Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children
Uticaj socioekonomskih karakteristika porodice na auditivni razvoj prevremeno rođene dece
Апстракт
Auditory behavior is a social skill representing specific response to stimulation by sound, speech or other acoustic stimuli. Normal hearing newborn babies prefer their mother's voice to any other due to experience during the late intrauterine development. Some prematurely born babies lack that experience and acquire their first acoustic experience under specific conditions in neonatal intensive care unit. Te lack of family environment, separation from mother and high ambient noise could have negative impact on early auditory development of a prematurely born child. Te goal of the study was to investigate the impact of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children during the first year of life. Te sample consisted of 150 prematurely born children of both genders, born in the Republic of Serbia. Data about family environment were obtained from parents or case history, while auditory development was assessed by LittlEARS® auditory scale. Te ...results of the study showed that permanent employment of the mother and occasional employment of the father had a positive correlation with higher auditory achievement in children at the corrected age of 12 months. Analysis of the impact of family factors on trajectories of auditory development in prematurely born children showed that father's occasional employment improved the pace of auditory development, while siblings in the family significantly improved auditory achievement initially. Te results imply that multiple heterogeneous auditory (especially language) stimulation during the first year of life have a positive impact on auditory development of preterm babies regardless of the prematurity level.
Auditivno ponašanje odražava specifičan odgovor na stimulaciju zvukom, govorom ili drugim akustičkim nadražajima i na ranom uzrastu predstavlja socijalnu veštinu. Novorođene čujuće bebe iskazuju afinitet prema majčinom glasu u odnosu na druge glasove, što predstavlja posledicu slušnog iskustva u toku kasnog intrauterinog razvoja. Prevremeno rođene bebe često svoja prva akustička iskustva stiču u odeljenjima za intenzivnu neonatalnu negu. Visok nivo ambijentalne buke te odvojenost od majki i ostalih članova primarne porodice samo su neki od faktora koji mogu negativno da utiču na rani slušni razvoj prevremeno rođenog deteta. Cilj istraživanja bio je da se utvrdi da li socioekonomske karakteristike porodice utiču na dinamiku auditivnog razvoja prevremeno rođene dece u toku prve godine života. Uzorak je činilo 150 prevremeno rođene dece sa teritorije Republike Srbije. Podaci o socioekonomskim karakteristikama porodice prikupljani su od roditelja i/ili preuzimani iz kliničkih dosijea ispit...anika, dok je procena slušnog razvoja vršena pomoću LittlEARS® auditivnog upitnika (LittlEARS® Auditory Questionnaire). Rezultati istraživanja pokazuju da zaposlenje majki na neodređeno vreme i povremeno zaposlenje očeva korelira sa višim nivoom auditivnog razvoja prevremeno rođene dece na korigovanom uzrastu od godinu dana. Ispitujući uticaj karakteristika porodice na trajektoriju (koju čine početni nivo i tempo) auditivnog razvoja prevremeno rođene dece, dobili smo da povremeno zaposlenje oca utiče na brži tempo slušnog razvoja, dok prisustvo siblinga u porodici ima značajan uticaj na viši početni nivo njihovog razvoja. S obzirom na to da su pojedine karakteristike porodične sredine (stručna sprema roditelja, radni status, prisustvo siblinga) pokazale statistički značajan uticaj na starijim uzrastima prevremeno rođene dece, kada raste značaj jezičkih kompetencija, ovakve rezultate doveli smo u vezu sa rezultatima velikog broja istraživanja koja ističu važnost kvantiteta i kvaliteta ranih socijalnih interakcija u razvoju govorne percepcije, kao najvišeg nivoa auditivnog razvoja.
