Čarakovac, Mia

Link to this page

Authority KeyName Variants
5bca9a91-c66e-4761-ac3d-981c7236320a
  • Čarakovac, Mia (5)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom

Čarakovac, Mia

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty, 2021)

TY  - CONF
AU  - Čarakovac, Mia
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3828
AB  - Uvod: Svakodnevno se susrećemo s različitim uslovima rada, s drugačijim pri- stupima radu, ali i sa specifičnim uticajem posla na pojedince. Kontinuirani stres, osim što ima loš uticaj na radnu produktivnosti, ima i veoma loš uticaj na zdravlje. Ovaj problem je česta istraživačka tema jer je prepoznavanje sin- droma sagorevanja značajno za radnu produktivnost.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa u odnosu na druge stručnjake koji rade s decom (vaspitače, nastavnike, učitelje, profesore, psihologe, pedagoge, socijalne radnike), kao i u odnosu na godine radnog staža.
Metod: Istraživanje je sprovedeno u aprilu 2021. godine. Uzorak je činilo 360 ispitanika, od toga 169 (46,94%) defektologa i 191 (53,06%) drugih stručnja- ka. U odnosu na dužinu radnog staža, ispitanici su podeljeni u dve grupe – radni staž kraći od 15 godina je imalo 263 (73,06%) ispitanika, ostali, njih 97 (26,96%), su imali više od 15 godina staža. Pored opšteg upitnika, kojim su prikupljeni podaci o polu, godinama starosti, stepenu obrazovanja, korišćena je i Skala izgaranja na radu (Work Burnout Scale). Statistička obrada podataka je izvršena u programu SPSS.
Rezultati: Rezultati pokazuju da defektolozi beleže nešto više vrednosti na ska- li profesionalnog sagorevanja (AS=10,65, SD=2,61) u odnosu na ispitanike koji pripadaju ostalim strukama (AS=10,12, SD=2,32). Takođe, analizom podata- ka dobijenih u odnosu na dužinu staža, utvrđeno je da je osećaj profesional- nog sagorevanja češći kod ispitanika koji imaju radni staž duži od 15 godina (defektolozi – stariji (AS=11,83, SD=2,48) u odnosu na njihove manje iskusne kolege (AS=10,40, SD=2,94); ostali – stariji (AS=11,03, SD=2,52) u odnosu na njihove manje iskusne kolege (AS=9,62, SD=2,05)).
Zaključak: Rezultati ovog istraživanja pokazuju da defektolozi imaju jači osećaj profesionalnog sagorevanja u odnosu na druge stručnjake koji rade s decom. Defektolozi i stručnjaci drugih profila koji rade s decom s više od 15 godina radnog staža imaju i jači osećaj profesionalnog sagorevanja, u odnosu na one koji imaju manje od 15 godina radnog staža. Ovo istraživanje nam je otkrilo zanimljive rezultate koji su tek uvod u ovu temu i problematiku.
Rezultati ukazuju na veliku potrebu svih stručnjaka za adekvatnom podrškom od strane svih društvenih i profesionalnih struktura, uz adekvatne preventivne strategije.
AB  - Introduction: Every day we encounter different working conditions, different approaches to work, but also the specific impact of work on individuals. In addition to affecting work productivity, continuous stress also has a very bad impact on health. This problem is a frequent research topic because the recognition of burnout syndrome is important for labor productivity.
Aim: The aim of this research was to determine professional burnout in special educators compared to other professionals who work with children (educators, teachers, professors, psychologists, pedagogues, social workers), with regard to the years of work experience.
Method: The research was conducted in April 2021. The sample consisted of 360 subjects, of which 169 (46.94%) were special educators and 191 (53.06%) were other experts.
With regard to the length of work experience, the respondents were divided into two groups – 263 (73.06%) respondents had less than 15 years of work experience, while the remaining 97 of them (26.96%), had more than 15 years of work experience. In addition to the general questionnaire, which collected data on gender, age, and the level of education, the Work Burnout Scale – Borritz & Kristensen (2005; adaptation in Serbian, Popov, 2009) was used.
Statistical data processing was performed in the SPSS program.
Results: The results show that special educators record slightly higher values on the scale of professional combustion (M=10.65, SD=2.61) compared to subjects belonging to other professions (M=10.12, SD=2.32). Also, the analysis of data obtained in relation to the length of service, it was found that the feeling of professional burnout is more common in respondents with work experience longer than 15 years (defectologists – (M=11.83, SD=2.48) compared to their less experienced colleagues M=10.40, SD=2.94), others – (M=11.03, SD=2.52) compared to their less experienced counterparts (M=9.62, SD=2.05)).
Conclusion: The results of this research show that special educators have a stronger sense of professional burnout, compared to other experts who work with children. Special educators and experts of other profiles who work with children, with more than 15 years of work experience, also have a stronger sense of professional burnout, compared to those who have less than 15 years of work experience. This research revealed interesting results that are just an introduction to this topic and issue. The results indicate a great need of all experts for adequate support from all social and professional structures, with adequate preventive strategies.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty
C3  - Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
T1  - Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom
T1  - Professional burnout in special educators and other experts who work with children
EP  - 388
SP  - 381
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3828
ER  - 
@conference{
author = "Čarakovac, Mia",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Svakodnevno se susrećemo s različitim uslovima rada, s drugačijim pri- stupima radu, ali i sa specifičnim uticajem posla na pojedince. Kontinuirani stres, osim što ima loš uticaj na radnu produktivnosti, ima i veoma loš uticaj na zdravlje. Ovaj problem je česta istraživačka tema jer je prepoznavanje sin- droma sagorevanja značajno za radnu produktivnost.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa u odnosu na druge stručnjake koji rade s decom (vaspitače, nastavnike, učitelje, profesore, psihologe, pedagoge, socijalne radnike), kao i u odnosu na godine radnog staža.
Metod: Istraživanje je sprovedeno u aprilu 2021. godine. Uzorak je činilo 360 ispitanika, od toga 169 (46,94%) defektologa i 191 (53,06%) drugih stručnja- ka. U odnosu na dužinu radnog staža, ispitanici su podeljeni u dve grupe – radni staž kraći od 15 godina je imalo 263 (73,06%) ispitanika, ostali, njih 97 (26,96%), su imali više od 15 godina staža. Pored opšteg upitnika, kojim su prikupljeni podaci o polu, godinama starosti, stepenu obrazovanja, korišćena je i Skala izgaranja na radu (Work Burnout Scale). Statistička obrada podataka je izvršena u programu SPSS.
Rezultati: Rezultati pokazuju da defektolozi beleže nešto više vrednosti na ska- li profesionalnog sagorevanja (AS=10,65, SD=2,61) u odnosu na ispitanike koji pripadaju ostalim strukama (AS=10,12, SD=2,32). Takođe, analizom podata- ka dobijenih u odnosu na dužinu staža, utvrđeno je da je osećaj profesional- nog sagorevanja češći kod ispitanika koji imaju radni staž duži od 15 godina (defektolozi – stariji (AS=11,83, SD=2,48) u odnosu na njihove manje iskusne kolege (AS=10,40, SD=2,94); ostali – stariji (AS=11,03, SD=2,52) u odnosu na njihove manje iskusne kolege (AS=9,62, SD=2,05)).
Zaključak: Rezultati ovog istraživanja pokazuju da defektolozi imaju jači osećaj profesionalnog sagorevanja u odnosu na druge stručnjake koji rade s decom. Defektolozi i stručnjaci drugih profila koji rade s decom s više od 15 godina radnog staža imaju i jači osećaj profesionalnog sagorevanja, u odnosu na one koji imaju manje od 15 godina radnog staža. Ovo istraživanje nam je otkrilo zanimljive rezultate koji su tek uvod u ovu temu i problematiku.
Rezultati ukazuju na veliku potrebu svih stručnjaka za adekvatnom podrškom od strane svih društvenih i profesionalnih struktura, uz adekvatne preventivne strategije., Introduction: Every day we encounter different working conditions, different approaches to work, but also the specific impact of work on individuals. In addition to affecting work productivity, continuous stress also has a very bad impact on health. This problem is a frequent research topic because the recognition of burnout syndrome is important for labor productivity.
Aim: The aim of this research was to determine professional burnout in special educators compared to other professionals who work with children (educators, teachers, professors, psychologists, pedagogues, social workers), with regard to the years of work experience.
Method: The research was conducted in April 2021. The sample consisted of 360 subjects, of which 169 (46.94%) were special educators and 191 (53.06%) were other experts.
With regard to the length of work experience, the respondents were divided into two groups – 263 (73.06%) respondents had less than 15 years of work experience, while the remaining 97 of them (26.96%), had more than 15 years of work experience. In addition to the general questionnaire, which collected data on gender, age, and the level of education, the Work Burnout Scale – Borritz & Kristensen (2005; adaptation in Serbian, Popov, 2009) was used.
Statistical data processing was performed in the SPSS program.
Results: The results show that special educators record slightly higher values on the scale of professional combustion (M=10.65, SD=2.61) compared to subjects belonging to other professions (M=10.12, SD=2.32). Also, the analysis of data obtained in relation to the length of service, it was found that the feeling of professional burnout is more common in respondents with work experience longer than 15 years (defectologists – (M=11.83, SD=2.48) compared to their less experienced colleagues M=10.40, SD=2.94), others – (M=11.03, SD=2.52) compared to their less experienced counterparts (M=9.62, SD=2.05)).
Conclusion: The results of this research show that special educators have a stronger sense of professional burnout, compared to other experts who work with children. Special educators and experts of other profiles who work with children, with more than 15 years of work experience, also have a stronger sense of professional burnout, compared to those who have less than 15 years of work experience. This research revealed interesting results that are just an introduction to this topic and issue. The results indicate a great need of all experts for adequate support from all social and professional structures, with adequate preventive strategies.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty",
journal = "Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.",
title = "Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom, Professional burnout in special educators and other experts who work with children",
pages = "388-381",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3828"
}
Čarakovac, M.. (2021). Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty., 381-388.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3828
Čarakovac M. Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.. 2021;:381-388.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3828 .
Čarakovac, Mia, "Osećaj profesionalnog sagorevanja kod defektologa i drugih stručnjaka koji rade sa decom" in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021. (2021):381-388,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3828 .

Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents

Čarakovac, Mia; Milačić-Vidojević, Ivona

(2020)

TY  - JOUR
AU  - Čarakovac, Mia
AU  - Milačić-Vidojević, Ivona
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3267
AB  - In  the  last  five  years,  the  parents  of  children  with  autism  spectrum  disorder  use  to  evaluate  various negative   life   events   as   being   more   stressful,   in   comparison   to   the   parents   of   children   with   typical development.These  two  groups  of  parents  cite  different  stressful  events  though  finance  predicaments  remain prevalent with both groups. Parents who report higher incidence and intensity of negative life events also experience more  intense  parental  stress.Frequency  and  the  degree  of  the  stressfulness  of  certain  life  events  are  indicative  of some extra handicaps imposed on the family of a child with autism spectrum disorder.
AB  - U  poslednjih  pet  godina,  roditelji  dece  sa  poremećajem  spektra  autizma  doživeli  su  više  negativnih životnih događaja i procenili su ih kao stresnije u poređenju sa roditeljima dece tipičnog razvoja. Roditelji ove dve grupe navode različite stresogene događaje, iako se uviđada su finansijske teškoće u samom vrhu liste obe grupe. Roditelji koji navode veću učestalost i intenzitet negativnih životnih događaja doživljavaju i jači intenzitet stresa roditeljske uloge. Učestalost i stepen stre
T2  - Knowledge International Journal
T2  - Knowledge –international journal
T1  - Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents
T1  - Povezanost intenziteta i učestalosti  negativnih stresnih životnih događaja sa stresom roditeljske uloge kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i dece tipičnog razvoja
EP  - 1277
IS  - 5
SP  - 1273
VL  - 30
DO  - 10.35120/kij30051273c
ER  - 
@article{
author = "Čarakovac, Mia and Milačić-Vidojević, Ivona",
year = "2020",
abstract = "In  the  last  five  years,  the  parents  of  children  with  autism  spectrum  disorder  use  to  evaluate  various negative   life   events   as   being   more   stressful,   in   comparison   to   the   parents   of   children   with   typical development.These  two  groups  of  parents  cite  different  stressful  events  though  finance  predicaments  remain prevalent with both groups. Parents who report higher incidence and intensity of negative life events also experience more  intense  parental  stress.Frequency  and  the  degree  of  the  stressfulness  of  certain  life  events  are  indicative  of some extra handicaps imposed on the family of a child with autism spectrum disorder., U  poslednjih  pet  godina,  roditelji  dece  sa  poremećajem  spektra  autizma  doživeli  su  više  negativnih životnih događaja i procenili su ih kao stresnije u poređenju sa roditeljima dece tipičnog razvoja. Roditelji ove dve grupe navode različite stresogene događaje, iako se uviđada su finansijske teškoće u samom vrhu liste obe grupe. Roditelji koji navode veću učestalost i intenzitet negativnih životnih događaja doživljavaju i jači intenzitet stresa roditeljske uloge. Učestalost i stepen stre",
journal = "Knowledge International Journal, Knowledge –international journal",
title = "Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents, Povezanost intenziteta i učestalosti  negativnih stresnih životnih događaja sa stresom roditeljske uloge kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i dece tipičnog razvoja",
pages = "1277-1273",
number = "5",
volume = "30",
doi = "10.35120/kij30051273c"
}
Čarakovac, M.,& Milačić-Vidojević, I.. (2020). Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents. in Knowledge International Journal, 30(5), 1273-1277.
https://doi.org/10.35120/kij30051273c
Čarakovac M, Milačić-Vidojević I. Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents. in Knowledge International Journal. 2020;30(5):1273-1277.
doi:10.35120/kij30051273c .
Čarakovac, Mia, Milačić-Vidojević, Ivona, "Correlation between the stress of parental role and the intensity and frequency of negative mass life events in the parents of children with autism spectrum disorders in comparison to the parents" in Knowledge International Journal, 30, no. 5 (2020):1273-1277,
https://doi.org/10.35120/kij30051273c . .

Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja

Čarakovac, Mia; Milačić-Vidojević, Ivona

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2019)

TY  - CONF
AU  - Čarakovac, Mia
AU  - Milačić-Vidojević, Ivona
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3124
AB  - Podizanje deteta sa poremećajem iz spektra autizma (PAS) predstavlja izazov
za roditelje, kada je potrebno da roditelji nađu načine za prevladavanje stresa,
kako bi za svoje dete obezbedili što bolje uslove za razvoj i odrastanje i zadržali
porodično blagostanje. Cilj istraživanja je bio da se utvrde razlike u strategijama
prevladavanja stresa kod roditelja dece s PAS i dece tipičnog razvoja (TR).
Uzorak se sastojao od 44 roditelja koji imaju dete sa PAS i 47 roditelja dece
TR. Da bismo utvrdili razlike u strategijama prevladavanja stresa koristili smo
Skalu odnosa porodice prema krizi (Family Crisis Oriented Personal Scales –
F-COPES, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997). Rezultati pokazuju
da je strategija kojom se obe grupe roditelja najviše koriste u stresnim situacijama
strategija redefinisanja problema. Na sledećem mestu nalazi se traženje
pomoći od socijalne sredine, zatim sledi pasivno prevladavanje, traženje
pomoći od stručnjaka i na kraju duhovna podrška. U strategijama za prevladavanje
stresa jedina značajna razlika, između roditelja dece s PAS i roditelja
dece TR je otkrivena u slučaju traženja pomoći od stručnjaka. Roditelji dece s
PAS češće koriste pomoć stručnjaka. S obzirom na to da roditelji dece sa PAS
podršku najčešće traže od stručnjaka i stručnih službi, potrebno je ovu pomoć
organizovati na način koji najbolje zadovoljava potrebe roditelja ove dece.
AB  - Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) use coping strategies that help
them to tackle the challenging situations of raising their child. Parents need to find ways
to overcome stress in order to provide their child with the best conditions for development
and growth and to maintain family well-being. The aim of the study was to determine the
differences in coping strategies in parents of children with ASD and parents of typically
developing children (TD). The sample consisted of 44 parents of children with ASD and 47
parents of TD children. To determine differences in strategies for overcoming stress, we
used Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES. The results show that both groups of
parents most often used the problem redefining strategy followed by the strategies of social
support-seeking, passive overcoming, seeking help from experts and finally the spiritual
support. In strategies for overcoming stress, the only significant difference between the group of parents of children with ASD and parents of TD children was determined in the
case of seeking help from experts. Given that parents of children with ASD most often asked
support from professionals and professional services, this assistance should be organized in
a way that best meets the needs of the parents of these children.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.
T1  - Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod
roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i
dece tipičnog razvoja
T1  - Differences in coping strategies of parents of children
with autism spectrum disorder and parents of
typically developing children
EP  - 293
SP  - 287
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124
ER  - 
@conference{
author = "Čarakovac, Mia and Milačić-Vidojević, Ivona",
year = "2019",
abstract = "Podizanje deteta sa poremećajem iz spektra autizma (PAS) predstavlja izazov
za roditelje, kada je potrebno da roditelji nađu načine za prevladavanje stresa,
kako bi za svoje dete obezbedili što bolje uslove za razvoj i odrastanje i zadržali
porodično blagostanje. Cilj istraživanja je bio da se utvrde razlike u strategijama
prevladavanja stresa kod roditelja dece s PAS i dece tipičnog razvoja (TR).
Uzorak se sastojao od 44 roditelja koji imaju dete sa PAS i 47 roditelja dece
TR. Da bismo utvrdili razlike u strategijama prevladavanja stresa koristili smo
Skalu odnosa porodice prema krizi (Family Crisis Oriented Personal Scales –
F-COPES, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997). Rezultati pokazuju
da je strategija kojom se obe grupe roditelja najviše koriste u stresnim situacijama
strategija redefinisanja problema. Na sledećem mestu nalazi se traženje
pomoći od socijalne sredine, zatim sledi pasivno prevladavanje, traženje
pomoći od stručnjaka i na kraju duhovna podrška. U strategijama za prevladavanje
stresa jedina značajna razlika, između roditelja dece s PAS i roditelja
dece TR je otkrivena u slučaju traženja pomoći od stručnjaka. Roditelji dece s
PAS češće koriste pomoć stručnjaka. S obzirom na to da roditelji dece sa PAS
podršku najčešće traže od stručnjaka i stručnih službi, potrebno je ovu pomoć
organizovati na način koji najbolje zadovoljava potrebe roditelja ove dece., Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) use coping strategies that help
them to tackle the challenging situations of raising their child. Parents need to find ways
to overcome stress in order to provide their child with the best conditions for development
and growth and to maintain family well-being. The aim of the study was to determine the
differences in coping strategies in parents of children with ASD and parents of typically
developing children (TD). The sample consisted of 44 parents of children with ASD and 47
parents of TD children. To determine differences in strategies for overcoming stress, we
used Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES. The results show that both groups of
parents most often used the problem redefining strategy followed by the strategies of social
support-seeking, passive overcoming, seeking help from experts and finally the spiritual
support. In strategies for overcoming stress, the only significant difference between the group of parents of children with ASD and parents of TD children was determined in the
case of seeking help from experts. Given that parents of children with ASD most often asked
support from professionals and professional services, this assistance should be organized in
a way that best meets the needs of the parents of these children.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.",
title = "Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod
roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i
dece tipičnog razvoja, Differences in coping strategies of parents of children
with autism spectrum disorder and parents of
typically developing children",
pages = "293-287",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124"
}
Čarakovac, M.,& Milačić-Vidojević, I.. (2019). Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod
roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i
dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 287-293.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124
Čarakovac M, Milačić-Vidojević I. Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod
roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i
dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.. 2019;:287-293.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124 .
Čarakovac, Mia, Milačić-Vidojević, Ivona, "Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod
roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i
dece tipičnog razvoja" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. (2019):287-293,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124 .

Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške

Čarakovac, Mia; Milačić-Vidojević, Ivona

(2019)

TY  - CONF
AU  - Čarakovac, Mia
AU  - Milačić-Vidojević, Ivona
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3185
T1  - Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške
EP  - 221
SP  - 211
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3185
ER  - 
@conference{
author = "Čarakovac, Mia and Milačić-Vidojević, Ivona",
year = "2019",
title = "Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške",
pages = "221-211",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3185"
}
Čarakovac, M.,& Milačić-Vidojević, I.. (2019). Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške. , 211-221.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3185
Čarakovac M, Milačić-Vidojević I. Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške. 2019;:211-221.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3185 .
Čarakovac, Mia, Milačić-Vidojević, Ivona, "Stres kod roditelja dece s poremećajem spektra autizma i roditelja dece tipičnog razvoja u odnosu na nivo socijalne podrške" (2019):211-221,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3185 .

Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole

Čarakovac, Mia

(2018)

TY  - THES
AU  - Čarakovac, Mia
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4663
AB  - Подизање детета са поремећајем из спектра аутизма је изазов за родитеље, када је потребно да родитељи нађу начине за превладавање стреса, како би за своје дете обезбедили што боље услове за развој и одрастање и задржали породично благостање. Циљ: циљ истраживања је био да се утврди интензитет и природа стреса код родитеља деце са поремећајем из спектра аутизма и код родитеља деце типичног развоја, као и њихове стратегије прeвладавања стреса. Други циљ је био да се утврди повезаност родитељског стреса са надом, локусом контроле, процењеном подршком и присуством негативних животних догађаја. Метод: узорак чине 44 родитеља који имају дете са поремећајем из спектра аутизма и 47 родитеља деце типичног развоја. У истраживању смо користили следеће инструменте: • Општи упитник • Индекс стреса родитељства (PSI: Parenting stress index, Abdin, 1976) – овим интрументом смо мерили ниво родитељског стреса, који настаје из односа родитељ- дете; • Листа животних догађаја (Social Readjustment Rating Scale, SRRS, Holmes, Rahe, 1984; Влајковић, 1987) – овим инструментом смо процењивали број стресогених ситуација у породицама и процењени степен стресности тих ситуација; • Скала односа породице према кризи (F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Митић, 1997) – овим инструментом смо открили које су стратегије за превладавање стреса коришћене у породици; • Индекс наде (Herth Hope Index - HHI, Herth, 1992.) – овим инструментом смо процењивали осећај наде код родитеља и њену повезаност са степеном и интензитетом стреса; • Скала за процену локуса контроле (Belief in Just World, Rubin, Peplau, 1975.) – овај инструмент нам је служио да испитамо локус контроле код родитеља и његову повезаност са интензитетом и степеном стреса; • Упитник за процену породичне подршке (FSS- Family Support Scale, Dunst, Jenkins, Trivette, 2001.) – помоћу овог инструмента смо процењивали колики ниво подршке родитељи добијају од социјалне средине.
Резултати: Подаци о природи и интензитету стреса, добијени инструментом Индекс стреса родитељства, показују статистичку значајност између посматраних група. Родитељи деце са поремећајем из спектра аутизма доживљавају већи родитељски стрес (т(89)=3,414), имају израженију дисфункционалну интеркацију са својом децом (т(89)= 7,428) и процењују да имају тешко дете за васпитавање (т(89)=7,001), за разлику од родитеља деце типичног развоја.
Такође, утврђено је да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма у већој мери доживљавају стрес који носи улога родитеља (т(89)=7,145). У стратегијама за превладавање превладавање стреса (F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales), једина значајна разлика, између циљне и контролне групе, је откривена у случају тражења помоћи од стручњака. Циљна група чешће користи помоћ стручњака (т(89)=3,459), док код осталих стратегија није уочена статистичка значајност. Што се тиче процене социјалне подршке родитељима, уочене су статистичке значајности код шест облика подршке родитељима. Док родитељи деце типичног развоја већу подршку добијају од својих родитеља (т(89)=-3,479) и родитеља партнера (т(89) =- 4,107), родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма већу помоћ добијају од родбине (т(89)=-1,884), клуба или друштвене групе (т(89)= 2,275), стручњака (т(89)=3,531) и стручних служби, (т(89)= ,431). Инструментом Индекс наде (Herth Hope Index – HHI) нисмо добили статистички значајне разлике између циљне и контролне групе (т(89)=1,093). Није добијена ни статистички значајна разлика на Скали за процену локуса контроле (Belief in Just World), према резултатима, обе групе родитеља користе унутрашњи локус контроле. На скали Листа животних догађаја (Social Readjustment Rating Scale), добијени резултати нам указују да су родитељи деце са поремећајем из спектра аутизма доживели више негативних догађаја, са просечно 13 негативних доживљаја по особи (највише 69 догађаја) од родитеља деце типичног развоја, са просечно 7 негативних догађаја по особи (највише 55 догађаја). Резултати такође приказују да је  интезитет стресних догађаја код родитеља деце са поремећајем из спектра аутизма процењен јачим (просечна јачина 86,53), него код родитеља деце типичног развоја (просечна јачина 38,48). Приликом процене које су најчешће негативне животне догађаје наводили родитељи, примећено је да родитељи из овде две групе различито доживљавају стресогене догађаје, иако се увиђа да је материјална сфера у самом врху листа обе групе. На основу добијених резултата, закључили смо да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма имају већи интезитет стреса и већи број негативних животних догађаја у односу на родтеље деце типичног развоја. С обзиром на то да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма подршку најчешће траже од стручњака и стручних служби, потребно је ову помоћ организовати на начин који најбоље задовољава потребе родитеља деце са поремећајима из спектра аутизма. Ово истраживање може подстаћи бољу организацију стручних служби и служби за подршку родитељима.
