Maćešić-Petrović, Dragana

Link to this page

Authority KeyName Variants
bfac10ec-ce4f-4ea0-a88d-4878d0260bd4
  • Maćešić-Petrović, Dragana (2)
  • Maćešić Petrović, Dragana (1)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga

Gajić, Anja; Arsić, Bojana; Majstorović, Uroš; Maćešić Petrović, Dragana

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Gajić, Anja
AU  - Arsić, Bojana
AU  - Majstorović, Uroš
AU  - Maćešić Petrović, Dragana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5054
AB  - Hipersenzitivnost na određene podražaje se javlja u proseku kod 70% dece sa poremećajima iz spektra autizma (PSA), a najčešće se javlja u taktilnom domenu. Zbog toga se kod ove dece često javljaju problemi u ponašanju ili izbegavanje prilikom nanošenja određenih proizvoda u vidu krema na kožu. Cilj ove studije slučaja je bio ispitati efikasnost primene procedure oblikovanja na podučavanje ispitanika sa PSA tolerisanju nanošenja labela.
Ispitanik je bio desetogodišnji dečak sa PSA, koji je imao tešku alergiju na polen, usled koje je disao na usta, što bi rezultiralo ispucalim usnama koje bi često krvarile.
Prilikom nanošenja labela, ispitanik bi odgurivao drugu osobu i brisao usne sopstvenim rukavom. Sa ispitanikom je na navikavanje na tolerisanje nošenja labela na usnama korišćena procedura oblikovanja ponašanja, koja je podeljena u 15 aproksimacija.
Rezultati istraživanja su doveli do toga da je ispitanik primenom procedure oblikovanja tolerisao labelo na usnama bez ispoljavanja problema u ponašanju sa 100% uspešnosti za 48 ponavljanja navedene procedure u ukupnom trajanju od tri tretmana.
Nakon toga, ispitaniku su roditelji kod kuće svakodnevno nanosili labelo, što ukazuje na održavanje efekata intervencije.
Uspešnost procedure oblikovanja dobijena u našem istraživanju je od značaja, jer ukazuje na to da se ova procedura uspešno može primenjivati kod dece sa PSA koja ispoljavaju hipersenzitivnost na različite stimuluse. Kao preporuku za implementaciju budućih istraživanja ističemo primenu ove procedure kod dece sa različitim oblicima preosetljivosti na ostale senzorne podražaje usled koje ispoljavaju probleme u ponašanju, a koje je neophodno redukovati.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga
EP  - 146
SP  - 146
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5054
ER  - 
@conference{
author = "Gajić, Anja and Arsić, Bojana and Majstorović, Uroš and Maćešić Petrović, Dragana",
year = "2023",
abstract = "Hipersenzitivnost na određene podražaje se javlja u proseku kod 70% dece sa poremećajima iz spektra autizma (PSA), a najčešće se javlja u taktilnom domenu. Zbog toga se kod ove dece često javljaju problemi u ponašanju ili izbegavanje prilikom nanošenja određenih proizvoda u vidu krema na kožu. Cilj ove studije slučaja je bio ispitati efikasnost primene procedure oblikovanja na podučavanje ispitanika sa PSA tolerisanju nanošenja labela.
Ispitanik je bio desetogodišnji dečak sa PSA, koji je imao tešku alergiju na polen, usled koje je disao na usta, što bi rezultiralo ispucalim usnama koje bi često krvarile.
Prilikom nanošenja labela, ispitanik bi odgurivao drugu osobu i brisao usne sopstvenim rukavom. Sa ispitanikom je na navikavanje na tolerisanje nošenja labela na usnama korišćena procedura oblikovanja ponašanja, koja je podeljena u 15 aproksimacija.
Rezultati istraživanja su doveli do toga da je ispitanik primenom procedure oblikovanja tolerisao labelo na usnama bez ispoljavanja problema u ponašanju sa 100% uspešnosti za 48 ponavljanja navedene procedure u ukupnom trajanju od tri tretmana.
Nakon toga, ispitaniku su roditelji kod kuće svakodnevno nanosili labelo, što ukazuje na održavanje efekata intervencije.
Uspešnost procedure oblikovanja dobijena u našem istraživanju je od značaja, jer ukazuje na to da se ova procedura uspešno može primenjivati kod dece sa PSA koja ispoljavaju hipersenzitivnost na različite stimuluse. Kao preporuku za implementaciju budućih istraživanja ističemo primenu ove procedure kod dece sa različitim oblicima preosetljivosti na ostale senzorne podražaje usled koje ispoljavaju probleme u ponašanju, a koje je neophodno redukovati.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga",
pages = "146-146",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5054"
}
Gajić, A., Arsić, B., Majstorović, U.,& Maćešić Petrović, D.. (2023). Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 146-146.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5054
Gajić A, Arsić B, Majstorović U, Maćešić Petrović D. Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:146-146.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5054 .
Gajić, Anja, Arsić, Bojana, Majstorović, Uroš, Maćešić Petrović, Dragana, "Podučavanje dečaka sa autizmom, sa taktilnom hipersenzitivnošću, u korišćenju kozmetičkih preparata, iz medicinskih razloga" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):146-146,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5054 .

