Naturalistički bihevioralni tretmani
Само за регистроване кориснике
2018
Књига (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Izbor tretmana ostaje jedno od velikih pitanja specijalne edukacije. Baš
kao što se u oblasti nastave i nastavnih metoda vodi polemika između zastupnika
instruktivističkih i konstruktivističkih metoda, tako u oblasti tretmana
postoji jaz između biheviorističkih i naturalističkih pristupa.
Tradicionalni bihevioralni tretmani su stariji i zasnovani na ideji da neka
deca teško uče u prirodnom okruženju, zbog čega se moraju koristiti jednostavni
nalozi i snažni potkrepljivači. Koriste se procedure imitacije i opipljive
nagrade za njeno uspešno izvođenje. Uprkos neospornoj efikasnosti, ovi
tretmani imaju ozbiljna ograničenja. Komunikacija zasnovana na ovim principima
je pasivna, zavisna od podsticaja i često se ne generalizuje van konteksta
u kome je ponašanje učeno. Pored toga, deca koja još uvek ne razumeju
da se komunikacija može koristiti da bi se uticalo na ponašanje drugih ljudi,
mogu imati teškoće u usvajanju osnovnih komunikacionih veština.
Na suprotnoj strani su natura...listički tretmani, koji proističu iz socijalno-
interakcionističke perspektive i zasnivaju se na opisu uobičajne interakcije
između deteta i njegove majke. Njihov primarni cilj nije razvoj specifičnih
veština, već davanje razvojno odgovarajućih modela, praćenje interesovanja
deteta i proširivanje njegovih iskaza.
Između ova dva pola nalaze se naturalistički bihevioralni tretmani. Oni
koriste metode zasnovane na dobrim stranama bihevioralnog programiranja
(npr. predvidljiva struktura, analiza zadatka, obraćanje pažnje na prethodnike
i posledice ponašanja), ali kao kontekst za učenje koriste prirodno okruženje.
Takođe, posebna pažnja se posvećuje generalizaciji učenih ponašanja izvan
okruženja u kojem je obuka sprovođena. U knjizi su prikazani najpoznatiji
naturalistički bihevioralni tretmani, date su procedure i primeri potrebni
za njihovu primenu, kao i pregledi istraživanja kojima se isptivala efikasnost
ovih tretmana.
Извор:
2018, 151-Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - BOOK AU - Brojčin, Branislav PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2884 AB - Izbor tretmana ostaje jedno od velikih pitanja specijalne edukacije. Baš kao što se u oblasti nastave i nastavnih metoda vodi polemika između zastupnika instruktivističkih i konstruktivističkih metoda, tako u oblasti tretmana postoji jaz između biheviorističkih i naturalističkih pristupa. Tradicionalni bihevioralni tretmani su stariji i zasnovani na ideji da neka deca teško uče u prirodnom okruženju, zbog čega se moraju koristiti jednostavni nalozi i snažni potkrepljivači. Koriste se procedure imitacije i opipljive nagrade za njeno uspešno izvođenje. Uprkos neospornoj efikasnosti, ovi tretmani imaju ozbiljna ograničenja. Komunikacija zasnovana na ovim principima je pasivna, zavisna od podsticaja i često se ne generalizuje van konteksta u kome je ponašanje učeno. Pored toga, deca koja još uvek ne razumeju da se komunikacija može koristiti da bi se uticalo na ponašanje drugih ljudi, mogu imati teškoće u usvajanju osnovnih komunikacionih veština. Na suprotnoj strani su naturalistički tretmani, koji proističu iz socijalno- interakcionističke perspektive i zasnivaju se na opisu uobičajne interakcije između deteta i njegove majke. Njihov primarni cilj nije razvoj specifičnih veština, već davanje razvojno odgovarajućih modela, praćenje interesovanja deteta i proširivanje njegovih iskaza. Između ova dva pola nalaze se naturalistički bihevioralni tretmani. Oni koriste metode zasnovane na dobrim stranama bihevioralnog programiranja (npr. predvidljiva struktura, analiza zadatka, obraćanje pažnje na prethodnike i posledice ponašanja), ali kao kontekst za učenje koriste prirodno okruženje. Takođe, posebna pažnja se posvećuje generalizaciji učenih ponašanja izvan okruženja u kojem je obuka sprovođena. U knjizi su prikazani najpoznatiji naturalistički bihevioralni tretmani, date su procedure i primeri potrebni za njihovu primenu, kao i pregledi istraživanja kojima se isptivala efikasnost ovih tretmana. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T1 - Naturalistički bihevioralni tretmani SP - 151 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2884 ER -
@book{ author = "Brojčin, Branislav", year = "2018", abstract = "Izbor tretmana ostaje jedno od velikih pitanja specijalne edukacije. Baš kao što se u oblasti nastave i nastavnih metoda vodi polemika između zastupnika instruktivističkih i konstruktivističkih metoda, tako u oblasti tretmana postoji jaz između biheviorističkih i naturalističkih pristupa. Tradicionalni bihevioralni tretmani su stariji i zasnovani na ideji da neka deca teško uče u prirodnom okruženju, zbog čega se moraju koristiti jednostavni nalozi i snažni potkrepljivači. Koriste se procedure imitacije i opipljive nagrade za njeno uspešno izvođenje. Uprkos neospornoj efikasnosti, ovi tretmani imaju ozbiljna ograničenja. Komunikacija zasnovana na ovim principima je pasivna, zavisna od podsticaja i često se ne generalizuje van konteksta u kome je ponašanje učeno. Pored toga, deca koja još uvek ne razumeju da se komunikacija može koristiti da bi se uticalo na ponašanje drugih ljudi, mogu imati teškoće u usvajanju osnovnih komunikacionih veština. Na suprotnoj strani su naturalistički tretmani, koji proističu iz socijalno- interakcionističke perspektive i zasnivaju se na opisu uobičajne interakcije između deteta i njegove majke. Njihov primarni cilj nije razvoj specifičnih veština, već davanje razvojno odgovarajućih modela, praćenje interesovanja deteta i proširivanje njegovih iskaza. Između ova dva pola nalaze se naturalistički bihevioralni tretmani. Oni koriste metode zasnovane na dobrim stranama bihevioralnog programiranja (npr. predvidljiva struktura, analiza zadatka, obraćanje pažnje na prethodnike i posledice ponašanja), ali kao kontekst za učenje koriste prirodno okruženje. Takođe, posebna pažnja se posvećuje generalizaciji učenih ponašanja izvan okruženja u kojem je obuka sprovođena. U knjizi su prikazani najpoznatiji naturalistički bihevioralni tretmani, date su procedure i primeri potrebni za njihovu primenu, kao i pregledi istraživanja kojima se isptivala efikasnost ovih tretmana.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", title = "Naturalistički bihevioralni tretmani", pages = "151", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2884" }
Brojčin, B.. (2018). Naturalistički bihevioralni tretmani. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 151. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2884
Brojčin B. Naturalistički bihevioralni tretmani. 2018;:151. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2884 .
Brojčin, Branislav, "Naturalistički bihevioralni tretmani" (2018):151, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2884 .