Приказ основних података о документу

dc.creatorPopović-Ćitić, Branislava
dc.creatorNešić, Marija
dc.date.accessioned2021-06-17T13:20:24Z
dc.date.available2021-06-17T13:20:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-86-84765-48-4
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2469
dc.description.abstractSpremnost škole za prevenciju izražava stepen i obim pripremljenosti škole za planiranje, primenu i unapređivanje preventivnih aktivnosti. Ispoljava se preko šest dimenzija koje sa različitih aspekata oslikavaju nivo obaveštenosti, zainteresovanosti, sposobnosti i volje škole da inicira i podrži aktivnosti preventivnog karaktera. Razlikuje se devet nivoa spremnosti, koji se kreću od to- lerancije problema do profesionalizacije u preventivnom delovanju, pri čemu svaki nivo direktno određuje strukturu i sadržaj preventivnih intervencija koje je moguće sa uspehom primeniti u konkretnom okruženju. U cilju procene ni- voa spremnosti osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja sprovedeno je, tokom 2015. godine, istraživanje u sedam beogradskih osnovnih škola. Podaci su prikupljeni instrumentom „Intervju za procenu spremnosti zajednice“ (Plester, Edwards, Jumper-Thurman, 2005), koji se sastoji od 44 otvorenih pitanja vezanih za dimenzije spremnosti. U svakoj školi intervjuisana su po tri ključna infor- manta (direktor, stručni saradnik i nastavnik predmetne nastave), a intervjui su u proseku trajali oko 45 minuta. Odgovori informanata su obrađeni prema uput- stvu za skorovanje podataka, koji je sastavni deo instrumenta. Rezultati istraži- vanja pokazuju da se ispitane osnovne škole u proseku nalaze na trećem nivou spremnosti, uz izraženu neusaglašenost dimenzija spremnosti. U pogledu znanja o preventivnim aktivnostima i donekle raspoloživih resursa, škole se nalaze na nižem nivou od opšteg nivoa, dok je u oblasti rukovođenja i posebno znanja o vršnjačkom nasilju nivo spremnosti iznad opšteg nivoa. Drugim rečima, uprava škole i zaposleni jasno prepoznaju da je vršnjačko nasilje prisutno u školskom okruženju i priznaju neophodnost preduzimanja planiranih i organizovanih pre- ventivnih aktivnosti, međutim, njihova znanja o procesu planiranja prevencije i strukturi, sadržaju i načinu primene preventivnih programa su ograničena is- ključivo na osnovne informacije i time nedovoljna za preduzimanje konkretnih akcija. Preventivne aktivnosti koje se sprovode u školi su povremenog i privre- menog karaktera, bez jasne strukture i utvrđenog plana, uz nedovoljnu vidljivost njihove primene na nivou škole i odsustvo evaluacije njihovih efekata. Osim toga, škole ne raspolažu resursima koje bi koristile isključivo za preventiv- no delovanje niti su upoznate sa načinima pribavljanja kako finansijskih tako i tehničkih i ljudskih resursa. Na osnovu dobijenih rezultata koji ukazuju na nedo- voljan nivo spremosti škola za planiranje i iniciranje programa prevencije vršnjačkog nasilja, te neusaglašenost između pojedinih dimenzija spremnosti, u radu su izvedeni zaključci i odgovarajuće preporuke za unapređenje spremnosti škole za prevenciju vršnjačkog nasilja.
dc.languagesr
dc.publisherDruštvo defektologa Srbije
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016
dc.subjectspremnost škole
dc.subjectvršnjačko nasilje
dc.subjectprevencija
dc.subjectosnovna škola
dc.titleSpremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasiljasr
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage37
dc.citation.other: 37-37
dc.citation.spage37
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/6557/bitstream_6557.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу