Jovanović, Marija

Link to this page

Authority KeyName Variants
02d225fe-5aa8-49a9-92e2-df2bb7e575b6
  • Jovanović, Marija (9)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić Branković, Lidija; Jovanović, Marija

(Društvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3360
AB  - Uvažavajući osnovne postulate i pretpostavke efektivnosti preventivne strategije
procesa organizovanja zajednice, u Beogradu je, početkom 2020. godine, od strane
CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, pokrenut program Centar
podrške za mlade, ciljno usmeren na prevenciju rizičnih ponašanja mladih. Za potrebe
pružanja podrške mladima u različitim aspektima njihovog funkcionisanja, uspostavljena
je, u okviru programa, intenzivna saradnja između ključnih aktera iz državnog, civilnog i
biznis sektora. Kao rezultat zajedničkih nastojanja iniciran je set servisa i usluga za mlade,
sa posebnim targetiranjem mladih koji su u procesu napuštanja socijalne zaštite ili su u
NEET situaciji (koji nisu uključeni u sistem zaposlenja, obrazovanja ili treninga).
U okviru Centra podrške za mlade, čije usluge je tokom dosadašnje
implementacije koristilo 68 korisnika, razvijeno je šest kategorija aktivnosti koje su
kontinuirano dostupne mladima, i to: Klub za mlade, Servis za lični razvoj, Servis za
razvoj karijere, Servis mentorstva, Volonterski servis i Sekcije. Klub za mlade predstavlja
„ulaznu tačku“ u program i uvek je otvoren za nove članove. Na samim aktivnostima
mladi, uz podršku stručnih saradnika, istražuju svoje snage i izazove i procenjuju potrebe
za dodatnom podrškom kroz neki od drugih servisa. Servis za lični razvoj obuhvata
grupni rad sa mladima kroz visoko-interaktivne treninge usmerene na jačanje ličnih i
socijalnih veština, individualni savetodavni rad i onlajn učenje kroz vebinare. Servis za
razvoj karijere sastoji se iz karijernog vođenja, karijernog informisanja i treninga
usmerenog na podizanje zapošljivosti i umrežavanje sa poslodavcima iz zajednice. Servis
mentorstva čini baza vršnjačkih i tradicionalnih mentora, obučenih za pružanje razvojnog
i instrumentalnog mentorstva. Volonterski servis obuhvata program volontiranja u samoj
organizaciji, ali i umrežavanje sa drugim akterima gde mladi mogu steći iskustvo kroz
volontiranje. U okviru sekcija razvijene su Sportska sekcija, usmerena na jačanje timskog
duha i samoefikasnosti članova, i Pozorišna sekcija, u kojoj mladi, kroz metodologiju
primenjenog pozorišta, obrađuju teme koje su im značajne.
U radu će biti prikazani detaljna struktura samog programa, dosadašnja iskustva
u njegovoj implementaciji, kao i načini kooperacije između različitih aktera u lokalnoj
zajednici, a sve u cilju sagladavanja značaja i potencijala primene strategije procesa
organizovanja zajednice u prevenciji rizičnih ponašanja."
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021
T1  - Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade
EP  - 61
SP  - 61
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3360
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija and Jovanović, Marija",
year = "2021",
abstract = "Uvažavajući osnovne postulate i pretpostavke efektivnosti preventivne strategije
procesa organizovanja zajednice, u Beogradu je, početkom 2020. godine, od strane
CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, pokrenut program Centar
podrške za mlade, ciljno usmeren na prevenciju rizičnih ponašanja mladih. Za potrebe
pružanja podrške mladima u različitim aspektima njihovog funkcionisanja, uspostavljena
je, u okviru programa, intenzivna saradnja između ključnih aktera iz državnog, civilnog i
biznis sektora. Kao rezultat zajedničkih nastojanja iniciran je set servisa i usluga za mlade,
sa posebnim targetiranjem mladih koji su u procesu napuštanja socijalne zaštite ili su u
NEET situaciji (koji nisu uključeni u sistem zaposlenja, obrazovanja ili treninga).
U okviru Centra podrške za mlade, čije usluge je tokom dosadašnje
implementacije koristilo 68 korisnika, razvijeno je šest kategorija aktivnosti koje su
kontinuirano dostupne mladima, i to: Klub za mlade, Servis za lični razvoj, Servis za
razvoj karijere, Servis mentorstva, Volonterski servis i Sekcije. Klub za mlade predstavlja
„ulaznu tačku“ u program i uvek je otvoren za nove članove. Na samim aktivnostima
mladi, uz podršku stručnih saradnika, istražuju svoje snage i izazove i procenjuju potrebe
za dodatnom podrškom kroz neki od drugih servisa. Servis za lični razvoj obuhvata
grupni rad sa mladima kroz visoko-interaktivne treninge usmerene na jačanje ličnih i
socijalnih veština, individualni savetodavni rad i onlajn učenje kroz vebinare. Servis za
razvoj karijere sastoji se iz karijernog vođenja, karijernog informisanja i treninga
usmerenog na podizanje zapošljivosti i umrežavanje sa poslodavcima iz zajednice. Servis
mentorstva čini baza vršnjačkih i tradicionalnih mentora, obučenih za pružanje razvojnog
i instrumentalnog mentorstva. Volonterski servis obuhvata program volontiranja u samoj
organizaciji, ali i umrežavanje sa drugim akterima gde mladi mogu steći iskustvo kroz
volontiranje. U okviru sekcija razvijene su Sportska sekcija, usmerena na jačanje timskog
duha i samoefikasnosti članova, i Pozorišna sekcija, u kojoj mladi, kroz metodologiju
primenjenog pozorišta, obrađuju teme koje su im značajne.
U radu će biti prikazani detaljna struktura samog programa, dosadašnja iskustva
u njegovoj implementaciji, kao i načini kooperacije između različitih aktera u lokalnoj
zajednici, a sve u cilju sagladavanja značaja i potencijala primene strategije procesa
organizovanja zajednice u prevenciji rizičnih ponašanja."",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021",
title = "Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade",
pages = "61-61",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3360"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić Branković, L.,& Jovanović, M.. (2021). Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021
Društvo defektologa Srbije., 61-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3360
Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L, Jovanović M. Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021. 2021;:61-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3360 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, Jovanović, Marija, "Prevencija rizičnih ponašanja kroz procese organizovanja zajednice: prikaz Centra podrške za mlade" in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021 (2021):61-61,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3360 .

Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite

Bukvić Branković, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava; Popović, Vesna; Jovanović, Marija

(Društvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - CONF
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Popović, Vesna
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3347
AB  - Uvažavajući empirijsku građu o efektivnim programima vršnjačkog mentorstva,
u Srbiji je, u protekle dve godine, kroz Erasmus+ program strateškog partnerstva
„Vršnjački mentori u akciji: socijalna inkluzija kroz vršnjačko mentorstvo“, razvijen
naučnozasnovan okvir za planiranje, implementaciju i evaluaciju programa vršnjačkog
mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite.
Model programa, predstavljen u publikaciji „Vršnjačka podrška je najbolja
podrška: vodič za programe vršnjačkog mentorstva sa mladima iz sistema socijalne
zaštite“, pilotiran je tokom 2020. godine od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj
dece i omladine i Udruženja mladih Moj krug. Ciljnu grupu činili su mladi bez roditeljskog
staranja koji su napustili ili su u procesu napuštanja domskog ili porodičnog smeštaja,
dok su vršnjački mentori regrutovani iz dve kategorije mladih – mladi koji već napustili
sistem socijalne zaštite i uspešno se adaptirali u zajednicu i mladi iz tipične populacije sa
iskustvom rada u programima za mlade. Za sve vršnjačke mentore osmišljen je poseban
trening, koji je realizovan kroz 9 interaktivnih sesija u ukupnom trajanju od 27 aktivnih
sati rada, sa ciljem osnaživanja mentora za sprovođenje aktivnosti razvojnog i
instrumentalnog mentorstva. Sadržaj i smernice za sprovođenje treninga objavljeni su u
„Priručniku za vršnjačke mentore“, u kome poseban segment čini Etički kodeks
vršnjačkih mentora, koji se iskustveno obrađuje sa mentorima tokom same obuke, ali i
tokom svih narednih supervizijskih susreta. Proces vršnjačkog mentorstva uobičajeno
traje od 6 meseci do godinu dana, uz obaveznu superviziju mentorskog odnosa na
mesečnom nivou i pažljivo planiran proces okončanja programa, s tim da se nakon
okončanja, u najvećem broju slučajeva, kao rezultat kvalitetno uspostavljenog odnosa
između mentora i mentija, formalno inicirano mentorstvo transformiše u neformalno
prijateljstvo.
U radu će biti predstavljeni struktrura, sadržaj i način primene programa
vršnjačkog mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite, uz poseban osvrt na rezultate
i efekte u dosadašnjoj implementaciji programa.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
T1  - Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite
EP  - 60
SP  - 60
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347
ER  - 
@conference{
author = "Bukvić Branković, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava and Popović, Vesna and Jovanović, Marija",
year = "2021",
abstract = "Uvažavajući empirijsku građu o efektivnim programima vršnjačkog mentorstva,
u Srbiji je, u protekle dve godine, kroz Erasmus+ program strateškog partnerstva
„Vršnjački mentori u akciji: socijalna inkluzija kroz vršnjačko mentorstvo“, razvijen
naučnozasnovan okvir za planiranje, implementaciju i evaluaciju programa vršnjačkog
mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite.
Model programa, predstavljen u publikaciji „Vršnjačka podrška je najbolja
podrška: vodič za programe vršnjačkog mentorstva sa mladima iz sistema socijalne
zaštite“, pilotiran je tokom 2020. godine od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj
dece i omladine i Udruženja mladih Moj krug. Ciljnu grupu činili su mladi bez roditeljskog
staranja koji su napustili ili su u procesu napuštanja domskog ili porodičnog smeštaja,
dok su vršnjački mentori regrutovani iz dve kategorije mladih – mladi koji već napustili
sistem socijalne zaštite i uspešno se adaptirali u zajednicu i mladi iz tipične populacije sa
iskustvom rada u programima za mlade. Za sve vršnjačke mentore osmišljen je poseban
trening, koji je realizovan kroz 9 interaktivnih sesija u ukupnom trajanju od 27 aktivnih
sati rada, sa ciljem osnaživanja mentora za sprovođenje aktivnosti razvojnog i
instrumentalnog mentorstva. Sadržaj i smernice za sprovođenje treninga objavljeni su u
„Priručniku za vršnjačke mentore“, u kome poseban segment čini Etički kodeks
vršnjačkih mentora, koji se iskustveno obrađuje sa mentorima tokom same obuke, ali i
tokom svih narednih supervizijskih susreta. Proces vršnjačkog mentorstva uobičajeno
traje od 6 meseci do godinu dana, uz obaveznu superviziju mentorskog odnosa na
mesečnom nivou i pažljivo planiran proces okončanja programa, s tim da se nakon
okončanja, u najvećem broju slučajeva, kao rezultat kvalitetno uspostavljenog odnosa
između mentora i mentija, formalno inicirano mentorstvo transformiše u neformalno
prijateljstvo.
U radu će biti predstavljeni struktrura, sadržaj i način primene programa
vršnjačkog mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite, uz poseban osvrt na rezultate
i efekte u dosadašnjoj implementaciji programa.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.",
title = "Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite",
pages = "60-60",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347"
}
Bukvić Branković, L., Popović-Ćitić, B., Popović, V.,& Jovanović, M.. (2021). Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
Društvo defektologa Srbije., 60-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347
Bukvić Branković L, Popović-Ćitić B, Popović V, Jovanović M. Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.. 2021;:60-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347 .
Bukvić Branković, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, Popović, Vesna, Jovanović, Marija, "Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite" in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021. (2021):60-60,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347 .