Značaj i uloga učenika u IOP sastanku

Pantović, Aleksandra; Pešović, Jelena; Maćešić-Petrović, Dragana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2016)

TY  - CONF
AU  - Pantović, Aleksandra
AU  - Pešović, Jelena
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2549
AB  - Inkluzivno obrazovanje dece sa ometenošću je pokrenulo niz
pitanja vezanih za pisanje i implementaciju individualnih obra-
zovnih planova (IOP) i pripremu sredine i deteta za tranziciju
iz specijalne škole u redovnu školu. Jedno od tih pitanja je kako
uključiti dete sa intelektualnom ometenošću u proces izrade,
implementacije i evaluacije individualnog obrazovnog plana.
Cilj ovog rada je da se kroz analizu istraživanja da prikaz nekih
od mogućih strategija za uključivanje učenika u vođenje sopstve-
nog IOP sastanka. Pregled dostupne literature na temu vođenja
sopstvenog IOP sastanka izvršen je pretraživanjem elektron-
skih baza podataka upotrebom ključnih reči: student led IEP, IEP,
self-advocasy, self-regulation, kao i kombinacije navedenih pojmova.
Učešće učenika u vođenju sopstvenog IOP-a predstavlja preuzimanje
vođstva u prenošenju informacija ostalim članovima IOP tima
u toku dela ili IOP sastanka u celini. U istraživanjima rea-
lizovanim van naše zemlje opisane su u mnogobrojne strategije
koje mogu da pomognu defektologu da uključi učenika u proces IOP
sastanka. Uključivanje učenika u proces izrade IOP-a pozitivno
utiče na: razvoj slike o sebi i nivo samopoštovanja, razvoj vešti-
na samozastupanja, samoevaluacije i samoinstrukcije učenika sa
ometenošću. Na osnovu analize selektovanih radova zaključujemo
da adekvatna obuka specijalnih edukatora o načinima i metoda-
ma uključivanja učenika u vođenje IOP sastanka doprinosi pripre-
mi učenika sa ometenošću za svet odraslih.
AB  - The implementation of inclusive education in the 21st century has occupied a significant
part of the field of Special Education as well as regular education. Inclusion as a mean of
educating children with disabilities has raised many important questions in the relatively
new field of the science of Special Education. Some of those important questions are
how to adequately prepare the child and the environment for that transition, what the
consequences of that action are, what individual education plans (IEp) are and how to
write them and many more questions. Recently one question was raised: how to include
students with cognitive disabilities in the IEp process. Their for the main objective of
this paper is to answer that question by reviewing relevant international literature that
focuses on the role of the student and special educator in student led IEp’s as well as to
providing a brief overview of useful strategies for preparing a student to lead their IEp
meeting. The reviewed literature suggest that involving students in their IEp meetings
has a positive effect on the way students see themselves, on their self-advocacy skills,
self-evaluation skills and self instruction skills.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
T1  - Značaj i uloga učenika u IOP sastanku
T1  - Тhe importance and rolе of students in defining the iep in the iep meeting
EP  - 59
SP  - 51
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2549
ER  - 
@conference{
author = "Pantović, Aleksandra and Pešović, Jelena and Maćešić-Petrović, Dragana",
year = "2016",
abstract = "Inkluzivno obrazovanje dece sa ometenošću je pokrenulo niz
pitanja vezanih za pisanje i implementaciju individualnih obra-
zovnih planova (IOP) i pripremu sredine i deteta za tranziciju
iz specijalne škole u redovnu školu. Jedno od tih pitanja je kako
uključiti dete sa intelektualnom ometenošću u proces izrade,
implementacije i evaluacije individualnog obrazovnog plana.
Cilj ovog rada je da se kroz analizu istraživanja da prikaz nekih
od mogućih strategija za uključivanje učenika u vođenje sopstve-
nog IOP sastanka. Pregled dostupne literature na temu vođenja
sopstvenog IOP sastanka izvršen je pretraživanjem elektron-
skih baza podataka upotrebom ključnih reči: student led IEP, IEP,
self-advocasy, self-regulation, kao i kombinacije navedenih pojmova.
Učešće učenika u vođenju sopstvenog IOP-a predstavlja preuzimanje
vođstva u prenošenju informacija ostalim članovima IOP tima
u toku dela ili IOP sastanka u celini. U istraživanjima rea-
lizovanim van naše zemlje opisane su u mnogobrojne strategije
koje mogu da pomognu defektologu da uključi učenika u proces IOP
sastanka. Uključivanje učenika u proces izrade IOP-a pozitivno
utiče na: razvoj slike o sebi i nivo samopoštovanja, razvoj vešti-
na samozastupanja, samoevaluacije i samoinstrukcije učenika sa
ometenošću. Na osnovu analize selektovanih radova zaključujemo
da adekvatna obuka specijalnih edukatora o načinima i metoda-
ma uključivanja učenika u vođenje IOP sastanka doprinosi pripre-
mi učenika sa ometenošću za svet odraslih., The implementation of inclusive education in the 21st century has occupied a significant
part of the field of Special Education as well as regular education. Inclusion as a mean of
educating children with disabilities has raised many important questions in the relatively
new field of the science of Special Education. Some of those important questions are
how to adequately prepare the child and the environment for that transition, what the
consequences of that action are, what individual education plans (IEp) are and how to
write them and many more questions. Recently one question was raised: how to include
students with cognitive disabilities in the IEp process. Their for the main objective of
this paper is to answer that question by reviewing relevant international literature that
focuses on the role of the student and special educator in student led IEp’s as well as to
providing a brief overview of useful strategies for preparing a student to lead their IEp
meeting. The reviewed literature suggest that involving students in their IEp meetings
has a positive effect on the way students see themselves, on their self-advocacy skills,
self-evaluation skills and self instruction skills.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016",
title = "Značaj i uloga učenika u IOP sastanku, Тhe importance and rolе of students in defining the iep in the iep meeting",
pages = "59-51",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2549"
}
Pantović, A., Pešović, J.,& Maćešić-Petrović, D.. (2016). Značaj i uloga učenika u IOP sastanku. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 51-59.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2549
Pantović A, Pešović J, Maćešić-Petrović D. Značaj i uloga učenika u IOP sastanku. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016. 2016;:51-59.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2549 .
Pantović, Aleksandra, Pešović, Jelena, Maćešić-Petrović, Dragana, "Značaj i uloga učenika u IOP sastanku" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 (2016):51-59,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2549 .

Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana

Lazić, Dijana; Puškaš, Laslo; Lazić, Katarina; Momirović, Svetlana; Maćešić-Petrović, Dragana; Kovačević, Jasmina

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2011)

TY  - CONF
AU  - Lazić, Dijana
AU  - Puškaš, Laslo
AU  - Lazić, Katarina
AU  - Momirović, Svetlana
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
AU  - Kovačević, Jasmina
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4424
AB  - Intelektualna ometenost prema novijim shvatanjima podrazumeva posebne potrebe u brojnim
razvojnim domenima. Ove specifičnosti razvoja u krajnjem vidu rezultiraju brojnim kognitivnim
i konativnim disfunkcijama, a tako�����e i somatskim anomalijama. Dentalne anlomalije kao
posledice poremećaja organogeneze značajno participiraju u poremećajima komunikacije i somatskog
stanja u smislu gastrointestinalnih tegoba. Terapijski pristup baziran je na stomatološkim
interevencijama kao i lečenju gastrointestinalnih posledica uz obavezan tretman defektologa,
psihijatra i specijaliste interne medicine.Ovaj rad pokušava da ukaže na to koliko udeo pripada
svim navedenim činiocima u formiranju složene kliničke slike intelektualne ometenosti? Istraživanjem
je obuhvaćen uzorak od 54 osobe sa intelektualnom ometenošću u Beogradu.. Korišćeni
su psihološki podaci o kategorizaciji i stomatološki kartoni istih kao i ostala prateća dostupna
medicinska dokumentacija. Korišćene su odgovarajuće statističke metode u prikazivanju
i obradi dobijenih podataka deskriptivne studije. U radu su prezentirani dostupni podaci multidisciplinarne
obrade ispitanika u odnosu na dostupne ispitivane varijable navedene u uvodnom
delu rada i dovedene u vezu sa osnovnom kliničkom slikom uzorka. Finalna razmatranja ukazuju
na potrebu sistematizovanog pristupa brojnih naučnih disciplina i profesija u definisanju adekvatnog
tretmana osoba sa intelektualnom ometenošću u skladu sa njihovim razvojnim potrebama
gde centralno mesto pripada defektologu kao profesionalnoj figuri oko koje se fokusiraju rehabilitacione
strategije u ovoj oblasti.
AB  - On the base of many multidisciplinary approach intellectual disabilities are the state
of special developmental needs. These specifities result in many cognitive, conative and
somatic disorders. Dental disorders as organogenesis disorder significantly participated in
disorders of communication, somatic disorders and disorders of gastrointestive tract. That
is why we try to estimate the frequency of these disorders in forming the whole
simptomathology of intellectual disabilities. Research sample was formed of 54 children
with intellectual disabilities from Belgrade. We present the results of multidisciplinary
assessment of participants and connected them with the basic variables of research. Final
conclusion point out the significance of the adequate treatment of the children with
intellectual disabilities with central professional role of the special educator.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
T1  - Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana
T1  - Intellectual disabilities and organogenetics disturbances – strategies of treatment
EP  - 467
SP  - 463
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4424
ER  - 
@conference{
author = "Lazić, Dijana and Puškaš, Laslo and Lazić, Katarina and Momirović, Svetlana and Maćešić-Petrović, Dragana and Kovačević, Jasmina",
year = "2011",
