Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Multisistemska terapija (MTS) primenjuje se u lečenju ozbiljnih
emocionalnih problema i antisocijalnog ponašanja adolescenata,
uzrasta od 12 do 17 godina i njihovih porodica.
Teorijsku osnovu MTS čini Socio – ekološki model razvoja, koji
počiva na ideji da je ponašanje individue multideterminisano i
dvosmerno. Individualno ponašanje rezultat je recipročnih interakcija
pojedinca sa sistemima koji ga okružuju (porodica, vršnjaci, škola,
zajednica), a antisocijalno ponašanje povezano je sa kombinacijom
rizičnih faktora koji se pojavljuju unutar svakog od ovih sistema. Takođe,
u praksi se MTS u velikoj meri oslanja na koncepte Sistemske porodične
terapije, posebno na njene strateške i strukturalne modalitete. Na
probleme u ponašanju gleda se kao na životne teškoće ili krize, sa
kojima porodica nije bila u stanju da se suoči.
MTS terapeut radi kao član terapijskog tima, koji se uobičajeno
sastoji od tri do četiri terapeuta, stručnog konsultanta i supervizora.
Svi članovi tima... dostupni su u svako doba (24/7) da pruže pomoć
pojedinciu ili porodici. U ovoj terapiji u potpunosti se koriste
prednosti socijalnog okruženja, pa se intervencije sprovode u prirodnom
okruženju adolescenta (u porodičnom domu, u školi, na treningu i sl.). U
ovakvim okolnostima terapeut može neposredno identifikovati
autentične maladaptivne interakcije, napraviti bolju procenu životne
sredine adolescenta ali i ublažiti otpore koji se javljaju u klasičnom
kancelarijskom radu.
Osnovni principi MTS ističu značaj razumevanja veze između
identifikovanog problema i šireg socijalnog konteksta; naglašavanje
pozitivnog; promovisanje odgovornog i redukovanje negativnog ponašanja;
intervencije fokusirane na ovde i sada; promena međuljudskih odnosa i
interakcija kao mehanizam promene ponašanja; intervencije usklađene sa
uzrastom i specifičnim razvojnim potrebama; i td.
Brojne empirijske studije dokazuju efektivnost MTS, pa se ona
smatra jednom od najuspešnijih intervencija u tretmanu poremećaja
ponašanja.
Keywords:
multisistemska terapija / tretman / adolescenti / antisocijalno ponašanjeSource:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2018, 29-29Note:
- Dani defektologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Maljković, Marija AU - Ilić, Zoran PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2860 AB - Multisistemska terapija (MTS) primenjuje se u lečenju ozbiljnih emocionalnih problema i antisocijalnog ponašanja adolescenata, uzrasta od 12 do 17 godina i njihovih porodica. Teorijsku osnovu MTS čini Socio – ekološki model razvoja, koji počiva na ideji da je ponašanje individue multideterminisano i dvosmerno. Individualno ponašanje rezultat je recipročnih interakcija pojedinca sa sistemima koji ga okružuju (porodica, vršnjaci, škola, zajednica), a antisocijalno ponašanje povezano je sa kombinacijom rizičnih faktora koji se pojavljuju unutar svakog od ovih sistema. Takođe, u praksi se MTS u velikoj meri oslanja na koncepte Sistemske porodične terapije, posebno na njene strateške i strukturalne modalitete. Na probleme u ponašanju gleda se kao na životne teškoće ili krize, sa kojima porodica nije bila u stanju da se suoči. MTS terapeut radi kao član terapijskog tima, koji se uobičajeno sastoji od tri do četiri terapeuta, stručnog konsultanta i supervizora. Svi članovi tima dostupni su u svako doba (24/7) da pruže pomoć pojedinciu ili porodici. U ovoj terapiji u potpunosti se koriste prednosti socijalnog okruženja, pa se intervencije sprovode u prirodnom okruženju adolescenta (u porodičnom domu, u školi, na treningu i sl.). U ovakvim okolnostima terapeut može neposredno identifikovati autentične maladaptivne interakcije, napraviti bolju procenu životne sredine adolescenta ali i ublažiti otpore koji se javljaju u klasičnom kancelarijskom radu. Osnovni principi MTS ističu značaj razumevanja veze između identifikovanog problema i šireg socijalnog konteksta; naglašavanje pozitivnog; promovisanje odgovornog i redukovanje negativnog ponašanja; intervencije fokusirane na ovde i sada; promena međuljudskih odnosa i interakcija kao mehanizam promene ponašanja; intervencije usklađene sa uzrastom i specifičnim razvojnim potrebama; i td. Brojne empirijske studije dokazuju efektivnost MTS, pa se ona smatra jednom od najuspešnijih intervencija u tretmanu poremećaja ponašanja. C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja EP - 29 SP - 29 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2860 ER -
@conference{ author = "Maljković, Marija and Ilić, Zoran", year = "2018", abstract = "Multisistemska terapija (MTS) primenjuje se u lečenju ozbiljnih emocionalnih problema i antisocijalnog ponašanja adolescenata, uzrasta od 12 do 17 godina i njihovih porodica. Teorijsku osnovu MTS čini Socio – ekološki model razvoja, koji počiva na ideji da je ponašanje individue multideterminisano i dvosmerno. Individualno ponašanje rezultat je recipročnih interakcija pojedinca sa sistemima koji ga okružuju (porodica, vršnjaci, škola, zajednica), a antisocijalno ponašanje povezano je sa kombinacijom rizičnih faktora koji se pojavljuju unutar svakog od ovih sistema. Takođe, u praksi se MTS u velikoj meri oslanja na koncepte Sistemske porodične terapije, posebno na njene strateške i strukturalne modalitete. Na probleme u ponašanju gleda se kao na životne teškoće ili krize, sa kojima porodica nije bila u stanju da se suoči. MTS terapeut radi kao član terapijskog tima, koji se uobičajeno sastoji od tri do četiri terapeuta, stručnog konsultanta i supervizora. Svi članovi tima dostupni su u svako doba (24/7) da pruže pomoć pojedinciu ili porodici. U ovoj terapiji u potpunosti se koriste prednosti socijalnog okruženja, pa se intervencije sprovode u prirodnom okruženju adolescenta (u porodičnom domu, u školi, na treningu i sl.). U ovakvim okolnostima terapeut može neposredno identifikovati autentične maladaptivne interakcije, napraviti bolju procenu životne sredine adolescenta ali i ublažiti otpore koji se javljaju u klasičnom kancelarijskom radu. Osnovni principi MTS ističu značaj razumevanja veze između identifikovanog problema i šireg socijalnog konteksta; naglašavanje pozitivnog; promovisanje odgovornog i redukovanje negativnog ponašanja; intervencije fokusirane na ovde i sada; promena međuljudskih odnosa i interakcija kao mehanizam promene ponašanja; intervencije usklađene sa uzrastom i specifičnim razvojnim potrebama; i td. Brojne empirijske studije dokazuju efektivnost MTS, pa se ona smatra jednom od najuspešnijih intervencija u tretmanu poremećaja ponašanja.", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja", pages = "29-29", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2860" }
Maljković, M.,& Ilić, Z.. (2018). Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 29-29. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2860
Maljković M, Ilić Z. Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2018;:29-29. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2860 .
Maljković, Marija, Ilić, Zoran, "Primena multisistemske terapije u tretmanu poremećaja ponašanja" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2018):29-29, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2860 .