Stanković, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
3dee5e2f-0322-4b32-b20e-604924519c61
  • Stanković, Jovana (5)
Projects

Author's Bibliography

Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju

Stanković, Jovana

(2023)

TY  - THES
AU  - Stanković, Jovana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5280
AB  - Циљ истраживања је био да се испитају вршњачки односи између ученика типичног развоја и ученика са сметњама у развоју, кроз процену процену вршњачке прихваћености ученика са сметњама у развоју од стране ученика типичног развоја.
Узорак истраживања је формиран од 138 ученика основне школе ,,Браћа Барух“ у Београду, оба пола (52.9% девојчица), просечног узраста 10.2 године. За потребе истраживања коришћен је Упитник за процену вршњачке припадности -Упитник за ученике, који се  састоји од 11 питања, од којих је четири отвореног типа, на једно питање се одговара са да и не, а на шест питања помоћу скале Ликертовог типа (од у потпуности се слажем до у потпуности се не слажем).
Резултати истраживања показују да су вршњачки односи претежно позитивни, односно да су ученици са сметњама у развоју прихваћени од стране својих вршњака типичног развоја.
Природа вршњачких односа и прихваћеност других од стране вршњака има значајну улогу у целокупном развоју сваког детета.
AB  - The aim of the research was to examine the peer relations between students with typical development and students with developmental disabilities, through the assessment of peer acceptance of students with developmental disabilities by students with typical development.
The research sample was formed by 138 students of the "Braća Baruh" elementary school in Belgrade, both sexes (52.9% girls), average age 10.2 years. For the purposes of the research, the Questionnaire for assessing peer affiliation was used - Questionnaire for students, which consists of 11 questions, of which four are open-ended, one question is answered with yes and no, and six questions are answered using a Likert-type scale (from completely agree to completely disagree).
The results of the research show that peer relationships are predominantly positive, that is, that students with developmental disabilities are accepted by their typically developing peers.
The nature of peer relationships and the acceptance of others by peers has a significant role in the overall development of each child.
T1  - Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju
EP  - 42
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5280
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Stanković, Jovana",
year = "2023",
abstract = "Циљ истраживања је био да се испитају вршњачки односи између ученика типичног развоја и ученика са сметњама у развоју, кроз процену процену вршњачке прихваћености ученика са сметњама у развоју од стране ученика типичног развоја.
Узорак истраживања је формиран од 138 ученика основне школе ,,Браћа Барух“ у Београду, оба пола (52.9% девојчица), просечног узраста 10.2 године. За потребе истраживања коришћен је Упитник за процену вршњачке припадности -Упитник за ученике, који се  састоји од 11 питања, од којих је четири отвореног типа, на једно питање се одговара са да и не, а на шест питања помоћу скале Ликертовог типа (од у потпуности се слажем до у потпуности се не слажем).
Резултати истраживања показују да су вршњачки односи претежно позитивни, односно да су ученици са сметњама у развоју прихваћени од стране својих вршњака типичног развоја.
Природа вршњачких односа и прихваћеност других од стране вршњака има значајну улогу у целокупном развоју сваког детета., The aim of the research was to examine the peer relations between students with typical development and students with developmental disabilities, through the assessment of peer acceptance of students with developmental disabilities by students with typical development.
The research sample was formed by 138 students of the "Braća Baruh" elementary school in Belgrade, both sexes (52.9% girls), average age 10.2 years. For the purposes of the research, the Questionnaire for assessing peer affiliation was used - Questionnaire for students, which consists of 11 questions, of which four are open-ended, one question is answered with yes and no, and six questions are answered using a Likert-type scale (from completely agree to completely disagree).
The results of the research show that peer relationships are predominantly positive, that is, that students with developmental disabilities are accepted by their typically developing peers.
The nature of peer relationships and the acceptance of others by peers has a significant role in the overall development of each child.",
title = "Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju",
pages = "42-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5280"
}
Stanković, J.. (2023). Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju. , 1-42.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5280
Stanković J. Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju. 2023;:1-42.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5280 .
Stanković, Jovana, "Vršnjačka prihvaćenost učenika sa smetnjama u razvoju" (2023):1-42,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5280 .

Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom

Đorđević, Mirjana; Glumbić, Nenad; Brojčin, Branislav; Stanković, Jovana

(Sarajevo : Pedagoški fakultet, 2019)

TY  - CONF
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Stanković, Jovana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3146
AB  - Komunikacijske veštine ne podrazumevaju samo sposobnost razumevanja informacija
i produkciju govora, već one pored navedenih obuhvataju i ekstralingvističke sposobnosti.
Ekstralingvistička komunikacija predstavlja neverbalni aspekt komunikacije, zasnovan
na pokretima pojedinih delova tela ili tela u celini, a u cilju prenošenja poruke
komunikacionom partneru.
Cilj ovog rada je utvrđivanje veze između ekstralingvističkih i govorno-jezičkih sposobnosti
kod osoba sa Daunovim sindromom.
Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom starosti
od 12-45 godina (AS = 22,10, SD = 9,704). Ispitanici su ujednačeni prema polu (17 ispitanika
muškog pola i 13 ispitanika ženskog pola; χ²=0,533; df=1; p=0,465). Svi ispitanici u
okviru ovog uzorka funkcionišu na nivou umerene intelektualne ometenosti, sa skorovima
na Ravenovima matricama u opsegu od 5-16 (AS=10,60; SD=2,59).
U istraživanju su za potrebe potvrđivanja intelektualne ometenosti korišćene Ravenove
progresivne matrice (Raven & Raven, 1998). Za potrebe procene ekstralingvističkih
sposobnosti korišćena je Ekstralingvistička skala iz Baterije za procenu komunikacije
(ABaCO, The Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008), dok je govorno-
jezički razvoj procenjivan podskalama Receptivan i Ekspresivan govor iz Vinelandove
skale adaptivnog ponašanja (Vinelnd Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti, & Balla,
2006).
Veza između ekstralingvističkih i govorno-jezičkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim
sindromom istražena je pomoću koeficijenta Pirsonove linearne korelacije. Dobijeni
rezultati pokazuju da ukupne ekstralingvističke sposobnosti pozitivno i jako koreliraju
sa receptivnim (r = 0,840, p = 0,000) i ekspresivnim govorom (r = 0,903, p = 0,000),
odnosno da se bolja produkcija i razumevanje gestova dovode u vezu sa naprednijom
produkcijom i razumevanjem govora.
PB  - Sarajevo : Pedagoški fakultet
C3  - Zbornik sažetaka / Druga konferencija sa međunarodnim učešćem
“Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji”, Sarajevo, 5-7.
april 2019. godine
T1  - Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom
EP  - 51
SP  - 50
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3146
ER  - 
@conference{
author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav and Stanković, Jovana",
year = "2019",
abstract = "Komunikacijske veštine ne podrazumevaju samo sposobnost razumevanja informacija
i produkciju govora, već one pored navedenih obuhvataju i ekstralingvističke sposobnosti.
Ekstralingvistička komunikacija predstavlja neverbalni aspekt komunikacije, zasnovan
na pokretima pojedinih delova tela ili tela u celini, a u cilju prenošenja poruke
komunikacionom partneru.
