Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću
Work ability of students with mild intellectual disability
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Funkcionalna procena radne sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću predstavlja specifičan
proces tokom kojeg se razmatraju potencijali i ograničenja osobe sa intelektualnom
ometenošću u kontekstu razvoja i definisanja odgovaraju- ćih profesionalnih ciljeva.
Cilj rada je da utvrdi odnos radnih sposobnosti i nivoa intelektualnog funkcio- nisanja učenika sa
lakom intelektualnom ometenošću (LIO) koji se profesionalno osposobljavaju za rad.
Uzorkom je obuhvaćeno 120 ispitanika oba pola, čiji se količnik inteligencije kreće od 51
do 70 IQ jedinica. Uzorak je podeljen na grupu sa višim (IQ 61-70) i nižim nivoom intelektualnog
funkcionisanja (IQ 51-60).
Rezultati primene adaptiranog instrumenta „Upitnik za procenu radnih spo- sobnosti“ (Questionary
for assessment of working abilities) ukazuju na to da po- stoje statistički značajne razlike između
ispitanika različitog nivoa intelektualnog funkcionisanja (t=-5,14; p=0,000). Ispitanici koji
pripadaju ...gornjoj granici lake intelektualne ometenosti ostvarili su više vrednosti na ajtemima
koji se odnose na obavljanje složenih radnih zahteva, sposobnosti učenja novih radnih operacija i
na- predovanja u sticanju radnih veština. Takođe, oni su ostvarili više skorove u stavka- ma koje
se odnose na fleksibilnost tokom rada, radnu produktivnosti, način na koji koriste nezavisno
vreme tokom pauza u radu ili odmora i poštovanje standarda bezbednosti tokom rada.
Dobijeni rezultati potvrđuju potrebu za individualizacijom pristupa učenicima sa LIO tokom procesa
profesionalnog osposobljavanja i planiranja različitih mode-
la zapošljavanja.
Functional assessment of working abilities of persons with intellectual disabilities is
a specific process in which their potentials and limitations are considered in the context
of developing and defining appropriate professional goals.
The aim of this paper is to determine the relation between work ability and the level of
intellectual functioning in students with mild intellectual disability (MID) undergoing
vocational training.
The sample consists of 120 examinees of both genders, whose intelligence quotient
ranges from 51 to 70 IQ units. The sample is divided in a group with higher (IQ 61-70)
and a lower level of intellectual functioning (IQ 51-60).
The results of the adapted Questionnaire for assessment of working abilities indicate
a statistically significant difference between the examinees with different levels of
intellectual functioning (t=-5.14; p=0.000). The examinees within the upper level of
mild intellectual disabilities achieved higher scores on items relat...ed to complex work
performance, ability to learn new working procedures and to progress in acquiring
working skills. Also, they achieved higher scores on items related to flexibility while
working, working productivity, ways to utilize free time during work breaks or rest, and
respecting safety standards at work. The results confirm the need for individualization
of the approach to students with MID during the process of vocational training and
planning of different models of employment.
Кључне речи:
radna sposobnost / profesionalno osposobljavanje / učenici sa lakom intelektualnom ometenošću / work ability / vocational training / students with mild intellectual disabilityИзвор:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 137-153Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Radić-Šestić, Marina PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2376 AB - Funkcionalna procena radne sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću predstavlja specifičan proces tokom kojeg se razmatraju potencijali i ograničenja osobe sa intelektualnom ometenošću u kontekstu razvoja i definisanja odgovaraju- ćih profesionalnih ciljeva. Cilj rada je da utvrdi odnos radnih sposobnosti i nivoa intelektualnog funkcio- nisanja učenika sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) koji se profesionalno osposobljavaju za rad. Uzorkom je obuhvaćeno 120 ispitanika oba pola, čiji se količnik inteligencije kreće od 51 do 70 IQ jedinica. Uzorak je podeljen na grupu sa višim (IQ 61-70) i nižim nivoom intelektualnog funkcionisanja (IQ 51-60). Rezultati primene adaptiranog instrumenta „Upitnik za procenu radnih spo- sobnosti“ (Questionary for assessment of working abilities) ukazuju na to da po- stoje statistički značajne razlike između ispitanika različitog nivoa intelektualnog funkcionisanja (t=-5,14; p=0,000). Ispitanici koji pripadaju gornjoj granici lake intelektualne ometenosti ostvarili su više vrednosti na ajtemima koji se odnose na obavljanje složenih radnih zahteva, sposobnosti učenja novih radnih operacija i na- predovanja u sticanju radnih veština. Takođe, oni su ostvarili više skorove u stavka- ma koje se odnose na fleksibilnost tokom rada, radnu produktivnosti, način na koji koriste nezavisno vreme tokom pauza u radu ili odmora i poštovanje standarda bezbednosti tokom rada. Dobijeni rezultati potvrđuju potrebu za individualizacijom pristupa učenicima sa LIO tokom procesa profesionalnog osposobljavanja i planiranja različitih mode- la zapošljavanja. AB - Functional assessment of working abilities of persons with intellectual disabilities is a specific process in which their potentials and limitations are