Delinquent adolescents' empathy

Popović-Ćitić, Branislava; Jovanović, Marija; Bukvić, Lidija

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Jovanović, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1145
AB  - Taking into account the findings of the negative correlation of empathy and delinquent behavior in adolescence, as well as the results of studies that show that the nature of this relationship varies depending on the components of empathy, a survey was conducted with the aim to determine whether delinquent adolescents differ from their peers in empathy, or whether there are statistically significant differences in the level of cognitive and affective components of empathy between these groups. The sample consisted of 120 male adolescents, divided into two groups. The first group consisted of young offenders who, at the time of the research, were located in the Correctional Home for Juveniles in Kruševac serving the educational measure of committal to an educational-correctional institution, while the other was a control group consisting of students of secondary vocational schools in Belgrade who did not have a history of delinquent behavior in terms of frequency, duration, and seriousness. Basic Empathy Scale was used for the assessment (BES; Jolliffe & Farrington, 2006). The obtained results confirm the general assumption that delinquent adolescents are less empathetic than their peers in secondary schools. On the total empathy scale delinquents generated statistically significantly lower scores than their peers, wherein the differences were also retained by controlling the age of subjects. When we look at the components of empathy, the results indicate that delinquent adolescents have lower cognitive, but not affective empathy than their peers. On the basis of previously obtained results practical implications for intervention planning of treatment and prevention of delinquency were derived.
AB  - Uvažavajući saznanja o negativnoj povezanosti empatije i delinkventnog ponašanja u adolescenciji, kao i rezultate studija koji govore da priroda ove veze varira zavisno od komponente empatije, sprovedeno je istraživanje koje je imalo za cilj da utvrdi da li se delinkventni adolescenti razlikuju od svojih vršnjaka u empatičnosti, odnosno da li među ovim grupama postoje statistički značajne razlike u nivou kognitivne i afektivne komponente empatije. Uzorak je činilo 120 adolescenata muškog pola, razvrstanih u dve grupe. Prvu grupu činili su mladi izvršioci krivičnog dela koji su se u vreme istraživanja nalazili u Vaspitno-popravnom domu za maloletnike u Kruševcu na izdržavanju vaspitne mere upućivanja u vaspitno-popravnu ustanovu, dok su drugu, kontrolnu grupu činili učenici beogradskih srednjih stručnih škola koji nemaju istoriju delinkventnog ponašanja u terminima frekvencije, ozbiljnosti i trajanja. Procena empatičnosti je izvršena Skalom bazične empatije (Basic Empathy Scale - BES; Jolliffe & Farrington, 2006). Rezultati istraživanja su potvrdili opštu pretpostavku da su delinkventni adolescenti manje empatični nego njihovi vršnjaci iz srednjih škola. Na ukupnoj skali bazične empatičnosti delinkventi ostvaruju statistički značajno niže skorove nego njihovi vršnjaci, pri čemu se razlike zadržavaju i uz kontrolu uzrasta ispitanika. Kada se posmatraju komponente empatije, rezultati ukazuju da delinkventni adolescenti imaju nižu kognitivnu, ali ne i afektivnu empatičnost od svojih vršnjaka. Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja izvedene su praktične implikacije za planiranje intervencija prevencije i tretmana delinkvencije.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Delinquent adolescents' empathy
T1  - Empatičnost delinkventnih adolescenata
EP  - 80
IS  - 1
SP  - 63
VL  - 17
DO  - 10.5937/specedreh17-14249
ER  - 
@article{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija",
year = "2018",