Cilj ovog rada je utvrđivanje veze između ekstralingvističkih i govorno-jezičkih sposobnosti
kod osoba sa Daunovim sindromom.
Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom starosti
od 12-45 godina (AS = 22,10, SD = 9,704). Ispitanici su ujednačeni prema polu (17 ispitanika
muškog pola i 13 ispitanika ženskog pola; χ²=0,533; df=1; p=0,465). Svi ispitanici u
okviru ovog uzorka funkcionišu na nivou umerene intelektualne ometenosti, sa skorovima
na Ravenovima matricama u opsegu od 5-16 (AS=10,60; SD=2,59).
U istraživanju su za potrebe potvrđivanja intelektualne ometenosti korišćene Ravenove
progresivne matrice (Raven & Raven, 1998). Za potrebe procene ekstralingvističkih
sposobnosti korišćena je Ekstralingvistička skala iz Baterije za procenu komunikacije
(ABaCO, The Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008), dok je govorno-
jezički razvoj procenjivan podskalama Receptivan i Ekspresivan govor iz Vinelandove
skale adaptivnog ponašanja (Vinelnd Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti, & Balla,
2006).
Veza između ekstralingvističkih i govorno-jezičkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim
sindromom istražena je pomoću koeficijenta Pirsonove linearne korelacije. Dobijeni
rezultati pokazuju da ukupne ekstralingvističke sposobnosti pozitivno i jako koreliraju
sa receptivnim (r = 0,840, p = 0,000) i ekspresivnim govorom (r = 0,903, p = 0,000),
odnosno da se bolja produkcija i razumevanje gestova dovode u vezu sa naprednijom
produkcijom i razumevanjem govora.",
publisher = "Sarajevo : Pedagoški fakultet",
journal = "Zbornik sažetaka / Druga konferencija sa međunarodnim učešćem
“Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji”, Sarajevo, 5-7.
april 2019. godine",
title = "Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom",
pages = "51-50",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3146"
}
Đorđević, M., Glumbić, N., Brojčin, B.,& Stanković, J.. (2019). Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom. in Zbornik sažetaka / Druga konferencija sa međunarodnim učešćem
“Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji”, Sarajevo, 5-7.
april 2019. godine
Sarajevo : Pedagoški fakultet., 50-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3146
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B, Stanković J. Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom. in Zbornik sažetaka / Druga konferencija sa međunarodnim učešćem
“Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji”, Sarajevo, 5-7.
april 2019. godine. 2019;:50-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3146 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, Stanković, Jovana, "Veza između govorno-jezičkih i ekstralingvističkih sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom" in Zbornik sažetaka / Druga konferencija sa međunarodnim učešćem
“Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji”, Sarajevo, 5-7.
april 2019. godine (2019):50-51,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3146 .

Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom

Đorđević, Mirjana; Glumbić, Nenad; Brojčin, Branislav; Stanković, Jovana

(Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2019)

TY  - CONF
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Stanković, Jovana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3242
AB  - Gestovi predstavljaju ritualizovane pokrete ukazivanja, davanja i usmeravanja. Navodi iz literature
pokazuju da pol i uzrast mogu predstavljati značajne faktore u produkciji i razumevanju gestova kod
osoba tipičnog razvoja.
Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi da li postoji razlika između sposobnosti razumevanja,
produkcije i imitacije gestova kod ispitanika sa Daunovim sindromom u odnosu na pol i uzrast.
Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom, uzrasta od od 12-45
godina, ujednačenih po polu i uzrastu. Za potrebe procene razumevanja, produkcije i imitacije
gestova korišćena je Skala za procenu gestova (Ham, 2010).
Dobijeni rezultati pokazuju da nema statistički značajnih razlika u sposobnosti produkcije,
razumevanja i imitacije gestova između osoba sa Daunovim sindromom, u odnosu na njihov uzrast i
pol. Budućim istraživanjima bi trebalo obuhvatiti veći uzorak, kao i druge socio-demografske
varijable za koje u literaturi postoje navodi da se mogu dovesti u vezu sa sposobnošću razumevanja
i izvođenja gestova.
AB  - Gestures are ritualized movements of pointing, giving things and showing direction. References
show that gender and age can be significant factors in gesture production and understanding in
persons of typical development.
The aim of this study is to determine whether there is a difference between the ability to understand,
produce, and imitate gestures in subjects with Dawn syndrome in relation to gender and age.
The sample of this study included 30 persons with Dawn syndrome, aged between 12 and 45,
uniform by age and gender. For the purpose of assessing the understanding, production and
imitation of gestures, the Gesture Assessment Scale was used (Ham, 2010).
The obtained results show that there are no statistically significant differences in the ability to
produce, understand, and imitate gestures between persons with Dawn syndrome, relative to their
age and gender. Future research should include a larger sample, as well as other socio-demographic
variables that are reported in the literature to be possibly linked to the ability to understand and
perform gestures.
PB  - Tuzla: Udruženje za
podršku i kreativni razvoj djece i mladih
C3  - Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života djece i mladih"
C3  - Tematski zbornik sa X
međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života
djece i mladih"
T1  - Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom
T1  - The role of gener and age in gesture
understanidng, production and imitation in
persons with dawn syndrome
EP  - 376
SP  - 369
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3242
ER  - 
@conference{
author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav and Stanković, Jovana",
year = "2019",
abstract = "Gestovi predstavljaju ritualizovane pokrete ukazivanja, davanja i usmeravanja. Navodi iz literature
pokazuju da pol i uzrast mogu predstavljati značajne faktore u produkciji i razumevanju gestova kod
osoba tipičnog razvoja.
Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi da li postoji razlika između sposobnosti razumevanja,
produkcije i imitacije gestova kod ispitanika sa Daunovim sindromom u odnosu na pol i uzrast.
Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom, uzrasta od od 12-45
godina, ujednačenih po polu i uzrastu. Za potrebe procene razumevanja, produkcije i imitacije
gestova korišćena je Skala za procenu gestova (Ham, 2010).
Dobijeni rezultati pokazuju da nema statistički značajnih razlika u sposobnosti produkcije,
razumevanja i imitacije gestova između osoba sa Daunovim sindromom, u odnosu na njihov uzrast i
pol. Budućim istraživanjima bi trebalo obuhvatiti veći uzorak, kao i druge socio-demografske
varijable za koje u literaturi postoje navodi da se mogu dovesti u vezu sa sposobnošću razumevanja
i izvođenja gestova., Gestures are ritualized movements of pointing, giving things and showing direction. References
show that gender and age can be significant factors in gesture production and understanding in
persons of typical development.
The aim of this study is to determine whether there is a difference between the ability to understand,
produce, and imitate gestures in subjects with Dawn syndrome in relation to gender and age.
The sample of this study included 30 persons with Dawn syndrome, aged between 12 and 45,
uniform by age and gender. For the purpose of assessing the understanding, production and
imitation of gestures, the Gesture Assessment Scale was used (Ham, 2010).
The obtained results show that there are no statistically significant differences in the ability to
produce, understand, and imitate gestures between persons with Dawn syndrome, relative to their
age and gender. Future research should include a larger sample, as well as other socio-demographic
variables that are reported in the literature to be possibly linked to the ability to understand and
perform gestures.",
publisher = "Tuzla: Udruženje za
podršku i kreativni razvoj djece i mladih",
journal = "Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Tematski zbornik sa X
međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života
djece i mladih"",
title = "Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom, The role of gener and age in gesture
understanidng, production and imitation in
persons with dawn syndrome",
pages = "376-369",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3242"
}
Đorđević, M., Glumbić, N., Brojčin, B.,& Stanković, J.. (2019). Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom. in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života djece i mladih"
Tuzla: Udruženje za
podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 369-376.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3242
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B, Stanković J. Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom. in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života djece i mladih". 2019;:369-376.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3242 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, Stanković, Jovana, "Uloga pola i uzrasta u razumevanju, produkciji i imitaciji gestova kod osoba sa Daunovim sindromom" in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije "Unapređenje kvalitete života djece i mladih" (2019):369-376,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3242 .

Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom

Stanković, Jovana

(2018)

TY  - THES
AU  - Stanković, Jovana
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4664
AB  - Екстралингвистичка комуникација представља невербални аспект комуникације, заснован на покретима појединих делова тела или тела у целини, а у циљу преношења поруке комуникационом партнеру.
Особе са Дауновим синдромом се доста ослањају на гестове како би компензовале потешкоће у говору. Сматра се да је употреба гестова код ових особа чак и већа него у типичној популацији. Стога је циљ овог рада био усмерен на утврђивање неких специфичности екстралингвистичке комуникације особа са Дауновим синдромом.
У складу са тим, појединачни циљеви су се односили на: 1)  утврђивање постојања разлика између екстралингвистичке продукције и екстралингвистичког разумевања; 2) утврђивање постојања разлика између разумевања, продукције и имитације гестова особа са Дауновим синдромом; 3) утврђивање постојања разлика у екстралингвистичким способностима у односу на пол и узраст; 4) утврђивање односа између екстралингвистичких способности са једне стране, и говорно-језичких способности, моторичких вештина и интелектуалног функционисања са друге стране код особа са Дауновим синдромом.
Узорком је обухваћено 30 испитаника са Дауновим синдромом, оба пола, узраста од 12 до 45 година старости, подељених у две узрасне категорије.
Поред демографског упитника, у оквиру истраживања коришћено је још четири инструмента: Екстралингвистичка скала из Батерије за процену комуникације (ABаCO, The Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008), Скала за процену гестова (Ham, 2010), Скала Комуникација и Скала Моторичке вештине из Винеланд скале адаптивног понашања (наставничка форма, Vinelnd Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) и Равенове прогресивне матрице (Raven & Raven, 1998).
Према добијеним резултатима, не постоји статистички значајна разлика између екстралингвистичког разумевања и екстралингвистичке продукције, као ни између продукције, разумевања и имитације гестова. Испитаници мушког и женског пола постижу уједначене резултате на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова. Међутим, утврђено је да се екстралингвистичке способности разликују у односу на узраст. Старији испитаници су имали боља постигнућа на Екстралингвистичкој скали у односу на млађе испитанике.
Такође, показало се и да говорно-језичке способности имају утицај на постигнућа испитаника на Субскалама екстралингвистичког разумевања и продукције, као и разумевања, продукције и имитације гестова. Испитаници са бољим говорно- језичким способностима имају и боља постигнућа на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова. Није пронађена позитивна корелација између Крупне моторике и екстралингвистичких способности и продукције, разумевања и имитације гестова код особа са Дауновим синдромом. Али је забележена статистички значајна позитивна повезаност скора на субскали Фина моторика и постигнућа на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова.
Добијени резултати указују на статистички значајну повезаност екстралингвистичких способности, продукције, разумевања и имитације гестова и интелектуалног функционисања испитаника. Виши скорови на Равеновим матрицама корелирају са бољим постигнућима особа са Дауновим синдромом на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова На основу свега наведеног, можемо закључити да се екстралингвистичке способности особа са Дауновим синдромом значајно разликују у односу на узраст, и да су повезане са говорно-језичким способностима, интелектуалним функционисањем и финим моторичким способностима.
Имајући у виду, да су екстралингвистичке способности у директној вези са говорно-језичким способностима, и да представљају допуну вербалног исказа или чак замену за говор, резултати овог истраживања би могли послужити креирању третмана за унапређење екстралингвистичких прагматских способности, а у циљу што боље комуникације особа са Дауновим синдромом.
AB  - Extralinguistic communication is an aspect of non-verbal communication based on the movement of certain body parts or whole body motion, with the aim to convey a message to a communication partner.
People with Down's syndrome rely on gestures vastly in order to compensate for their speech impairment. It is thought that the use of gestures in people with this disorder is even higher than in typical population. Therefore, the goal of this thesis was set on determining certain characteristics of extralinguistic communication in people with Down's syndrome.
Accordingly, the specific goals referred to: 1) determining the existence of the differences between extralinguistic production and extralinguistic understanding; 2) determining the existence of the differences between gesture understanding, production, and imitation in people with Down's syndrome; 3) determining the existence of the differences in extralinguistic abilities in relation to gender and age; 4) determining the type of the relation between the extralinguistic abilities on one side, and speech and language abilities, motor skills, and mental abilities on the other, in people with Down's syndrome.
The sample included 30 respondents with Down's syndrome of both genders, aged from 12 to 45, grouped into two age categories.
Besides the demographic questionnaire, four more instruments were used within our
research: Extralinguistic Scale from ABаCO (The Assessment Battery for Communication,
