Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U radu analiziramo interakciju između dece tipičnog razvoja i dece sa
smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji od ranog detinjstva do
adolescencije. Teorijska polazišta čine teorija razvoja empatije Martina
Hofmana, teorija razvoja socijalnog preuzimanja uloga Robertra Selmana i
teorija razvoja prosocijalnog suđenja Nensi Ajzenberg. U skladu sa tim može se
očekivati da sa uzrastom interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa
smetnjama u razvoju napreduje u kvalitativnom smislu odnosno da deca
pokazuju napredak u razumevanju dece sa smetnjama u razvoju i da to bude
praćeno intenzivnijom interakcijom sa njima.
Međutim, nalazi empirijskih studija su nesaglasni i samo delimično
pružaju podršku navedenim očekivanjima. Većina studija ukazuje da je
interakcija između dece sa smetnjama u razvoju i dece bez smetnji u razvoju
retka u svim periodima odrastanja i da su deca sa smetnjama u razvoju većinom
neprihvaćena od strane vršnjaka. Rezultati istraživanja uka...zuju i da su deca sa
smetnjama u razvoju češće od druge dece žrtve vršnjačkog nasilja. Navedeni
nalazi mogu se delimično objasniti teorijskim koncepcijama o vršnjačkim
odnosima i prijateljstvima.
Metodološka ograničenja koja otežavaju zaključivanje na osnovu
postojećih studija primena su različitih metoda i instrumenata za procenu
interakcije, mali opseg ispitivanih uzrasta u pojedinačim studijama i retko
korišćenje longitudinalnog pristupa. U radu je, takođe, dat pregled intervencija Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju
16
za unapređenje socijalne interakcije između dece tipičnog razvoja i dece sa
smetnjama u razvoju u različitim periodima odrastanja.
Кључне речи:
deca sa smetnjama u razvoju / socijalna interakcija / vršnjački odnosi / prijateljstvoИзвор:
Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju”, 2018, 15-16Издавач:
- Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje učenika sa smetnjama u razvoju „6. oktobar“
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Stojković, Irena PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2844 AB - U radu analiziramo interakciju između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji od ranog detinjstva do adolescencije. Teorijska polazišta čine teorija razvoja empatije Martina Hofmana, teorija razvoja socijalnog preuzimanja uloga Robertra Selmana i teorija razvoja prosocijalnog suđenja Nensi Ajzenberg. U skladu sa tim može se očekivati da sa uzrastom interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju napreduje u kvalitativnom smislu odnosno da deca pokazuju napredak u razumevanju dece sa smetnjama u razvoju i da to bude praćeno intenzivnijom interakcijom sa njima. Međutim, nalazi empirijskih studija su nesaglasni i samo delimično pružaju podršku navedenim očekivanjima. Većina studija ukazuje da je interakcija između dece sa smetnjama u razvoju i dece bez smetnji u razvoju retka u svim periodima odrastanja i da su deca sa smetnjama u razvoju većinom neprihvaćena od strane vršnjaka. Rezultati istraživanja ukazuju i da su deca sa smetnjama u razvoju češće od druge dece žrtve vršnjačkog nasilja. Navedeni nalazi mogu se delimično objasniti teorijskim koncepcijama o vršnjačkim odnosima i prijateljstvima. Metodološka ograničenja koja otežavaju zaključivanje na osnovu postojećih studija primena su različitih metoda i instrumenata za procenu interakcije, mali opseg ispitivanih uzrasta u pojedinačim studijama i retko korišćenje longitudinalnog pristupa. U radu je, takođe, dat pregled intervencija Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju 16 za unapređenje socijalne interakcije između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju u različitim periodima odrastanja. PB - Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje učenika sa smetnjama u razvoju „6. oktobar“ C3 - Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju” C3 - „Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i Socijalne zaštite osoba sa smetnjama u Razvoju“ Zbornik rezimea T1 - Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji EP - 16 SP - 15 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2844 ER -
@conference{ author = "Stojković, Irena", year = "2018", abstract = "U radu analiziramo interakciju između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji od ranog detinjstva do adolescencije. Teorijska polazišta čine teorija razvoja empatije Martina Hofmana, teorija razvoja socijalnog preuzimanja uloga Robertra Selmana i teorija razvoja prosocijalnog suđenja Nensi Ajzenberg. U skladu sa tim može se očekivati da sa uzrastom interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju napreduje u kvalitativnom smislu odnosno da deca pokazuju napredak u razumevanju dece sa smetnjama u razvoju i da to bude praćeno intenzivnijom interakcijom sa njima. Međutim, nalazi empirijskih studija su nesaglasni i samo delimično pružaju podršku navedenim očekivanjima. Većina studija ukazuje da je interakcija između dece sa smetnjama u razvoju i dece bez smetnji u razvoju retka u svim periodima odrastanja i da su deca sa smetnjama u razvoju većinom neprihvaćena od strane vršnjaka. Rezultati istraživanja ukazuju i da su deca sa smetnjama u razvoju češće od druge dece žrtve vršnjačkog nasilja. Navedeni nalazi mogu se delimično objasniti teorijskim koncepcijama o vršnjačkim odnosima i prijateljstvima. Metodološka ograničenja koja otežavaju zaključivanje na osnovu postojećih studija primena su različitih metoda i instrumenata za procenu interakcije, mali opseg ispitivanih uzrasta u pojedinačim studijama i retko korišćenje longitudinalnog pristupa. U radu je, takođe, dat pregled intervencija Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju 16 za unapređenje socijalne interakcije između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju u različitim periodima odrastanja.", publisher = "Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje učenika sa smetnjama u razvoju „6. oktobar“", journal = "Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju”, „Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i Socijalne zaštite osoba sa smetnjama u Razvoju“ Zbornik rezimea", title = "Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji", pages = "16-15", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2844" }
Stojković, I.. (2018). Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji. in Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju” Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje učenika sa smetnjama u razvoju „6. oktobar“., 15-16. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2844
Stojković I. Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji. in Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju”. 2018;:15-16. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2844 .
Stojković, Irena, "Interakcija između dece tipičnog razvoja i dece sa smetnjama u razvoju i razvojne promene u toj interakciji" in Zbornik rezimea I Stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju” (2018):15-16, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2844 .