Krstić, Nevena

Link to this page

Authority KeyName Variants
c9ab164a-29f9-45cc-84e1-86cabf29734f
  • Krstić, Nevena (3)
Projects

Author's Bibliography

Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta

Anđelković, Marija; Vučinić, Vesna; Krstić, Nevena; Stanimirov, Ksenija; Martać, Valentina

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty, 2021)

TY  - CONF
AU  - Anđelković, Marija
AU  - Vučinić, Vesna
AU  - Krstić, Nevena
AU  - Stanimirov, Ksenija
AU  - Martać, Valentina
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3829
AB  - Uvod: Lakši oblici oštećenja vida nekada predstavljaju značajnu prepreku za optimilan razvoj i svakodnevno funkcionisanje dece, što se dovodi u vezu sa neblagovremenim oftalmološkim i ortoptičko-pleoptičkim intrevencijama i prezaštićivanjem od strane roditelja.
Cilj: Utvrditi nivo usvojenosti svakodnevnih životnih veština kod dece sa vizu- elnim smetnjama predškolskog uzrasta.
Metod: Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta, od čega 50 dece sa dijagnostikovanim vizuelnim smetnjama i isto toliko dece tipičnog razvoja.
Kriterijumi za formiranje uzorka bili su: vizuelne smetnje na nivou slabovido- sti povezane sa strabološkim uzrocima, prosečne intelektualne sposobnosti i uzrast od jedne do šest godina (AS=36; SD=12,99 meseci). Za prikupljanje podataka je korišćena subskala Svakodnevne životne veštine, integralni deo Skale za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behavior Scale) inkorpo- rirane u Bejli skalu za procenu razvoja novorođenčadi i dece (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, Bayley- III, 2005). U sta- tističkoj obradi podataka primenjene su mere deskriptivne statistike, t-test i Univarijatna analiza varijanse (ANOVA).
Rezultati: Deca sa vizuelnim smetnjama su najbolje ocenjena na zadacima kojima se procenjuje samostalnost prilikom hranjenja (AS=2,14; SD=0,86).
Usvojenost higijenskih navika (AS=0,95; SD=0,58) i pomoć u kući (AS=1,49; SD=0,67) roditelji ove dece su vrednovali najnižim prosečnim ocenama.
Između dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta i vršnjaka tipič- nog razvoja utvrđena je statistički značajna razlika u pogledu opšteg skora na subskali Svakodnevne životne veštine (p=0,000), kao i u svim segmentima svakodnevnog funkcionisanje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da vizuelne smetnje utiču na razvoj sa- mostalnosti i svakodnevno funkcionisanje dece već od naranijeg uzrasta.
Neophodno je dizajnirati programe za usvajanje životnih veština za decu sa lakšim i težim oštećenjem vida, kao osnove za buduću samostalnost i socijalno funkcionianje.
AB  - Introduction: Milder forms of visual impairment are sometimes a significant obstacle to optimal development and daily functioning of children, which is associated with untimely ophthalmological and orthoptic and pleoptic interventions and overprotection by parents.
Aim: To determine the acquisition level of daily living skills in preschool children with visual impairment.
Method: The sample included 100 preschool children, out of whom 50 were diagnosed with visual impairment, and 50 were of typical development. Sample inclusion criteria were: visual impairment at the level of low vision caused by strabismus, average intellectual abilities, and 1-6 years of age (M=36; SD=12.99 months). Data was collected bymeans of The Daily Living Skills subscale, which is an integral part of the Adaptive Behavior Scale incorporated into the Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, (Bayley-III, 2005). Descriptive statistics, t-test, and univariate analysis of variance (ANOVA) were used in statistical data processing.
Results: Children with visual impairment got the highest grades on tasks assessing eating independence (M=2.14; SD=.86). Personal hygiene habits (M=.95; SD=.58) and helping with household chores (M=1.49; SD=.67) were evaluated with the lowest average grades by the parents of these children. A statistically significant difference was determined between preschool children with visual impairment and their typically developing peers in the general score on the Daily Living Skills subscale (p=.000), as well as in all segments of daily functioning.
Conclusion: The obtained results indicate that visual impairments influence the development of independence and daily functioning of children from an early age. It is necessary to design programs for acquiring living skills for children with mild and severe visual impairment, as a basis for future independence and social functioning.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty
C3  - Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
T1  - Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta
T1  - Daily living skills of preschool children with visual impairment
EP  - 457
SP  - 451
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3829
ER  - 
@conference{