AB  - Parenting is, by itself, big challenge and it brings big changes in life of a parent. Raising a child with autism spectrum disorder is an additional challenge in which parents must manage new situation and must find the most adequate ways to cope with stress so they can provide the best conditions for child development and growing up and to provide family's peacefulness. Goal: goal of a research was to determine intensity and nature of stress in parents of children with autism spectrum disorder and in parents of children with typical development, as well as their coping with stress strategies. Second goal was to determine relationship between parent's stress with hope, locus of control, assessed support and the presence of negative life's events.  Method: the samples are 44 parents of children with autism spectrum disorder and 47 parents of tipicaly develoed children .
In research we used next instruments: • General questionnaire • Parenting stress index (Abdin, 1976) - with this instrument we measured the level of parent stress which develops from parent - child relationship • Social Readjustment Rating Scale (SRRS, Holmes, Rahe, 1984;Vlajković, 1987) - with this instrument we assessed the number of stressful events in families and we assessed a degree of stress in those events. • F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales (McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997) - with this instrument we discovered which are the strategies for coping with stress used by families; • Herth Hope Index ( HHI, Herth, 1992.) – with this instrument we assessed the feeling of hope in parents and its link with a degree and intensity of stress; • Belief in Just World (Rubin, Peplau, 1975.) – we used this instrument to research locus of control in parents and their link with intensity and degree of stress; • FSS- Family Support Scale ( Dunst, Jenkins, Trivette, 2001.) – with this instrument we assessed the level of support which parents get from their environment.
Results: Data of nature and intensity of stress, which are obtained with Parenting stress index, are showing statistical importance between observed groups. Parents of children with autism spectrum disorder experience bigger parenting stress (t(89)=3,414), they have expressed dysfunctional interaction with their children (t(89)= 7,428), and they assess that they have a child which is difficult to raise (t(89)=7,001), in contraire from parents of children with typical development. Also, it is determined that parents of children with autism spectrum disorder in higher rate experience stress which comes with a role of parent (t(89)=7,145).  In strategies for coping with stress F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales), the only significant difference between targeted and controlled group is discovered in case of a searching for expert help. Targeted group uses expert help more frequently (t(89)=3,459), and in other strategies we didn't find statistical importance. Regarding the assessment of social support to parents, statistical significance was noted in six forms of support for parents. While parents of typical developmental children receive more support from their parents (t (89) = - 3,479) and partner's parents (t (89) = -4,107), parents of children with autism spectrum disorder receive more help from relatives (t (89) = - 1,884), club or social group (t (89) = 2,275), experts (t (89) = 3,531) and professional services, (89) =, 431).  The instrument Herth Hope Index (HHI) did not yield statistically significant differences between the target and the control group (t (89) = 1.093). No statistically significant difference was found on Belief in Just World, according to the results, both parent groups use an internal locus of control. On the Social Readjustment Rating Scale, the results show that parents of children with autism spectrum disoredr have experienced a number of negative events, with an average of 13 negative experiences per person (up to 69 events) from parents of typical developmental children, with an average 7 negative events per person (up to 55 events). The results also show that the intensity of stress events in children with autism spectrum disorder is estimated to be stronger (mean strength 86.53) than in parents of typical developmental children (mean strength 38.48). When assessing the most commonly negative life events by parents, it was noticed that parents from two groups differently experiencing stressful events, although it is perceived that the material sphere is at the top of the list of both groups. Based on the results obtained, they concluded that parents of children with autism spectrum disoreder have higher stress intensity and a greater number of negative life expectancy than the parents of children with typical development. Given that parents of children with autism spectrum disorder often seek support from experts and professional services, it is necessary to organize this assistance in the way that best meets the needs of parents of children with autism spectrum disorder. This research can confirm a better organization of professional services and parent support services.