abstract = "Intelektualna ometenost prema novijim shvatanjima podrazumeva posebne potrebe u brojnim
razvojnim domenima. Ove specifičnosti razvoja u krajnjem vidu rezultiraju brojnim kognitivnim
i konativnim disfunkcijama, a tako�����e i somatskim anomalijama. Dentalne anlomalije kao
posledice poremećaja organogeneze značajno participiraju u poremećajima komunikacije i somatskog
stanja u smislu gastrointestinalnih tegoba. Terapijski pristup baziran je na stomatološkim
interevencijama kao i lečenju gastrointestinalnih posledica uz obavezan tretman defektologa,
psihijatra i specijaliste interne medicine.Ovaj rad pokušava da ukaže na to koliko udeo pripada
svim navedenim činiocima u formiranju složene kliničke slike intelektualne ometenosti? Istraživanjem
je obuhvaćen uzorak od 54 osobe sa intelektualnom ometenošću u Beogradu.. Korišćeni
su psihološki podaci o kategorizaciji i stomatološki kartoni istih kao i ostala prateća dostupna
medicinska dokumentacija. Korišćene su odgovarajuće statističke metode u prikazivanju
i obradi dobijenih podataka deskriptivne studije. U radu su prezentirani dostupni podaci multidisciplinarne
obrade ispitanika u odnosu na dostupne ispitivane varijable navedene u uvodnom
delu rada i dovedene u vezu sa osnovnom kliničkom slikom uzorka. Finalna razmatranja ukazuju
na potrebu sistematizovanog pristupa brojnih naučnih disciplina i profesija u definisanju adekvatnog
tretmana osoba sa intelektualnom ometenošću u skladu sa njihovim razvojnim potrebama
gde centralno mesto pripada defektologu kao profesionalnoj figuri oko koje se fokusiraju rehabilitacione
strategije u ovoj oblasti., On the base of many multidisciplinary approach intellectual disabilities are the state
of special developmental needs. These specifities result in many cognitive, conative and
somatic disorders. Dental disorders as organogenesis disorder significantly participated in
disorders of communication, somatic disorders and disorders of gastrointestive tract. That
is why we try to estimate the frequency of these disorders in forming the whole
simptomathology of intellectual disabilities. Research sample was formed of 54 children
with intellectual disabilities from Belgrade. We present the results of multidisciplinary
assessment of participants and connected them with the basic variables of research. Final
conclusion point out the significance of the adequate treatment of the children with
intellectual disabilities with central professional role of the special educator.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011",
title = "Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana, Intellectual disabilities and organogenetics disturbances – strategies of treatment",
pages = "467-463",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4424"
}
Lazić, D., Puškaš, L., Lazić, K., Momirović, S., Maćešić-Petrović, D.,& Kovačević, J.. (2011). Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 463-467.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4424
Lazić D, Puškaš L, Lazić K, Momirović S, Maćešić-Petrović D, Kovačević J. Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. 2011;:463-467.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4424 .
Lazić, Dijana, Puškaš, Laslo, Lazić, Katarina, Momirović, Svetlana, Maćešić-Petrović, Dragana, Kovačević, Jasmina, "Intelektualna ometenost i poremećaji organogeneze-strategije tretmana" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 (2011):463-467,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4424 .