Приказ основних података о документу

dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorBrojčin, Branislav
dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.date.accessioned2021-06-17T13:44:42Z
dc.date.available2021-06-17T13:44:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2878
dc.description.abstractZa razliku od istraživačkih projekata u oblasti medicinskih nauka, prakse zasnovane na dokazima u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije temeljnije se ispituju tek u prvim decenijama XXI veka. Tradicionalni načini rada često su nasleđeni kao praksa određene škole mišljenja ili, čak, sasvim specifične ustanove. Nedopustiva je pojava da se u našim uslovima izbor određenog metoda rada u obrazovnim, socijalnim i zdravstvenim ustanovama još uvek bazira na intuitivnim pokušajima, ličnim sklonostima i ubeđenjima defektologa, nastavnika i terapeuta, a izuzetno retko na rezultatima relevantnih istraživačkih projekata. Imajući u vidu da su bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji najviše proučavane, opredelili smo se da u ovoj knjizi opišemo najznačajnije bihevioralne tehnike koje defektolog može da primenjuje, bez obzira na užu profesionalnu orijentaciju i tip ustanove u kojoj radi. Uvodni deo ove monografije posvećen je indikatorima kvaliteta naučnih studija koje potvrđuju efikasnost pojedinih tehnika i metoda rada u specijalnoj edukaciji. Nakon toga su opisane osnovne bihevioralne tehnike kojima se utiče na povećavanje ili smanjivanje verovatnoće određenih oblika ponašanja – potkrepljenje, kažnjavanje i gašenje. U procesu usvajanja novih znanja i, šire posmatrano, novih oblika ponašanja, značajnu ulogu imaju raznovrsne tehnike podsticanja i modelovanja. One se mogu primenjivati kao zasebne procedure ili u sklopu složenijih oblika tretmana zasnovanih na podučavanju diskriminativnim nalozima i ulančavanju. Poslednje poglavlje u ovoj knjizi odnosi se na naturalističke bihevioralne tehnike kojima se prevazilaze brojna ograničenja tradicionalnih bihevioralnih procedura. Trudili smo se da u svakom poglavlju predstavimo bazične elemente određene bihevioralne tehnike, da što preciznije opišemo način njene primene i ukažemo na istraživačke studije koje potvrđuju njenu efikasnost. S obzirom na činjenicu da u našoj sredini ne postoje tezaurusi bihevioralne terminologije, mnogi istraživači i stručnjaci iz prakse suočavaju se sa poteškoćama adekvatnog prevođenja termina koji potiču iz anglosaksonske literature. Stoga smo se trudili da za svaku tehniku navedemo i njen naziv na engleskom jeziku. Koliko smo uspeli u namerama svedočiće čitaoci, od kojih očekujemo povratne informacije, kritike i savete. Dugotrajan proces pripreme i izdavanja ove monografije ne bi bio moguć bez svesrdne pomoći naših recenzenata prof. dr Aleksandra Ćordića, prof. dr Vlastimira Miladinovića i prof. dr Vesne Žunić-Pavlović, redovnih profesora Univerziteta u Beogradu – Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kojima dugujemo zahvalnost
dc.languagesr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Izdavački centar (ICF)
dc.rightsclosedAccess
dc.titleSpecijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnikesr
dc.typebook
dc.rights.licenseARR
dc.citation.otherU koncipiranju ove monografije delimično su korišćeni rezultati istraživanja na projektu "Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću" (evidencioni broj 179017) Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije., monograf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу