Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem
Characteristics of lexical abilities of different class words in children with specific language impairment
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) pored sintaksičkih deficita
ispoljavaju i značajne deficite leksičko-semantičkih sposobnosti. U novijom
literaturi sve je veći broj radova koji se bavi proučavanjem leksičkih sposob-
nosti u okviru pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod ove dece.
Jezičke varijable, poput apstraktnosti i slikovitosti, u značajnoj meri
određuju konceptualne razlike između pojedinačnih vrsta sadržajnih reči.
Pored semantičkih karakteristika, i sintaksička uloga pojedinačnih vrsta
reči predstavlja značajan faktor leksičkog procesiranja.
Rezultati istraživanja u ovoj oblasti pokazali su da deca sa SJP ispoljavaju
kvalitativno i kvantitativno različite deficite na planu usvajanja,
imenovanja i leksičkog procesiranja imenica, glagola, prideva i priloga, kao i
na planu njihove upotrebe u spontanom govoru. Većina istraživanja je pokaza-
la da deca sa SJP najsporije usvajaju glagole, teže ih i leksički procesiraju i
najmanje upotrebljavaju u spontanom g...ovoru u odnosu na druge vrste sadržajnih
reči. Takođe, ova deca ispoljavaju više teškoća na planu prideva u poređenju sa
imenicama.
Children with specific language impairment
(SLI), in addition to syntactic deficit, exhibited
also significant deficits of lexical-semantic
abilities. There is a growing number of studies
researching lexical skills within particular
types of content words in these children.
Linguistic variables, such as the abstractness
and imageability, to a great extent determine
the conceptual differences between content
words. In addition to the semantic features,
syntactic role of particular types of content
words influence lexical processing in children.
Results of the studies in this field have shown
that children with SLI exhibit quantitatively
and qualitatively different deficits in
acquiring, naming and lexical processing of
nouns, verbs, adjectives and adverbs, as well
as in the use of different content words in the
spontaneous speech. Most of data indicate
that children with SLI have more difficulties
mostly with verbs compared to other types of
content words. Also, it ...seems that adjectives
are more challenging for these children
comparing to nouns.
Greater lexical-semantic difficulties with
verbs can be explained with semantic
characteristics of this class of word, as
well with important role of verbs in the
development of syntactic abilities. However,
children with SLI do not exhibit a qualitatively
different pattern of lexical development
within individual types of content words,
compared with typically developing children.
Keywords:
specifični jezički poremećaj / leksičke sposobnosti / sadržajne reči / specific language impairment / lexical abilities / content wordsSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018., 2018, 163-170Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Drljan, Bojana AU - Vuković, Mile AU - Arsenić, Ivana PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2935 AB - Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) pored sintaksičkih deficita ispoljavaju i značajne deficite leksičko-semantičkih sposobnosti. U novijom literaturi sve je veći broj radova koji se bavi proučavanjem leksičkih sposob- nosti u okviru pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod ove dece. Jezičke varijable, poput apstraktnosti i slikovitosti, u značajnoj meri određuju konceptualne razlike između pojedinačnih vrsta sadržajnih reči. Pored semantičkih karakteristika, i sintaksička uloga pojedinačnih vrsta reči predstavlja značajan faktor leksičkog procesiranja. Rezultati istraživanja u ovoj oblasti pokazali su da deca sa SJP ispoljavaju kvalitativno i kvantitativno različite deficite na planu usvajanja, imenovanja i leksičkog procesiranja imenica, glagola, prideva i priloga, kao i na planu njihove upotrebe u spontanom govoru. Većina istraživanja je pokaza- la da deca sa SJP najsporije usvajaju glagole, teže ih i leksički procesiraju i najmanje upotrebljavaju u spontanom govoru u odnosu na druge vrste sadržajnih reči. Takođe, ova deca ispoljavaju više teškoća na planu prideva u poređenju sa imenicama. AB - Children with specific language impairment (SLI), in addition to syntactic deficit, exhibited also significant deficits of lexical-semantic abilities. There is a growing number of studies researching lexical skills within particular types of content words in these children. Linguistic variables, such as the abstractness and imageability, to a great extent determine the conceptual differences between content words. In addition to the semantic features, syntactic role of particular types of content words influence