Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću
Delay gratification tasks as means of selfregulation assessment in individuals with intellectual disability
Abstract
Samoregulacija predstavlja sposobnost inhibiranja brzog, nefleksibilnog
automatizovanog odgovora, koji je usmeren na ostvarivanje
trenutnog zadovoljstva, kako bi se generisao sporiji, ali fleksibilniji
odgovor, koji ima veću adaptivnu vrednost, jer je usmeren na
ostvarivanje dugoročnih ciljeva.
Zadatak odlaganja zadovoljstva, kao jedan od načina procene
samoregulacije, predstavlja izbor između manje nagrade, koja je
ispitaniku na raspolaganju u svakom trenutku trajanja probe i veće
nagrade, koju ispitanik dobija, ako uspe da odloži uzimanje manje nagrade
u predviđenom vremenskom periodu.
Na zadatku odlaganja zadovoljstva angažuju se različite sposobnosti:
pažnja, radna memorija, inhibitorna kontrola, mentalne reprezentacije,
regulacija emocija, kao i strategije koje uključuju upotrebu
govora.
Cilj ovog rada je davanje celovitije slike o odnosima egzekutivnih
funkcija, inteligencije i samoregulacije u zadacima odlaganja zadovoljstva,
kod osoba sa intelektualnom ometenošć...u (IO).
Prema rezultatima analiziranih istraživanja, možemo zaključiti
da deficiti u oblasti egzekutivnih funkcija, čine osnovu slabijeg uspeha
ispitanika sa IO u poređenju sa ispitanicima tipične populacije,
istog mentalnog uzrasta, kada se poredi njihov učinak na zadacima
odlaganja zadovoljstva.
Self-regulation represents an ability to inhibit rapid, nonflexible
automatized response aimed at the realization of momentary
satisfaction, in order to generate a slower but more flexible response,
which has a greater adaptive value since it is aimed at long-term
objectives.
Delay gratification task, as one of the means of self-regulation
assessment, represents a choice between a minor reward that is
available to the subject at any moment during the test and a major
reward to be granted if the subject succeeds to delay the acceptance of
a minor reward in the anticipated time period.
Various abilities are involved in delay gratification tasks: attention,
working memory, inhibitory control, mental representation, emotion
regulation, as well as strategies which include the use of speech.
The objective of this paper is to provide a more comprehensive
illustration of executive functions, intelligence and self-regulation in
delay gratification tasks in individuals with intell...ectual disability (ID).
According to the results of analyzed researches, it can be concluded
that deficits in the field of executive functions represent a basis for
limited success of ID examinees compared to typically developing
subjects of the same mental age, with regard to their effect on delay
gratification tasks.
Keywords:
samoregulacija / zadatak odlaganja zadovoljstva / egzekutivne funkcije / self-regulation / delay gratification task / executive functionsSource:
Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012, 2012, 89-96Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Dučić, Bojan PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2049 AB - Samoregulacija predstavlja sposobnost inhibiranja brzog, nefleksibilnog automatizovanog odgovora, koji je usmeren na ostvarivanje trenutnog zadovoljstva, kako bi se generisao sporiji, ali fleksibilniji odgovor, koji ima veću adaptivnu vrednost, jer je usmeren na ostvarivanje dugoročnih ciljeva. Zadatak odlaganja zadovoljstva, kao jedan od načina procene samoregulacije, predstavlja izbor između manje nagrade, koja je ispitaniku na raspolaganju u svakom trenutku trajanja probe i veće nagrade, koju ispitanik dobija, ako uspe da odloži uzimanje manje nagrade u predviđenom vremenskom periodu. Na zadatku odlaganja zadovoljstva angažuju se različite sposobnosti: pažnja, radna memorija, inhibitorna kontrola, mentalne reprezentacije, regulacija emocija, kao i strategije koje uključuju upotrebu govora. Cilj ovog rada je davanje celovitije slike o odnosima egzekutivnih funkcija, inteligencije i samoregulacije u zadacima odlaganja zadovoljstva, kod osoba sa intelektualnom ometenošću (IO). Prema rezultatima analiziranih istraživanja, možemo zaključiti da deficiti u oblasti egzekutivnih funkcija, čine osnovu slabijeg uspeha ispitanika sa IO u poređenju sa ispitanicima tipične populacije, istog mentalnog uzrasta, kada se poredi njihov učinak na zadacima odlaganja zadovoljstva. AB - Self-regulation represents an ability to inhibit rapid, nonflexible automatized response aimed at the realization of momentary satisfaction, in order to generate a slower but more flexible response, which has a greater adaptive value since it is aimed at long-term objectives. Delay gratification task, as one of the means of self-regulation assessment, represents a choice between a minor reward that is available to the subject at any moment during the test and a major reward to be granted if the subject succeeds to delay the acceptance of a minor reward in the anticipated time period. Various abilities are involved in delay gratification tasks: attention, working memory, inhibitory control, mental representation, emotion regulation, as well as strategies which include the use of speech. The objective of this paper is to provide a more comprehensive illustration of executive functions, intelligence and self-regulation in delay gratification tasks in individuals with intellectual disability (ID). According to the results of analyzed researches, it can be concluded that deficits in the field of executive functions represent a basis for limited success of ID examinees compared to typically developing subjects of the same mental age, with regard to their effect on delay gratification tasks. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 T1 - Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću T1 - Delay gratification tasks as means of selfregulation assessment in individuals with intellectual disability EP - 96 SP - 89 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2049 ER -
@conference{ author = "Dučić, Bojan", year = "2012", abstract = "Samoregulacija predstavlja sposobnost inhibiranja brzog, nefleksibilnog automatizovanog odgovora, koji je usmeren na ostvarivanje trenutnog zadovoljstva, kako bi se generisao sporiji, ali fleksibilniji odgovor, koji ima veću adaptivnu vrednost, jer je usmeren na ostvarivanje dugoročnih ciljeva. Zadatak odlaganja zadovoljstva, kao jedan od načina procene samoregulacije, predstavlja izbor između manje nagrade, koja je ispitaniku na raspolaganju u svakom trenutku trajanja probe i veće nagrade, koju ispitanik dobija, ako uspe da odloži uzimanje manje nagrade u predviđenom vremenskom periodu. Na zadatku odlaganja zadovoljstva angažuju se različite sposobnosti: pažnja, radna memorija, inhibitorna kontrola, mentalne reprezentacije, regulacija emocija, kao i strategije koje uključuju upotrebu govora. Cilj ovog rada je davanje celovitije slike o odnosima egzekutivnih funkcija, inteligencije i samoregulacije u zadacima odlaganja zadovoljstva, kod osoba sa intelektualnom ometenošću (IO). Prema rezultatima analiziranih istraživanja, možemo zaključiti da deficiti u oblasti egzekutivnih funkcija, čine osnovu slabijeg uspeha ispitanika sa IO u poređenju sa ispitanicima tipične populacije, istog mentalnog uzrasta, kada se poredi njihov učinak na zadacima odlaganja zadovoljstva., Self-regulation represents an ability to inhibit rapid, nonflexible automatized response aimed at the realization of momentary satisfaction, in order to generate a slower but more flexible response, which has a greater adaptive value since it is aimed at long-term objectives. Delay gratification task, as one of the means of self-regulation assessment, represents a choice between a minor reward that is available to the subject at any moment during the test and a major reward to be granted if the subject succeeds to delay the acceptance of a minor reward in the anticipated time period. Various abilities are involved in delay gratification tasks: attention, working memory, inhibitory control, mental representation, emotion regulation, as well as strategies which include the use of speech. The objective of this paper is to provide a more comprehensive illustration of executive functions, intelligence and self-regulation in delay gratification tasks in individuals with intellectual disability (ID). According to the results of analyzed researches, it can be concluded that deficits in the field of executive functions represent a basis for limited success of ID examinees compared to typically developing subjects of the same mental age, with regard to their effect on delay gratification tasks.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012", title = "Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću, Delay gratification tasks as means of selfregulation assessment in individuals with intellectual disability", pages = "96-89", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2049" }
Dučić, B.. (2012). Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 89-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2049
Dučić B. Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:89-96. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2049 .
Dučić, Bojan, "Zadaci odlaganja zadovoljstva kao način procene samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):89-96, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2049 .