Sikimić, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
8a6ec7ff-7ec4-4449-8ae8-f699ea1e42bd
  • Sikimić, Jovana (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja

Sikimić, Jovana; Milačić-Vidojević, Ivona

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2018)

TY  - CONF
AU  - Sikimić, Jovana
AU  - Milačić-Vidojević, Ivona
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2938
AB  - Rezultati istraživanja ukazuju na povećanu prisutnost simptoma depre-
sivnosti kod roditelja dece sa smetnjama u razvoju što predstavlja rizik po
zdravlje roditelja i po odnos sa detetom. Cilj istraživanja je bio da se utvrde
povezanost depresivnih simptoma roditelja sa učestalošću bihejvioralnih
problema kod dece i razlike u stepenu ispoljavanja depresivnosti između
roditelja dece sa poremećajem spektra autizma (PAS) i roditelja dece sa
intelektualnom ometenošću (IO). Uzorak se sastojao od 100 roditelja dece
sa PAS i IO. Od instrumenata su korišćeni Skala depresivnosti i Čeklista
ponašanja deteta. Rezultati su pokazali da 34% roditelja dece s PAS u odnosu
na 4% roditelje dece sa IO ima izražene simptome depresije, a veoma izražene
simptome depresije ima 16% roditelja dece s PAS u odnosu na 0% roditelja dece
sa IO. Ukupan skor na Skali depresivnosti značajno koreliše sa ukupnim skorom
na skali Čeklista dečjeg ponašanja (r=0,573, r=0,000), kao i sa skorovima na sub-
skalama Internalizovani sindrom (r=0,514, r=0,000) i Eksternalizovani sin-
drom (r=0,502, r=0,000). Važno je rano prepoznavanje i tretman problematičnog
ponašanja kod dece sa smetnjama u razvoju, posebno kod dece sa PAS, što bi imalo
uticaja i na smanjenje problema mentalnog zdravlja roditelja.
AB  - Various studies indicate an increased presence
of depressive symptoms in parents of children
with developmental disorders, which poses a
risk to parents’ health and their relationship
with the child. The aim of this research was
to evaluate the presence of depression in a
group of parents of children with intellectual
disability (ID) and children with autistic
spectrum disorder (ASD), and to compare
it with the frequency of children behavioral
problems. The sample consists of 100 parents
of children with ID and children with ASD.
The level of depression was evaluated by the
Depression Scale (SD skale, Novović, Bir, &
Nedimović, 2009) and child behavior by the
Child Behaviour Check List (CBCL, Achenbah,
1991). The results showed that 34% of parents
of children with ASDcompared to 4% of
parents of children with ID have a pronounced
depressive symptoms, while seriously
depressed condition has 14% of parents of
children with ASD compared to 0% of parents
of children with IO. The overall score on the
Depression Scale are significantly connected
to the total score on the Child Behaviour Check
List (r=0.573, r=0.000), as well as to the scores
on subscale Internalized Syndrome (r=0.514,
r=0.000) and External Syndrome (r=0.502,
r=0.000). An early treatment of problematic
behavior in children with developmental
disorders is important, especially in children with ASD, which could also reduce the mental
health problems of parents.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup
„Metode procene u specijalnoj edukaciji i
rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.
T1  - Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja
T1  - Behavior problems of children
with autistic spectrum
disorders and children
with intellectual disability
in relation with parental
depression
EP  - 225
SP  - 219
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2938
ER  - 
@conference{
author = "Sikimić, Jovana and Milačić-Vidojević, Ivona",
year = "2018",
abstract = "Rezultati istraživanja ukazuju na povećanu prisutnost simptoma depre-
sivnosti kod roditelja dece sa smetnjama u razvoju što predstavlja rizik po
zdravlje roditelja i po odnos sa detetom. Cilj istraživanja je bio da se utvrde