T1  - Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole
EP  - 103
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4663
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Čarakovac, Mia",
year = "2018",
abstract = "Подизање детета са поремећајем из спектра аутизма је изазов за родитеље, када је потребно да родитељи нађу начине за превладавање стреса, како би за своје дете обезбедили што боље услове за развој и одрастање и задржали породично благостање. Циљ: циљ истраживања је био да се утврди интензитет и природа стреса код родитеља деце са поремећајем из спектра аутизма и код родитеља деце типичног развоја, као и њихове стратегије прeвладавања стреса. Други циљ је био да се утврди повезаност родитељског стреса са надом, локусом контроле, процењеном подршком и присуством негативних животних догађаја. Метод: узорак чине 44 родитеља који имају дете са поремећајем из спектра аутизма и 47 родитеља деце типичног развоја. У истраживању смо користили следеће инструменте: • Општи упитник • Индекс стреса родитељства (PSI: Parenting stress index, Abdin, 1976) – овим интрументом смо мерили ниво родитељског стреса, који настаје из односа родитељ- дете; • Листа животних догађаја (Social Readjustment Rating Scale, SRRS, Holmes, Rahe, 1984; Влајковић, 1987) – овим инструментом смо процењивали број стресогених ситуација у породицама и процењени степен стресности тих ситуација; • Скала односа породице према кризи (F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Митић, 1997) – овим инструментом смо открили које су стратегије за превладавање стреса коришћене у породици; • Индекс наде (Herth Hope Index - HHI, Herth, 1992.) – овим инструментом смо процењивали осећај наде код родитеља и њену повезаност са степеном и интензитетом стреса; • Скала за процену локуса контроле (Belief in Just World, Rubin, Peplau, 1975.) – овај инструмент нам је служио да испитамо локус контроле код родитеља и његову повезаност са интензитетом и степеном стреса; • Упитник за процену породичне подршке (FSS- Family Support Scale, Dunst, Jenkins, Trivette, 2001.) – помоћу овог инструмента смо процењивали колики ниво подршке родитељи добијају од социјалне средине.
Резултати: Подаци о природи и интензитету стреса, добијени инструментом Индекс стреса родитељства, показују статистичку значајност између посматраних група. Родитељи деце са поремећајем из спектра аутизма доживљавају већи родитељски стрес (т(89)=3,414), имају израженију дисфункционалну интеркацију са својом децом (т(89)= 7,428) и процењују да имају тешко дете за васпитавање (т(89)=7,001), за разлику од родитеља деце типичног развоја.
Такође, утврђено је да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма у већој мери доживљавају стрес који носи улога родитеља (т(89)=7,145). У стратегијама за превладавање превладавање стреса (F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales), једина значајна разлика, између циљне и контролне групе, је откривена у случају тражења помоћи од стручњака. Циљна група чешће користи помоћ стручњака (т(89)=3,459), док код осталих стратегија није уочена статистичка значајност. Што се тиче процене социјалне подршке родитељима, уочене су статистичке значајности код шест облика подршке родитељима. Док родитељи деце типичног развоја већу подршку добијају од својих родитеља (т(89)=-3,479) и родитеља партнера (т(89) =- 4,107), родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма већу помоћ добијају од родбине (т(89)=-1,884), клуба или друштвене групе (т(89)= 2,275), стручњака (т(89)=3,531) и стручних служби, (т(89)= ,431). Инструментом Индекс наде (Herth Hope Index – HHI) нисмо добили статистички значајне разлике између циљне и контролне групе (т(89)=1,093). Није добијена ни статистички значајна разлика на Скали за процену локуса контроле (Belief in Just World), према резултатима, обе групе родитеља користе унутрашњи локус контроле. На скали Листа животних догађаја (Social Readjustment Rating Scale), добијени резултати нам указују да су родитељи деце са поремећајем из спектра аутизма доживели више негативних догађаја, са просечно 13 негативних доживљаја по особи (највише 69 догађаја) од родитеља деце типичног развоја, са просечно 7 негативних догађаја по особи (највише 55 догађаја). Резултати такође приказују да је  интезитет стресних догађаја код родитеља деце са поремећајем из спектра аутизма процењен јачим (просечна јачина 86,53), него код родитеља деце типичног развоја (просечна јачина 38,48). Приликом процене које су најчешће негативне животне догађаје наводили родитељи, примећено је да родитељи из овде две групе различито доживљавају стресогене догађаје, иако се увиђа да је материјална сфера у самом врху листа обе групе. На основу добијених резултата, закључили смо да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма имају већи интезитет стреса и већи број негативних животних догађаја у односу на родтеље деце типичног развоја. С обзиром на то да родитељи деце са поремећајима из спектра аутизма подршку најчешће траже од стручњака и стручних служби, потребно је ову помоћ организовати на начин који најбоље задовољава потребе родитеља деце са поремећајима из спектра аутизма. Ово истраживање може подстаћи бољу организацију стручних служби и служби за подршку родитељима., Parenting is, by itself, big challenge and it brings big changes in life of a parent. Raising a child with autism spectrum disorder is an additional challenge in which parents must manage new situation and must find the most adequate ways to cope with stress so they can provide the best conditions for child development and growing up and to provide family's peacefulness. Goal: goal of a research was to determine intensity and nature of stress in parents of children with autism spectrum disorder and in parents of children with typical development, as well as their coping with stress strategies. Second goal was to determine relationship between parent's stress with hope, locus of control, assessed support and the presence of negative life's events.  Method: the samples are 44 parents of children with autism spectrum disorder and 47 parents of tipicaly develoed children .