author = "Anđelković, Marija and Vučinić, Vesna and Krstić, Nevena and Stanimirov, Ksenija and Martać, Valentina",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Lakši oblici oštećenja vida nekada predstavljaju značajnu prepreku za optimilan razvoj i svakodnevno funkcionisanje dece, što se dovodi u vezu sa neblagovremenim oftalmološkim i ortoptičko-pleoptičkim intrevencijama i prezaštićivanjem od strane roditelja.
Cilj: Utvrditi nivo usvojenosti svakodnevnih životnih veština kod dece sa vizu- elnim smetnjama predškolskog uzrasta.
Metod: Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta, od čega 50 dece sa dijagnostikovanim vizuelnim smetnjama i isto toliko dece tipičnog razvoja.
Kriterijumi za formiranje uzorka bili su: vizuelne smetnje na nivou slabovido- sti povezane sa strabološkim uzrocima, prosečne intelektualne sposobnosti i uzrast od jedne do šest godina (AS=36; SD=12,99 meseci). Za prikupljanje podataka je korišćena subskala Svakodnevne životne veštine, integralni deo Skale za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behavior Scale) inkorpo- rirane u Bejli skalu za procenu razvoja novorođenčadi i dece (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, Bayley- III, 2005). U sta- tističkoj obradi podataka primenjene su mere deskriptivne statistike, t-test i Univarijatna analiza varijanse (ANOVA).
Rezultati: Deca sa vizuelnim smetnjama su najbolje ocenjena na zadacima kojima se procenjuje samostalnost prilikom hranjenja (AS=2,14; SD=0,86).
Usvojenost higijenskih navika (AS=0,95; SD=0,58) i pomoć u kući (AS=1,49; SD=0,67) roditelji ove dece su vrednovali najnižim prosečnim ocenama.
Između dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta i vršnjaka tipič- nog razvoja utvrđena je statistički značajna razlika u pogledu opšteg skora na subskali Svakodnevne životne veštine (p=0,000), kao i u svim segmentima svakodnevnog funkcionisanje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da vizuelne smetnje utiču na razvoj sa- mostalnosti i svakodnevno funkcionisanje dece već od naranijeg uzrasta.
Neophodno je dizajnirati programe za usvajanje životnih veština za decu sa lakšim i težim oštećenjem vida, kao osnove za buduću samostalnost i socijalno funkcionianje., Introduction: Milder forms of visual impairment are sometimes a significant obstacle to optimal development and daily functioning of children, which is associated with untimely ophthalmological and orthoptic and pleoptic interventions and overprotection by parents.
Aim: To determine the acquisition level of daily living skills in preschool children with visual impairment.
Method: The sample included 100 preschool children, out of whom 50 were diagnosed with visual impairment, and 50 were of typical development. Sample inclusion criteria were: visual impairment at the level of low vision caused by strabismus, average intellectual abilities, and 1-6 years of age (M=36; SD=12.99 months). Data was collected bymeans of The Daily Living Skills subscale, which is an integral part of the Adaptive Behavior Scale incorporated into the Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, (Bayley-III, 2005). Descriptive statistics, t-test, and univariate analysis of variance (ANOVA) were used in statistical data processing.
Results: Children with visual impairment got the highest grades on tasks assessing eating independence (M=2.14; SD=.86). Personal hygiene habits (M=.95; SD=.58) and helping with household chores (M=1.49; SD=.67) were evaluated with the lowest average grades by the parents of these children. A statistically significant difference was determined between preschool children with visual impairment and their typically developing peers in the general score on the Daily Living Skills subscale (p=.000), as well as in all segments of daily functioning.
Conclusion: The obtained results indicate that visual impairments influence the development of independence and daily functioning of children from an early age. It is necessary to design programs for acquiring living skills for children with mild and severe visual impairment, as a basis for future independence and social functioning.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty",
journal = "Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.",
title = "Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta, Daily living skills of preschool children with visual impairment",
pages = "457-451",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3829"
}
Anđelković, M., Vučinić, V., Krstić, N., Stanimirov, K.,& Martać, V.. (2021). Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty., 451-457.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3829
Anđelković M, Vučinić V, Krstić N, Stanimirov K, Martać V. Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.. 2021;:451-457.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3829 .
Anđelković, Marija, Vučinić, Vesna, Krstić, Nevena, Stanimirov, Ksenija, Martać, Valentina, "Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta" in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021. (2021):451-457,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3829 .

Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta

Anđelković, Marija; Vučinić, Vesna; Krstić, Nevena; Stanimirov, Ksenija; Martać, Valentina

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Anđelković, Marija
AU  - Vučinić, Vesna
AU  - Krstić, Nevena
AU  - Stanimirov, Ksenija
AU  - Martać, Valentina
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3731
AB  - Uvod: Lakši oblici oštećenja vida nekada predstavljaju značajnu prepreku za optimilan razvoj i svakodnevno funkcionisanje dece, što se dovodi u vezu sa neblagovremenim oftalmološkim i ortoptičko-pleoptičkim intrevencijama i prezaštićivanjem od strane roditelja.
Cilj: Utvrditi nivo usvojenosti svakodnevnih životnih veština kod dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta.
Metod: Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta, od čega 50 dece sa dijagnostikovanim vizuelnim smetnjama i isto toliko dece tipičnog razvoja. Kriterijumi za formiranje uzorka bili su: vizuelne smetnje na nivou slabovidosti povezane sa strabološkim uzrocima, prosečne intelektualne sposobnosti i uzrast od jedne do šest godina (AS=36; SD=12,99 meseci). Za prikupljanje podataka je korišćena subskala Svakodnevne životne veštine, integralni deo Skale za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behavior Scale) inkorporirane u Bejli skalu za procenu razvoja novorođenčadi i dece (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, Bayley- III, 2005). U statističkoj obradi podataka primenjene su mere deskriptivne statistike, T-test i Univarijatna analiza varijanse (ANOVA).
Rezultati: Deca sa vizuelnim smetnjama su najbolje ocenjena na zadacima kojima se procenjuje samostalnost prilikom hranjenja (AS=2,14; SD=0,86).
Usvojenost higijenskih navika (AS=0,95; SD=0,58) i pomoć u kući (AS=1,49; SD=0,67) roditelji ove dece su vrednovali najnižim prosečnim ocenama.
Između dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta i vršnjaka tipičnog razvoja utvrđena je statistički značajna razlika u pogledu opšteg skora na subskali Svakodnevne životne veštine (p=0,000), kao i u svim segmentima svakodnevnog funkcionisanje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da vizuelne smetnje utiču na razvoj samostalnosti i svakodnevno funkcionisanje dece već od naranijeg uzrasta.
Neophodno je dizajnirati programe za usvajanje životnih veština za decu sa lakšim i težim oštećenjem vida, kao osnove za buduću samostalnost i socijalno funkcionianje.
AB  - Introduction: Milder forms of visual impairment are sometimes a significant obstacle to optimal development and daily functioning of children, which is associated with untimely ophthalmological and orthoptic and pleoptic interventions and overprotection by parents.
Aim: To determine the acquisition level of daily living skills in preschool children with visual impairment.
Method: The sample included 100 preschool children, out of whom 50 were diagnosed with visual impairment, and 50 were of typical development. Sample inclusion criteria were: visual impairment at the level of low vision caused by strabismus, average intellectual abilities, and 1-6 years of age (M=36; SD=12.99 months). Data was collected by means of The Daily Living Skills subscale, which is an integral part of the Adaptive Behavior Scale incorporated into the Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, (Bayley-III, 2005). Descriptive statistics, T-test, and univariate analysis of variance (ANOVA) were used in statistical data processing.
Results: Children with visual impairment got the highest grades on tasks assessing eating independence (M=2.14; SD=.86). Personal hygiene habits (M=.95; SD=.58) and helping with household chores (M=1.49; SD=.67) were evaluated with the lowest average grades by the parents of these children. A statistically significant difference was determined between preschool children with visual impairment and their typically developing peers in the general score on the Daily Living Skills subscale (p=.000), as well as in all segments of daily functioning.
Conclusion: The obtained results indicate that visual impairments influence the development of independence and daily functioning of children from an early age. It is necessary to design programs for acquiring living skills for children with mild and severe visual impairment, as a basis for future independence and social functioning.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta
T1  - Daily living skills of preschool children with visual impairment
EP  - 173
SP  - 172
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3731
ER  - 
@conference{
author = "Anđelković, Marija and Vučinić, Vesna and Krstić, Nevena and Stanimirov, Ksenija and Martać, Valentina",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Lakši oblici oštećenja vida nekada predstavljaju značajnu prepreku za optimilan razvoj i svakodnevno funkcionisanje dece, što se dovodi u vezu sa neblagovremenim oftalmološkim i ortoptičko-pleoptičkim intrevencijama i prezaštićivanjem od strane roditelja.
