Rad je rezultat istraživanja finansiranog od strane Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (ugovor br. 451-03-47/2023-01/200096).

Link to this page

Rad je rezultat istraživanja finansiranog od strane Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (ugovor br. 451-03-47/2023-01/200096).

Authors

Publications

Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću

Dučić, Bojan; Kaljača, Svetlana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Dučić, Bojan
AU  - Kaljača, Svetlana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5328
AB  - Uvod: Kod učenika sa intelektualnom ometenošću prisutan je deficit u oblasti
socijalnih veština, koji ograničava mogućnosti njihove uspešne adaptacije na
školsko okruženje. Određene sociodemografske odlike nastavnika i učenika,
kao i kvalitet njihovih interakcija, predstavljaju činioce socijalizacije učenika
kojima u domaćoj literaturi još uvek nije posvećeno dovoljno značaja.
Cilj: Utvrđivanje prediktivnog značaja interakcije sa nastavnikom i demografskih
karakteristika nastavnika (hronološko doba i radno iskustvo) i učenika (hronološki
uzrast) za kvalitet socijalnih veština učenika sa intelektualnom ometenošću.
Metode: Uzorkom su obuhvaćena 32 nastavnika − oligofrenologa u ulozi informanata,
starosti 28–62 godine (AS = 38,72, SD = 9,33) i 32 učenika sa
lakom intelektualnom ometenošću uzrasta 10–18 godina (AS = 14,56, SD =
2,40). Za procenu kvaliteta odnosa nastavnik-učenik korišćena je Skala odnosa
učenik-nastavnik – kratka forma (Student-Teacher Relationship Scale – Short
Form), koja sadrži subskale Bliskost i Konflikt. Podaci o socijalnim veštinama
učenika prikupljeni su upotrebom subskala Socijalne veštine i Slobodno vreme,
Sistema za procenu adaptivnog ponašanja II (Adaptive Behavior Assessment
System II). Sociodemografski podaci dobijeni su primenom upitnika osmišljenog
za potrebe ovog istraživanja.
Rezultati: Višestrukom postepenom linearnom regresionom analizom utvrđeno
je da rezultati na subskali Bliskost predstavljaju jedini prediktor uspeha
na subskalama Socijalne veštine (R2 = 0,52, prilagođeno R2 = 0,50) i Slobodno
vreme (R2 = 0,49, prilagođeno R2 = 0,48).
Zaključak: Potrebno je osmisliti aktivnosti i kreirati okruženje koje će stimulativno
delovati na povećanje nivoa bliskosti nastavnika i učenika, kako bi učenici
sa lakom intelektualnom ometenošću uspešnije usvajali socijalne veštine i
prilagođavali se školskom okruženju.
AB  - Introduction: Students with intellectual disabilities have a deficit in the area of social
skills, which limits the possibilities of their successful adaptation to the school environment.
Certain sociodemographic characteristics of teachers and students, as well as the quality of
their interactions, represent factors of student socialization that are still not given enough
importance in domestic literature.
Aim: Determining the predictive significance of interaction with the teacher and
demographic characteristics of teachers (chronological age and work experience) and
students (chronological age) for the quality of social skills of students with mild intellectual
disabilities.
Methods: The sample included 32 teachers (oligophrenologist) aged 28-62 (M = 38.72,
SD = 9.33) as informants and 32 students with mild intellectual disability aged 10-18 (M =
14.56, SD = 2.40). To assess the quality of the teacher-student relationship, the Student-
Teacher Relationship Scale - Short Form, which contains the subscales Closeness and
Conflict, was used. Data on students’ social skills were collected using the subscales Social
Skills and Leisure Time, Adaptive Behavior Assessment System II. Sociodemographic data
were obtained using a questionnaire designed for the purpose of this research.
Results: Multiple stepwise linear regression analysis revealed that the results on the
Closeness subscale were the only predictor of success on the Social skills (R2 = 0,52, adjusted
R2 = 0,50) and Leisure time (R2 = 0,49, adjusted R2 = 0.48).
Conclusion: It is necessary to design activities and create an environment that will have
a stimulating effect on increasing the level of closeness between teachers and students so
that students with mild intellectual disability can more successfully acquire social skills and
adapt to the school environment.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću
T1  - The quality of interaction with the teacher as a predictor Of the acquisition of social skills of students with mild Intellectual disability
EP  - 159
SP  - 153
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5328
ER  - 
@conference{