Кључне речи:
auditory development / socioeconomic characteristics / family / prematurely born children / auditivni razvoj / prevremeno rođena deca / socioekonomske karakteristike porodiceИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2019, 18, 3, 299-318Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Утицај кохлеарне имплантације на едукацију глувих и наглувих особа (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179055)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Nikolić, Mina AU - Ostojić-Zeljković, Sanja AU - Veselinović, Ivana PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1213 AB - Auditory behavior is a social skill representing specific response to stimulation by sound, speech or other acoustic stimuli. Normal hearing newborn babies prefer their mother's voice to any other due to experience during the late intrauterine development. Some prematurely born babies lack that experience and acquire their first acoustic experience under specific conditions in neonatal intensive care unit. Te lack of family environment, separation from mother and high ambient noise could have negative impact on early auditory development of a prematurely born child. Te goal of the study was to investigate the impact of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children during the first year of life. Te sample consisted of 150 prematurely born children of both genders, born in the Republic of Serbia. Data about family environment were obtained from parents or case history, while auditory development was assessed by LittlEARS® auditory scale. Te results of the study showed that permanent employment of the mother and occasional employment of the father had a positive correlation with higher auditory achievement in children at the corrected age of 12 months. Analysis of the impact of family factors on trajectories of auditory development in prematurely born children showed that father's occasional employment improved the pace of auditory development, while siblings in the family significantly improved auditory achievement initially. Te results imply that multiple heterogeneous auditory (especially language) stimulation during the first year of life have a positive impact on auditory development of preterm babies regardless of the prematurity level. AB - Auditivno ponašanje odražava specifičan odgovor na stimulaciju zvukom, govorom ili drugim akustičkim nadražajima i na ranom uzrastu predstavlja socijalnu veštinu. Novorođene čujuće bebe iskazuju afinitet prema majčinom glasu u odnosu na druge glasove, što predstavlja posledicu slušnog iskustva u toku kasnog intrauterinog razvoja. Prevremeno rođene bebe često svoja prva akustička iskustva stiču u odeljenjima za intenzivnu neonatalnu negu. Visok nivo ambijentalne buke te odvojenost od majki i ostalih članova primarne porodice samo su neki od faktora koji mogu negativno da utiču na rani slušni razvoj prevremeno rođenog deteta. Cilj istraživanja bio je da se utvrdi da li socioekonomske karakteristike porodice utiču na dinamiku auditivnog razvoja prevremeno rođene dece u toku prve godine života. Uzorak je činilo 150 prevremeno rođene dece sa teritorije Republike Srbije. Podaci o socioekonomskim karakteristikama porodice prikupljani su od roditelja i/ili preuzimani iz kliničkih dosijea ispitanika, dok je procena slušnog razvoja vršena pomoću LittlEARS® auditivnog upitnika (LittlEARS® Auditory Questionnaire). Rezultati istraživanja pokazuju da zaposlenje majki na neodređeno vreme i povremeno zaposlenje očeva korelira sa višim nivoom auditivnog razvoja prevremeno rođene dece na korigovanom uzrastu od godinu dana. Ispitujući uticaj karakteristika porodice na trajektoriju (koju čine početni nivo i tempo) auditivnog razvoja prevremeno rođene dece, dobili smo da povremeno zaposlenje oca utiče na brži tempo slušnog razvoja, dok prisustvo siblinga u porodici ima značajan uticaj na viši početni nivo njihovog razvoja. S obzirom na to da su pojedine karakteristike porodične sredine (stručna sprema roditelja, radni status, prisustvo siblinga) pokazale statistički značajan uticaj na starijim uzrastima prevremeno rođene dece, kada raste značaj jezičkih kompetencija, ovakve rezultate doveli smo u vezu sa rezultatima velikog broja istraživanja koja ističu važnost kvantiteta i kvaliteta ranih socijalnih interakcija u razvoju govorne percepcije, kao najvišeg nivoa auditivnog razvoja. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children T1 - Uticaj socioekonomskih karakteristika porodice na auditivni razvoj prevremeno rođene dece EP - 318 IS - 3 SP - 299 VL - 18 DO - 10.5937/specedreh18-23021 ER -