povezanost depresivnih simptoma roditelja sa učestalošću bihejvioralnih
problema kod dece i razlike u stepenu ispoljavanja depresivnosti između
roditelja dece sa poremećajem spektra autizma (PAS) i roditelja dece sa
intelektualnom ometenošću (IO). Uzorak se sastojao od 100 roditelja dece
sa PAS i IO. Od instrumenata su korišćeni Skala depresivnosti i Čeklista
ponašanja deteta. Rezultati su pokazali da 34% roditelja dece s PAS u odnosu
na 4% roditelje dece sa IO ima izražene simptome depresije, a veoma izražene
simptome depresije ima 16% roditelja dece s PAS u odnosu na 0% roditelja dece
sa IO. Ukupan skor na Skali depresivnosti značajno koreliše sa ukupnim skorom
na skali Čeklista dečjeg ponašanja (r=0,573, r=0,000), kao i sa skorovima na sub-
skalama Internalizovani sindrom (r=0,514, r=0,000) i Eksternalizovani sin-
drom (r=0,502, r=0,000). Važno je rano prepoznavanje i tretman problematičnog
ponašanja kod dece sa smetnjama u razvoju, posebno kod dece sa PAS, što bi imalo
uticaja i na smanjenje problema mentalnog zdravlja roditelja., Various studies indicate an increased presence
of depressive symptoms in parents of children
with developmental disorders, which poses a
risk to parents’ health and their relationship
with the child. The aim of this research was
to evaluate the presence of depression in a
group of parents of children with intellectual
disability (ID) and children with autistic
spectrum disorder (ASD), and to compare
it with the frequency of children behavioral
problems. The sample consists of 100 parents
of children with ID and children with ASD.
The level of depression was evaluated by the
Depression Scale (SD skale, Novović, Bir, &
Nedimović, 2009) and child behavior by the
Child Behaviour Check List (CBCL, Achenbah,
1991). The results showed that 34% of parents
of children with ASDcompared to 4% of
parents of children with ID have a pronounced
depressive symptoms, while seriously
depressed condition has 14% of parents of
children with ASD compared to 0% of parents
of children with IO. The overall score on the
Depression Scale are significantly connected
to the total score on the Child Behaviour Check
List (r=0.573, r=0.000), as well as to the scores
on subscale Internalized Syndrome (r=0.514,
r=0.000) and External Syndrome (r=0.502,
r=0.000). An early treatment of problematic
behavior in children with developmental
disorders is important, especially in children with ASD, which could also reduce the mental
health problems of parents.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup
„Metode procene u specijalnoj edukaciji i
rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.",
title = "Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja, Behavior problems of children
with autistic spectrum
disorders and children
with intellectual disability
in relation with parental
depression",
pages = "225-219",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2938"
}
Sikimić, J.,& Milačić-Vidojević, I.. (2018). Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup
„Metode procene u specijalnoj edukaciji i
rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 219-225.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2938
Sikimić J, Milačić-Vidojević I. Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup
„Metode procene u specijalnoj edukaciji i
rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018.. 2018;:219-225.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2938 .
Sikimić, Jovana, Milačić-Vidojević, Ivona, "Povezanost učestalosti problema ponašanja dece s poremećajem iz spektra autizma i dece s intelektualnom ometenošću sa depresivnošću roditelja" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup
„Metode procene u specijalnoj edukaciji i
rehabilitaciji”, Beograd,Srbija, 24. decembar 2018. (2018):219-225,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2938 .

