Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života
Approaches in the assessment of visual capabilities of children with developmental disorders in the first year of life
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Za procenu vida na ranom uzrastu pre svega je potrebno poznavati redosled i vre-
me uspostavljanja određenih funkcija koje omogućavaju vizuelno percipiranje. U
prvoj godini života mogu se ispitivati reagovanje na svetlost, prisutnost
refleksa zenice i treptanja, motilitet očiju i oštrina vida. Međutim, kod
dece s razvojnim smetnjama, prisutne teškoće mogu da otežaju ili u potpu-
nosti onemoguće oftalmološka ispitivanja ili interpretaciju dobijenih
odgovora. Naročito je teško izvršiti procenu vida kod dece kod koje postoji
oštećenje vida i kombinacija razvojnih smetnji. Zbog toga se za utvrđivanje
vizuelnih sposobnosti ove dece u prvoj godini života, osim kliničkih
ispitivanja, preporučuje primena specijalizovanog pristupa baziranog na
poznavanju zakonitisti koje ukazuju na razvoj funkcija vida, kao i na uočavanju i
tumačenju detetovog ponašanja. U prvoj godini života uredan razvoj vida pod-
razumeva pojavu kontakta očima, kopiranja izraza lica i vizuelne interakcije,
svest...i o sopstvenim rukama i kopiranje uočene radnje, razlikovanje osoba i pred-
meta i funkcionalne upotrebe ruku. Procena vida na uzrastu do godinu dana
podrazumeva prepoznavanje odsustva razvojnih pokazatelja u određenom periodu
i tumačenje karakterističnih ponašanja.
In order to estimate vision at an early
age, it is necessary to know the timeline
of establishment of certain functions that
enable visual perception. In the first year of
life, it is possible to examine light responses,
the presence of pupil reflex and blinking,
eye motility and visual acuity. However, in
children with developmental disabilities
there are (some) difficulties present and
they make ophthalmological examination
or interpretation of responses difficult or
even impossible. It is particularly difficult to
perform eye assessment in multiply disabled
visually impaired children. Therefore, in
order to determine the visual abilities of
those children in the first year of life, apart
from clinical tests, it is recommended to
apply a specialized approach based on the
knowledge of rules that indicate the visual
functions’ development, as well as the
perception and interpretation of the child’s
behavior. In the first year of life, the proper
vision development... implies the appearance
of an eye contact, copying facial expressions
and visual interaction, awareness of one’s
own hands and copying detected action,
differentiation of persons and objects and
functional use of a hand. Visual assessment
at age of one year implies recognizing
the absence of developmental indicators
in a given period and interpretation of
characteristic behaviors.
Keywords:
deca sa smetnjama u razvoju / procena vida / rani uzrast / children with developmental disabilities / assessment of vision / early ageSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018., 2018, 57-63Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Grbović, Aleksandra AU - Stanimirov, Ksenija PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2862 AB - Za procenu vida na ranom uzrastu pre svega je potrebno poznavati redosled i vre- me uspostavljanja određenih funkcija koje omogućavaju vizuelno percipiranje. U prvoj godini života mogu se ispitivati reagovanje na svetlost, prisutnost refleksa zenice i treptanja, motilitet očiju i oštrina vida. Međutim, kod dece s razvojnim smetnjama, prisutne teškoće mogu da otežaju ili u potpu- nosti onemoguće oftalmološka ispitivanja ili interpretaciju dobijenih odgovora. Naročito je teško izvršiti procenu vida kod dece kod koje postoji oštećenje vida i kombinacija razvojnih smetnji. Zbog toga se za utvrđivanje vizuelnih sposobnosti ove dece u prvoj godini života, osim kliničkih ispitivanja, preporučuje primena specijalizovanog pristupa baziranog na poznavanju zakonitisti koje ukazuju na razvoj funkcija vida, kao i na uočavanju i tumačenju detetovog ponašanja. U prvoj godini života uredan razvoj vida pod- razumeva pojavu kontakta očima, kopiranja izraza lica i vizuelne interakcije, svesti o sopstvenim rukama i kopiranje uočene radnje, razlikovanje osoba i pred- meta i funkcionalne upotrebe ruku. Procena vida na uzrastu do godinu dana podrazumeva prepoznavanje odsustva razvojnih pokazatelja u određenom periodu i tumačenje karakterističnih ponašanja. AB - In order to estimate vision at an early age, it is necessary to know the timeline of establishment of certain functions that enable visual perception. In the first year of life, it is possible to examine light responses, the presence of pupil reflex and blinking, eye motility and visual acuity. However, in children with developmental disabilities there are (some) difficulties present and they make ophthalmological examination or