Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Reprezentacija akcije na dečjim crtežima nastaje kao rezultat potrebe deteta da
Prikaže pokret ili neku radnju, a mogućnost realističnog predstavljanja kretanja se
Kod dece tipične populacije javlja na uzrastu od devet godina. Cilj istraživanja je
Utvrđivanje razvojnih karakteristika dinamičkog crteža kod učenika sa lakom
Intelektualnom ometenošću (lio), kao i uticaj figurativnog aspekta mišljenja na
Reprezentaciju akcije kod ovih učenika. Uzorak je obuhvatio 30 učenika, oba pola.
Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su: količnik inteligencije od 50 do
69, kalendarski uzrast od 12 do 16 godina, školski uzrast od v do viii razreda i
Odsustvo neuroloških i višestrukih smetnji. Figurativni aspekt mišljenja
Procenjen je zadatkom rotacije perli, a dostignuti nivo reprezentacije akcije
Analizom dinamičkog crteža dečak koji šutira loptu. Na crtežima 56,7% ispitanika
Zastupljeno je odsustvo reprezentacije akcije, odnosno kanonički prikaz figure bez
Modifikacije delova tel...a. Na 30% crteža mogu se uočiti naznake reprezentacije
Akcije, pokret bez jasne ili adekvatne modifikacije tela. Korektan prikaz akcije i
Fleksibilnost delova tela u skladu sa aktivnošću koja se vrši, prisutni su na 13,3%
Crteža. Kruskal-volisov test je otkrio statistički značajnu razliku u postignućima na
Zadatku rotacije perli tri grupe ispitanika u odnosu na sposobnost reprezentacije
Kretanja (
2
, df=2, p=0,003). Ispitanici koji ispoljavaju sposobnost grafičkog
Prikazivanja kretanja imaju veću medijanu rezultata (md=15) na zadatku rotacije
Perli od ispitanika na čijim se crtežima opservira naznaka reprezentacije akcije
(md=5), odnosno odsustvo reprezentacije akcije (md=0). Može se zaključiti da deca
Sa lio ne ovladavaju reprezentacijom akcije na očekivanom uzrastu i da je
Adekvatnost prikaza figure u pokretu u značajnom stepenu determinisana nivoom
Razvoja figurativnog aspekta mišljenja. Jasno definisanje sposobnosti figurativnog
Aspekta mišljenja kao bitnog činioca veštine crtanja kod učenika sa lio je od
Posebnog značaja za edukaciju ove populacije, budući da kvalitet likovnog
Izražavanja može da bude indikator njihovog kognitivnog razvoja.
Кључне речи:
dečji crtež / laka intelektualna ometenost / reprezentacija akcijeИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017., 2017, 147-147Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
- Креирање Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју као критеријума за израду индивидуалних образовних програма (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Gagić, Sanja AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2612 AB - Reprezentacija akcije na dečjim crtežima nastaje kao rezultat potrebe deteta da Prikaže pokret ili neku radnju, a mogućnost realističnog predstavljanja kretanja se Kod dece tipične populacije javlja na uzrastu od devet godina. Cilj istraživanja je Utvrđivanje razvojnih karakteristika dinamičkog crteža kod učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću (lio), kao i uticaj figurativnog aspekta mišljenja na Reprezentaciju akcije kod ovih učenika. Uzorak je obuhvatio 30 učenika, oba pola. Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su: količnik inteligencije od 50 do 69, kalendarski uzrast od 12 do 16 godina, školski uzrast od v do viii razreda i Odsustvo neuroloških i višestrukih smetnji. Figurativni aspekt mišljenja Procenjen je zadatkom rotacije perli, a dostignuti nivo reprezentacije akcije Analizom dinamičkog crteža dečak koji šutira loptu. Na crtežima 56,7% ispitanika Zastupljeno je odsustvo reprezentacije akcije, odnosno kanonički prikaz figure bez Modifikacije delova tela. Na 30% crteža mogu se uočiti naznake reprezentacije Akcije, pokret bez jasne ili adekvatne modifikacije tela. Korektan prikaz akcije i Fleksibilnost delova tela u skladu sa aktivnošću koja se vrši, prisutni su na 13,3% Crteža. Kruskal-volisov test je otkrio statistički značajnu razliku u postignućima na Zadatku rotacije perli tri grupe ispitanika u odnosu na sposobnost reprezentacije Kretanja ( 2 , df=2, p=0,003). Ispitanici