Rad je proistekao iz projekta br. 200096 čiju je realizaciju podržalo Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja I inovacija Republike Srbije (ev. broj: 451-03-47/2023-01/ 200096)

Link to this page

Rad je proistekao iz projekta br. 200096 čiju je realizaciju podržalo Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja I inovacija Republike Srbije (ev. broj: 451-03-47/2023-01/ 200096)

Authors

Publications

Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju

Jovanović Simić, Nadica; Arsenić, Ivana; Veljković, Zorica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5339
AB  - Uvod: Asistivna tehnologija obuhvata širok spektar uređaja, strategija i
usluga koji su prilagođeni ili posebno dizajnirani za održavanje ili unapređivanje
funkcionalnih sposobnosti korisnika. Upotreba ove tehnologije, posebno
dizajnirane za komunikaciju, ima pozitivan uticaj na socijalni i emocionalni
razvoj korisnika, uspostavljanje interakcije sa osobama iz neposrednog i šireg
okruženja, promene u ponašanju, kao i na povećanje motivacije za učenje, samopouzdanja,
radnog i društvenog angažovanja. S obzirom na to postoji potreba
da se utvrde, analiziraju i bolje razumeju faktori koji promovišu ili ometaju
prihvatanje, integraciju i upotrebu asistivne tehnologije za komunikaciju.
Cilj: Cilj ovog rada je da se sistematskim pregledom i analizom relevantnih
istraživanja prikažu barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju u
različitim domenima svakodnevnog života korisnika.
Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma
biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku, kao i pretraživači Google Scholar i
Research Gate.
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da na integraciju asistivne tehnologije
utiče niz faktora, uključujući one iz socijalne sredine, kao i lične faktore koji
se odnose na korisnika. Barijere obuhvataju nedostatak finansijskih sredstava,
opreme, negativne stavove, tehnofobiju, kao i neadekvatnu procenu, zbog
čega dolazi do neusklađenosti između potreba korisnika i obezbeđenog uređaja
asistivne tehnologije. U obrazovnom okruženju identifikovani su nedostatak
odgovarajuće obuke, dostupnih alata i resursa, tehničke podrške, vremena za
istraživanje i proučavanje načina za integraciju tehnologije u nastavni plan i
program, kao i samoefikasnost nastavnog osoblja. Kada su u pitanju barijere
proistekle od vršnjaka i samih korisnika, pokazalo se da bi uređaji trebalo da
budu jednako privlačni vršnjacima tipičnog razvoja, da njihova upotreba bude
lako razumljiva, kao i da ne ugrožava, niti usložnjava socijalno učešće.Zaključak: Procena potreba korisnika, njihovih preferencija i sposobnosti,
okruženja u kojima će se tehnologija koristiti, kao i njenih karakteristika, neophodna
je za uspešnu integraciju asistivne tehnologije za komunikaciju.
AB  - Introduction: Assistive technology encompasses a wide range of devices, strategies,
and services that are adapted or specifically designed to maintain or improve the user’s
functional abilities. The use of this technology, specially designed for communication, has
a positive impact on the user’s social and emotional development, establishing interaction
with people from the immediate and wider environment, changes in behavior, as well as
increasing motivation for learning, self- confidence, work, and social engagement. In view of
this, there is a need to identify, analyze, and better understand the factors that promote or
hinder the acceptance, integration, and use of assistive technology for communication.
Aim: The aim of this research was to show the barriers in the application of assistive
technology for communication in various domains of the user’s daily life through a systematic
review and analysis of relevant research.
Methods: The service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition,
as well as the Google Scholar and Research Gate search engines, were used to review the
available literature.
Results: The analysis of the results showed that the integration of assistive technology
is influenced by a number of factors, including those from the social environment, as
well as personal factors related to the user. Barriers include lack of financial resources,
equipment, negative attitudes, technophobia, as well as inadequate assessment, which
leads to a mismatch between the needs of the user and the provided assistive technology
device. In an educational environment, lack of appropriate training, available tools and
resources, technical support, time to research and study ways to integrate technology into
the curriculum, and self-efficacy of teachers were identified. When it comes to barriers arising
from peers and the users themselves, it was shown that devices should be equally attractive to
peers of typical development, that their use should be easy to understand, and that it should
not endanger or complicate social participation.
Conclusion: Assessing the needs of users, their preferences and abilities, the
environment in which the technology will be used, as well as its characteristics, is necessary
for the successful integration of assistive technology for communication.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju
T1  - Barriers in the application of assistive technology for Communication
EP  - 285
SP  - 279
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović Simić, Nadica and Arsenić, Ivana and Veljković, Zorica",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Asistivna tehnologija obuhvata širok spektar uređaja, strategija i
usluga koji su prilagođeni ili posebno dizajnirani za održavanje ili unapređivanje
funkcionalnih sposobnosti korisnika. Upotreba ove tehnologije, posebno
dizajnirane za komunikaciju, ima pozitivan uticaj na socijalni i emocionalni
razvoj korisnika, uspostavljanje interakcije sa osobama iz neposrednog i šireg
okruženja, promene u ponašanju, kao i na povećanje motivacije za učenje, samopouzdanja,
radnog i društvenog angažovanja. S obzirom na to postoji potreba
da se utvrde, analiziraju i bolje razumeju faktori koji promovišu ili ometaju
prihvatanje, integraciju i upotrebu asistivne tehnologije za komunikaciju.
Cilj: Cilj ovog rada je da se sistematskim pregledom i analizom relevantnih
istraživanja prikažu barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju u
različitim domenima svakodnevnog života korisnika.
Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma
biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku, kao i pretraživači Google Scholar i
Research Gate.
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da na integraciju asistivne tehnologije
utiče niz faktora, uključujući one iz socijalne sredine, kao i lične faktore koji
se odnose na korisnika. Barijere obuhvataju nedostatak finansijskih sredstava,
opreme, negativne stavove, tehnofobiju, kao i neadekvatnu procenu, zbog
čega dolazi do neusklađenosti između potreba korisnika i obezbeđenog uređaja
asistivne tehnologije. U obrazovnom okruženju identifikovani su nedostatak
odgovarajuće obuke, dostupnih alata i resursa, tehničke podrške, vremena za
istraživanje i proučavanje načina za integraciju tehnologije u nastavni plan i
program, kao i samoefikasnost nastavnog osoblja. Kada su u pitanju barijere
proistekle od vršnjaka i samih korisnika, pokazalo se da bi uređaji trebalo da
budu jednako privlačni vršnjacima tipičnog razvoja, da njihova upotreba bude
lako razumljiva, kao i da ne ugrožava, niti usložnjava socijalno učešće.Zaključak: Procena potreba korisnika, njihovih preferencija i sposobnosti,
okruženja u kojima će se tehnologija koristiti, kao i njenih karakteristika, neophodna
je za uspešnu integraciju asistivne tehnologije za komunikaciju., Introduction: Assistive technology encompasses a wide range of devices, strategies,
and services that are adapted or specifically designed to maintain or improve the user’s
functional abilities. The use of this technology, specially designed for communication, has
a positive impact on the user’s social and emotional development, establishing interaction
with people from the immediate and wider environment, changes in behavior, as well as
increasing motivation for learning, self- confidence, work, and social engagement. In view of
this, there is a need to identify, analyze, and better understand the factors that promote or
hinder the acceptance, integration, and use of assistive technology for communication.
Aim: The aim of this research was to show the barriers in the application of assistive
technology for communication in various domains of the user’s daily life through a systematic
review and analysis of relevant research.
Methods: The service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition,
as well as the Google Scholar and Research Gate search engines, were used to review the
available literature.
Results: The analysis of the results showed that the integration of assistive technology
is influenced by a number of factors, including those from the social environment, as
well as personal factors related to the user. Barriers include lack of financial resources,
equipment, negative attitudes, technophobia, as well as inadequate assessment, which
leads to a mismatch between the needs of the user and the provided assistive technology
device. In an educational environment, lack of appropriate training, available tools and
resources, technical support, time to research and study ways to integrate technology into
the curriculum, and self-efficacy of teachers were identified. When it comes to barriers arising
from peers and the users themselves, it was shown that devices should be equally attractive to
peers of typical development, that their use should be easy to understand, and that it should
not endanger or complicate social participation.
Conclusion: Assessing the needs of users, their preferences and abilities, the
environment in which the technology will be used, as well as its characteristics, is necessary
for the successful integration of assistive technology for communication.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju, Barriers in the application of assistive technology for Communication",
pages = "285-279",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339"
}
Jovanović Simić, N., Arsenić, I.,& Veljković, Z.. (2023). Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 279-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339
Jovanović Simić N, Arsenić I, Veljković Z. Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:279-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339 .
Jovanović Simić, Nadica, Arsenić, Ivana, Veljković, Zorica, "Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):279-285,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339 .