Jovanović, Nadica

Link to this page

Authority KeyName Variants
0d5613a1-a0ee-409d-92c9-fb2c86bb29e9
  • Jovanović, Nadica (4)
Projects

Author's Bibliography

Neurolingvistički aspekti agrafije

Vuković, Mile; Petrović-Lazić, Mirjana; Jovanović, Nadica; Terzić, Ivana; Šehović, Ivana; Vuković, Irena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2012)

TY  - CONF
AU  - Vuković, Mile
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
AU  - Jovanović, Nadica
AU  - Terzić, Ivana
AU  - Šehović, Ivana
AU  - Vuković, Irena
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4354
AB  - U radu je prikazana analiza poremećaja pisanja kod afazičnih
pacijenata u cilju potpunijeg sagledavanja neurolingvističkih aspekata
agrafije. Uzorak se sastojao od 40 ispitanika sa afazijom vaskularne
etiologije kod kojih je pomoću Bostonskog dijagnostičkog testa za
afazije (BDAE) određen tip afazičkog sindroma. Kod svih ispitinika je
kompjuterizovanom tomografijom ili magnetnom rezonancom verifikovano
žarišno oštećenje u levoj hemisferi mozga. Procena sposobnosti
pisanja izvršena je subtstom Pisanje BDAE. Rezultati su pokazali
da se agrafija javlja kod svih tipova afazičkih sindroma. Poremećaji
pisanja su izraženiji kod nefluentnih afazija u poređenju sa fluentnim
tipovima afazičkih sindroma. Takođe je pokazano da se literarne paragrafije
češće ispoljavaju kod nefluentnih afazija, dok su semantičke
paragrafije tipične za fluentne oblike afazija. Iz toga bi se mogao izvesti
zaključak da se obrazac poremećaja pisanja kod lezije anteriornih
oblasti razlikuje od poremećaja koji nastaju kao posledica lezije posteriornih
oblasti mozga.
AB  - Neurolinguistic analysis of agraphia is presented in this paper. The
Sample consisted of 40 aphasic patients of vascular etiology. Aphasia
was diagnosed by means of Boston Diagnostic Aphasia Examination
(BDAE). Focal brain lesion was determined by CT and MRI. The BDAE
writing subtest was used in the assessment of writing ability. The
obtained results show that agraphia appeared in all types of aphasic
syndromes. Writing disorders are more prominent in non-fluent
aphasias compared to fluent types of aphasia. The results also indicate
that literal paragraphia is more frequent in non-fluent aphasias, while,
semantic paragraphia is typical of fluent forms of aphasias. It could
be concluded that the patterns of writing errors caused by lesions of
anterior parts of the brain are different from writing disorders which
are manifested in lesions of posterior parts of the brain.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012
T1  - Neurolingvistički aspekti agrafije
T1  - Neurolingusitic analysis of agraphia
EP  - 27
SP  - 21
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4354
ER  - 
@conference{
author = "Vuković, Mile and Petrović-Lazić, Mirjana and Jovanović, Nadica and Terzić, Ivana and Šehović, Ivana and Vuković, Irena",
year = "2012",
abstract = "U radu je prikazana analiza poremećaja pisanja kod afazičnih
pacijenata u cilju potpunijeg sagledavanja neurolingvističkih aspekata
agrafije. Uzorak se sastojao od 40 ispitanika sa afazijom vaskularne
etiologije kod kojih je pomoću Bostonskog dijagnostičkog testa za
afazije (BDAE) određen tip afazičkog sindroma. Kod svih ispitinika je
kompjuterizovanom tomografijom ili magnetnom rezonancom verifikovano
žarišno oštećenje u levoj hemisferi mozga. Procena sposobnosti
pisanja izvršena je subtstom Pisanje BDAE. Rezultati su pokazali
da se agrafija javlja kod svih tipova afazičkih sindroma. Poremećaji
pisanja su izraženiji kod nefluentnih afazija u poređenju sa fluentnim
tipovima afazičkih sindroma. Takođe je pokazano da se literarne paragrafije
češće ispoljavaju kod nefluentnih afazija, dok su semantičke
paragrafije tipične za fluentne oblike afazija. Iz toga bi se mogao izvesti
zaključak da se obrazac poremećaja pisanja kod lezije anteriornih
oblasti razlikuje od poremećaja koji nastaju kao posledica lezije posteriornih
oblasti mozga., Neurolinguistic analysis of agraphia is presented in this paper. The
Sample consisted of 40 aphasic patients of vascular etiology. Aphasia
was diagnosed by means of Boston Diagnostic Aphasia Examination
(BDAE). Focal brain lesion was determined by CT and MRI. The BDAE
writing subtest was used in the assessment of writing ability. The
obtained results show that agraphia appeared in all types of aphasic
syndromes. Writing disorders are more prominent in non-fluent
aphasias compared to fluent types of aphasia. The results also indicate
that literal paragraphia is more frequent in non-fluent aphasias, while,
semantic paragraphia is typical of fluent forms of aphasias. It could
be concluded that the patterns of writing errors caused by lesions of
anterior parts of the brain are different from writing disorders which
are manifested in lesions of posterior parts of the brain.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012",
title = "Neurolingvistički aspekti agrafije, Neurolingusitic analysis of agraphia",
pages = "27-21",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4354"
}
Vuković, M., Petrović-Lazić, M., Jovanović, N., Terzić, I., Šehović, I.,& Vuković, I.. (2012). Neurolingvistički aspekti agrafije. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4354
Vuković M, Petrović-Lazić M, Jovanović N, Terzić I, Šehović I, Vuković I. Neurolingvistički aspekti agrafije. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:21-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4354 .
Vuković, Mile, Petrović-Lazić, Mirjana, Jovanović, Nadica, Terzić, Ivana, Šehović, Ivana, Vuković, Irena, "Neurolingvistički aspekti agrafije" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):21-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4354 .

Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje

Vuković, Mile; Jovanović, Nadica; Terzić, Ivana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2012)

TY  - CONF
AU  - Vuković, Mile
AU  - Jovanović, Nadica
AU  - Terzić, Ivana
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4353
AB  - Većina osoba sa cerebralnom paralizom ima govorne i jezičke
poremećaje, čija težina se kreće od neznatnih smetnji, do teško razumljivog
govora, a u nekim slučajevima i potpunog odsustva sposobnosti
govorne produkcije. Poremećaji govorne i jezičke funkcije mogu
uticati na razvoj, edukaciju, socijalizaciju i kvalitet života ovih osoba.
Cilj ovog istraživanja je bio da se utvrdi odnos između razumljivosti
govora i kvaliteta komunikativnog života odraslih osoba sa
cerebralnom paralizom. Uzorak je činilo osam odraslih ispitanika sa
cerebralnom paralizom, koji su prem astepenu razumljivosti govora
podeljeni u dve grupe. Prvu grupu činila su četiri ispitanika sa razumljivim
govorom, dok se druga grupa sastojala od četiri ispitanika
sa teško razumljivim govorom. U ispitivanju su korišćeni sledeći testmerni
instrumenti: 1. Test za ispitivanje razumljivosti govora, 2. Test
za ispitivanje osnovnog laringealnog glasa (Fo), i 3. Skala kvaliteta
komunikativnog života. U obradi dobijenih podataka primenjena je
kvalitativna analiza.
Rezultati su pokazali da ispitanici sa rzumljivim govorom postižu
veće skorove na Skali kvaliteta komunikativnog života u poređenju
sa ispitianicima čiji je govor teško razumljiv za okolinu. Istovremeno
je pokazano da ovi ispitanici, i pored nižih postignuća na
toj skali imaju visok motiv za komunikacijom, te da svoj poremećaj
u govoru ne doživljavaju kao hendikep. Međutim, budući da se radi o
preliminarnom ispitivanju potrebno je sprovesti dodatna istraživanja
na većem uzorku ispitanika u cilju verifikacije statistički značajnosti
razlika i zaključivanja o kvalitetu komunikativnog života kod osoba
sa cerebralnom paralizom.
AB  - Most people with cerebral palsy have speech, language and
communication disorders which may vary in severity, from minor
disturbances to totally incomprehensible speech. Also, the absence
of speech can occur in some cases. Communication problems may
affect the development, education, socialization and quality of life of
these people. The aim of this study was to determine the relationship
between speech intelligibility and the quality of communicative life
in adults with cerebral palsy by comparing a group of patients whose
speech is comprehensible and a group of subjects whose speech is
difficult to understand. The Test of Speech Intelligibility, The Test
of Basic Laryngeal Voice (Fo) and Quality of Communication Life
Scale (ASHA QCL) were used in this study. Qualitative data analysis
was used for data processing. Due to the small sample, the data are
presented in absolute values and are not subject to statistical analysis.
The results show that the average scores obtained by the QCL are higher
in patients with intelligible speech. However, subjects whose speech
is unintelligible to the environment have a high level of motivation
for communication and this disorder is not seen as a handicap. With
regard to the fact that this is a preliminary examination, research
with a larger sample should be conducted in the future, in order to
determine whether there are statistically significant differences in the
quality of communicative life between these two groups of patients
with cerebral palsy.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012
T1  - Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje
T1  - Relationship between speech intelligibility and quality of communicative life in persons with Cerebral palsy: preliminary investigation
EP  - 19
SP  - 11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4353
ER  - 
@conference{
author = "Vuković, Mile and Jovanović, Nadica and Terzić, Ivana",
year = "2012",
abstract = "Većina osoba sa cerebralnom paralizom ima govorne i jezičke
poremećaje, čija težina se kreće od neznatnih smetnji, do teško razumljivog
govora, a u nekim slučajevima i potpunog odsustva sposobnosti
govorne produkcije. Poremećaji govorne i jezičke funkcije mogu
uticati na razvoj, edukaciju, socijalizaciju i kvalitet života ovih osoba.
Cilj ovog istraživanja je bio da se utvrdi odnos između razumljivosti
govora i kvaliteta komunikativnog života odraslih osoba sa
cerebralnom paralizom. Uzorak je činilo osam odraslih ispitanika sa
cerebralnom paralizom, koji su prem astepenu razumljivosti govora
podeljeni u dve grupe. Prvu grupu činila su četiri ispitanika sa razumljivim
govorom, dok se druga grupa sastojala od četiri ispitanika
sa teško razumljivim govorom. U ispitivanju su korišćeni sledeći testmerni
instrumenti: 1. Test za ispitivanje razumljivosti govora, 2. Test
za ispitivanje osnovnog laringealnog glasa (Fo), i 3. Skala kvaliteta
komunikativnog života. U obradi dobijenih podataka primenjena je
kvalitativna analiza.
Rezultati su pokazali da ispitanici sa rzumljivim govorom postižu
veće skorove na Skali kvaliteta komunikativnog života u poređenju
sa ispitianicima čiji je govor teško razumljiv za okolinu. Istovremeno
je pokazano da ovi ispitanici, i pored nižih postignuća na
toj skali imaju visok motiv za komunikacijom, te da svoj poremećaj
u govoru ne doživljavaju kao hendikep. Međutim, budući da se radi o
preliminarnom ispitivanju potrebno je sprovesti dodatna istraživanja
na većem uzorku ispitanika u cilju verifikacije statistički značajnosti
razlika i zaključivanja o kvalitetu komunikativnog života kod osoba
sa cerebralnom paralizom., Most people with cerebral palsy have speech, language and
communication disorders which may vary in severity, from minor
disturbances to totally incomprehensible speech. Also, the absence
of speech can occur in some cases. Communication problems may
affect the development, education, socialization and quality of life of
these people. The aim of this study was to determine the relationship
between speech intelligibility and the quality of communicative life
in adults with cerebral palsy by comparing a group of patients whose
speech is comprehensible and a group of subjects whose speech is
difficult to understand. The Test of Speech Intelligibility, The Test
of Basic Laryngeal Voice (Fo) and Quality of Communication Life
Scale (ASHA QCL) were used in this study. Qualitative data analysis
was used for data processing. Due to the small sample, the data are
presented in absolute values and are not subject to statistical analysis.
The results show that the average scores obtained by the QCL are higher
in patients with intelligible speech. However, subjects whose speech
is unintelligible to the environment have a high level of motivation
for communication and this disorder is not seen as a handicap. With
regard to the fact that this is a preliminary examination, research
with a larger sample should be conducted in the future, in order to
determine whether there are statistically significant differences in the
quality of communicative life between these two groups of patients
with cerebral palsy.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012",
title = "Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje, Relationship between speech intelligibility and quality of communicative life in persons with Cerebral palsy: preliminary investigation",
pages = "19-11",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4353"
}
Vuković, M., Jovanović, N.,& Terzić, I.. (2012). Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4353
Vuković M, Jovanović N, Terzić I. Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4353 .
Vuković, Mile, Jovanović, Nadica, Terzić, Ivana, "Odnos razumljivosti govora i kvaliteta komunikativnog života kod osoba sa cerebralnom paralizom: preliminarno ispitivanje" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):11-19,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4353 .

Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju

Terzić, Ivana; Jovanović, Nadica; Kulić, Milan

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2011)

TY  - CONF
AU  - Terzić, Ivana
AU  - Jovanović, Nadica
AU  - Kulić, Milan
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4378
AB  - Mucanje je kompleksan govorni poremećaj na čiju pojavu i razvoj utiče spoj genetskih,
neuroloških, psiholoških, socijalnih i lingvističkih činilaca. Poteškoće koje se ispoljavaju
na verbalnom nivou, kao i prateće neverbalne manifestacije, koje su često upadljive,
izazivaju negativne reakcije kod sagovornika. Mucanje se kod deteta može pogoršati usled
loših porodičnih odnosa (vaspitanje, porodična atmosfera), odnosa vršnjaka (ismevanje,
odbacivanje) i socijalnog okruženja (stavovi, predrasude).
Stručnjaci navode da govorni poremećaji mogu imati štetne efekte na samoopažanje, a
naročito na samopoštovanje. Stoga pozitivni vršnjački odnosi prema detetu koje muca ima
važan uticaj na njegov kognitivni, socijalni i jezički razvoj, kao i kvalitet života uopšte. Kod
školske dece koja mucaju, poteškoće se mogu javiti u toku govora, čitanja, postavljanja pitanja
i odgovaranja na njih, kao i traženja pomoći od nastavnika, zbog čega ona često izbegavaju
različite govorne aktivnosti u razredu, kao i van njega. Druga deca ih stoga mogu
doživeti kao stidljivu ili povučenu, i mogu izbegavati druženje sa njima. Tako deca koja mucaju
mogu da postanu meta maltretiranja i ismevanja, jer ih vršnjaci često doživljavaju kao
drugačije zbog njihovog socijalnog ponašanja.
Rezultati prikazani u ovom radu, dobijeni su u okviru istraživanja o etiološkim faktorima
koji uzrokuju mucanje, ili utiču na njegovo ispoljavanje. Jedan od ciljeva ovog istraživanja
bila je i procena stavova sagovornika osoba koje mucaju. Tako su pored stavova roditelja
i nastavnika, ispitivani i stavovi učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima
koji mucaju. Uzorak je činilo 65 učenika petog i osmog razreda. Stavovi učenika, dobijeni
upitnikom posebno konstruisanim za potrebe ovog istraživanja, kvantitativno i kvalitativno
su analizirani, i komparirani u odnosu na pol, uzrast i iskustvo.
AB  - Stuttering is complex speech disability, afected by association of genetic, neurological,
psychological, social and linguistic factors. Difficulty manifested at verbal level, as well as
following non verbal manifestation, frequently marked, provoke negative reactions of
interlocutors. Stuttering in child can become aggravated because of hard familly relations
(upbringing, domestic atmosphere), coeval relations (mock, rejection) and social
environment (attitude, prejudice).
Experts quote that speech disability can have harmful efects at self-perception,
specialy at self-respect. Therefore positive coeval relations toward child who stutter, has
important influence at his cognitive, social and language developmant, as well as quality of
his life in general. At school age children with stuttering, difficulties can appear during of
speech, reading, asking and answering, as well as seeking a teacher help, that is why they
offten avoid different speech classroom and outdoor activities. Because of that, other
children can get impression about them as shy or self-containd, and may avoid their
company. In this way, children with stuttering can become a target of mistreatment and
mockery, because their coevals see them as different according of their social attitude.
The goal of this research is the attitude evaluation of regular school students towards
their coevals with stuttering. The sample was made of 65 students of 5th and 8th grade from
elementary school. Students attitudes, obtained by a questionnaire specially made for needs
of this research were quantitatively and qualitatively analyzed and compared according to
gender, age and experience criteria.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.
T1  - Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju
T1  - Attitude of regular school students towards coevals with stuttering
EP  - 137
SP  - 131
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4378
ER  - 
@conference{
author = "Terzić, Ivana and Jovanović, Nadica and Kulić, Milan",
year = "2011",
abstract = "Mucanje je kompleksan govorni poremećaj na čiju pojavu i razvoj utiče spoj genetskih,
neuroloških, psiholoških, socijalnih i lingvističkih činilaca. Poteškoće koje se ispoljavaju
na verbalnom nivou, kao i prateće neverbalne manifestacije, koje su često upadljive,
izazivaju negativne reakcije kod sagovornika. Mucanje se kod deteta može pogoršati usled
loših porodičnih odnosa (vaspitanje, porodična atmosfera), odnosa vršnjaka (ismevanje,
odbacivanje) i socijalnog okruženja (stavovi, predrasude).
Stručnjaci navode da govorni poremećaji mogu imati štetne efekte na samoopažanje, a
naročito na samopoštovanje. Stoga pozitivni vršnjački odnosi prema detetu koje muca ima
važan uticaj na njegov kognitivni, socijalni i jezički razvoj, kao i kvalitet života uopšte. Kod
školske dece koja mucaju, poteškoće se mogu javiti u toku govora, čitanja, postavljanja pitanja
i odgovaranja na njih, kao i traženja pomoći od nastavnika, zbog čega ona često izbegavaju
različite govorne aktivnosti u razredu, kao i van njega. Druga deca ih stoga mogu
doživeti kao stidljivu ili povučenu, i mogu izbegavati druženje sa njima. Tako deca koja mucaju
mogu da postanu meta maltretiranja i ismevanja, jer ih vršnjaci često doživljavaju kao
drugačije zbog njihovog socijalnog ponašanja.
Rezultati prikazani u ovom radu, dobijeni su u okviru istraživanja o etiološkim faktorima
koji uzrokuju mucanje, ili utiču na njegovo ispoljavanje. Jedan od ciljeva ovog istraživanja
bila je i procena stavova sagovornika osoba koje mucaju. Tako su pored stavova roditelja
i nastavnika, ispitivani i stavovi učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima
koji mucaju. Uzorak je činilo 65 učenika petog i osmog razreda. Stavovi učenika, dobijeni
upitnikom posebno konstruisanim za potrebe ovog istraživanja, kvantitativno i kvalitativno
su analizirani, i komparirani u odnosu na pol, uzrast i iskustvo., Stuttering is complex speech disability, afected by association of genetic, neurological,
psychological, social and linguistic factors. Difficulty manifested at verbal level, as well as
following non verbal manifestation, frequently marked, provoke negative reactions of
interlocutors. Stuttering in child can become aggravated because of hard familly relations
(upbringing, domestic atmosphere), coeval relations (mock, rejection) and social
environment (attitude, prejudice).
Experts quote that speech disability can have harmful efects at self-perception,
specialy at self-respect. Therefore positive coeval relations toward child who stutter, has
important influence at his cognitive, social and language developmant, as well as quality of
his life in general. At school age children with stuttering, difficulties can appear during of
speech, reading, asking and answering, as well as seeking a teacher help, that is why they
offten avoid different speech classroom and outdoor activities. Because of that, other
children can get impression about them as shy or self-containd, and may avoid their
company. In this way, children with stuttering can become a target of mistreatment and
mockery, because their coevals see them as different according of their social attitude.
The goal of this research is the attitude evaluation of regular school students towards
their coevals with stuttering. The sample was made of 65 students of 5th and 8th grade from
elementary school. Students attitudes, obtained by a questionnaire specially made for needs
of this research were quantitatively and qualitatively analyzed and compared according to
gender, age and experience criteria.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.",
title = "Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju, Attitude of regular school students towards coevals with stuttering",
pages = "137-131",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4378"
}
Terzić, I., Jovanović, N.,& Kulić, M.. (2011). Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 131-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4378
Terzić I, Jovanović N, Kulić M. Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.. 2011;:131-137.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4378 .
Terzić, Ivana, Jovanović, Nadica, Kulić, Milan, "Odnos učenika redovne osnovne škole prema vršnjacima koji mucaju" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. (2011):131-137,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4378 .

Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga

Ristić, Siniša; Kulić, Milan; Ristić, Slavica; Jovanović, Nadica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2009)

TY  - CONF
AU  - Ristić, Siniša
AU  - Kulić, Milan
AU  - Ristić, Slavica
AU  - Jovanović, Nadica
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4494
AB  - U radu su prikazani principi i savremene mogućnosti tehnika vizuelizacije
moždanih funkcija – funkcionalnog neuroimidžinga, prvenstveno PET (pozitron
emisiona tomografija) i fMRI (funkcionalni magnetski imidžing - BOLD)
mozga, u identifikovanju kortikalnih područja uključenih u govorne funkcije.
Tehnike funkcionalnog neuroimidžinga omogućavaju vizuelizaciju
moždanih područja dok ispitanik obavlja određeni zadatak, pa spadaju u
tzv. aktivacione studije. Neuronska aktivnost u regijama mozga uključenih
u izvršenje određenog zadatka će se promijeniti, a time se mjenja i potrošnja
energije kao i protok krvi u toj regiji, što obilježava aktiviranje ili deaktiviranje
neurona u tom području.
Opisan je klasični model neurobiološke osnove govorne funkcije poznat
kao Broca-Wernicke-Lichtheim model. Takođe su opisani i noviji, znatno
detaljniji neurobiološki modeli govornih funkcija koji uključuju i njihove
kognitivne komponente i to model Price, model Friederici, Hickok i Poeppel
model, Model Indefrey i Levelt i savremeni 6-to komponentni model.
Prikazani su i rezultati novijih istraživanja vizuelizacije kortikalnih
područja vezanih za govorne funkcije.
Takođe su prikazani su i rezultati istraživanja hemisferne specijalizacije
- dominacije govornih funkcija, budući da su procesi uključeni u govornu
komunikaciju rijetko prisutni u obje moždane hemisfere, a leksičko i gramatičko
znanje takođe pokazuje hemisfernu specijalizaciju.
AB  - This paper aims at presenting the principles and possibilities of modern
technology in visualization of brain function - functional neuroimaging, especially PET (positron emission tomography) and fMRI (functional magnetic imaginging)
brain, in identifying cortical areas involved in speech function.
Functional neuroimaging techniques take vizuelisation of brain areas while
subject performs a certain task, then fall into activating brain studies. Neural
activity in brain regions involved in the execution of certain tasks will change and
thus changes and energy consumption as well as the flow of blood in the region,
which marks the activation or deactivation of neurons in this area.
We described the classic model of neurobiological basic of voice functions
known as Broce-Wernicke-Lichtheim model. Also we described, new, much more
detailed models of neurobiological basis of speech functions, including their
cognitive components: model Price, model Friederici, Hickok and Poeppel model,
Model Indefrey and Levelt and modern 6-component model.
We shown some recent results of recent research of visualization of cortical areas
related to speech function.
Also we shown results of research in specialization or hemisferic-domination
of speech functions, since the processes involved in oral communication is rarely
present in both brain hemispheric, and lexical and grammatical knowledge also
shows hemisfernu specialization to.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
T1  - Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga
T1  - Visualization of cortical speech areas by implementing of functional neuroimagining techniques
EP  - 21
SP  - 11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4494
ER  - 
@conference{
author = "Ristić, Siniša and Kulić, Milan and Ristić, Slavica and Jovanović, Nadica",
year = "2009",
abstract = "U radu su prikazani principi i savremene mogućnosti tehnika vizuelizacije