abstract = "Taking into account the findings of the negative correlation of empathy and delinquent behavior in adolescence, as well as the results of studies that show that the nature of this relationship varies depending on the components of empathy, a survey was conducted with the aim to determine whether delinquent adolescents differ from their peers in empathy, or whether there are statistically significant differences in the level of cognitive and affective components of empathy between these groups. The sample consisted of 120 male adolescents, divided into two groups. The first group consisted of young offenders who, at the time of the research, were located in the Correctional Home for Juveniles in Kruševac serving the educational measure of committal to an educational-correctional institution, while the other was a control group consisting of students of secondary vocational schools in Belgrade who did not have a history of delinquent behavior in terms of frequency, duration, and seriousness. Basic Empathy Scale was used for the assessment (BES; Jolliffe & Farrington, 2006). The obtained results confirm the general assumption that delinquent adolescents are less empathetic than their peers in secondary schools. On the total empathy scale delinquents generated statistically significantly lower scores than their peers, wherein the differences were also retained by controlling the age of subjects. When we look at the components of empathy, the results indicate that delinquent adolescents have lower cognitive, but not affective empathy than their peers. On the basis of previously obtained results practical implications for intervention planning of treatment and prevention of delinquency were derived., Uvažavajući saznanja o negativnoj povezanosti empatije i delinkventnog ponašanja u adolescenciji, kao i rezultate studija koji govore da priroda ove veze varira zavisno od komponente empatije, sprovedeno je istraživanje koje je imalo za cilj da utvrdi da li se delinkventni adolescenti razlikuju od svojih vršnjaka u empatičnosti, odnosno da li među ovim grupama postoje statistički značajne razlike u nivou kognitivne i afektivne komponente empatije. Uzorak je činilo 120 adolescenata muškog pola, razvrstanih u dve grupe. Prvu grupu činili su mladi izvršioci krivičnog dela koji su se u vreme istraživanja nalazili u Vaspitno-popravnom domu za maloletnike u Kruševcu na izdržavanju vaspitne mere upućivanja u vaspitno-popravnu ustanovu, dok su drugu, kontrolnu grupu činili učenici beogradskih srednjih stručnih škola koji nemaju istoriju delinkventnog ponašanja u terminima frekvencije, ozbiljnosti i trajanja. Procena empatičnosti je izvršena Skalom bazične empatije (Basic Empathy Scale - BES; Jolliffe & Farrington, 2006). Rezultati istraživanja su potvrdili opštu pretpostavku da su delinkventni adolescenti manje empatični nego njihovi vršnjaci iz srednjih škola. Na ukupnoj skali bazične empatičnosti delinkventi ostvaruju statistički značajno niže skorove nego njihovi vršnjaci, pri čemu se razlike zadržavaju i uz kontrolu uzrasta ispitanika. Kada se posmatraju komponente empatije, rezultati ukazuju da delinkventni adolescenti imaju nižu kognitivnu, ali ne i afektivnu empatičnost od svojih vršnjaka. Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja izvedene su praktične implikacije za planiranje intervencija prevencije i tretmana delinkvencije.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Delinquent adolescents' empathy, Empatičnost delinkventnih adolescenata",
pages = "80-63",
number = "1",
volume = "17",
doi = "10.5937/specedreh17-14249"
}
Popović-Ćitić, B., Jovanović, M.,& Bukvić, L.. (2018). Delinquent adolescents' empathy. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 17(1), 63-80.
https://doi.org/10.5937/specedreh17-14249
Popović-Ćitić B, Jovanović M, Bukvić L. Delinquent adolescents' empathy. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2018;17(1):63-80.
doi:10.5937/specedreh17-14249 .
Popović-Ćitić, Branislava, Jovanović, Marija, Bukvić, Lidija, "Delinquent adolescents' empathy" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 17, no. 1 (2018):63-80,
https://doi.org/10.5937/specedreh17-14249 . .

Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece

Popović-Ćitić, Branislava; Jovanović, Marija

(Društvo defektologa Srbije, 2017)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2017
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2690
AB  - Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost
razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da
se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja
odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja
nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih
oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju
osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u 
domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i
održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se
aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan
potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja. 
Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano
je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama
deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog
angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize
potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko
roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece.
To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna
analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne
pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama
koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na
roditeljski model empatičnosti.  
Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju
problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti
dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti
roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno
angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije
dece.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.
T1  - Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece
EP  - 93
SP  - 93
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Jovanović, Marija",
year = "2017",
abstract = "Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost
razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da
se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja
odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja
nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih
oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju
osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u 
domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i
održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se
aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan
potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja. 
Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano
je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama
deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog
angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize
potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko
roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece.
To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna
analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne
pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama
koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na
roditeljski model empatičnosti.  
Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju
problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti
dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti
roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno
angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije
dece.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.",
title = "Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece",
pages = "93-93",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690"
}
Popović-Ćitić, B.,& Jovanović, M.. (2017). Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.
Društvo defektologa Srbije., 93-93.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690
Popović-Ćitić B, Jovanović M. Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.. 2017;:93-93.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 .
Popović-Ćitić, Branislava, Jovanović, Marija, "Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017. (2017):93-93,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 .

The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić, Lidija; Jovanović, Marija

(2016)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2556
C3  - Review of psychology, 23(1-2)
T1  - The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade
EP  - 67
SP  - 66
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2556
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija and Jovanović, Marija",
year = "2016",
journal = "Review of psychology, 23(1-2)",
title = "The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade",
pages = "67-66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2556"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić, L.,& Jovanović, M.. (2016). The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade. in Review of psychology, 23(1-2), 66-67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2556
Popović-Ćitić B, Bukvić L, Jovanović M. The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade. in Review of psychology, 23(1-2). 2016;:66-67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2556 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, Jovanović, Marija, "The link between self-esteem and emotional and behavioral difficulties of secondary school students in Belgrade" in Review of psychology, 23(1-2) (2016):66-67,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2556 .

Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola

Bukvić, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava; Jovanović, Marija

(2016)

TY  - CONF
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2505
C3  - Zbornik sažetaka
T1  - Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola
EP  - 27
SP  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2505
ER  - 
@conference{
author = "Bukvić, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava and Jovanović, Marija",
year = "2016",
journal = "Zbornik sažetaka",
title = "Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola",
pages = "27-27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2505"
}
Bukvić, L., Popović-Ćitić, B.,& Jovanović, M.. (2016). Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola. in Zbornik sažetaka, 27-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2505
Bukvić L, Popović-Ćitić B, Jovanović M. Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola. in Zbornik sažetaka. 2016;:27-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2505 .
Bukvić, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, Jovanović, Marija, "Prevalencija emocionalnih i bihejvioralnih teškoća kod učenika srednjih škola" in Zbornik sažetaka (2016):27-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2505 .

Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade

Jovanović, Marija; Bukvić, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava

(2016)

TY  - CONF
AU  - Jovanović, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2456
C3  - Review of psychology, 23(1-2)
T1  - Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade
EP  - 66
SP  - 66
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2456
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava",
year = "2016",
journal = "Review of psychology, 23(1-2)",
title = "Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade",
pages = "66-66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2456"
}
Jovanović, M., Bukvić, L.,& Popović-Ćitić, B.. (2016). Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade. in Review of psychology, 23(1-2), 66-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2456
Jovanović M, Bukvić L, Popović-Ćitić B. Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade. in Review of psychology, 23(1-2). 2016;:66-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2456 .
Jovanović, Marija, Bukvić, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, "Self-esteem and empathy among students of secondary schools in Belgrade" in Review of psychology, 23(1-2) (2016):66-66,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2456 .

Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama

Popović-Ćitić, Branislava; Jovanović, Marija; Bukvić, Lidija

(2016)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Jovanović, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2444
T1  - Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama
EP  - 145
SP  - 135
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2444
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija",
year = "2016",
title = "Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama",
pages = "145-135",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2444"
}
Popović-Ćitić, B., Jovanović, M.,& Bukvić, L.. (2016). Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama. , 135-145.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2444
Popović-Ćitić B, Jovanović M, Bukvić L. Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama. 2016;:135-145.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2444 .
Popović-Ćitić, Branislava, Jovanović, Marija, Bukvić, Lidija, "Angažovanje vršnjaka u školskim antibuling intervencijama" (2016):135-145,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2444 .

Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja

Popović-Ćitić, Branislava; Nešić, Marija; Popović, Vesna; Jovanović, Marija; Bukvić, Lidija; Dukanac, Vesna

