Vuković, Sanja

Link to this page

Authority KeyName Variants
0a6c2d96-2dc1-46b3-af41-8e13a391c80e
  • Vuković, Sanja (3)
Projects

Author's Bibliography

Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast

Roknić, Ana; Vuković, Sanja

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Roknić, Ana
AU  - Vuković, Sanja
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3803
AB  - Uvod: Senzornim procesiranjem organizuju se čulni podražaji registrovani u našem telu
ili okolini. Dosadašnja istraživanja su pokazala da su teškoće senzorne obrade učestalije
kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma nego kod osoba tipične populacije. Cilj: Cilj
ovog rada je utvrditi obrasce senzornog procesiranja kod ispitanika tipične populacije i
ispitanika s poremećajem iz spektra autizma, kao i polne i uzrasne razlike u senzornim
profilima kod navedenih grupa ispitanika. Metode: Primenom mernog instrumenta Dečiji
senzorni profil 2 ispitivane su karakteristike senzornog procesiranja kod 120 ispitanika
oba pola, 60 ispitanika s poremećajem iz spektra autizma i 60 ispitanika tipičnog razvoja
uzrasta od tri godine do 13 godina i 11 meseci. Rezultati: Dobijeni rezultati pokazuju
da postoje razlike između dve grupe ispitanika i da se te razlike javljaju kod svih devet
supskala instrumenta. Utvrđeno je da ispitanici sa poremećajem iz spektra autizma imaju
više poteškoća prilikom obrade senzornih informacija u odnosu na ispitanike tipične
populacije, i to pogotovo u domenu taktilne percepcije. Rezultati takođe pokazuju da se s
godinama obim teškoća u okviru senzorne obrade informacija kod obe grupe ispitanika
smanjuje. U odnosu na pol ispitanika dobijene razlike bile su značajne u domenu
sumarnog skora instrumenta u korist dečaka, ali to nije uočeno pri merenjima na svim
supskalama. Zaključak: U skladu sa navedenim nalazima, pri kreiranju individualnog
obrazovnog plana neophodno je uzeti u obzir sve specifičnosti senzorne obrade dece sa
poremećajem iz spektra autizma.
AB  - Introduction. Sensory processing is a neurobiological process in which a person uses
their senses, sends information to an appropriate reception and processing center, and
responds to environmental stimulations. Previous research has shown that sensory
processing difficulties are more common among people with autism spectrum disorder
than among people of the typical population. Objectives. The aim of this paper was to
determine the patterns of sensory processing in subjects of the typical population and
subjects with autism spectrum disorder, as well as gender and age differences in sensory
profiles in these groups of subjects. Methods. Using The Child Sensory Profile 2 as the
measuring instrument, the characteristics of sensory processing were examined in 120
subjects of both genders, 60 subjects with autism spectrum disorder and 60 subjects of
typical development, ages three to 13 years and 11 months. Results. The obtained results
show that there are differences between the two groups of respondents and that these
differences occur in all nine subscales of the instrument. It was found that subjects with
autismspectrumdisorder hadmore difficulty in processing sensory information compared
to subjects of the typical population, especially in the domain of tactile perception. The
results also show that the quality of sensory information processing in both groups of
respondents improved with age. In relation to the respondents’ gender, the obtained
differences were significant in the domain of the total score of the instrument, in favor
of the boys, but this was not observed in the measurements on all subscales. Conclusion.In accordance with the above findings, when creating an individual educational plan, it
is necessary to take into account all the specifics of sensory processing of children with
autism spectrum disorder.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast
T1  - Sensory processing of children and students with autism spectrum disorder and typical development in relation to gender and age
EP  - 201
IS  - 3
SP  - 185
VL  - 20
DO  - 10.5937/specedreh20-33375
ER  - 
@article{
author = "Roknić, Ana and Vuković, Sanja",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Senzornim procesiranjem organizuju se čulni podražaji registrovani u našem telu
