Obradović, Iva

Link to this page

Authority KeyName Variants
93673b7e-e3c7-449e-a36f-64e2e26110ce
  • Obradović, Iva (2)
Projects

Author's Bibliography

Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Obradović, Iva

(Drustvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Obradović, Iva
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5171
AB  - Vilijamsov sindrom je genetski i razvojni poremećaj okarakterisan brojnim
anomalijama i sniženim kvalitetom razvojnog seta. Strukturiranje (re)habilitacionog tretmana u slučaju ove kliničke slike je i dalje izazovno. Cilj ovog
rada je analiziranje podataka o fenotipskom određenju i neurorazvojnim
karakteristikama Vilijamsovog sindroma. Sistematski pregled literature
objavljene u akademskim publikacijama izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka koje su dostupne preko servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i korišćenjem pretrage
uz Research Gate, Academia i Google Scholar. Rezultati ovako načinjene
analize ukazuju da kombinacija intelektualne ometenosti, medicinskih
problema, poremećaja u ponašanju, psiholoških i adaptivnih deficita dovodi do značajnih ograničenja kvaliteta života kod osoba sa Vilijamsovim
sindromom. Zato se u radu naglašava važnost psihoedukacione evaluacije
jedinstvenog kognitivnog i bihevioralnog profila u službi pravilnog kreiranja
odgovarajućeg obrazovnog plana.
AB  - Williams syndrome is a genetic and developmental disorder characterized
by numerous anomalies and reduced quality of the developmental set.
Structuring (re)habilitation treatment regarding this clinical picture is
still challenging. The aim of this paper is to analyze data on the phenotypic
determination and neurodevelopmental characteristics of Williams syndrome.
A systematic review of the literature published in academic publications was
carried out by searching electronic databases that are available through the
service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition –
KOBSON, as well as by using searches with Research Gate, Academia and
Google Scholar. The results of this analysis indicate that the combination of
intellectual disabilities, medical problems, behavioral disorders, psychological and adaptive deficits leads to significant limitations in the quality of life of people
with Williams syndrome. That is why the paper emphasizes the importance of
psychoeducational evaluation of a unique cognitive and behavioral profile in
the service of the proper creation of an appropriate educational plan.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti
T1  - Williams syndrome – phenotypical and developmental specificities
EP  - 21
IS  - 1
SP  - 9
VL  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5171
ER  - 
@article{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Obradović, Iva",
year = "2023",
abstract = "Vilijamsov sindrom je genetski i razvojni poremećaj okarakterisan brojnim
anomalijama i sniženim kvalitetom razvojnog seta. Strukturiranje (re)habilitacionog tretmana u slučaju ove kliničke slike je i dalje izazovno. Cilj ovog
rada je analiziranje podataka o fenotipskom određenju i neurorazvojnim
karakteristikama Vilijamsovog sindroma. Sistematski pregled literature
objavljene u akademskim publikacijama izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka koje su dostupne preko servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i korišćenjem pretrage
uz Research Gate, Academia i Google Scholar. Rezultati ovako načinjene
analize ukazuju da kombinacija intelektualne ometenosti, medicinskih
problema, poremećaja u ponašanju, psiholoških i adaptivnih deficita dovodi do značajnih ograničenja kvaliteta života kod osoba sa Vilijamsovim
sindromom. Zato se u radu naglašava važnost psihoedukacione evaluacije
jedinstvenog kognitivnog i bihevioralnog profila u službi pravilnog kreiranja
odgovarajućeg obrazovnog plana., Williams syndrome is a genetic and developmental disorder characterized
by numerous anomalies and reduced quality of the developmental set.
Structuring (re)habilitation treatment regarding this clinical picture is
still challenging. The aim of this paper is to analyze data on the phenotypic
determination and neurodevelopmental characteristics of Williams syndrome.
A systematic review of the literature published in academic publications was
carried out by searching electronic databases that are available through the
service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition –
KOBSON, as well as by using searches with Research Gate, Academia and
Google Scholar. The results of this analysis indicate that the combination of
intellectual disabilities, medical problems, behavioral disorders, psychological and adaptive deficits leads to significant limitations in the quality of life of people
with Williams syndrome. That is why the paper emphasizes the importance of
psychoeducational evaluation of a unique cognitive and behavioral profile in
the service of the proper creation of an appropriate educational plan.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti, Williams syndrome – phenotypical and developmental specificities",
pages = "21-9",
number = "1",
volume = "29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5171"
}
Đurić-Zdravković, A.,& Obradović, I.. (2023). Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 29(1), 9-21.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5171
Đurić-Zdravković A, Obradović I. Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti. in Beogradska defektološka škola. 2023;29(1):9-21.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5171 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Obradović, Iva, "Vilijamsov sindrom – fenotipske i razvojne specifičnosti" in Beogradska defektološka škola, 29, no. 1 (2023):9-21,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5171 .

Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom

Obradović, Iva

(2021)

TY  - THES
AU  - Obradović, Iva
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4849
AB  - ВС је редак неуроразвојни поремећај праћен бројним физичким карактеристикама, попут карактеристичних црта лица и ниског раста, као и мноштвом медицинских проблема. Специфичан развојни профил прати децу са ВС, што резултира неуједначеним когнитивним и бихевиоралним профилом. Стога је циљ овог рада је упознавање са развојним профилом деце са ВС кроз разматрање главних развојних области (когниција и бихевиоралне карактеристике). Радови у којима се разматра ова тема прикупљени су претраживањем електронских база података Google Scholar, Конзорцијума библиотека Србије за обједињену набавку (КОБСОН), HRČAK портала хрватских научних и стручних часописа који нуде отворени приступ својим радовима, као и доступних штампаних књига, потом су анализирани, а пронађени подаци су представљени у овом раду. Особе са ВС најчешће функционишу на нивоу лаке до умерене интелектуалне ометености. Њихову когницију карактеришу релативно добре језичке способности праћене лошим визуоспацијалним способностима. Језички развој је одложен. Док се развој граматике у једном тренутку зауставља, развој речника се наставља и он је прилично добро развијен. Особе са ВС усмеравају се на делове, било да се ради о цртежу, конструкцији коцки или о препознавању лица, а имају проблем да те делове уклопе у целину. Слично се дешава и са меморијом, па је визуоспацијална меморија оштећена, исто као и дугорочна вербална, док је краткорочна вербална меморија очувана. Бихевиорални профил карактерише хиперсоцијабилност праћена многим бихевиоралним проблемима попут ADHD-а, специфичне фобије, анксиозног поремећаја, поремећаја расположења и опсесивно-компулзивног поремећаја. Због овако неуједначеног профила рад са овом децом може бити изазован, па је потребно посветити доста труда и укључити већи број стручњака да би се њихово здравље што боље очувало и развојни потенцијал достигао уз подршку.
AB  - WS is a rare neurodevelopmental disorder accompanied by numerous physical characteristics, such as characteristic facial features and short stature, as well as a multitude of medical problems. A specific developmental profile accompanies children with WS, resulting in an uneven cognitive and behavioral profile. Therefore, the aim of this paper is to introduce the developmental profile of children with WS through consideration of the main developmental areas (cognition and behavioral characteristics). Papers discussing this topic were collected by searching electronic databases Google Scholar, Consortium of Libraries of Serbia for United Procurement (KOBSON), HRČAK portal of Croatian and professional journals that offer open access to their work, as well as available printed books, then analyzed and the data found are presented in this paper. People with WS usually function at the level of mild to moderate intellectual disability. Their cognition is characterized by relatively good language skills followed by poor visuospatial abilities. Language development has been delayed. While the development of grammar stops at one point, the development of vocabulary continues and it is quite well developed. People with WS aircraft focus on the parts, whether it is a drawing, construction of cubes or face recognition, and they have a problem fitting those parts into a whole. A similar thing happens with memory, so visuospatial memory is damaged, as well as long-term memory, while short-term memory is preserved. The behavioral profile is characterized by hypersociability accompanied by many problems such as ADHD, specific phobias, anxiety disorders, mood disorders and obsessive-compulsive disorder. Due to such uneven profile, working with these children can be challenging, so it is necessary to devote a lot of effort and involve a larger number of experts in order to better preserve their health and achieve developmental potential with support.
T1  - Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom
EP  - 31
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4849
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Obradović, Iva",
year = "2021",