@article{ author = "Nikolić, Mina and Ostojić-Zeljković, Sanja and Veselinović, Ivana", year = "2019", abstract = "Auditory behavior is a social skill representing specific response to stimulation by sound, speech or other acoustic stimuli. Normal hearing newborn babies prefer their mother's voice to any other due to experience during the late intrauterine development. Some prematurely born babies lack that experience and acquire their first acoustic experience under specific conditions in neonatal intensive care unit. Te lack of family environment, separation from mother and high ambient noise could have negative impact on early auditory development of a prematurely born child. Te goal of the study was to investigate the impact of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children during the first year of life. Te sample consisted of 150 prematurely born children of both genders, born in the Republic of Serbia. Data about family environment were obtained from parents or case history, while auditory development was assessed by LittlEARS® auditory scale. Te results of the study showed that permanent employment of the mother and occasional employment of the father had a positive correlation with higher auditory achievement in children at the corrected age of 12 months. Analysis of the impact of family factors on trajectories of auditory development in prematurely born children showed that father's occasional employment improved the pace of auditory development, while siblings in the family significantly improved auditory achievement initially. Te results imply that multiple heterogeneous auditory (especially language) stimulation during the first year of life have a positive impact on auditory development of preterm babies regardless of the prematurity level., Auditivno ponašanje odražava specifičan odgovor na stimulaciju zvukom, govorom ili drugim akustičkim nadražajima i na ranom uzrastu predstavlja socijalnu veštinu. Novorođene čujuće bebe iskazuju afinitet prema majčinom glasu u odnosu na druge glasove, što predstavlja posledicu slušnog iskustva u toku kasnog intrauterinog razvoja. Prevremeno rođene bebe često svoja prva akustička iskustva stiču u odeljenjima za intenzivnu neonatalnu negu. Visok nivo ambijentalne buke te odvojenost od majki i ostalih članova primarne porodice samo su neki od faktora koji mogu negativno da utiču na rani slušni razvoj prevremeno rođenog deteta. Cilj istraživanja bio je da se utvrdi da li socioekonomske karakteristike porodice utiču na dinamiku auditivnog razvoja prevremeno rođene dece u toku prve godine života. Uzorak je činilo 150 prevremeno rođene dece sa teritorije Republike Srbije. Podaci o socioekonomskim karakteristikama porodice prikupljani su od roditelja i/ili preuzimani iz kliničkih dosijea ispitanika, dok je procena slušnog razvoja vršena pomoću LittlEARS® auditivnog upitnika (LittlEARS® Auditory Questionnaire). Rezultati istraživanja pokazuju da zaposlenje majki na neodređeno vreme i povremeno zaposlenje očeva korelira sa višim nivoom auditivnog razvoja prevremeno rođene dece na korigovanom uzrastu od godinu dana. Ispitujući uticaj karakteristika porodice na trajektoriju (koju čine početni nivo i tempo) auditivnog razvoja prevremeno rođene dece, dobili smo da povremeno zaposlenje oca utiče na brži tempo slušnog razvoja, dok prisustvo siblinga u porodici ima značajan uticaj na viši početni nivo njihovog razvoja. S obzirom na to da su pojedine karakteristike porodične sredine (stručna sprema roditelja, radni status, prisustvo siblinga) pokazale statistički značajan uticaj na starijim uzrastima prevremeno rođene dece, kada raste značaj jezičkih kompetencija, ovakve rezultate doveli smo u vezu sa rezultatima velikog broja istraživanja koja ističu važnost kvantiteta i kvaliteta ranih socijalnih interakcija u razvoju govorne percepcije, kao najvišeg nivoa auditivnog razvoja.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children, Uticaj socioekonomskih karakteristika porodice na auditivni razvoj prevremeno rođene dece", pages = "318-299", number = "3", volume = "18", doi = "10.5937/specedreh18-23021" }
Nikolić, M., Ostojić-Zeljković, S.,& Veselinović, I.. (2019). Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 18(3), 299-318. https://doi.org/10.5937/specedreh18-23021
Nikolić M, Ostojić-Zeljković S, Veselinović I. Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2019;18(3):299-318. doi:10.5937/specedreh18-23021 .
Nikolić, Mina, Ostojić-Zeljković, Sanja, Veselinović, Ivana, "Influence of socioeconomic characteristics of family on auditory development of prematurely born children" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 18, no. 3 (2019):299-318, https://doi.org/10.5937/specedreh18-23021 . .