In research we used next instruments: • General questionnaire • Parenting stress index (Abdin, 1976) - with this instrument we measured the level of parent stress which develops from parent - child relationship • Social Readjustment Rating Scale (SRRS, Holmes, Rahe, 1984;Vlajković, 1987) - with this instrument we assessed the number of stressful events in families and we assessed a degree of stress in those events. • F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales (McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997) - with this instrument we discovered which are the strategies for coping with stress used by families; • Herth Hope Index ( HHI, Herth, 1992.) – with this instrument we assessed the feeling of hope in parents and its link with a degree and intensity of stress; • Belief in Just World (Rubin, Peplau, 1975.) – we used this instrument to research locus of control in parents and their link with intensity and degree of stress; • FSS- Family Support Scale ( Dunst, Jenkins, Trivette, 2001.) – with this instrument we assessed the level of support which parents get from their environment.
Results: Data of nature and intensity of stress, which are obtained with Parenting stress index, are showing statistical importance between observed groups. Parents of children with autism spectrum disorder experience bigger parenting stress (t(89)=3,414), they have expressed dysfunctional interaction with their children (t(89)= 7,428), and they assess that they have a child which is difficult to raise (t(89)=7,001), in contraire from parents of children with typical development. Also, it is determined that parents of children with autism spectrum disorder in higher rate experience stress which comes with a role of parent (t(89)=7,145).  In strategies for coping with stress F-COPS/r: Family Crisis Oriented Scales), the only significant difference between targeted and controlled group is discovered in case of a searching for expert help. Targeted group uses expert help more frequently (t(89)=3,459), and in other strategies we didn't find statistical importance. Regarding the assessment of social support to parents, statistical significance was noted in six forms of support for parents. While parents of typical developmental children receive more support from their parents (t (89) = - 3,479) and partner's parents (t (89) = -4,107), parents of children with autism spectrum disorder receive more help from relatives (t (89) = - 1,884), club or social group (t (89) = 2,275), experts (t (89) = 3,531) and professional services, (89) =, 431).  The instrument Herth Hope Index (HHI) did not yield statistically significant differences between the target and the control group (t (89) = 1.093). No statistically significant difference was found on Belief in Just World, according to the results, both parent groups use an internal locus of control. On the Social Readjustment Rating Scale, the results show that parents of children with autism spectrum disoredr have experienced a number of negative events, with an average of 13 negative experiences per person (up to 69 events) from parents of typical developmental children, with an average 7 negative events per person (up to 55 events). The results also show that the intensity of stress events in children with autism spectrum disorder is estimated to be stronger (mean strength 86.53) than in parents of typical developmental children (mean strength 38.48). When assessing the most commonly negative life events by parents, it was noticed that parents from two groups differently experiencing stressful events, although it is perceived that the material sphere is at the top of the list of both groups. Based on the results obtained, they concluded that parents of children with autism spectrum disoreder have higher stress intensity and a greater number of negative life expectancy than the parents of children with typical development. Given that parents of children with autism spectrum disorder often seek support from experts and professional services, it is necessary to organize this assistance in the way that best meets the needs of parents of children with autism spectrum disorder. This research can confirm a better organization of professional services and parent support services.",
title = "Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole",
pages = "103-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4663"
}
Čarakovac, M.. (2018). Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole. , 4-103.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4663
Čarakovac M. Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole. 2018;:4-103.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4663 .
Čarakovac, Mia, "Stres kod roditelja dece sa poremećajem iz spektra autizma u odnosu na načine prevaladavanja stresa, stepen procenjene podrške, stepen nade i lokus kontrole" (2018):4-103,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4663 .