„IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“ (2021-1-ES01-KA220-VET-000033204)

Link to this page

„IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“ (2021-1-ES01-KA220-VET-000033204)

Authors

Publications

Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom

Glumbić, Nenad; Petrović, Sunčica; Đorđević, Mirjana

(Drustvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Petrović, Sunčica
AU  - Đorđević, Mirjana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5034
AB  - Kognitivna pristupačnost platformi za učenje zasniva se na njihovom
specifičnom dizajnu koji obezbeđuje lak i jednostavan pristup i korišćenje od strane
osoba sa autizmom i drugim neurorazvojnim poremećajima. Ovo istraživanje, pretežno
eksplorativnog tipa, sprovedeno je u okviru projekta „IDEAL: Inkluzivna digitalna
edukacija za učenje osoba sa autizmom“ kako bismo utvrdili relevantnost pojedinih
aspekata kognitivne pristupačnosti platformi za učenje, namenjenih osobama sa
autizmom, iz perspektive njihovih roditelja i stručnjaka. Uzorak je činilo 52 (44,1%)
stručnjaka i 66 (55,9%) članova porodica osoba sa autizmom. Primejen je Upitnik o
kognitivnoj pristupačnosti platformi za učenje, koji je konstruisan za potrebe ovog
istraživanja. Upitnik se sastoji iz 21 ajtema, a od ispitanika je zatraženo da na petostepenoj
skali Likertovog tipa odrede u kojoj meri određenu karakteristiku platforme smatraju
značajnom. Veća ocena ukazuje na veći potencijalni značaj navedenog obeležja. Rezultati
pokazuju da je čak 17 obeležja ocenjenom prosečnom ocenom većom od 4. Obeležja
kognitivne pristupačnosti koje su ispitanici najviše vrednovali su: osećaj kontrole,
odnosno lakoća kretanja kroz aplikaciju; edukativni sadržaj platforme; razvoj veština
samostalnosti; mogućnost prilagođavanja potkrepljenja individualnim potrebama
korisnika sa autizmom i postojanje algoritma koji može da anticipira aktivnosti korisnika.
Kao najmanje važne karakteristike označene su: mogućnosti kreiranja različitih
korisničkih profila, sužen opseg korišćenih boja, jasne ikonice i jasnoća glavnog menija.
Primenom T testa za nezavisne uzorke nije nađena statistički značajna razlika u vrednosti
procenjivanih parametara od strane stručnjaka i članova porodice osoba sa autizmom
(p˃0,05). Iako dobijeni rezultati predstavljaju značajan putokaz u kreiranju platformi za
učenje koje bi odgovarale potrebama potencijalnih korisnika sa autizmom, potrebno je
da se u njihovo testiranje uključe i osobe sa autizmom različitog stepena potrebe za
podrškom, kako bismo stekli realan uvid u relevantnost određenih parametara kognitivne
pristupačnosti.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom
EP  - 184
SP  - 184
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5034
ER  - 
@conference{
author = "Glumbić, Nenad and Petrović, Sunčica and Đorđević, Mirjana",
year = "2023",
abstract = "Kognitivna pristupačnost platformi za učenje zasniva se na njihovom
specifičnom dizajnu koji obezbeđuje lak i jednostavan pristup i korišćenje od strane
osoba sa autizmom i drugim neurorazvojnim poremećajima. Ovo istraživanje, pretežno
eksplorativnog tipa, sprovedeno je u okviru projekta „IDEAL: Inkluzivna digitalna
edukacija za učenje osoba sa autizmom“ kako bismo utvrdili relevantnost pojedinih
aspekata kognitivne pristupačnosti platformi za učenje, namenjenih osobama sa
autizmom, iz perspektive njihovih roditelja i stručnjaka. Uzorak je činilo 52 (44,1%)
stručnjaka i 66 (55,9%) članova porodica osoba sa autizmom. Primejen je Upitnik o
kognitivnoj pristupačnosti platformi za učenje, koji je konstruisan za potrebe ovog
istraživanja. Upitnik se sastoji iz 21 ajtema, a od ispitanika je zatraženo da na petostepenoj
skali Likertovog tipa odrede u kojoj meri određenu karakteristiku platforme smatraju
značajnom. Veća ocena ukazuje na veći potencijalni značaj navedenog obeležja. Rezultati
pokazuju da je čak 17 obeležja ocenjenom prosečnom ocenom većom od 4. Obeležja
kognitivne pristupačnosti koje su ispitanici najviše vrednovali su: osećaj kontrole,
odnosno lakoća kretanja kroz aplikaciju; edukativni sadržaj platforme; razvoj veština
samostalnosti; mogućnost prilagođavanja potkrepljenja individualnim potrebama
korisnika sa autizmom i postojanje algoritma koji može da anticipira aktivnosti korisnika.
Kao najmanje važne karakteristike označene su: mogućnosti kreiranja različitih
korisničkih profila, sužen opseg korišćenih boja, jasne ikonice i jasnoća glavnog menija.
Primenom T testa za nezavisne uzorke nije nađena statistički značajna razlika u vrednosti
procenjivanih parametara od strane stručnjaka i članova porodice osoba sa autizmom
(p˃0,05). Iako dobijeni rezultati predstavljaju značajan putokaz u kreiranju platformi za
učenje koje bi odgovarale potrebama potencijalnih korisnika sa autizmom, potrebno je
da se u njihovo testiranje uključe i osobe sa autizmom različitog stepena potrebe za
podrškom, kako bismo stekli realan uvid u relevantnost određenih parametara kognitivne
pristupačnosti.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom",
pages = "184-184",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5034"
}
Glumbić, N., Petrović, S.,& Đorđević, M.. (2023). Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Drustvo defektologa Srbije., 184-184.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5034
Glumbić N, Petrović S, Đorđević M. Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:184-184.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5034 .
Glumbić, Nenad, Petrović, Sunčica, Đorđević, Mirjana, "Parametri kognitivne pristupačnosti platformi za učenje namenjenih osobama sa autizmom" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):184-184,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5034 .