Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti
Confrontation naming in children with specific language impairment and nonspecific electroencephalography abnormalities
Authors
Drljan, BojanaVuković, Mile
Contributors
Vuković MileJugović Aleksandar
Popović-Ćitić Branislava
Ilić Snežana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju značajne deficite
leksičko-semantičkih sposobnosti. Pored toga, podaci iz novije literature
ukazuju na značajan uticaj riziko faktora cerebralne disfunkcije na razvoj lek-
sičkih sposobnosti kod dece sa SJP.
Cilj ovog rada je bio da se ispita uticaj nespecifičnih encefalografskih pro-
mena na sposobnost konfrontacionog imenovanja kod dece sa SJP.
Metodologija. Uzorak je činilo 18 ispitanika uzrasta od pet do osam godina koji
su podeljeni u dve grupe. Prvu grupu činilo je devetoro dece sa dijagnostikovanim
specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifično izmenjenim EEG nalazom, dok
je drugu grupu činilo devetoro dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim
poremećajem i urednim EEG nalazom. U istraživanju je korišćena je srpska
adaptacija Bostonskog testa imenovanja.
Rezultati su pokazali da se deca sa SJP i izmenjenim EEG nalazom ne razlikuju
značajno od dece sa SJP i urednim EEG nalazom prema broju tačnih odgovor...a na
Bostonskom testu imenovanja. Međutim, rezultati su pokazali da deca sa SJP
i izmenjenim EEG nalazom produkuju značajno više grešaka asemantičkog i fo-
nološkog tipa. Ovakvi podaci pokazuju da izmenjen EEG nalaz utiče na težinu
leksičko-semantičkog deficita, kao i na sposobnost fonološkog procesiranja
prilikom imenovanja pojmova kod dece sa SJP.
Children with Specific Language
Impairment (SLI) have significant deficits of
lexical abilities. In addition, data from recent
literature indicate a significant impact of
the cerebral dysfunction risk factors on the
development of lexical abilities in children
with SLI.
The aim of this paper was to examine the
effect of nonspecific encephalographic
changes on the ability of confrontational
naming in children with SLI.
Methodology. The sample consisted of 18
children, aged from five to eight years, who
were divided into two groups. The first
group consisted of nine children diagnosed
with SLI and a nonspecific altered EEG,
while the second group consisted of nine
children diagnosed with SLI and regular
EEG finding. The Serbian adaptation of the
Boston Naming Test (Kaplan at al., 1983;
Vuković, 2015) was used for evaluation of
confrontation naming.
The results showed that children with SLI
and altered EEG do not differ significantly
from children with SLI and regu...lar EEG
findings according to the number of correct
answers on a Boston Naming Test. However,
the results showed that children with SLI
and altered EEG produce significantly more
semantically unrelated and phonological
errors. This data shows that nonspecific
altered EEG affects the severity of the
lexical-semantic deficit, as well as the
ability of phonological processing during
confrontation naming in children with SLI.
Keywords:
specifični jezički poremećaj / nespecifične promene EEG / konfrontaciono imenovanje / Specific Language Impairment / nonspecific EEG changes / confrontational namingSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017., 2017, 100-91Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Drljan, Bojana AU - Vuković, Mile PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2616 AB - Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju značajne deficite leksičko-semantičkih sposobnosti. Pored toga, podaci iz novije literature ukazuju na značajan uticaj riziko faktora cerebralne disfunkcije na razvoj lek- sičkih sposobnosti kod dece sa SJP. Cilj ovog rada je bio da se ispita uticaj nespecifičnih encefalografskih pro- mena na sposobnost konfrontacionog imenovanja kod dece sa SJP. Metodologija. Uzorak je činilo 18 ispitanika uzrasta od pet do osam godina koji su podeljeni u dve grupe. Prvu grupu činilo je devetoro dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifično izmenjenim EEG nalazom, dok je drugu grupu činilo devetoro dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem i urednim EEG nalazom. U istraživanju je korišćena je srpska adaptacija Bostonskog testa imenovanja. Rezultati su pokazali da se deca sa SJP i izmenjenim EEG nalazom ne razlikuju značajno od dece sa SJP i urednim EEG nalazom prema broju tačnih odgovora na Bostonskom testu imenovanja. Međutim, rezultati su pokazali da deca sa SJP i izmenjenim EEG nalazom produkuju značajno više grešaka asemantičkog i fo- nološkog tipa. Ovakvi podaci pokazuju da izmenjen EEG nalaz utiče na težinu leksičko-semantičkog deficita, kao i na sposobnost fonološkog procesiranja prilikom imenovanja pojmova kod dece sa SJP. AB - Children with Specific Language Impairment (SLI) have significant deficits of lexical abilities. In addition, data from recent literature indicate a significant impact of the cerebral dysfunction risk factors on the development of lexical abilities in children with SLI. The aim of this paper was to examine the effect of