Stres kod roditelja dece sa intelektualnom ometenošću i roditelja dece s autističkim spektrom poremećaja u odnosu na osobenosti ponašanja dece

Sikimić, Jovana; Milačić-Vidojević, Ivona

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2017)

TY  - CONF
AU  - Sikimić, Jovana
AU  - Milačić-Vidojević, Ivona
PY  - 2017
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2774
AB  - Roditelji dece sa smetnjama u razvoju doživljavaju visok nivo stresa vezanog
za brigu o detetu, što predstavlja rizik po njihovo zdravlje i odnos sa dete-
tom. Cilj istraživanja je utvrđivanje povezanosti roditeljskog stresa sa oso-
benostima u ponašanju deteta. Takođe smo ispitali koje nezavisne varijable
predviđaju stres kod roditelja. Uzorak se sastojao od 100 roditelja dece sa ASP
i IO. Od instrumenata korišćeni su Indeks roditeljskog stresa-kraća forma
(Parenting Stress Indeks-short form (PSI − sf), Abidin, 1995) i Ček lista ponašanja de-
teta (Child Behaviour Check List-CBCL, Achenbah, 1991). Rezultati istraživanja
ukazuju na značajnu povezanost intenziteta roditeljskog stresa i učestalo-
sti ispoljavanja bihejvioralnih problema kod dece. Indeks roditeljskog stre-
sa značajno korelira sa ukupnim skorom na skali Ček lista dečjeg ponašanja
(r=0.651, r=0.000), kao i skorovima na subskalama Internalizovani sindrom
(r=0.600, r=0.000) i Eksternalizovani sindrom (r=0.541, r=0.000). U regresionoj
analizi prediktori su objasnili 48% varijanse roditeljskog stresa. Najveći
jedinstveni doprinos daje varijabla internalizovani bihejvioralni proble-
mi (β=,29, p<,001). Statistički značajan doprinos daju još i dijagnoza i priho-
di (β=-,17, p<,05, β=,54, p<,001). Značajno područje preventivnog rada stručnjaka
sa porodicom je na planu pružanja podrške roditeljima u redukciji stresa i
kreiranju intervencija za smanjenje problemskog ponašanja dece sa smetnjama
u razvoju.
AB  - Investigation of stress in parents of children
with disabilities, indicates the presence of
increased levels of stress in parents being
a risk to parents health and relationship
with the child. The aim of the study was
to investigate the relationship of parental
stress compared to manifestation of
behavioral problems in children. We also
examined which independent variables
predict parents’ stress. The sample consisted
of 100 parents of children with ID and ASD.
Parenting Stress Index-Short Form (PSI-sf;
Abidin, 1995) and the Child Behavior Check
List (CBCL, Achenbah, 1991) were used
as instruments. A significant correlation
between the intensity of parental stress and
the frequency of manifestation of behavioral
problems in children with developmental
disorders was established. The parental
stress index significantly correlates with the
total score on the Childhood Behavior Scale
(r=0.651, r=0.000), as well as the scores on
subscales Internalized syndrome (r=0.600,
r=0.000) and Externalized syndrome
(r=0.541, r=0.000). In the regression
analysis, the predictors explained 48%
of parental stress variance. The largest
single contribution is given by the
variable internalized behavioral problems
(β=,29, p<,001), diagnosis and income
(β=-,17, p<,05, β=,54, p<,001). A significant
area of preventive work with the family is
to provide support in reducing stress level
in parents and creating interventions to
reduce behavior problems in children with
disabilities.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.
T1  - Stres kod roditelja dece sa intelektualnom
ometenošću i roditelja dece s autističkim
spektrom poremećaja u odnosu na
osobenosti ponašanja dece
T1  - Stress in parents of children with autistic spectrum disorder and
children with intellectual disability in relation to the characteristics of
the child's behavior
EP  - 163
SP  - 155
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2774
ER  - 
@conference{
author = "Sikimić, Jovana and Milačić-Vidojević, Ivona",
year = "2017",
abstract = "Roditelji dece sa smetnjama u razvoju doživljavaju visok nivo stresa vezanog
za brigu o detetu, što predstavlja rizik po njihovo zdravlje i odnos sa dete-
tom. Cilj istraživanja je utvrđivanje povezanosti roditeljskog stresa sa oso-
