„Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku – onlajn savetovalište”, Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju Republike Srbije.

Link to this page

„Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku – onlajn savetovalište”, Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju Republike Srbije.

Authors

Publications

Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište

Potić, Srećko; Nedović, Goran

(Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd, 2023)

TY  - CONF
AU  - Potić, Srećko
AU  - Nedović, Goran
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5322
AB  - Na globalnom nivou postoji visok stepen slaganja između donosioca odluka i istraživača o tome da su strategije podrške porodici jedna od najdelotvornijih i najefikasnijih javnih politika za opšti razvoj društva. To se odnosi na porodice sa decom tipičnog razvoja, a naročito na porodice sa decom sa teškoćama u razvoju. U našoj zemlji ne raspolažemo dovoljno ekstenzivnom mrežom podrške porodicama, niti je postojeća mreža podrške u stanju da odgovori na potrebe svih porodica kojima je potrebna podrška na isti način. Profesionalci sa zavidnim stručnim i profesionalnim autoritetom i reputacijom najčešće nisu u mogućnosti da stave svoje profesionalne kapacitete na raspolaganje svima onima kojima je potrebna njihova stručna podrška. Imajući u vidu tendenciju usmeravanja fokusa ka pružanju podrške porodicama manifestovanu u Pozivu za akciju Vlade Republike Srbije „Podrška razvoju dece u ranom detinjstvu – optimalni uslovi za razvoj svakog deteta i društvo u celini”, gde je kao prvi prioritet za unapređivanje društvene podrške deci na ranom uzrastu podrška roditeljstvu, ali i u drugim dokumentima poput Strategije Evropa 2020, Ciljeva održivog razvoja, Zajedničkih evropskih smernica EU za prelazak sa institucionalne na negu u zajednici itd., zaključno sa Akcionim planom za pregovaračku grupu za Poglavlje 23 kojim se, između ostalog, Republika Srbija obavezuje da štiti interese deteta kroz jačanje biološke porodice. U skladu sa tim, Resursni centar za specijalnu edukaciju je kreirao projekat sa ciljem pružanja podrške porodicama kroz organizaciju sistema besplatnih konsultativnih i savetodavnih usluga profesionalaca iz različitih oblasti (defektolozi, psiholozi, lekari, psihoterapeuti) koje su bile dostupne svim zainteresovanim porodicama putem grupnih sesija u okviru onlajn savetovališta u periodu od avgusta do novembra 2023. godine. Porodicama je omogućen širok set usluga usmerenih ka jačanju porodične kohezije, pri čemu su porodice same mogle da odaberu svoju ulogu ili nivo uključenosti koji žele da imaju u pogledu donošenja odluka u vezi sa uslugama za svoje članove porodice. Specifični ciljevi projekta podrazumevali su adekvatno informisanje roditelja o svim pitanjima od značaja za unapređenje funkcionalnosti porodice i porodičnog kvaliteta života, kao i povećanje nivoa roditeljske kompetentnosti, samouverenosti i osećaja kontrole u okviru porodičnih i aktivnosti u zajednici.Direktan rad sa korisnicima obuhvatio je realizaciju 18 onlajn grupnih sesija koje su vodili profesionalci iz različitih oblasti, vrhunski stručni i naučni autoriteti iz oblasti defektologije, psihologije, medicine i psihoterapije, koji su svoje usluge, znanje i veštine stavili na raspolaganje zainteresovanim porodicama tokom sesija. Za rad je korišćena Zoom platforma. Sve aktivnosti direktnog rada sa korisnicima realizovane su u skladu sa Kalendarom onlajn savetovališta, a bile su obrađivane sledeće teme: 1) Šta je važno da znamo o motoričkom razvoju deteta?; 2) Šta su porodično orijentisane rane intervencije – kako i gde se sprovode?; 3) Kako podsticati igru i razvoj porodičnih rutina?; 4) Kako se pripremiti za polazak deteta u školu?; 5) Sa kojim se izazovima suočavaju porodice dece sa teškoćama u razvoju u predškolskoj ustanovi?; 6) Kako podržati razvoj govora i motorike u periodu ranog detinjstva?; 7) Kako pomoći porodicama u izazovima vezanim za poremećaje ishrane?; 8) Kako negovati afirmativan odnos prema