Sacco et al., 2008), Gesture Assessment Scale (Ham, 2010), Scale Communication and Scale Motor skills from Vineland Adaptive Behavior Scale (Vineland Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) and Raven's Progressive Matrices (Raven & Raven, 1998).
According to the results obtained, there is no statistically significant difference between extralinguistic understanding and extralinguistic production, as well as between gesture production, understanding, and imitation.
Both male and female respondents achieved equal scores on the Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale. However, a difference in extralinguistic abilities was discovered in regards to the age. Older respondents had better achievements on the Extralinguistic Scale in comparison to the younger ones.
Furthermore, it has been shown that speech and language abilities influence the respondents' achievements on subscales of extralinguistic understanding and production, as well as of those regarding gesture understanding, production, and imitation. The respondents with better speech and language abilities also have better achievements on the Extralinguistic Scale and gesture Assessment Scale. In people with Down's syndrome, no positive correlation was found between the gross motor skills and extralinguistic abilities of gesture production, understanding, and imitation. However, a statistically significant positive correlation was found between the results on the subscales of Fine Motor Skills and the achievements on both Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale.
The obtained results point to a statistically significant correlation of extralinguistic abilities, gesture production, understanding, and imitation in regards to mental abilities of the respondents. In people with Down's syndrome, better results on Raven's Progressive Matrices are in correlation to better achievements on both Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale.
Based on all the above mentioned, we may conclude that in people with Down's syndrome, extralinguistic abilities are significantly difference in relation to their age, and they are connected with speech and language abilities, mental abilities, and fine motor skills.
Bearing in mind the fact that extralinguistic abilities are in direct link to speech and language abilities, and that they represent a complement to a verbal expression, or even a speech substitution, the results of this research may serve to create a treatment for improving extralinguistic pragmatic abilities in order to better the communication with people with Down's syndrome.
T1  - Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom
EP  - 56
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4664
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Stanković, Jovana",
year = "2018",
abstract = "Екстралингвистичка комуникација представља невербални аспект комуникације, заснован на покретима појединих делова тела или тела у целини, а у циљу преношења поруке комуникационом партнеру.
Особе са Дауновим синдромом се доста ослањају на гестове како би компензовале потешкоће у говору. Сматра се да је употреба гестова код ових особа чак и већа него у типичној популацији. Стога је циљ овог рада био усмерен на утврђивање неких специфичности екстралингвистичке комуникације особа са Дауновим синдромом.
У складу са тим, појединачни циљеви су се односили на: 1)  утврђивање постојања разлика између екстралингвистичке продукције и екстралингвистичког разумевања; 2) утврђивање постојања разлика између разумевања, продукције и имитације гестова особа са Дауновим синдромом; 3) утврђивање постојања разлика у екстралингвистичким способностима у односу на пол и узраст; 4) утврђивање односа између екстралингвистичких способности са једне стране, и говорно-језичких способности, моторичких вештина и интелектуалног функционисања са друге стране код особа са Дауновим синдромом.
Узорком је обухваћено 30 испитаника са Дауновим синдромом, оба пола, узраста од 12 до 45 година старости, подељених у две узрасне категорије.
Поред демографског упитника, у оквиру истраживања коришћено је још четири инструмента: Екстралингвистичка скала из Батерије за процену комуникације (ABаCO, The Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008), Скала за процену гестова (Ham, 2010), Скала Комуникација и Скала Моторичке вештине из Винеланд скале адаптивног понашања (наставничка форма, Vinelnd Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) и Равенове прогресивне матрице (Raven & Raven, 1998).
Према добијеним резултатима, не постоји статистички значајна разлика између екстралингвистичког разумевања и екстралингвистичке продукције, као ни између продукције, разумевања и имитације гестова. Испитаници мушког и женског пола постижу уједначене резултате на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова. Међутим, утврђено је да се екстралингвистичке способности разликују у односу на узраст. Старији испитаници су имали боља постигнућа на Екстралингвистичкој скали у односу на млађе испитанике.
Такође, показало се и да говорно-језичке способности имају утицај на постигнућа испитаника на Субскалама екстралингвистичког разумевања и продукције, као и разумевања, продукције и имитације гестова. Испитаници са бољим говорно- језичким способностима имају и боља постигнућа на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова. Није пронађена позитивна корелација између Крупне моторике и екстралингвистичких способности и продукције, разумевања и имитације гестова код особа са Дауновим синдромом. Али је забележена статистички значајна позитивна повезаност скора на субскали Фина моторика и постигнућа на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова.