moždanih funkcija – funkcionalnog neuroimidžinga, prvenstveno PET (pozitron
emisiona tomografija) i fMRI (funkcionalni magnetski imidžing - BOLD)
mozga, u identifikovanju kortikalnih područja uključenih u govorne funkcije.
Tehnike funkcionalnog neuroimidžinga omogućavaju vizuelizaciju
moždanih područja dok ispitanik obavlja određeni zadatak, pa spadaju u
tzv. aktivacione studije. Neuronska aktivnost u regijama mozga uključenih
u izvršenje određenog zadatka će se promijeniti, a time se mjenja i potrošnja
energije kao i protok krvi u toj regiji, što obilježava aktiviranje ili deaktiviranje
neurona u tom području.
Opisan je klasični model neurobiološke osnove govorne funkcije poznat
kao Broca-Wernicke-Lichtheim model. Takođe su opisani i noviji, znatno
detaljniji neurobiološki modeli govornih funkcija koji uključuju i njihove
kognitivne komponente i to model Price, model Friederici, Hickok i Poeppel
model, Model Indefrey i Levelt i savremeni 6-to komponentni model.
Prikazani su i rezultati novijih istraživanja vizuelizacije kortikalnih
područja vezanih za govorne funkcije.
Takođe su prikazani su i rezultati istraživanja hemisferne specijalizacije
- dominacije govornih funkcija, budući da su procesi uključeni u govornu
komunikaciju rijetko prisutni u obje moždane hemisfere, a leksičko i gramatičko
znanje takođe pokazuje hemisfernu specijalizaciju., This paper aims at presenting the principles and possibilities of modern
technology in visualization of brain function - functional neuroimaging, especially PET (positron emission tomography) and fMRI (functional magnetic imaginging)
brain, in identifying cortical areas involved in speech function.
Functional neuroimaging techniques take vizuelisation of brain areas while
subject performs a certain task, then fall into activating brain studies. Neural
activity in brain regions involved in the execution of certain tasks will change and
thus changes and energy consumption as well as the flow of blood in the region,
which marks the activation or deactivation of neurons in this area.
We described the classic model of neurobiological basic of voice functions
known as Broce-Wernicke-Lichtheim model. Also we described, new, much more
detailed models of neurobiological basis of speech functions, including their
cognitive components: model Price, model Friederici, Hickok and Poeppel model,
Model Indefrey and Levelt and modern 6-component model.
We shown some recent results of recent research of visualization of cortical areas
related to speech function.
Also we shown results of research in specialization or hemisferic-domination
of speech functions, since the processes involved in oral communication is rarely
present in both brain hemispheric, and lexical and grammatical knowledge also
shows hemisfernu specialization to.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009",
title = "Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga, Visualization of cortical speech areas by implementing of functional neuroimagining techniques",
pages = "21-11",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4494"
}
Ristić, S., Kulić, M., Ristić, S.,& Jovanović, N.. (2009). Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 11-21.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4494
Ristić S, Kulić M, Ristić S, Jovanović N. Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:11-21.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4494 .
Ristić, Siniša, Kulić, Milan, Ristić, Slavica, Jovanović, Nadica, "Vizuelizacija kortikalnih govornih područja primjenom tehnika funkcionalnog neuroimidžinga" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):11-21,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4494 .