Приказ основних података о документу

Procena sposobnosti razumevanja jezika kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i promenama elektroencefalografskih aktivnosti - preliminarno ispitivanje

dc.creatorŠkara, Zorana
dc.creatorVuković, Mile
dc.date.accessioned2021-06-09T14:18:28Z
dc.date.available2021-06-09T14:18:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0354-8759
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1057
dc.description.abstractLanguage comprehension deficits are characteristic for various forms of specific developmental disorders of speech and language. These deficits are especially characteristic for aphasia with epilepsy and specific language disorders. Main goal of this study was examination of language comprehension in children with specific developmental language disorder and changes in electroencephalographic activities (EEG) compared with children who have specific language disorders and normal EEG findings. The examination included three levels: lexical, syntactic (grammatical) and discourse. The entire sample included 14 children, aged between 5 and 7, who were on speech and language treatment at the Institute for Psycho-Physiological and Speech Disorders 'Professor Cvetko Brajović'. The children were divided into two groups: experimental and control. Experimental group included seven children with specific language disorders who had changes in EEG activity, and control group included seven children with specific language impairment and normal EEG findings. The Test for analytical evaluation of articulation was used for word comprehension examination, when children had to show given term. Token test is used for grammar comprehension examination. For discourse comprehension examination we read the fairy tale "Little Red Riding Hood" to children and asked them questions about contents of the fairy tale. Results showed that there is difference in language comprehension in children with specific language disorders and EEG changes and children with specific language disorders and normal EEG activities. The children with changes in EEG activity had worse results at all levels of language comprehension, except word comprehension examination, which indicates that this group of children has greater comprehension deficits compared to children with normal EEG findings.en
dc.description.abstractPoremećaji u razumevanju jezika karakterišu različite oblike specifičnih poremećaja u razvoju govora i jezika. Posebno su karakteristični za stečenu afaziju sa epilepsijom i specifični razvojni poremećaj jezika. Cilj ovog rada bila je procena sposobnosti razumevanja jezika kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) i promenama elektroencefalografskih aktivnosti (EEG) u poređenju sa decom koja imaju specifični poremećaj u razvoju jezika i uredan EEG nalaz. Procena sposobnosti razumevanja obuhvatala je tri nivoa: leksički, sintaksički (gramatički) i diskurs. U uzorak je uključeno 14-oro dece, uzrasta od 5 do 7 godina, koja su se nalazila na tretmanu u Zavodu za govornu patologiju i psihofiziološke poremećaje "Prof. Dr Cvetko Brajović". Deca su podeljena u dve grupe: eksperimentalnu i kontrolnu. Eksperimentalnu grupu činilo je sedmoro dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i promenama elektroencefalografskih aktivnosti, a kontrolnu grupu sedmoro dece sa specifičnim jezičkim poremećajem koja imaju uredan EEG nalaz. Za procenu razumevanja reči korišćen je Test za analitičku ocenu artikulacije srpskohrvatskog jezika, kada se od deteta zahtevalo da pokaže imenovani pojam. Procena razumevanja gramatike izvršena je pomoću Token testa, a pri proceni razumevanja diskursa deci je pročitana bajka "Crvenkapa" nakon čega su postavljena pitanja u vezi sa sadržajem bajke. Rezultati su pokazali da postoji razlika u sposobnosti razumevanja jezika između dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i promenama elektroencefalografskih aktivnosti i dece sa specifičnim jezičkim poremećajem koja imaju uredan EEG nalaz. Deca sa promenama elektroencefalografskih aktivnosti su postigla lošije rezultate na svim nivoima procene razumevanja jezika, osim na nivou razumevanja reči, što ukazuje na veći stepen oštećenja razumevanja u ovoj grupi dece u poređenju sa decom koja imaju uredan EEG nalaz.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179068/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceBeogradska defektološka škola
dc.subjectchanges in electroencephalographic activityen
dc.subjectdiscourse comprehensionen
dc.subjectgrammar comprehensionen
dc.subjectspecific language disordersen
dc.subjectword comprehensionen
dc.subjectpromene elektroencefalografskih aktivnostisr
dc.subjectrazumevanje gramatikesr
dc.subjectrazumevanje diskursasr
dc.subjectrazumevanje rečisr
dc.subjectspecifični poremećaj jezikasr
dc.titleLanguage comprehension in children with specific language disorders and changes in electroencephalographic activities: A preliminary investigationen
dc.titleProcena sposobnosti razumevanja jezika kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem i promenama elektroencefalografskih aktivnosti - preliminarno ispitivanjesr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage40
dc.citation.issue1
dc.citation.other23(1): 27-40
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage27
dc.citation.volume23
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/45/1054.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1057
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу