Čizmar, Gordana

Link to this page

Authority KeyName Variants
3879b3e5-85f7-416f-b7a0-fd6b348f3afa
  • Čizmar, Gordana (3)
Projects

Author's Bibliography

Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma

Beslać, Ema; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Čizmar, Gordana

(Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Beslać, Ema
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Čizmar, Gordana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5313
AB  - Denverski model sa ranim početkom predstavlja ranu, naturalističku razvojno-bihevioralnu intervenciju, zasnovanu na dokazima. Ova intervencija podrazumeva primenu bihevioralnih tehnika tokom nestrukturisanih aktivnosti, sa ciljem podsticanja socijalne uključenosti i socijalnih interakcija
deteta sa poremećajem iz spektra autizma, kroz koje se stvaraju mogućnosti
za dalje učenje i napredovanje. Koristi se tokom perioda ranog tretmana kod
dece sa poremećajem iz spektra autizma, uzrasta od 12 do 60 meseci. Cilj
ovog rada je da se prikaže primena i uspešnost Denverskog modela sa ranim
početkom u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma. Relevantna
literatura pronađena je pretraživanjem elektronskih baza podataka, dostupnih preko Konzorcijuma biblioteke Srbije za objedinjenu nabavku i preko
baze Google Scholar. Izdvojena su istraživanja objavljena u poslednih pet
godina. Ova intervencija pokazala se kao uspešna u pogledu razvojnih ishoda dece sa poremećajem iz spektra autizma u socio-komunikacionom, adaptivnom, kognitivnom, motoričkom i govornom razvoju. Takođe, prikazanim istraživanjima upućuje se na široku primenljivost Denverskog modela sa ranim početkom, s obzirom na mogućnost njegove primene različitim intenzitetom, u različitim kontekstima i sa različitim akterima koji učestvuju
u njemu. Imajući u vidu prednosti ove intervencije, preporučuje se da se u
budućnosti sprovedu istraživanja kojima bi se ispitala njena uspešnost i u
našoj sredini.
AB  - Early Start Denver Model represents an early, naturalistic, evidencebased developmental-behavioral intervention. Tis intervention involves the
application of behavioral techniques during unstructured activities, with the
aim of encouraging social inclusion and social interactions of a child with an
autism spectrum disorder, through which opportunities for further learning
and progress are created. It is used during the early treatment period in children
with autism spectrum disorder, aged 12 to 60 months. Te aim of this paper is
to show the application and success of Early Start Denver Model in working
with children with autism spectrum disorder. Relevant literature was found by
searching electronic databases, available through Te Consortium of Libraries
of Serbia for Unifed Procurement and through the Google Scholar database.
Research published in the last fve years have been isolated. Tis intervention
has been shown to be successful in terms of developmental outcomes of
children with autism spectrum disorder in socio-communicative, adaptive,
cognitive, motor and speech development. Likewise, the presented research
points to the wide applicability of the Early Start Denver Model, considering
the possibility of its application with different intensity, in different contexts
and with different participants partaking in it. Bearing in mind the advantages
of this intervention, it is recommended that in the future, research should be
carried out to examine its effectiveness in our environment as well.
PB  - Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma
T1  - Early intervention program: early start denver model in treatment of children with autism spectrum disorder
EP  - 43
IS  - 2
SP  - 23
VL  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5313
ER  - 
@article{
author = "Beslać, Ema and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Čizmar, Gordana",
year = "2023",
abstract = "Denverski model sa ranim početkom predstavlja ranu, naturalističku razvojno-bihevioralnu intervenciju, zasnovanu na dokazima. Ova intervencija podrazumeva primenu bihevioralnih tehnika tokom nestrukturisanih aktivnosti, sa ciljem podsticanja socijalne uključenosti i socijalnih interakcija
deteta sa poremećajem iz spektra autizma, kroz koje se stvaraju mogućnosti
za dalje učenje i napredovanje. Koristi se tokom perioda ranog tretmana kod
dece sa poremećajem iz spektra autizma, uzrasta od 12 do 60 meseci. Cilj
ovog rada je da se prikaže primena i uspešnost Denverskog modela sa ranim
početkom u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma. Relevantna
literatura pronađena je pretraživanjem elektronskih baza podataka, dostupnih preko Konzorcijuma biblioteke Srbije za objedinjenu nabavku i preko
baze Google Scholar. Izdvojena su istraživanja objavljena u poslednih pet
godina. Ova intervencija pokazala se kao uspešna u pogledu razvojnih ishoda dece sa poremećajem iz spektra autizma u socio-komunikacionom, adaptivnom, kognitivnom, motoričkom i govornom razvoju. Takođe, prikazanim istraživanjima upućuje se na široku primenljivost Denverskog modela sa ranim početkom, s obzirom na mogućnost njegove primene različitim intenzitetom, u različitim kontekstima i sa različitim akterima koji učestvuju
u njemu. Imajući u vidu prednosti ove intervencije, preporučuje se da se u
budućnosti sprovedu istraživanja kojima bi se ispitala njena uspešnost i u
našoj sredini., Early Start Denver Model represents an early, naturalistic, evidencebased developmental-behavioral intervention. Tis intervention involves the
application of behavioral techniques during unstructured activities, with the
aim of encouraging social inclusion and social interactions of a child with an
autism spectrum disorder, through which opportunities for further learning
and progress are created. It is used during the early treatment period in children
with autism spectrum disorder, aged 12 to 60 months. Te aim of this paper is
to show the application and success of Early Start Denver Model in working
with children with autism spectrum disorder. Relevant literature was found by
searching electronic databases, available through Te Consortium of Libraries
of Serbia for Unifed Procurement and through the Google Scholar database.
Research published in the last fve years have been isolated. Tis intervention
has been shown to be successful in terms of developmental outcomes of
children with autism spectrum disorder in socio-communicative, adaptive,
cognitive, motor and speech development. Likewise, the presented research
points to the wide applicability of the Early Start Denver Model, considering
the possibility of its application with different intensity, in different contexts
and with different participants partaking in it. Bearing in mind the advantages
of this intervention, it is recommended that in the future, research should be
carried out to examine its effectiveness in our environment as well.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma, Early intervention program: early start denver model in treatment of children with autism spectrum disorder",
pages = "43-23",
number = "2",
volume = "29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5313"
}
Beslać, E., Đurić-Zdravković, A.,& Čizmar, G.. (2023). Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola
Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 29(2), 23-43.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5313
Beslać E, Đurić-Zdravković A, Čizmar G. Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola. 2023;29(2):23-43.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5313 .
Beslać, Ema, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Čizmar, Gordana, "Rani intervencijski program: Denverski model sa ranim početkom u tretmanu dece s poremećajem iz spektra autizma" in Beogradska defektološka škola, 29, no. 2 (2023):23-43,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5313 .

Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana

Čizmar, Gordana; Đorđević, Mirjana; Glumbić, Nenad

(Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2022)

TY  - CONF
AU  - Čizmar, Gordana
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4707
AB  - Nakon uočavanja prvih simptoma i postavljanja dijagnoze poremećaja iz spektra autizma (u daljem
tekstu PSA), roditelji donose odluku o tretmanu za svoje dete, kako bi obezbedili kvalitetniji život
detetu i porodici. Prilikom donošenja odluke o tretmanu, na roditelje može uticati čitav dijapazon
faktora. Ubeđenja roditelja o PSA takođe mogu uticati na izbor tretmana. Cilj rada je da se utvrdi
da li su roditeljska ubeđenja o PSA povezana sa odabirom tretmana. U istraživanju je učestvovao
41 roditelj dece sa PSA starosti od šest do 35 godina, na području Sombora, Beograda i Pančeva.
Za potrebe istraživanja korišćeni su sledeći instrumenti: Opšti upitnik i Upitnik percepcije bolesti
– Revidiran za PSA (Revised Illness Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder,
IPQ-R-ASD, Mire, Gealy, Kubiszyn, Burridge, & Goin-Kochel, 2017). Dobijeni rezultati
pokazuju da najveći broj roditelja uključuje dete u logopedski tretman (65.8%), Primenjenu
bihevioralnu analizu i tretmane zasnovane na njoj (63.5%), medikamentoznu terapiju (43.9%),
defektološki tretman (34.1%) i senzornu integrativnu terapiju (31.7%). Dalje, način na koji
roditelji percipiraju autizam ne utiče na to da li će oni izabrati farmakološke, komplementarne i
alternativne metode ili logopedske tretmane. Međutim, ispostavilo se da percepcija kontrole ima
veze sa odabirom bihevioralnih tretmana, odnosno da su roditelji koji smatraju da na neki način
vladaju situacijom nad simptomima PSA skloniji uključivanju deteta u bihevioralne tretmane.
Smatramo da bi bilo poželjno ponoviti ovo istraživanje na većem uzorku, sa ciljem boljeg
razumevanja roditelja i njihovog doživljaja autizma.
AB  - After an insight into the first symptoms and realizing the diagnosis of Autism Spectrum Disorder
(ASD), parents have to make a treatment decision for their child to provide a better quality of life
for them, their child, and the whole family. When choosing treatment(s), parents can be influenced
by a wide range of factors. Parents’ perceptions about ASD also may play a part in decision
making. The aim of this paper is to determine whether there are significant differences between
parent perception about ASD and treatment choice. Forty-one respondents, with children between
six to 35 years of age with ASD, from Sombor, Belgrade and Pančevo, completed the survey. For
this study, the following instruments were used: Demographic Questionnaire and Revised Illness
Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder (IPQ-R-ASD, Mire, Gealy, Kubiszyn,
Burridge, & Goin-Kochel, 2017). Parents most often use speech therapy (65.8%), ABA and other
ABA-related approaches (63.5%), medications (43.9%), special education therapy (34.1%), and sensory integration therapy (31.7%). Then, perceptions about ASD did not influence deciding
about speech therapy, complementary and alternative medicine strategies, or medications use.
However, perception of personal control was associated with the use of behavioral approaches.
That is, parents are more likely to include their child in behavioral treatments if they feel that they
are in control of the situation in some way. This research should be repeated on a larger sample
size, in order to better understand parents’ and their impression of autism.
PB  - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
C3  - ematski zbornik XIII Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ 24. - 26. 06. 2022. godine, Aranđelovac, Srbija
T1  - Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana
T1  - Parent perceptions about autism spectrum disorder as a factor related to treatment choice
EP  - 533
SP  - 525
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4707
ER  - 
@conference{
author = "Čizmar, Gordana and Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad",
year = "2022",
abstract = "Nakon uočavanja prvih simptoma i postavljanja dijagnoze poremećaja iz spektra autizma (u daljem
tekstu PSA), roditelji donose odluku o tretmanu za svoje dete, kako bi obezbedili kvalitetniji život
detetu i porodici. Prilikom donošenja odluke o tretmanu, na roditelje može uticati čitav dijapazon
faktora. Ubeđenja roditelja o PSA takođe mogu uticati na izbor tretmana. Cilj rada je da se utvrdi
da li su roditeljska ubeđenja o PSA povezana sa odabirom tretmana. U istraživanju je učestvovao
41 roditelj dece sa PSA starosti od šest do 35 godina, na području Sombora, Beograda i Pančeva.
Za potrebe istraživanja korišćeni su sledeći instrumenti: Opšti upitnik i Upitnik percepcije bolesti
– Revidiran za PSA (Revised Illness Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder,
IPQ-R-ASD, Mire, Gealy, Kubiszyn, Burridge, & Goin-Kochel, 2017). Dobijeni rezultati
pokazuju da najveći broj roditelja uključuje dete u logopedski tretman (65.8%), Primenjenu
bihevioralnu analizu i tretmane zasnovane na njoj (63.5%), medikamentoznu terapiju (43.9%),
defektološki tretman (34.1%) i senzornu integrativnu terapiju (31.7%). Dalje, način na koji
roditelji percipiraju autizam ne utiče na to da li će oni izabrati farmakološke, komplementarne i
alternativne metode ili logopedske tretmane. Međutim, ispostavilo se da percepcija kontrole ima
veze sa odabirom bihevioralnih tretmana, odnosno da su roditelji koji smatraju da na neki način
vladaju situacijom nad simptomima PSA skloniji uključivanju deteta u bihevioralne tretmane.
Smatramo da bi bilo poželjno ponoviti ovo istraživanje na većem uzorku, sa ciljem boljeg
razumevanja roditelja i njihovog doživljaja autizma., After an insight into the first symptoms and realizing the diagnosis of Autism Spectrum Disorder
(ASD), parents have to make a treatment decision for their child to provide a better quality of life
for them, their child, and the whole family. When choosing treatment(s), parents can be influenced
by a wide range of factors. Parents’ perceptions about ASD also may play a part in decision
making. The aim of this paper is to determine whether there are significant differences between
parent perception about ASD and treatment choice. Forty-one respondents, with children between
six to 35 years of age with ASD, from Sombor, Belgrade and Pančevo, completed the survey. For
this study, the following instruments were used: Demographic Questionnaire and Revised Illness
Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder (IPQ-R-ASD, Mire, Gealy, Kubiszyn,
Burridge, & Goin-Kochel, 2017). Parents most often use speech therapy (65.8%), ABA and other
ABA-related approaches (63.5%), medications (43.9%), special education therapy (34.1%), and sensory integration therapy (31.7%). Then, perceptions about ASD did not influence deciding
about speech therapy, complementary and alternative medicine strategies, or medications use.
However, perception of personal control was associated with the use of behavioral approaches.
That is, parents are more likely to include their child in behavioral treatments if they feel that they
are in control of the situation in some way. This research should be repeated on a larger sample
size, in order to better understand parents’ and their impression of autism.",
publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih",
journal = "ematski zbornik XIII Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ 24. - 26. 06. 2022. godine, Aranđelovac, Srbija",
title = "Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana, Parent perceptions about autism spectrum disorder as a factor related to treatment choice",
pages = "533-525",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4707"
}
Čizmar, G., Đorđević, M.,& Glumbić, N.. (2022). Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana. in ematski zbornik XIII Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ 24. - 26. 06. 2022. godine, Aranđelovac, Srbija
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 525-533.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4707
Čizmar G, Đorđević M, Glumbić N. Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana. in ematski zbornik XIII Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ 24. - 26. 06. 2022. godine, Aranđelovac, Srbija. 2022;:525-533.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4707 .
Čizmar, Gordana, Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, "Ubeđenja roditelja o poremećajima iz spektra autizma kao faktor koji utiče na odabir tretmana" in ematski zbornik XIII Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ 24. - 26. 06. 2022. godine, Aranđelovac, Srbija (2022):525-533,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4707 .

Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana

Čizmar, Gordana

(2019)

TY  - THES
AU  - Čizmar, Gordana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4549
AB  - Након уочавања првих симптома и постављања дијагнозе поремећаја из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА), родитељи доносе одлуку о третману за своје дете, како би обезбедили квалитетнији живот детету и породици. Приликом доношења одлуке о третману на родитеље може утицати читав дијапазон фактора.
Циљ овог рада је да се утврди да ли су одређене карактеристике родитеља, породице или детета – социоекономски статус породице, старост особе са ПСА, ниво интелектуалног функционисања, присуство придружених сметњи, едукативни приоритети родитеља, родитељска убеђења о ПСА, стил родитељства и родитељски стрес – повезани са одабиром третмана.
У истраживању је учествовао 41 родитељ, деце са ПСА старости од шест до 35 година, на подручју Сомбора и Београда. За потребе истраживања коришћени су следећи инструменти: Општи упитник, Упитник који процењује приоритете родитеља (Parent Priorities Survey, Pituch et al., 2011), Упитник перцепције болести – Ревидиран за ПСА
(Revised Illness Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder, IPQ-R-ASD, Mire, Tolar,
Brewton, Raff, & McKee, 2017), Листа животних догађаја и промена у породици (FILE: Family Inventory of Life Events and Changes, McCubbin, Patterson, & Wilson, 1983) и Упитник о родитељском понашању и стиловима родитељства (The Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire, PBDQ, Reid, Roberts, Roberts, & Pieк, 2015).
Резултати показују да је највећи број деце испитаника укључен у логопедски третман (65,8%), потом Примењену бихевиоралну анализу и третмане засноване на њој (63,5%), медикаментозну терапију (43,9%), а затим дефектолошки третман (34,1%) и сензорну интегративну терапију (31,7%). Такође, добијено је да фактори попут социоекономског статуса, старости особе са ПСА, нивоа интелектуалног функционисања, родитељског стреса, стила васпитања и убеђења родитеља о ПСА нису у вези са одабиром различитих третмана.
Истраживањем је потврђено да се испитаници чија деца имају неки коморбидитет чешће опредељују за медикаментозну терапију. Социокомуникационе тешкоће су се издвојиле као најзначајнији приоритет родитељима, као и третман истих, док се понашање које представља изазов није нашло међу најзначајнијим приоритетима. Такође, родитељи који одређену вештину сматрају приоритетном не бирају нужно третман који унапређује исту.
Боље расветљавање и разумевање фактора који утичу на родитеље приликом комплексног процеса доношења одлуке о третману омогућава предузимање стратегија за квалитетно информисање, пружање помоћи и подршке родитељима, као и умањење могућности манипулације родитељима деце са ПСА. Стога је неопходно детаљније истражити факторе који утичу на одабир третмана.
AB  - After insight into first symptoms and realizing the diagnose of Autism Spectrum Disorder (ASD), parents have to make a treatment decision for their child to provide better quality of life for them, their child and the whole family. When choosing tretment(s) among plethora of treatments, parents can be influenced by a wide range of factors.
The main aim of this study is to determine whether certain characteristics of the parent, family and child with ASD such as family socio-economic status, age of the person with ASD, level of intellectual functioning, comorbidity, parents’ educational priorities, parents perceptions about ASD, parenting style and parent stress level have influence on parent treatment choice.
Forty-one respondents, with children between six to 35 years of age with ASD, from Sombor and Belgrade, completed the survey. For the purpose of this study the following instruments were used: Demographic Questtionaire, Parent Priorities Survey (Pituch et al., 2011) Revised Illness
Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder (IPQ-R-ASD, Mire, Tolar, Brewton, Raff, & McKee, 2017), FILE: Family Inventory of Life Events and Changes (McCubbin, Patterson, & Wilson, 1983) and The Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire (Reid, Roberts,
Roberts, & Pieк, 2015).
Parents most often use speech therapy (65.8%), ABA and other ABA realated approaches (63.5%), medicamentous therapy (43.9%), special education therapy (34.1%), and sensory integration therapy (31.7%). Results indicated that factors such as child age, intellectual ability, parent stress level, parenting style, perceptions about ASD and treatments approach (behavioral, CAM or medicametous therapy), socio-economic status were not related to the treatment choices.
Then again, there is significant differences between comorbidity and use of medicamentous therapy.
Social communication skills were the highest intervention priority in our sample, and treatment for them. Further, challenging behavior wasn’t in the top ten priorities, also parents who consider certain skill as a priority don’t neccssarilly choose approach that treats the same.
Better and broader understanding of factors that influence complex process of parents’ treatment decisions is very important. In this way professionals can help parents, givе support to them, take adequate strategies for good guidlines, also it decreases the possibillity of manipulation over parents. Therefore further еxamination of factors that are related to the treatment choice is necessary.
T1  - Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana
EP  - 56
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4549
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Čizmar, Gordana",
year = "2019",