Добијени резултати указују на статистички значајну повезаност екстралингвистичких способности, продукције, разумевања и имитације гестова и интелектуалног функционисања испитаника. Виши скорови на Равеновим матрицама корелирају са бољим постигнућима особа са Дауновим синдромом на Екстралингвистичкој скали и Скали за процену гестова На основу свега наведеног, можемо закључити да се екстралингвистичке способности особа са Дауновим синдромом значајно разликују у односу на узраст, и да су повезане са говорно-језичким способностима, интелектуалним функционисањем и финим моторичким способностима.
Имајући у виду, да су екстралингвистичке способности у директној вези са говорно-језичким способностима, и да представљају допуну вербалног исказа или чак замену за говор, резултати овог истраживања би могли послужити креирању третмана за унапређење екстралингвистичких прагматских способности, а у циљу што боље комуникације особа са Дауновим синдромом., Extralinguistic communication is an aspect of non-verbal communication based on the movement of certain body parts or whole body motion, with the aim to convey a message to a communication partner.
People with Down's syndrome rely on gestures vastly in order to compensate for their speech impairment. It is thought that the use of gestures in people with this disorder is even higher than in typical population. Therefore, the goal of this thesis was set on determining certain characteristics of extralinguistic communication in people with Down's syndrome.
Accordingly, the specific goals referred to: 1) determining the existence of the differences between extralinguistic production and extralinguistic understanding; 2) determining the existence of the differences between gesture understanding, production, and imitation in people with Down's syndrome; 3) determining the existence of the differences in extralinguistic abilities in relation to gender and age; 4) determining the type of the relation between the extralinguistic abilities on one side, and speech and language abilities, motor skills, and mental abilities on the other, in people with Down's syndrome.
The sample included 30 respondents with Down's syndrome of both genders, aged from 12 to 45, grouped into two age categories.
Besides the demographic questionnaire, four more instruments were used within our
research: Extralinguistic Scale from ABаCO (The Assessment Battery for Communication,
Sacco et al., 2008), Gesture Assessment Scale (Ham, 2010), Scale Communication and Scale Motor skills from Vineland Adaptive Behavior Scale (Vineland Adaptive Behavior, Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) and Raven's Progressive Matrices (Raven & Raven, 1998).
According to the results obtained, there is no statistically significant difference between extralinguistic understanding and extralinguistic production, as well as between gesture production, understanding, and imitation.
Both male and female respondents achieved equal scores on the Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale. However, a difference in extralinguistic abilities was discovered in regards to the age. Older respondents had better achievements on the Extralinguistic Scale in comparison to the younger ones.
Furthermore, it has been shown that speech and language abilities influence the respondents' achievements on subscales of extralinguistic understanding and production, as well as of those regarding gesture understanding, production, and imitation. The respondents with better speech and language abilities also have better achievements on the Extralinguistic Scale and gesture Assessment Scale. In people with Down's syndrome, no positive correlation was found between the gross motor skills and extralinguistic abilities of gesture production, understanding, and imitation. However, a statistically significant positive correlation was found between the results on the subscales of Fine Motor Skills and the achievements on both Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale.
The obtained results point to a statistically significant correlation of extralinguistic abilities, gesture production, understanding, and imitation in regards to mental abilities of the respondents. In people with Down's syndrome, better results on Raven's Progressive Matrices are in correlation to better achievements on both Extralinguistic Scale and Gesture Assessment Scale.
Based on all the above mentioned, we may conclude that in people with Down's syndrome, extralinguistic abilities are significantly difference in relation to their age, and they are connected with speech and language abilities, mental abilities, and fine motor skills.
Bearing in mind the fact that extralinguistic abilities are in direct link to speech and language abilities, and that they represent a complement to a verbal expression, or even a speech substitution, the results of this research may serve to create a treatment for improving extralinguistic pragmatic abilities in order to better the communication with people with Down's syndrome.",
title = "Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom",
pages = "56-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4664"
}
Stanković, J.. (2018). Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom. , 4-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4664
Stanković J. Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom. 2018;:4-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4664 .
Stanković, Jovana, "Ekstralingvističke sposobnosti kod osoba sa Daunovim sindromom" (2018):4-56,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4664 .

Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome

Đorđević, Mirjana; Glumbić, Nenad; Cvijetić, Marija; Stanković, Jovana

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Cvijetić, Marija
AU  - Stanković, Jovana
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1124
AB  - Standard communication involves the production and understanding of communication acts by respecting the default rules of concluding in communication chain. On the other hand, non-standard communication is characterized by a violation of the basic rules of concluding in the aforementioned chain. In relation to the length and load of the inferential communication chain, all standard and non-standard communication acts are divided into simple and complex. The aim of this work is to determine the existence of differences in the understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard acts in persons with Down syndrome. The sample of this study included 30 persons with Down syndrome, both gender, ages 12-45. For the needs of assessing the understanding of the extralinguistic aspects of pragmatics, the Subcale of Extralinguistic Understanding from the Battery for the Assessment of Communication was used (ABaCO, the Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008). The obtained results show that people with Down syndrome are more successful in understanding simple standard extralinguistic acts compared to the complex ones. Also, they are more successful in the tasks of understanding simple ironic and deceptive statements.
AB  - Standardna komunikacija podrazumeva produkciju i razumevanje komunikacionih činova uz poštovanje podrazumevanih pravila zaključivanja u komunikacionom lancu. Sa druge strane, nestandardnu komunikaciju karakteriše kršenje osnovnih pravila zaključivanja u pomenutom lancu. U odnosu na dužinu i opterećenost inferencijalnog komunikacionog lanca, svi standardni i nestandardni komunikacioni akti se dele na jednostavne i složene. Cilj ovog rada je utvrđivanje postojanja razlika u razumevanju jednostavnih i složenih ekstralingvističkih standardnih i nestandardnih činova kod osoba sa Daunovim sindromom. Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom, oba pola, starosti od 12-45 godina. Za potrebe procene razumevanja ekstralingvističkih aspekata pragmatike korišćena je Subskala ekstralingvističkog razumevanja iz Baterije za procenu komunikacije (ABaCO, Te Assessment Batery for Communication, Sacco et al., 2008). Dobijeni rezultati pokazuju da su osobe sa Daunovim sindromom uspešnije u razumevanju jednostavnih standardnih ekstralingvističkih činova u poređenju sa složenim. Takođe, uspešniji su i u zadacima razumevanja jednostavnih ironičnih i iskaza prevare.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome
T1  - Razumevanje jednostavnih i složenih ekstralingvističkih standardnih i nestandardnih komunikacionih činova kod osoba sa Daunovim sindromom
EP  - 19
IS  - 3
SP  - 9
VL  - 24
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1124
ER  - 
@article{
author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Cvijetić, Marija and Stanković, Jovana",
year = "2018",
abstract = "Standard communication involves the production and understanding of communication acts by respecting the default rules of concluding in communication chain. On the other hand, non-standard communication is characterized by a violation of the basic rules of concluding in the aforementioned chain. In relation to the length and load of the inferential communication chain, all standard and non-standard communication acts are divided into simple and complex. The aim of this work is to determine the existence of differences in the understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard acts in persons with Down syndrome. The sample of this study included 30 persons with Down syndrome, both gender, ages 12-45. For the needs of assessing the understanding of the extralinguistic aspects of pragmatics, the Subcale of Extralinguistic Understanding from the Battery for the Assessment of Communication was used (ABaCO, the Assessment Battery for Communication, Sacco et al., 2008). The obtained results show that people with Down syndrome are more successful in understanding simple standard extralinguistic acts compared to the complex ones. Also, they are more successful in the tasks of understanding simple ironic and deceptive statements., Standardna komunikacija podrazumeva produkciju i razumevanje komunikacionih činova uz poštovanje podrazumevanih pravila zaključivanja u komunikacionom lancu. Sa druge strane, nestandardnu komunikaciju karakteriše kršenje osnovnih pravila zaključivanja u pomenutom lancu. U odnosu na dužinu i opterećenost inferencijalnog komunikacionog lanca, svi standardni i nestandardni komunikacioni akti se dele na jednostavne i složene. Cilj ovog rada je utvrđivanje postojanja razlika u razumevanju jednostavnih i složenih ekstralingvističkih standardnih i nestandardnih činova kod osoba sa Daunovim sindromom. Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 30 osoba sa Daunovim sindromom, oba pola, starosti od 12-45 godina. Za potrebe procene razumevanja ekstralingvističkih aspekata pragmatike korišćena je Subskala ekstralingvističkog razumevanja iz Baterije za procenu komunikacije (ABaCO, Te Assessment Batery for Communication, Sacco et al., 2008). Dobijeni rezultati pokazuju da su osobe sa Daunovim sindromom uspešnije u razumevanju jednostavnih standardnih ekstralingvističkih činova u poređenju sa složenim. Takođe, uspešniji su i u zadacima razumevanja jednostavnih ironičnih i iskaza prevare.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome, Razumevanje jednostavnih i složenih ekstralingvističkih standardnih i nestandardnih komunikacionih činova kod osoba sa Daunovim sindromom",
pages = "19-9",
number = "3",
volume = "24",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1124"
}
Đorđević, M., Glumbić, N., Cvijetić, M.,& Stanković, J.. (2018). Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 24(3), 9-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1124
Đorđević M, Glumbić N, Cvijetić M, Stanković J. Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome. in Beogradska defektološka škola. 2018;24(3):9-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1124 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Cvijetić, Marija, Stanković, Jovana, "Understanding of simple and complex extralinguistic standard and non-standard communication acts in persons with Down syndrome" in Beogradska defektološka škola, 24, no. 3 (2018):9-19,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1124 .