@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna and Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija and Dukanac, Vesna",
year = "2015",
abstract = "Forum teatar, kao oblik participatornog pozorišta i najpoznatija tehnika
teatra potlačenih, smatra se jednom od efektivnih strategija prevencije
vršnjačkog nasilja u školskom okruženju. Reč je o dramskom performansu
u kome se, kroz priču jednog ili više glavnih junaka, ukazuje na tipične
probleme u određenom socijalnom kontekstu, nastale kao rezultat nesrazmere
moći (odnos žrtve-protagoniste i tlačitelja-antagoniste), pri čemu situacije
koje dovode do poraza glavnog junaka ostavljaju prostor publici da
svojim intervencijama promeni negativan ishod i ukaže na postupke kojima
se poraz mogao izbeći. Karakter forum predstave, zasnovan na aktivnom
uključivanju i interaktivnom odnosu glumaca i publike, pruža okvir za sagledavanje
problema iz različitih perspektiva, te iznalaženje konstruktivnih
rešenja u cilju postizanja pozitivnih promena i ishoda. Uvažavajući preventivni
potencijal forum teatra, postavljena je februara 2015. godine, u organizaciji
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, predstava forum teatra
„Je l’ jasno?!” koja se bavi problemima vršnjačkog nasilja, pritiska vršnjaka
i nepravde u školskom okruženju. Na osnovu analize sadržaja prikazanih
priča, sagledavanja prirode i toka intervencija upućenih od strane publike,
kao i zabeleženih reakcija i komentara učesnika predstave, u radu će, nakon
objašnjenja suštine forum teatra i procesa kreiranja forum scena predstave,
biti izvedeni zaključci o efektima i opravdanosti primene ovog oblika primenjenog
pozorišta u školskim programima prevencije vršnjačkog nasilja., Forum theatre, as a form of participatory theatre and the most famous techniques
of theatre of the oppressed, is considered one of the effective strategy of violence
prevention in the school environment. It is a drama performance in which is indicated
a typical problems in a specific social context, through a story of one or more main
characters. These problems are results of imbalance of power (of the victim-protagonists
and oppressor-antagonists), and situations of main character`s defeats are left for the
audience to interveen and to change the negative outcome and indicate the actions
which would avoid the defeat. Character of forum performances, based on active
and interactive relationship between actors and the audience, provides a framework
for understanding the problem from different perspectives, and finding constructive
solutions in order to achieve positive change and outcomes. Taking into account
the preventive potential of forum theatre, the organization Center for Positive Youth
Development, set a forum theatre performance “Is that clear?!” in February 2015, dealing
with the problems of bullying, peer pressure and injustice in the school environment.
In this paper, conclusions will be drawn about the effects and justification of the usage
of this form of applied theatre in school bullying prevention programs, based on the
content analysis of stories presented and on the assessment of nature and the course of
the interventions, reactions and comments of the audience. In addition, the essence of
forum theatre and the process of creating forum scenes for the play will be explained.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015",
title = "Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja, Forum theatre in the function of bullying prevention",
pages = "195-191",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334"
}