interpretation of responses difficult or even impossible. It is particularly difficult to perform eye assessment in multiply disabled visually impaired children. Therefore, in order to determine the visual abilities of those children in the first year of life, apart from clinical tests, it is recommended to apply a specialized approach based on the knowledge of rules that indicate the visual functions’ development, as well as the perception and interpretation of the child’s behavior. In the first year of life, the proper vision development implies the appearance of an eye contact, copying facial expressions and visual interaction, awareness of one’s own hands and copying detected action, differentiation of persons and objects and functional use of a hand. Visual assessment at age of one year implies recognizing the absence of developmental indicators in a given period and interpretation of characteristic behaviors. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. T1 - Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života T1 - Approaches in the assessment of visual capabilities of children with developmental disorders in the first year of life EP - 63 SP - 57 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2862 ER -
@conference{ author = "Grbović, Aleksandra and Stanimirov, Ksenija", year = "2018", abstract = "Za procenu vida na ranom uzrastu pre svega je potrebno poznavati redosled i vre- me uspostavljanja određenih funkcija koje omogućavaju vizuelno percipiranje. U prvoj godini života mogu se ispitivati reagovanje na svetlost, prisutnost refleksa zenice i treptanja, motilitet očiju i oštrina vida. Međutim, kod dece s razvojnim smetnjama, prisutne teškoće mogu da otežaju ili u potpu- nosti onemoguće oftalmološka ispitivanja ili interpretaciju dobijenih odgovora. Naročito je teško izvršiti procenu vida kod dece kod koje postoji oštećenje vida i kombinacija razvojnih smetnji. Zbog toga se za utvrđivanje vizuelnih sposobnosti ove dece u prvoj godini života, osim kliničkih ispitivanja, preporučuje primena specijalizovanog pristupa baziranog na poznavanju zakonitisti koje ukazuju na razvoj funkcija vida, kao i na uočavanju i tumačenju detetovog ponašanja. U prvoj godini života uredan razvoj vida pod- razumeva pojavu kontakta očima, kopiranja izraza lica i vizuelne interakcije, svesti o sopstvenim rukama i kopiranje uočene radnje, razlikovanje osoba i pred- meta i funkcionalne upotrebe ruku. Procena vida na uzrastu do godinu dana podrazumeva prepoznavanje odsustva razvojnih pokazatelja u određenom periodu i tumačenje karakterističnih ponašanja., In order to estimate vision at an early age, it is necessary to know the timeline of establishment of certain functions that enable visual perception. In the first year of life, it is possible to examine light responses, the presence of pupil reflex and blinking, eye motility and visual acuity. However, in children with developmental disabilities there are (some) difficulties present and they make ophthalmological examination or interpretation of responses difficult or even impossible. It is particularly difficult to perform eye assessment in multiply disabled visually impaired children. Therefore, in order to determine the visual abilities of those children in the first year of life, apart from clinical tests, it is recommended to apply a specialized approach based on the knowledge of rules that indicate the visual functions’ development, as well as the perception and interpretation of the child’s behavior. In the first year of life, the proper vision development implies the appearance of an eye contact, copying facial expressions and visual interaction, awareness of one’s own hands and copying detected action, differentiation of persons and objects and functional use of a hand. Visual assessment at age of one year implies recognizing the absence of developmental indicators in a given period and interpretation of characteristic behaviors.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.", title = "Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života, Approaches in the assessment of visual capabilities of children with developmental disorders in the first year of life", pages = "63-57", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2862" }
Grbović, A.,& Stanimirov, K.. (2018). Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 57-63. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2862
Grbović A, Stanimirov K. Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.. 2018;:57-63. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2862 .
Grbović, Aleksandra, Stanimirov, Ksenija, "Pristupi u proceni vizuelnih mogućnosti dece sa smetnjama u razvoju u prvoj godini života" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Metode procene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. (2018):57-63, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2862 .