Cilj: Utvrditi nivo usvojenosti svakodnevnih životnih veština kod dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta.
Metod: Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta, od čega 50 dece sa dijagnostikovanim vizuelnim smetnjama i isto toliko dece tipičnog razvoja. Kriterijumi za formiranje uzorka bili su: vizuelne smetnje na nivou slabovidosti povezane sa strabološkim uzrocima, prosečne intelektualne sposobnosti i uzrast od jedne do šest godina (AS=36; SD=12,99 meseci). Za prikupljanje podataka je korišćena subskala Svakodnevne životne veštine, integralni deo Skale za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behavior Scale) inkorporirane u Bejli skalu za procenu razvoja novorođenčadi i dece (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, Bayley- III, 2005). U statističkoj obradi podataka primenjene su mere deskriptivne statistike, T-test i Univarijatna analiza varijanse (ANOVA).
Rezultati: Deca sa vizuelnim smetnjama su najbolje ocenjena na zadacima kojima se procenjuje samostalnost prilikom hranjenja (AS=2,14; SD=0,86).
Usvojenost higijenskih navika (AS=0,95; SD=0,58) i pomoć u kući (AS=1,49; SD=0,67) roditelji ove dece su vrednovali najnižim prosečnim ocenama.
Između dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta i vršnjaka tipičnog razvoja utvrđena je statistički značajna razlika u pogledu opšteg skora na subskali Svakodnevne životne veštine (p=0,000), kao i u svim segmentima svakodnevnog funkcionisanje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da vizuelne smetnje utiču na razvoj samostalnosti i svakodnevno funkcionisanje dece već od naranijeg uzrasta.
Neophodno je dizajnirati programe za usvajanje životnih veština za decu sa lakšim i težim oštećenjem vida, kao osnove za buduću samostalnost i socijalno funkcionianje., Introduction: Milder forms of visual impairment are sometimes a significant obstacle to optimal development and daily functioning of children, which is associated with untimely ophthalmological and orthoptic and pleoptic interventions and overprotection by parents.
Aim: To determine the acquisition level of daily living skills in preschool children with visual impairment.
Method: The sample included 100 preschool children, out of whom 50 were diagnosed with visual impairment, and 50 were of typical development. Sample inclusion criteria were: visual impairment at the level of low vision caused by strabismus, average intellectual abilities, and 1-6 years of age (M=36; SD=12.99 months). Data was collected by means of The Daily Living Skills subscale, which is an integral part of the Adaptive Behavior Scale incorporated into the Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition, (Bayley-III, 2005). Descriptive statistics, T-test, and univariate analysis of variance (ANOVA) were used in statistical data processing.
Results: Children with visual impairment got the highest grades on tasks assessing eating independence (M=2.14; SD=.86). Personal hygiene habits (M=.95; SD=.58) and helping with household chores (M=1.49; SD=.67) were evaluated with the lowest average grades by the parents of these children. A statistically significant difference was determined between preschool children with visual impairment and their typically developing peers in the general score on the Daily Living Skills subscale (p=.000), as well as in all segments of daily functioning.
Conclusion: The obtained results indicate that visual impairments influence the development of independence and daily functioning of children from an early age. It is necessary to design programs for acquiring living skills for children with mild and severe visual impairment, as a basis for future independence and social functioning.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta, Daily living skills of preschool children with visual impairment",
pages = "173-172",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3731"
}
Anđelković, M., Vučinić, V., Krstić, N., Stanimirov, K.,& Martać, V.. (2021). Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 172-173.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3731
Anđelković M, Vučinić V, Krstić N, Stanimirov K, Martać V. Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:172-173.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3731 .
Anđelković, Marija, Vučinić, Vesna, Krstić, Nevena, Stanimirov, Ksenija, Martać, Valentina, "Svakodnevne životne veštine dece sa vizuelnim smetnjama predškolskog uzrasta" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):172-173,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3731 .

Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta

Krstić, Nevena

(2020)

TY  - THES
AU  - Krstić, Nevena
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4831
AB  - Визуелне информације имају водећу улогу у усвајању свакодневних животних вештина, планирању и извођењу активности и због тога омогућавају сазнавање и схватање света око себе. Слабовида деца за разлику од деце типичног развоја имају тешкоће приликом усвајања свакодневних животних вештина због немогућности посматрања и имитације, јер нису адекватно визуелно мотивисана на истраживање простора и света око себе. Оштећење вида може негативно да утичу на све сегменте дечијег развоја и да представља значајну препреку за оптимално и самостално функционисање у свакодневном животу, често их чини у мањој или већој мери зависним од родитеља и околине, што истовремено може утицати на усвајање адаптивних вештина. Потребно је детектовати визуелне проблеме и познавати специфичне потенцијале и ограничења деце са оштећењем вида приликом обављања свакодневних животних вештина, а затим обезбедити правовремену интервенцију и адаптацију материјала и метода које стручњаци користе у раду са децом са оштећењем вида, што представља основ за креирање едукативних и рехабилитационих мера.
Циљ истраживања је да се утврди ниво усвојености свакодневних животних вештина и функционисања слабовиде деце и деце типичне популације предшколског узраста у кућним условима.
Преглед истраживања: Узорак je чинилo 100 испитаника предшколског узраста, 50 деце са оштећењем вида и 50 деце без оштећења вида. Деца са оштећењем вида су била укључена у третман на Милош клиници у Београду, на одељењу за дечију офталмологију и разрокост. Деца без оштећења вида су за време истраживања похађала предшколску установу „Петар Пан” у Крагујевцу. Критеријуми за формирање узорка су били: оштећење вида на нивоу слабовидости са страболошким сметњама, просечне интелектуалне способности и узраст од 1 до 6 година.
Инструменти: За прикупљање података је коришћена Бејлијева скала за процену развоја деце и новорођенчади (Bayley Scales of Infant and Toddler Development), намењена је процени адаптивног понашања деце од 1 до 6 година.
Резултати: Утврђена је статистички значајна разлика између деце са оштећењем вида и деце без оштећења вида у свим испитиваним свакодневним животним вештинама, деца типичног развоја имају боље развијене свакодневне животне вештине и самосталнија су при њиховом извршавању.
AB  - Visual informations plays a leading role in the acquisition of daily life skills, in the planning and execution of activities, and therefore enables them to learn about and understand the world around them. Visually impaired children, unlike typical developmental children, have difficulties in acquiring everyday life skills due to their inability to observe and imitate, such children are usually not visually motivated to explore the space and the world around them. Vision impairment can negatively affect on all segments of children’s development and pose a significant obstacle to optimal and independent functioning in daily life, often making them less or greater dependent on parents and the environment, which can simultaneously affect the adoption of adaptive skills.
It is necessary to detect visual problems and to know the specific potentials and limitations of children with vision impairment when performing everyday life skills, and then to provide timely intervention and adaptation of materials and methods used by experts in working with children with visual impairment, which is the basis for creating educational and rehabilitation measure.
The purpose of this work is to research and investigate the acquisition of living skills in preschool children with visual impairment and children of typical development.
Research review: The sample consisted of 100 preschool-age respondents, 50 children with visual disability and 50 children without visual disability. Children with visual impairment were included in the treatment at the Milos Clinic in Belgrade, at the Department of Pediatric Ophthalmology and Strabismus. Children without visual impairment attended the Petar Pan preschool in Kragujevac during the research. The criteria for forming the sample were: visual impairment at the level of low vision with strabological disorders, average intellectual abilities and age from 1 to 6 years.
Instruments: The Bayley Scales of Infant and Toddler Development was used to collect data, intended to assess the adaptive behavior of children aged 1 to 6 years.
Results: A statistically significant difference have been found between children with visual impairment and children without visual impairment in all everyday life skills we examined, children of typical development have better developed everyday life skills and they are more independent their execution.
T1  - Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta
EP  - 51
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4831
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Krstić, Nevena",
year = "2020",