benostima u ponašanju deteta. Takođe smo ispitali koje nezavisne varijable
predviđaju stres kod roditelja. Uzorak se sastojao od 100 roditelja dece sa ASP
i IO. Od instrumenata korišćeni su Indeks roditeljskog stresa-kraća forma
(Parenting Stress Indeks-short form (PSI − sf), Abidin, 1995) i Ček lista ponašanja de-
teta (Child Behaviour Check List-CBCL, Achenbah, 1991). Rezultati istraživanja
ukazuju na značajnu povezanost intenziteta roditeljskog stresa i učestalo-
sti ispoljavanja bihejvioralnih problema kod dece. Indeks roditeljskog stre-
sa značajno korelira sa ukupnim skorom na skali Ček lista dečjeg ponašanja
(r=0.651, r=0.000), kao i skorovima na subskalama Internalizovani sindrom
(r=0.600, r=0.000) i Eksternalizovani sindrom (r=0.541, r=0.000). U regresionoj
analizi prediktori su objasnili 48% varijanse roditeljskog stresa. Najveći
jedinstveni doprinos daje varijabla internalizovani bihejvioralni proble-
mi (β=,29, p<,001). Statistički značajan doprinos daju još i dijagnoza i priho-
di (β=-,17, p<,05, β=,54, p<,001). Značajno područje preventivnog rada stručnjaka
sa porodicom je na planu pružanja podrške roditeljima u redukciji stresa i
kreiranju intervencija za smanjenje problemskog ponašanja dece sa smetnjama
u razvoju., Investigation of stress in parents of children
with disabilities, indicates the presence of
increased levels of stress in parents being
a risk to parents health and relationship
with the child. The aim of the study was
to investigate the relationship of parental
stress compared to manifestation of
behavioral problems in children. We also
examined which independent variables
predict parents’ stress. The sample consisted
of 100 parents of children with ID and ASD.
Parenting Stress Index-Short Form (PSI-sf;
Abidin, 1995) and the Child Behavior Check
List (CBCL, Achenbah, 1991) were used
as instruments. A significant correlation
between the intensity of parental stress and
the frequency of manifestation of behavioral
problems in children with developmental
disorders was established. The parental
stress index significantly correlates with the
total score on the Childhood Behavior Scale
(r=0.651, r=0.000), as well as the scores on
subscales Internalized syndrome (r=0.600,
r=0.000) and Externalized syndrome
(r=0.541, r=0.000). In the regression
analysis, the predictors explained 48%
of parental stress variance. The largest
single contribution is given by the
variable internalized behavioral problems
(β=,29, p<,001), diagnosis and income
(β=-,17, p<,05, β=,54, p<,001). A significant
area of preventive work with the family is
to provide support in reducing stress level
in parents and creating interventions to
reduce behavior problems in children with
disabilities.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.",
title = "Stres kod roditelja dece sa intelektualnom
ometenošću i roditelja dece s autističkim
spektrom poremećaja u odnosu na
osobenosti ponašanja dece, Stress in parents of children with autistic spectrum disorder and
children with intellectual disability in relation to the characteristics of
the child's behavior",
pages = "163-155",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2774"
}
Sikimić, J.,& Milačić-Vidojević, I.. (2017). Stres kod roditelja dece sa intelektualnom
ometenošću i roditelja dece s autističkim
spektrom poremećaja u odnosu na
osobenosti ponašanja dece. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 155-163.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2774
Sikimić J, Milačić-Vidojević I. Stres kod roditelja dece sa intelektualnom
ometenošću i roditelja dece s autističkim
spektrom poremećaja u odnosu na
osobenosti ponašanja dece. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:155-163.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2774 .
Sikimić, Jovana, Milačić-Vidojević, Ivona, "Stres kod roditelja dece sa intelektualnom
ometenošću i roditelja dece s autističkim
spektrom poremećaja u odnosu na
osobenosti ponašanja dece" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):155-163,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2774 .