zdravlju u okviru porodice?; 9) Koji su psihosocijalni efekti neplodnosti i kako se pripremiti za vantelesnu oplodnju?; 10) Na koje sve načine možemo pružati podršku deci sa poremećajima iz spektra autizma u svakodnevnim aktivnostima?; 11) Kako da budete savršeni „nesavršeni” roditelj i zašto je odnos privrženosti između vas i vašeg deteta jedinstven dar koji ništa ne može da zameni?; 12) Šta su prakse zasnovane na dokazima i koje se prakse smatraju efikasnim u radu sa decom sa teškoćama u razvoju?; 13) Sa kojim se dilemama suočavaju porodice i profesionalci u vezi sa individualnim obrazovnim planom?; 14) Koji su to afirmativni stilovi roditeljstva i koje su tehnike diciplinovanja poželjne i efikasne?; 15) Kako stimulisati govorno-jezički razvoj dece?; 16) Kako bolje razumeti razvojne faze svog deteta?; 17) Kako pomoći porodicama i deci sa teškoćama u razvoju u promeni rutina?; 18) U kojoj meri koristimo organizacije civilnog društva kao vaninstitucionalni resurs za podršku roditeljstvu i podršku uopšte? Projektne aktivnosti bile su namenjene roditeljima dece tipičnog i dece atipičnog razvoja, kao direktnim korisnicima i članovima njihovih porodica, kao indirektnim korisnicima. Tokom realizacije projekta doseglo se do preko 500 direktnih korisnika i, aproksimativno posmatrano, preko 1000 indirektnih korisnika, iz preko 50 gradova iz Republike Srbije i drugih država. Tokom realizacije projekta realizovane su i aktivnosti diseminacije, koje su podrazumevale permanentno izlaganje šire zajednice digitalnim obaveštenjima o realizovanim programskim aktivnostima i pozivima na predstojeće aktivnosti, a sve putem socijalnih mreža kojima raspolaže organizacija.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd
C3  - 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju”
T1  - Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište
EP  - 47
SP  - 46
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5322
ER  - 
@conference{
author = "Potić, Srećko and Nedović, Goran",
year = "2023",
abstract = "Na globalnom nivou postoji visok stepen slaganja između donosioca odluka i istraživača o tome da su strategije podrške porodici jedna od najdelotvornijih i najefikasnijih javnih politika za opšti razvoj društva. To se odnosi na porodice sa decom tipičnog razvoja, a naročito na porodice sa decom sa teškoćama u razvoju. U našoj zemlji ne raspolažemo dovoljno ekstenzivnom mrežom podrške porodicama, niti je postojeća mreža podrške u stanju da odgovori na potrebe svih porodica kojima je potrebna podrška na isti način. Profesionalci sa zavidnim stručnim i profesionalnim autoritetom i reputacijom najčešće nisu u mogućnosti da stave svoje profesionalne kapacitete na raspolaganje svima onima kojima je potrebna njihova stručna podrška. Imajući u vidu tendenciju usmeravanja fokusa ka pružanju podrške porodicama manifestovanu u Pozivu za akciju Vlade Republike Srbije „Podrška razvoju dece u ranom detinjstvu – optimalni uslovi za razvoj svakog deteta i društvo u celini”, gde je kao prvi prioritet za unapređivanje društvene podrške deci na ranom uzrastu podrška roditeljstvu, ali i u drugim dokumentima poput Strategije Evropa 2020, Ciljeva održivog razvoja, Zajedničkih evropskih smernica EU za prelazak sa institucionalne na negu u zajednici itd., zaključno sa Akcionim planom za pregovaračku grupu za Poglavlje 23 kojim se, između ostalog, Republika Srbija obavezuje da štiti interese deteta kroz jačanje biološke porodice. U skladu sa tim, Resursni centar za specijalnu edukaciju je kreirao projekat sa ciljem pružanja podrške porodicama kroz organizaciju sistema besplatnih konsultativnih i savetodavnih usluga profesionalaca iz različitih oblasti (defektolozi, psiholozi, lekari, psihoterapeuti) koje su bile dostupne svim zainteresovanim porodicama putem grupnih sesija u okviru onlajn savetovališta u periodu od avgusta do novembra 2023. godine. Porodicama je omogućen širok set usluga usmerenih ka jačanju porodične kohezije, pri čemu su porodice same mogle da odaberu svoju ulogu ili nivo uključenosti koji žele da imaju u pogledu