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2015)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović, Vesna
AU  - Jovanović, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Dukanac, Vesna
PY  - 2015
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2334
AB  - Forum teatar, kao oblik participatornog pozorišta i najpoznatija tehnika
teatra potlačenih, smatra se jednom od efektivnih strategija prevencije
vršnjačkog nasilja u školskom okruženju. Reč je o dramskom performansu
u kome se, kroz priču jednog ili više glavnih junaka, ukazuje na tipične
probleme u određenom socijalnom kontekstu, nastale kao rezultat nesrazmere
moći (odnos žrtve-protagoniste i tlačitelja-antagoniste), pri čemu situacije
koje dovode do poraza glavnog junaka ostavljaju prostor publici da
svojim intervencijama promeni negativan ishod i ukaže na postupke kojima
se poraz mogao izbeći. Karakter forum predstave, zasnovan na aktivnom
uključivanju i interaktivnom odnosu glumaca i publike, pruža okvir za sagledavanje
problema iz različitih perspektiva, te iznalaženje konstruktivnih
rešenja u cilju postizanja pozitivnih promena i ishoda. Uvažavajući preventivni
potencijal forum teatra, postavljena je februara 2015. godine, u organizaciji
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, predstava forum teatra
„Je l’ jasno?!” koja se bavi problemima vršnjačkog nasilja, pritiska vršnjaka
i nepravde u školskom okruženju. Na osnovu analize sadržaja prikazanih
priča, sagledavanja prirode i toka intervencija upućenih od strane publike,
kao i zabeleženih reakcija i komentara učesnika predstave, u radu će, nakon
objašnjenja suštine forum teatra i procesa kreiranja forum scena predstave,
biti izvedeni zaključci o efektima i opravdanosti primene ovog oblika primenjenog
pozorišta u školskim programima prevencije vršnjačkog nasilja.
AB  - Forum theatre, as a form of participatory theatre and the most famous techniques
of theatre of the oppressed, is considered one of the effective strategy of violence
prevention in the school environment. It is a drama performance in which is indicated
a typical problems in a specific social context, through a story of one or more main
characters. These problems are results of imbalance of power (of the victim-protagonists
and oppressor-antagonists), and situations of main character`s defeats are left for the
audience to interveen and to change the negative outcome and indicate the actions
which would avoid the defeat. Character of forum performances, based on active
and interactive relationship between actors and the audience, provides a framework
for understanding the problem from different perspectives, and finding constructive
solutions in order to achieve positive change and outcomes. Taking into account
the preventive potential of forum theatre, the organization Center for Positive Youth
Development, set a forum theatre performance “Is that clear?!” in February 2015, dealing
with the problems of bullying, peer pressure and injustice in the school environment.
In this paper, conclusions will be drawn about the effects and justification of the usage
of this form of applied theatre in school bullying prevention programs, based on the
content analysis of stories presented and on the assessment of nature and the course of
the interventions, reactions and comments of the audience. In addition, the essence of
forum theatre and the process of creating forum scenes for the play will be explained.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015
T1  - Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja
T1  - Forum theatre in the function of bullying prevention
EP  - 195
SP  - 191
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna and Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija and Dukanac, Vesna",
year = "2015",
abstract = "Forum teatar, kao oblik participatornog pozorišta i najpoznatija tehnika
teatra potlačenih, smatra se jednom od efektivnih strategija prevencije
vršnjačkog nasilja u školskom okruženju. Reč je o dramskom performansu
u kome se, kroz priču jednog ili više glavnih junaka, ukazuje na tipične
probleme u određenom socijalnom kontekstu, nastale kao rezultat nesrazmere
moći (odnos žrtve-protagoniste i tlačitelja-antagoniste), pri čemu situacije
koje dovode do poraza glavnog junaka ostavljaju prostor publici da
svojim intervencijama promeni negativan ishod i ukaže na postupke kojima
se poraz mogao izbeći. Karakter forum predstave, zasnovan na aktivnom
uključivanju i interaktivnom odnosu glumaca i publike, pruža okvir za sagledavanje
problema iz različitih perspektiva, te iznalaženje konstruktivnih
rešenja u cilju postizanja pozitivnih promena i ishoda. Uvažavajući preventivni
potencijal forum teatra, postavljena je februara 2015. godine, u organizaciji
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, predstava forum teatra
„Je l’ jasno?!” koja se bavi problemima vršnjačkog nasilja, pritiska vršnjaka
i nepravde u školskom okruženju. Na osnovu analize sadržaja prikazanih
priča, sagledavanja prirode i toka intervencija upućenih od strane publike,
kao i zabeleženih reakcija i komentara učesnika predstave, u radu će, nakon
objašnjenja suštine forum teatra i procesa kreiranja forum scena predstave,
biti izvedeni zaključci o efektima i opravdanosti primene ovog oblika primenjenog
pozorišta u školskim programima prevencije vršnjačkog nasilja., Forum theatre, as a form of participatory theatre and the most famous techniques
of theatre of the oppressed, is considered one of the effective strategy of violence
prevention in the school environment. It is a drama performance in which is indicated
a typical problems in a specific social context, through a story of one or more main
characters. These problems are results of imbalance of power (of the victim-protagonists
and oppressor-antagonists), and situations of main character`s defeats are left for the
audience to interveen and to change the negative outcome and indicate the actions
which would avoid the defeat. Character of forum performances, based on active
and interactive relationship between actors and the audience, provides a framework
for understanding the problem from different perspectives, and finding constructive
solutions in order to achieve positive change and outcomes. Taking into account
the preventive potential of forum theatre, the organization Center for Positive Youth
Development, set a forum theatre performance “Is that clear?!” in February 2015, dealing
with the problems of bullying, peer pressure and injustice in the school environment.
In this paper, conclusions will be drawn about the effects and justification of the usage
of this form of applied theatre in school bullying prevention programs, based on the
content analysis of stories presented and on the assessment of nature and the course of
the interventions, reactions and comments of the audience. In addition, the essence of
forum theatre and the process of creating forum scenes for the play will be explained.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015",
title = "Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja, Forum theatre in the function of bullying prevention",
pages = "195-191",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334"
}
Popović-Ćitić, B., Nešić, M., Popović, V., Jovanović, M., Bukvić, L.,& Dukanac, V.. (2015). Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja. in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 191-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334
Popović-Ćitić B, Nešić M, Popović V, Jovanović M, Bukvić L, Dukanac V. Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja. in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015. 2015;:191-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Popović, Vesna, Jovanović, Marija, Bukvić, Lidija, Dukanac, Vesna, "Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja" in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015 (2015):191-195,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334 .