem su utvrđena područja u kojima je potrebna dodatna podrška i u Plan mera individualizacije. Navedeni instrument testira pet razvojnih domena utvrđujući jake strane i potrebe u socijalnom, adaptivnom, motoričkom, komunikacijskom i kognitivnom skupu veština. Za potrebe ovog rada biće navedeni samo neki rezultati procene pretočeni u odgovarajuće segmente obavezne dokumentacije, kao primeri. U okviru socijalnog razvoja detektovano je da samostalni socijalni kontakt dečak češće ostvaruje sa odraslima, nego sa decom iz grupe. U okviru podrške, predlaže se da se socijalni kontakt sa vršnjacima podstiče uz strukturisanu igru i dečakove preferentne aktivnosti, zbog lakše obrade tranzicija između starih i novih signala. Procena govora i komunikacije detektuje da dečak koristi jednostavne rečenice sastavljene od subjekta i predikata, a u polju podrške planira se podsticanje pravilnog naglašavanja slogova u rečima, uz uvođenje predloga u ekspresivni govor. Planiranom procenom i merama podrške moguće je sa velikom sigurnošću utvrditi spremnost dečaka za nastavak školovanja u redovnom sistemu i potrebu za dodatnim obrazovnim uslugama.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS", pages = "71", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048" }
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Čelarević, D.,& Dragović, S.. (2019). Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Društvo defektologa Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Čelarević D, Dragović S. Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:null-71. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Čelarević, Dragana, Dragović, Sandra, "Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048 .