abstract = "ВС је редак неуроразвојни поремећај праћен бројним физичким карактеристикама, попут карактеристичних црта лица и ниског раста, као и мноштвом медицинских проблема. Специфичан развојни профил прати децу са ВС, што резултира неуједначеним когнитивним и бихевиоралним профилом. Стога је циљ овог рада је упознавање са развојним профилом деце са ВС кроз разматрање главних развојних области (когниција и бихевиоралне карактеристике). Радови у којима се разматра ова тема прикупљени су претраживањем електронских база података Google Scholar, Конзорцијума библиотека Србије за обједињену набавку (КОБСОН), HRČAK портала хрватских научних и стручних часописа који нуде отворени приступ својим радовима, као и доступних штампаних књига, потом су анализирани, а пронађени подаци су представљени у овом раду. Особе са ВС најчешће функционишу на нивоу лаке до умерене интелектуалне ометености. Њихову когницију карактеришу релативно добре језичке способности праћене лошим визуоспацијалним способностима. Језички развој је одложен. Док се развој граматике у једном тренутку зауставља, развој речника се наставља и он је прилично добро развијен. Особе са ВС усмеравају се на делове, било да се ради о цртежу, конструкцији коцки или о препознавању лица, а имају проблем да те делове уклопе у целину. Слично се дешава и са меморијом, па је визуоспацијална меморија оштећена, исто као и дугорочна вербална, док је краткорочна вербална меморија очувана. Бихевиорални профил карактерише хиперсоцијабилност праћена многим бихевиоралним проблемима попут ADHD-а, специфичне фобије, анксиозног поремећаја, поремећаја расположења и опсесивно-компулзивног поремећаја. Због овако неуједначеног профила рад са овом децом може бити изазован, па је потребно посветити доста труда и укључити већи број стручњака да би се њихово здравље што боље очувало и развојни потенцијал достигао уз подршку., WS is a rare neurodevelopmental disorder accompanied by numerous physical characteristics, such as characteristic facial features and short stature, as well as a multitude of medical problems. A specific developmental profile accompanies children with WS, resulting in an uneven cognitive and behavioral profile. Therefore, the aim of this paper is to introduce the developmental profile of children with WS through consideration of the main developmental areas (cognition and behavioral characteristics). Papers discussing this topic were collected by searching electronic databases Google Scholar, Consortium of Libraries of Serbia for United Procurement (KOBSON), HRČAK portal of Croatian and professional journals that offer open access to their work, as well as available printed books, then analyzed and the data found are presented in this paper. People with WS usually function at the level of mild to moderate intellectual disability. Their cognition is characterized by relatively good language skills followed by poor visuospatial abilities. Language development has been delayed. While the development of grammar stops at one point, the development of vocabulary continues and it is quite well developed. People with WS aircraft focus on the parts, whether it is a drawing, construction of cubes or face recognition, and they have a problem fitting those parts into a whole. A similar thing happens with memory, so visuospatial memory is damaged, as well as long-term memory, while short-term memory is preserved. The behavioral profile is characterized by hypersociability accompanied by many problems such as ADHD, specific phobias, anxiety disorders, mood disorders and obsessive-compulsive disorder. Due to such uneven profile, working with these children can be challenging, so it is necessary to devote a lot of effort and involve a larger number of experts in order to better preserve their health and achieve developmental potential with support.",
title = "Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom",
pages = "31-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4849"
}
Obradović, I.. (2021). Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom. , 4-31.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4849
Obradović I. Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom. 2021;:4-31.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4849 .
Obradović, Iva, "Razvojni profil kod dece sa Vilijamsovim sindromom" (2021):4-31,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4849 .