author = "Dučić, Bojan and Kaljača, Svetlana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Kod učenika sa intelektualnom ometenošću prisutan je deficit u oblasti
socijalnih veština, koji ograničava mogućnosti njihove uspešne adaptacije na
školsko okruženje. Određene sociodemografske odlike nastavnika i učenika,
kao i kvalitet njihovih interakcija, predstavljaju činioce socijalizacije učenika
kojima u domaćoj literaturi još uvek nije posvećeno dovoljno značaja.
Cilj: Utvrđivanje prediktivnog značaja interakcije sa nastavnikom i demografskih
karakteristika nastavnika (hronološko doba i radno iskustvo) i učenika (hronološki
uzrast) za kvalitet socijalnih veština učenika sa intelektualnom ometenošću.
Metode: Uzorkom su obuhvaćena 32 nastavnika − oligofrenologa u ulozi informanata,
starosti 28–62 godine (AS = 38,72, SD = 9,33) i 32 učenika sa
lakom intelektualnom ometenošću uzrasta 10–18 godina (AS = 14,56, SD =
2,40). Za procenu kvaliteta odnosa nastavnik-učenik korišćena je Skala odnosa
učenik-nastavnik – kratka forma (Student-Teacher Relationship Scale – Short
Form), koja sadrži subskale Bliskost i Konflikt. Podaci o socijalnim veštinama
učenika prikupljeni su upotrebom subskala Socijalne veštine i Slobodno vreme,
Sistema za procenu adaptivnog ponašanja II (Adaptive Behavior Assessment
System II). Sociodemografski podaci dobijeni su primenom upitnika osmišljenog
za potrebe ovog istraživanja.
Rezultati: Višestrukom postepenom linearnom regresionom analizom utvrđeno
je da rezultati na subskali Bliskost predstavljaju jedini prediktor uspeha
na subskalama Socijalne veštine (R2 = 0,52, prilagođeno R2 = 0,50) i Slobodno
vreme (R2 = 0,49, prilagođeno R2 = 0,48).
Zaključak: Potrebno je osmisliti aktivnosti i kreirati okruženje koje će stimulativno
delovati na povećanje nivoa bliskosti nastavnika i učenika, kako bi učenici
sa lakom intelektualnom ometenošću uspešnije usvajali socijalne veštine i
prilagođavali se školskom okruženju., Introduction: Students with intellectual disabilities have a deficit in the area of social
skills, which limits the possibilities of their successful adaptation to the school environment.
Certain sociodemographic characteristics of teachers and students, as well as the quality of
their interactions, represent factors of student socialization that are still not given enough
importance in domestic literature.
Aim: Determining the predictive significance of interaction with the teacher and
demographic characteristics of teachers (chronological age and work experience) and
students (chronological age) for the quality of social skills of students with mild intellectual
disabilities.
Methods: The sample included 32 teachers (oligophrenologist) aged 28-62 (M = 38.72,
SD = 9.33) as informants and 32 students with mild intellectual disability aged 10-18 (M =
14.56, SD = 2.40). To assess the quality of the teacher-student relationship, the Student-
Teacher Relationship Scale - Short Form, which contains the subscales Closeness and
Conflict, was used. Data on students’ social skills were collected using the subscales Social
Skills and Leisure Time, Adaptive Behavior Assessment System II. Sociodemographic data
were obtained using a questionnaire designed for the purpose of this research.
Results: Multiple stepwise linear regression analysis revealed that the results on the
Closeness subscale were the only predictor of success on the Social skills (R2 = 0,52, adjusted
R2 = 0,50) and Leisure time (R2 = 0,49, adjusted R2 = 0.48).
Conclusion: It is necessary to design activities and create an environment that will have
a stimulating effect on increasing the level of closeness between teachers and students so
that students with mild intellectual disability can more successfully acquire social skills and
adapt to the school environment.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću, The quality of interaction with the teacher as a predictor Of the acquisition of social skills of students with mild Intellectual disability",
pages = "159-153",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5328"
}
Dučić, B.,& Kaljača, S.. (2023). Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 153-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5328
Dučić B, Kaljača S. Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:153-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5328 .
Dučić, Bojan, Kaljača, Svetlana, "Kvalitet interakcije s nastavnikom kao prediktor Usvajanja socijalnih veština učenika sa lakom Intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):153-159,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5328 .