lexical processing in children. Results of the studies in this field have shown that children with SLI exhibit quantitatively and qualitatively different deficits in acquiring, naming and lexical processing of nouns, verbs, adjectives and adverbs, as well as in the use of different content words in the spontaneous speech. Most of data indicate that children with SLI have more difficulties mostly with verbs compared to other types of content words. Also, it seems that adjectives are more challenging for these children comparing to nouns. Greater lexical-semantic difficulties with verbs can be explained with semantic characteristics of this class of word, as well with important role of verbs in the development of syntactic abilities. However, children with SLI do not exhibit a qualitatively different pattern of lexical development within individual types of content words, compared with typically developing children. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. T1 - Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem T1 - Characteristics of lexical abilities of different class words in children with specific language impairment EP - 170 SP - 163 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2935 ER -
@conference{ author = "Drljan, Bojana and Vuković, Mile and Arsenić, Ivana", year = "2018", abstract = "Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) pored sintaksičkih deficita ispoljavaju i značajne deficite leksičko-semantičkih sposobnosti. U novijom literaturi sve je veći broj radova koji se bavi proučavanjem leksičkih sposob- nosti u okviru pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod ove dece. Jezičke varijable, poput apstraktnosti i slikovitosti, u značajnoj meri određuju konceptualne razlike između pojedinačnih vrsta sadržajnih reči. Pored semantičkih karakteristika, i sintaksička uloga pojedinačnih vrsta reči predstavlja značajan faktor leksičkog procesiranja. Rezultati istraživanja u ovoj oblasti pokazali su da deca sa SJP ispoljavaju kvalitativno i kvantitativno različite deficite na planu usvajanja, imenovanja i leksičkog procesiranja imenica, glagola, prideva i priloga, kao i na planu njihove upotrebe u spontanom govoru. Većina istraživanja je pokaza- la da deca sa SJP najsporije usvajaju glagole, teže ih i leksički procesiraju i najmanje upotrebljavaju u spontanom govoru u odnosu na druge vrste sadržajnih reči. Takođe, ova deca ispoljavaju više teškoća na planu prideva u poređenju sa imenicama., Children with specific language impairment (SLI), in addition to syntactic deficit, exhibited also significant deficits of lexical-semantic abilities. There is a growing number of studies researching lexical skills within particular types of content words in these children. Linguistic variables, such as the abstractness and imageability, to a great extent determine the conceptual differences between content words. In addition to the semantic features, syntactic role of particular types of content words influence lexical processing in children. Results of the studies in this field have shown that children with SLI exhibit quantitatively and qualitatively different deficits in acquiring, naming and lexical processing of nouns, verbs, adjectives and adverbs, as well as in the use of different content words in the spontaneous speech. Most of data indicate that children with SLI have more difficulties mostly with verbs compared to other types of content words. Also, it seems that adjectives are more challenging for these children comparing to nouns. Greater lexical-semantic difficulties with verbs can be explained with semantic characteristics of this class of word, as well with important role of verbs in the development of syntactic abilities. However, children with SLI do not exhibit a qualitatively different pattern of lexical development within individual types of content words, compared with typically developing children.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.", title = "Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem, Characteristics of lexical abilities of different class words in children with specific language impairment", pages = "170-163", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2935" }
Drljan, B., Vuković, M.,& Arsenić, I.. (2018). Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 163-170. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2935
Drljan B, Vuković M, Arsenić I. Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.. 2018;:163-170. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2935 .
Drljan, Bojana, Vuković, Mile, Arsenić, Ivana, "Leksičke sposobnosti na planu pojedinačnih vrsta sadržajnih reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. (2018):163-170, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2935 .