considered in the context of developing and defining appropriate professional goals. The aim of this paper is to determine the relation between work ability and the level of intellectual functioning in students with mild intellectual disability (MID) undergoing vocational training. The sample consists of 120 examinees of both genders, whose intelligence quotient ranges from 51 to 70 IQ units. The sample is divided in a group with higher (IQ 61-70) and a lower level of intellectual functioning (IQ 51-60). The results of the adapted Questionnaire for assessment of working abilities indicate a statistically significant difference between the examinees with different levels of intellectual functioning (t=-5.14; p=0.000). The examinees within the upper level of mild intellectual disabilities achieved higher scores on items related to complex work performance, ability to learn new working procedures and to progress in acquiring working skills. Also, they achieved higher scores on items related to flexibility while working, working productivity, ways to utilize free time during work breaks or rest, and respecting safety standards at work. The results confirm the need for individualization of the approach to students with MID during the process of vocational training and planning of different models of employment. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Work ability of students with mild intellectual disability EP - 153 SP - 137 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2376 ER -
@conference{ author = "Milanović-Dobrota, Biljana and Radić-Šestić, Marina", year = "2015", abstract = "Funkcionalna procena radne sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću predstavlja specifičan proces tokom kojeg se razmatraju potencijali i ograničenja osobe sa intelektualnom ometenošću u kontekstu razvoja i definisanja odgovaraju- ćih profesionalnih ciljeva. Cilj rada je da utvrdi odnos radnih sposobnosti i nivoa intelektualnog funkcio- nisanja učenika sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) koji se profesionalno osposobljavaju za rad. Uzorkom je obuhvaćeno 120 ispitanika oba pola, čiji se količnik inteligencije kreće od 51 do 70 IQ jedinica. Uzorak je podeljen na grupu sa višim (IQ 61-70) i nižim nivoom intelektualnog funkcionisanja (IQ 51-60). Rezultati primene adaptiranog instrumenta „Upitnik za procenu radnih spo- sobnosti“ (Questionary for assessment of working abilities) ukazuju na to da po- stoje statistički značajne razlike između ispitanika različitog nivoa intelektualnog funkcionisanja (t=-5,14; p=0,000). Ispitanici koji pripadaju gornjoj granici lake intelektualne ometenosti ostvarili su više vrednosti na ajtemima koji se odnose na obavljanje složenih radnih zahteva, sposobnosti učenja novih radnih operacija i na- predovanja u sticanju radnih veština. Takođe, oni su ostvarili više skorove u stavka- ma koje se odnose na fleksibilnost tokom rada, radnu produktivnosti, način na koji koriste nezavisno vreme tokom pauza u radu ili odmora i poštovanje standarda bezbednosti tokom rada. Dobijeni rezultati potvrđuju potrebu za individualizacijom pristupa učenicima sa LIO tokom procesa profesionalnog osposobljavanja i planiranja različitih mode- la zapošljavanja., Functional assessment of working abilities of persons with intellectual disabilities is a specific process in which their potentials and limitations are considered in the context of developing and defining appropriate professional goals. The aim of this paper is to determine the relation between work ability and the level of intellectual functioning in students with mild intellectual disability (MID) undergoing vocational training. The sample consists of 120 examinees of both genders, whose intelligence quotient ranges from 51 to 70 IQ units. The sample is divided in a group with higher (IQ 61-70) and a lower level of intellectual functioning (IQ 51-60). The results of the adapted Questionnaire for assessment of working abilities indicate a statistically significant difference between the examinees with different levels of intellectual functioning (t=-5.14; p=0.000). The examinees within the upper level of mild intellectual disabilities achieved higher scores on items related to complex work performance, ability to learn new working procedures and to progress in acquiring working skills. Also, they achieved higher scores on items related to flexibility while working, working productivity, ways to utilize free time during work breaks or rest, and respecting safety standards at work. The results confirm the need for individualization of the approach to students with MID during the process of vocational training and planning of different models of employment.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću, Work ability of students with mild intellectual disability", pages = "153-137", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2376" }
Milanović-Dobrota, B.,& Radić-Šestić, M.. (2015). Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 137-153. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2376
Milanović-Dobrota B, Radić-Šestić M. Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:137-153. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2376 .
Milanović-Dobrota, Biljana, Radić-Šestić, Marina, "Radna sposobnost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):137-153, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2376 .