abstract = "Визуелне информације имају водећу улогу у усвајању свакодневних животних вештина, планирању и извођењу активности и због тога омогућавају сазнавање и схватање света око себе. Слабовида деца за разлику од деце типичног развоја имају тешкоће приликом усвајања свакодневних животних вештина због немогућности посматрања и имитације, јер нису адекватно визуелно мотивисана на истраживање простора и света око себе. Оштећење вида може негативно да утичу на све сегменте дечијег развоја и да представља значајну препреку за оптимално и самостално функционисање у свакодневном животу, често их чини у мањој или већој мери зависним од родитеља и околине, што истовремено може утицати на усвајање адаптивних вештина. Потребно је детектовати визуелне проблеме и познавати специфичне потенцијале и ограничења деце са оштећењем вида приликом обављања свакодневних животних вештина, а затим обезбедити правовремену интервенцију и адаптацију материјала и метода које стручњаци користе у раду са децом са оштећењем вида, што представља основ за креирање едукативних и рехабилитационих мера.
Циљ истраживања је да се утврди ниво усвојености свакодневних животних вештина и функционисања слабовиде деце и деце типичне популације предшколског узраста у кућним условима.
Преглед истраживања: Узорак je чинилo 100 испитаника предшколског узраста, 50 деце са оштећењем вида и 50 деце без оштећења вида. Деца са оштећењем вида су била укључена у третман на Милош клиници у Београду, на одељењу за дечију офталмологију и разрокост. Деца без оштећења вида су за време истраживања похађала предшколску установу „Петар Пан” у Крагујевцу. Критеријуми за формирање узорка су били: оштећење вида на нивоу слабовидости са страболошким сметњама, просечне интелектуалне способности и узраст од 1 до 6 година.
Инструменти: За прикупљање података је коришћена Бејлијева скала за процену развоја деце и новорођенчади (Bayley Scales of Infant and Toddler Development), намењена је процени адаптивног понашања деце од 1 до 6 година.
Резултати: Утврђена је статистички значајна разлика између деце са оштећењем вида и деце без оштећења вида у свим испитиваним свакодневним животним вештинама, деца типичног развоја имају боље развијене свакодневне животне вештине и самосталнија су при њиховом извршавању., Visual informations plays a leading role in the acquisition of daily life skills, in the planning and execution of activities, and therefore enables them to learn about and understand the world around them. Visually impaired children, unlike typical developmental children, have difficulties in acquiring everyday life skills due to their inability to observe and imitate, such children are usually not visually motivated to explore the space and the world around them. Vision impairment can negatively affect on all segments of children’s development and pose a significant obstacle to optimal and independent functioning in daily life, often making them less or greater dependent on parents and the environment, which can simultaneously affect the adoption of adaptive skills.
It is necessary to detect visual problems and to know the specific potentials and limitations of children with vision impairment when performing everyday life skills, and then to provide timely intervention and adaptation of materials and methods used by experts in working with children with visual impairment, which is the basis for creating educational and rehabilitation measure.
The purpose of this work is to research and investigate the acquisition of living skills in preschool children with visual impairment and children of typical development.
Research review: The sample consisted of 100 preschool-age respondents, 50 children with visual disability and 50 children without visual disability. Children with visual impairment were included in the treatment at the Milos Clinic in Belgrade, at the Department of Pediatric Ophthalmology and Strabismus. Children without visual impairment attended the Petar Pan preschool in Kragujevac during the research. The criteria for forming the sample were: visual impairment at the level of low vision with strabological disorders, average intellectual abilities and age from 1 to 6 years.
Instruments: The Bayley Scales of Infant and Toddler Development was used to collect data, intended to assess the adaptive behavior of children aged 1 to 6 years.
Results: A statistically significant difference have been found between children with visual impairment and children without visual impairment in all everyday life skills we examined, children of typical development have better developed everyday life skills and they are more independent their execution.",
title = "Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta",
pages = "51-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4831"
}
Krstić, N.. (2020). Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta. , 4-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4831
Krstić N. Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta. 2020;:4-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4831 .
Krstić, Nevena, "Svakodnevne životne veštine dece sa ambliopijom i razrokošću predškolskog uzrasta" (2020):4-51,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4831 .