abstract = "Након уочавања првих симптома и постављања дијагнозе поремећаја из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА), родитељи доносе одлуку о третману за своје дете, како би обезбедили квалитетнији живот детету и породици. Приликом доношења одлуке о третману на родитеље може утицати читав дијапазон фактора.
Циљ овог рада је да се утврди да ли су одређене карактеристике родитеља, породице или детета – социоекономски статус породице, старост особе са ПСА, ниво интелектуалног функционисања, присуство придружених сметњи, едукативни приоритети родитеља, родитељска убеђења о ПСА, стил родитељства и родитељски стрес – повезани са одабиром третмана.
У истраживању је учествовао 41 родитељ, деце са ПСА старости од шест до 35 година, на подручју Сомбора и Београда. За потребе истраживања коришћени су следећи инструменти: Општи упитник, Упитник који процењује приоритете родитеља (Parent Priorities Survey, Pituch et al., 2011), Упитник перцепције болести – Ревидиран за ПСА
(Revised Illness Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder, IPQ-R-ASD, Mire, Tolar,
Brewton, Raff, & McKee, 2017), Листа животних догађаја и промена у породици (FILE: Family Inventory of Life Events and Changes, McCubbin, Patterson, & Wilson, 1983) и Упитник о родитељском понашању и стиловима родитељства (The Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire, PBDQ, Reid, Roberts, Roberts, & Pieк, 2015).
Резултати показују да је највећи број деце испитаника укључен у логопедски третман (65,8%), потом Примењену бихевиоралну анализу и третмане засноване на њој (63,5%), медикаментозну терапију (43,9%), а затим дефектолошки третман (34,1%) и сензорну интегративну терапију (31,7%). Такође, добијено је да фактори попут социоекономског статуса, старости особе са ПСА, нивоа интелектуалног функционисања, родитељског стреса, стила васпитања и убеђења родитеља о ПСА нису у вези са одабиром различитих третмана.
Истраживањем је потврђено да се испитаници чија деца имају неки коморбидитет чешће опредељују за медикаментозну терапију. Социокомуникационе тешкоће су се издвојиле као најзначајнији приоритет родитељима, као и третман истих, док се понашање које представља изазов није нашло међу најзначајнијим приоритетима. Такође, родитељи који одређену вештину сматрају приоритетном не бирају нужно третман који унапређује исту.
Боље расветљавање и разумевање фактора који утичу на родитеље приликом комплексног процеса доношења одлуке о третману омогућава предузимање стратегија за квалитетно информисање, пружање помоћи и подршке родитељима, као и умањење могућности манипулације родитељима деце са ПСА. Стога је неопходно детаљније истражити факторе који утичу на одабир третмана., After insight into first symptoms and realizing the diagnose of Autism Spectrum Disorder (ASD), parents have to make a treatment decision for their child to provide better quality of life for them, their child and the whole family. When choosing tretment(s) among plethora of treatments, parents can be influenced by a wide range of factors.
The main aim of this study is to determine whether certain characteristics of the parent, family and child with ASD such as family socio-economic status, age of the person with ASD, level of intellectual functioning, comorbidity, parents’ educational priorities, parents perceptions about ASD, parenting style and parent stress level have influence on parent treatment choice.
Forty-one respondents, with children between six to 35 years of age with ASD, from Sombor and Belgrade, completed the survey. For the purpose of this study the following instruments were used: Demographic Questtionaire, Parent Priorities Survey (Pituch et al., 2011) Revised Illness
Perception Questionnaire for Autism Spectrum Disorder (IPQ-R-ASD, Mire, Tolar, Brewton, Raff, & McKee, 2017), FILE: Family Inventory of Life Events and Changes (McCubbin, Patterson, & Wilson, 1983) and The Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire (Reid, Roberts,
Roberts, & Pieк, 2015).
Parents most often use speech therapy (65.8%), ABA and other ABA realated approaches (63.5%), medicamentous therapy (43.9%), special education therapy (34.1%), and sensory integration therapy (31.7%). Results indicated that factors such as child age, intellectual ability, parent stress level, parenting style, perceptions about ASD and treatments approach (behavioral, CAM or medicametous therapy), socio-economic status were not related to the treatment choices.
Then again, there is significant differences between comorbidity and use of medicamentous therapy.
Social communication skills were the highest intervention priority in our sample, and treatment for them. Further, challenging behavior wasn’t in the top ten priorities, also parents who consider certain skill as a priority don’t neccssarilly choose approach that treats the same.
Better and broader understanding of factors that influence complex process of parents’ treatment decisions is very important. In this way professionals can help parents, givе support to them, take adequate strategies for good guidlines, also it decreases the possibillity of manipulation over parents. Therefore further еxamination of factors that are related to the treatment choice is necessary.",
title = "Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana",
pages = "56-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4549"
}
Čizmar, G.. (2019). Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana. , 1-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4549
Čizmar G. Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana. 2019;:1-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4549 .
Čizmar, Gordana, "Faktori koji utiču na roditelje dece sa poremećajem iz spektra autizma prilikom odabira tretmana" (2019):1-56,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4549 .