donošenja odluka u vezi sa uslugama za svoje članove porodice. Specifični ciljevi projekta podrazumevali su adekvatno informisanje roditelja o svim pitanjima od značaja za unapređenje funkcionalnosti porodice i porodičnog kvaliteta života, kao i povećanje nivoa roditeljske kompetentnosti, samouverenosti i osećaja kontrole u okviru porodičnih i aktivnosti u zajednici.Direktan rad sa korisnicima obuhvatio je realizaciju 18 onlajn grupnih sesija koje su vodili profesionalci iz različitih oblasti, vrhunski stručni i naučni autoriteti iz oblasti defektologije, psihologije, medicine i psihoterapije, koji su svoje usluge, znanje i veštine stavili na raspolaganje zainteresovanim porodicama tokom sesija. Za rad je korišćena Zoom platforma. Sve aktivnosti direktnog rada sa korisnicima realizovane su u skladu sa Kalendarom onlajn savetovališta, a bile su obrađivane sledeće teme: 1) Šta je važno da znamo o motoričkom razvoju deteta?; 2) Šta su porodično orijentisane rane intervencije – kako i gde se sprovode?; 3) Kako podsticati igru i razvoj porodičnih rutina?; 4) Kako se pripremiti za polazak deteta u školu?; 5) Sa kojim se izazovima suočavaju porodice dece sa teškoćama u razvoju u predškolskoj ustanovi?; 6) Kako podržati razvoj govora i motorike u periodu ranog detinjstva?; 7) Kako pomoći porodicama u izazovima vezanim za poremećaje ishrane?; 8) Kako negovati afirmativan odnos prema zdravlju u okviru porodice?; 9) Koji su psihosocijalni efekti neplodnosti i kako se pripremiti za vantelesnu oplodnju?; 10) Na koje sve načine možemo pružati podršku deci sa poremećajima iz spektra autizma u svakodnevnim aktivnostima?; 11) Kako da budete savršeni „nesavršeni” roditelj i zašto je odnos privrženosti između vas i vašeg deteta jedinstven dar koji ništa ne može da zameni?; 12) Šta su prakse zasnovane na dokazima i koje se prakse smatraju efikasnim u radu sa decom sa teškoćama u razvoju?; 13) Sa kojim se dilemama suočavaju porodice i profesionalci u vezi sa individualnim obrazovnim planom?; 14) Koji su to afirmativni stilovi roditeljstva i koje su tehnike diciplinovanja poželjne i efikasne?; 15) Kako stimulisati govorno-jezički razvoj dece?; 16) Kako bolje razumeti razvojne faze svog deteta?; 17) Kako pomoći porodicama i deci sa teškoćama u razvoju u promeni rutina?; 18) U kojoj meri koristimo organizacije civilnog društva kao vaninstitucionalni resurs za podršku roditeljstvu i podršku uopšte? Projektne aktivnosti bile su namenjene roditeljima dece tipičnog i dece atipičnog razvoja, kao direktnim korisnicima i članovima njihovih porodica, kao indirektnim korisnicima. Tokom realizacije projekta doseglo se do preko 500 direktnih korisnika i, aproksimativno posmatrano, preko 1000 indirektnih korisnika, iz preko 50 gradova iz Republike Srbije i drugih država. Tokom realizacije projekta realizovane su i aktivnosti diseminacije, koje su podrazumevale permanentno izlaganje šire zajednice digitalnim obaveštenjima o realizovanim programskim aktivnostima i pozivima na predstojeće aktivnosti, a sve putem socijalnih mreža kojima raspolaže organizacija.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd",
journal = "8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju”",
title = "Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište",
pages = "47-46",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5322"
}
Potić, S.,& Nedović, G.. (2023). Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište. in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju”
Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd., 46-47.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5322
Potić S, Nedović G. Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište. in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju”. 2023;:46-47.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5322 .
Potić, Srećko, Nedović, Goran, "Otvorena vrata za psihosocijalnu podršku porodici – onlajn savetovalište" in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju” (2023):46-47,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5322 .