nonspecific encephalographic changes on the ability of confrontational naming in children with SLI. Methodology. The sample consisted of 18 children, aged from five to eight years, who were divided into two groups. The first group consisted of nine children diagnosed with SLI and a nonspecific altered EEG, while the second group consisted of nine children diagnosed with SLI and regular EEG finding. The Serbian adaptation of the Boston Naming Test (Kaplan at al., 1983; Vuković, 2015) was used for evaluation of confrontation naming. The results showed that children with SLI and altered EEG do not differ significantly from children with SLI and regular EEG findings according to the number of correct answers on a Boston Naming Test. However, the results showed that children with SLI and altered EEG produce significantly more semantically unrelated and phonological errors. This data shows that nonspecific altered EEG affects the severity of the lexical-semantic deficit, as well as the ability of phonological processing during confrontation naming in children with SLI. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. T1 - Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti T1 - Confrontation naming in children with specific language impairment and nonspecific electroencephalography abnormalities EP - 91 SP - 100 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2616 ER -
@conference{ author = "Drljan, Bojana and Vuković, Mile", year = "2017", abstract = "Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju značajne deficite leksičko-semantičkih sposobnosti. Pored toga, podaci iz novije literature ukazuju na značajan uticaj riziko faktora cerebralne disfunkcije na razvoj lek- sičkih sposobnosti kod dece sa SJP. Cilj ovog rada je bio da se ispita uticaj nespecifičnih encefalografskih pro- mena na sposobnost konfrontacionog imenovanja kod dece sa SJP. Metodologija. Uzorak je činilo 18 ispitanika uzrasta od pet do osam godina koji su podeljeni u dve grupe. Prvu grupu činilo je devetoro dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifično izmenjenim EEG nalazom, dok je drugu grupu činilo devetoro dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem i urednim EEG nalazom. U istraživanju je korišćena je srpska adaptacija Bostonskog testa imenovanja. Rezultati su pokazali da se deca sa SJP i izmenjenim EEG nalazom ne razlikuju značajno od dece sa SJP i urednim EEG nalazom prema broju tačnih odgovora na Bostonskom testu imenovanja. Međutim, rezultati su pokazali da deca sa SJP i izmenjenim EEG nalazom produkuju značajno više grešaka asemantičkog i fo- nološkog tipa. Ovakvi podaci pokazuju da izmenjen EEG nalaz utiče na težinu leksičko-semantičkog deficita, kao i na sposobnost fonološkog procesiranja prilikom imenovanja pojmova kod dece sa SJP., Children with Specific Language Impairment (SLI) have significant deficits of lexical abilities. In addition, data from recent literature indicate a significant impact of the cerebral dysfunction risk factors on the development of lexical abilities in children with SLI. The aim of this paper was to examine the effect of nonspecific encephalographic changes on the ability of confrontational naming in children with SLI. Methodology. The sample consisted of 18 children, aged from five to eight years, who were divided into two groups. The first group consisted of nine children diagnosed with SLI and a nonspecific altered EEG, while the second group consisted of nine children diagnosed with SLI and regular EEG finding. The Serbian adaptation of the Boston Naming Test (Kaplan at al., 1983; Vuković, 2015) was used for evaluation of confrontation naming. The results showed that children with SLI and altered EEG do not differ significantly from children with SLI and regular EEG findings according to the number of correct answers on a Boston Naming Test. However, the results showed that children with SLI and altered EEG produce significantly more semantically unrelated and phonological errors. This data shows that nonspecific altered EEG affects the severity of the lexical-semantic deficit, as well as the ability of phonological processing during confrontation naming in children with SLI.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.", title = "Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti, Confrontation naming in children with specific language impairment and nonspecific electroencephalography abnormalities", pages = "91-100", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2616" }
Drljan, B.,& Vuković, M.. (2017). Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 100-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2616
Drljan B, Vuković M. Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:100-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2616 .
Drljan, Bojana, Vuković, Mile, "Konfrontaciono imenovanje kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i nespecifičnim promenama elektroencefalografskih aktivnosti" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):100-91, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2616 .