koji ispoljavaju sposobnost grafičkog Prikazivanja kretanja imaju veću medijanu rezultata (md=15) na zadatku rotacije Perli od ispitanika na čijim se crtežima opservira naznaka reprezentacije akcije (md=5), odnosno odsustvo reprezentacije akcije (md=0). Može se zaključiti da deca Sa lio ne ovladavaju reprezentacijom akcije na očekivanom uzrastu i da je Adekvatnost prikaza figure u pokretu u značajnom stepenu determinisana nivoom Razvoja figurativnog aspekta mišljenja. Jasno definisanje sposobnosti figurativnog Aspekta mišljenja kao bitnog činioca veštine crtanja kod učenika sa lio je od Posebnog značaja za edukaciju ove populacije, budući da kvalitet likovnog Izražavanja može da bude indikator njihovog kognitivnog razvoja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. T1 - Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću EP - 147 SP - 147 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2612 ER -
@conference{ author = "Gagić, Sanja and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Đurić-Zdravković, Aleksandra", year = "2017", abstract = "Reprezentacija akcije na dečjim crtežima nastaje kao rezultat potrebe deteta da Prikaže pokret ili neku radnju, a mogućnost realističnog predstavljanja kretanja se Kod dece tipične populacije javlja na uzrastu od devet godina. Cilj istraživanja je Utvrđivanje razvojnih karakteristika dinamičkog crteža kod učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću (lio), kao i uticaj figurativnog aspekta mišljenja na Reprezentaciju akcije kod ovih učenika. Uzorak je obuhvatio 30 učenika, oba pola. Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su: količnik inteligencije od 50 do 69, kalendarski uzrast od 12 do 16 godina, školski uzrast od v do viii razreda i Odsustvo neuroloških i višestrukih smetnji. Figurativni aspekt mišljenja Procenjen je zadatkom rotacije perli, a dostignuti nivo reprezentacije akcije Analizom dinamičkog crteža dečak koji šutira loptu. Na crtežima 56,7% ispitanika Zastupljeno je odsustvo reprezentacije akcije, odnosno kanonički prikaz figure bez Modifikacije delova tela. Na 30% crteža mogu se uočiti naznake reprezentacije Akcije, pokret bez jasne ili adekvatne modifikacije tela. Korektan prikaz akcije i Fleksibilnost delova tela u skladu sa aktivnošću koja se vrši, prisutni su na 13,3% Crteža. Kruskal-volisov test je otkrio statistički značajnu razliku u postignućima na Zadatku rotacije perli tri grupe ispitanika u odnosu na sposobnost reprezentacije Kretanja ( 2 , df=2, p=0,003). Ispitanici koji ispoljavaju sposobnost grafičkog Prikazivanja kretanja imaju veću medijanu rezultata (md=15) na zadatku rotacije Perli od ispitanika na čijim se crtežima opservira naznaka reprezentacije akcije (md=5), odnosno odsustvo reprezentacije akcije (md=0). Može se zaključiti da deca Sa lio ne ovladavaju reprezentacijom akcije na očekivanom uzrastu i da je Adekvatnost prikaza figure u pokretu u značajnom stepenu determinisana nivoom Razvoja figurativnog aspekta mišljenja. Jasno definisanje sposobnosti figurativnog Aspekta mišljenja kao bitnog činioca veštine crtanja kod učenika sa lio je od Posebnog značaja za edukaciju ove populacije, budući da kvalitet likovnog Izražavanja može da bude indikator njihovog kognitivnog razvoja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017.", title = "Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću", pages = "147-147", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2612" }
Gagić, S., Japundža-Milisavljević, M.,& Đurić-Zdravković, A.. (2017). Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. Društvo defektologa Srbije., 147-147. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2612
Gagić S, Japundža-Milisavljević M, Đurić-Zdravković A. Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017.. 2017;:147-147. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2612 .
Gagić, Sanja, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, "Reprezentacija akcije na crtežima dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. (2017):147-147, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2612 .