ili okolini. Dosadašnja istraživanja su pokazala da su teškoće senzorne obrade učestalije
kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma nego kod osoba tipične populacije. Cilj: Cilj
ovog rada je utvrditi obrasce senzornog procesiranja kod ispitanika tipične populacije i
ispitanika s poremećajem iz spektra autizma, kao i polne i uzrasne razlike u senzornim
profilima kod navedenih grupa ispitanika. Metode: Primenom mernog instrumenta Dečiji
senzorni profil 2 ispitivane su karakteristike senzornog procesiranja kod 120 ispitanika
oba pola, 60 ispitanika s poremećajem iz spektra autizma i 60 ispitanika tipičnog razvoja
uzrasta od tri godine do 13 godina i 11 meseci. Rezultati: Dobijeni rezultati pokazuju
da postoje razlike između dve grupe ispitanika i da se te razlike javljaju kod svih devet
supskala instrumenta. Utvrđeno je da ispitanici sa poremećajem iz spektra autizma imaju
više poteškoća prilikom obrade senzornih informacija u odnosu na ispitanike tipične
populacije, i to pogotovo u domenu taktilne percepcije. Rezultati takođe pokazuju da se s
godinama obim teškoća u okviru senzorne obrade informacija kod obe grupe ispitanika
smanjuje. U odnosu na pol ispitanika dobijene razlike bile su značajne u domenu
sumarnog skora instrumenta u korist dečaka, ali to nije uočeno pri merenjima na svim
supskalama. Zaključak: U skladu sa navedenim nalazima, pri kreiranju individualnog
obrazovnog plana neophodno je uzeti u obzir sve specifičnosti senzorne obrade dece sa
poremećajem iz spektra autizma., Introduction. Sensory processing is a neurobiological process in which a person uses
their senses, sends information to an appropriate reception and processing center, and
responds to environmental stimulations. Previous research has shown that sensory
processing difficulties are more common among people with autism spectrum disorder
than among people of the typical population. Objectives. The aim of this paper was to
determine the patterns of sensory processing in subjects of the typical population and
subjects with autism spectrum disorder, as well as gender and age differences in sensory
profiles in these groups of subjects. Methods. Using The Child Sensory Profile 2 as the
measuring instrument, the characteristics of sensory processing were examined in 120
subjects of both genders, 60 subjects with autism spectrum disorder and 60 subjects of
typical development, ages three to 13 years and 11 months. Results. The obtained results
show that there are differences between the two groups of respondents and that these
differences occur in all nine subscales of the instrument. It was found that subjects with
autismspectrumdisorder hadmore difficulty in processing sensory information compared
to subjects of the typical population, especially in the domain of tactile perception. The
results also show that the quality of sensory information processing in both groups of
respondents improved with age. In relation to the respondents’ gender, the obtained
differences were significant in the domain of the total score of the instrument, in favor
of the boys, but this was not observed in the measurements on all subscales. Conclusion.In accordance with the above findings, when creating an individual educational plan, it
is necessary to take into account all the specifics of sensory processing of children with
autism spectrum disorder.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast, Sensory processing of children and students with autism spectrum disorder and typical development in relation to gender and age",
pages = "201-185",
number = "3",
volume = "20",
doi = "10.5937/specedreh20-33375"
}
Roknić, A.,& Vuković, S.. (2021). Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 20(3), 185-201.
https://doi.org/10.5937/specedreh20-33375
Roknić A, Vuković S. Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2021;20(3):185-201.
doi:10.5937/specedreh20-33375 .
Roknić, Ana, Vuković, Sanja, "Senzorno procesiranje dece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja u odnosu na pol i uzrast" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20, no. 3 (2021):185-201,
https://doi.org/10.5937/specedreh20-33375 . .
1
1

Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma

Vuković, Sanja; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Roknić, Ana

(Društvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Vuković, Sanja
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Roknić, Ana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3431
AB  - A limited number of papers that are exploring creativity in persons with autism spectrum disorders can be found in the literature. Often, papers are abundant in tendencies that call into question the existence and prosperity of the ability for imagination and creativity in this population. The aim of this paper is to perceive, by reviewing and analyzing the available research, the occurrence of creativity in children and young people with autism spectrum disorder. The review of available literature was conducted by searching electronic databases Google Scholar, Research Gate, services of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition (KOBSON), Croatian scientific and professional journals portal HRČAK, that offers open access to their papers, as well as available printed books. Analysis of the research results indicates that a unique profile of creativity can be observed in people with autism spectrum disorder. Characterization in the form of social-communication deficits and restrictive, repetitive and stereotypical patterns of behavior, interests and activities, greatly complicates realization in the domain of creative expression. Deficit of executive functions that is often present in persons with autism spectrum disorder causes a deficit of imagination that is reflected on the expression of creativity. Regardless of the stated deficits, research indicate registering of creativity in this population in the domains described in the paper.
AB  - U literaturi se uočava ograničena skupina radova koja istražuje kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. Neretko, radovi obiluju tendencijama koje dovode u pitanje postojanje i prosperitet sposobnosti imaginacije i kreativnosti u ovoj populaciji. Cilj rada je da se pregledom i analizom dostupnih istraživanja sagleda pojavnost kreativnosti kod dece i mladih sa poremećajem iz spektra autizma. Pregled dostupne literature izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka Google Scholar, Research Gate, servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku (KOBSON), HRČAK portala hrvatskih naučnih i stručnih časopisa koji nude otvoreni pristup svojim radovima, kao i dostupnih štampanih knjiga. Analiza rezultata istraživanja ukazuje da se uočava jedinstveni profil kreativnosti kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. Karakterizacija u vidu socijalno-komunikacionih deficita i restriktivnih, repetitivnih i stereotipnih obrazaca ponašanja, interesovanja i aktivnosti, u velikoj meri otežava realizaciju u domenu kreativnog izražavanja. Deficit egzekutivnih funkcija koji je često prisutan kod osoba s poremećajem iz spektra autizma uzrokuje deficit imaginacije koji se odražava na ispoljavanje kreativnosti. Bez obzira na navedene deficite, istraživanja ukazuju na evidentiranje kreativnosti u ovoj populaciji u domenima opisanim u radu.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma
T1  - Creativity in persons with autism spectrum disorder
EP  - 60
IS  - 1
SP  - 45
VL  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3431
ER  - 
@article{
author = "Vuković, Sanja and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Roknić, Ana",
year = "2021",
abstract = "A limited number of papers that are exploring creativity in persons with autism spectrum disorders can be found in the literature. Often, papers are abundant in tendencies that call into question the existence and prosperity of the ability for imagination and creativity in this population. The aim of this paper is to perceive, by reviewing and analyzing the available research, the occurrence of creativity in children and young people with autism spectrum disorder. The review of available literature was conducted by searching electronic databases Google Scholar, Research Gate, services of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition (KOBSON), Croatian scientific and professional journals portal HRČAK, that offers open access to their papers, as well as available printed books. Analysis of the research results indicates that a unique profile of creativity can be observed in people with autism spectrum disorder. Characterization in the form of social-communication deficits and restrictive, repetitive and stereotypical patterns of behavior, interests and activities, greatly complicates realization in the domain of creative expression. Deficit of executive functions that is often present in persons with autism spectrum disorder causes a deficit of imagination that is reflected on the expression of creativity. Regardless of the stated deficits, research indicate registering of creativity in this population in the domains described in the paper., U literaturi se uočava ograničena skupina radova koja istražuje kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. Neretko, radovi obiluju tendencijama koje dovode u pitanje postojanje i prosperitet sposobnosti imaginacije i kreativnosti u ovoj populaciji. Cilj rada je da se pregledom i analizom dostupnih istraživanja sagleda pojavnost kreativnosti kod dece i mladih sa poremećajem iz spektra autizma. Pregled dostupne literature izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka Google Scholar, Research Gate, servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku (KOBSON), HRČAK portala hrvatskih naučnih i stručnih časopisa koji nude otvoreni pristup svojim radovima, kao i dostupnih štampanih knjiga. Analiza rezultata istraživanja ukazuje da se uočava jedinstveni profil kreativnosti kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. Karakterizacija u vidu socijalno-komunikacionih deficita i restriktivnih, repetitivnih i stereotipnih obrazaca ponašanja, interesovanja i aktivnosti, u velikoj meri otežava realizaciju u domenu kreativnog izražavanja. Deficit egzekutivnih funkcija koji je često prisutan kod osoba s poremećajem iz spektra autizma uzrokuje deficit imaginacije koji se odražava na ispoljavanje kreativnosti. Bez obzira na navedene deficite, istraživanja ukazuju na evidentiranje kreativnosti u ovoj populaciji u domenima opisanim u radu.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma, Creativity in persons with autism spectrum disorder",
pages = "60-45",
number = "1",
volume = "27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3431"
}
Vuković, S., Đurić-Zdravković, A.,& Roknić, A.. (2021). Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola
Društvo defektologa Srbije., 27(1), 45-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3431
Vuković S, Đurić-Zdravković A, Roknić A. Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola. 2021;27(1):45-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3431 .
Vuković, Sanja, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Roknić, Ana, "Kreativnost kod osoba s poremećajem iz spektra autizma" in Beogradska defektološka škola, 27, no. 1 (2021):45-60,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3431 .

Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju

Vuković, Sanja; Roknić, Ana

(Drustvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Vuković, Sanja
AU  - Roknić, Ana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4115
AB  - Asistivna tehnologija podrazumeva opremu koja se koristi u cilju podrške i
podsticanja funkcionisanja osoba sa teškoćama u razvoju. Ova studija je imala
za cilj da utvrdi stavove vaspitača o korišćenju asistivne tehnologije na teritoriji
grada Beograda, kao i eventualne razlike u odnosu na starost i nivo
obrazovanja vaspitača. Za prikupljanje podataka u okviru ovog istraživanja
primenjena je Skala korišćenja asistivne tehnologije u obrazovanju dece sa
ometenošću (Scale of the use of assistive technology in the education of children
with disabilities, Arouri et al., 2020). Rezultati istraživanja upućuju na
činjenicu da se asistivna tehnološka sredstva ne primenjuju u dovoljnoj meri
u ispitanim ustanovama, kao i da su stavovi vaspitača prema korišćenju asistivne
tehnologije u velikoj meri negativni. Kao razlozi za izostanak primene
metoda i sredstava asistivne tehnologije vaspitači navode materijalna ograničenja
i izostanak edukacije. Istraživanjem su dobijeni rezultati koji nisu pokazali
značajnu razliku između mlađih i starijih vaspitača u stavovima prema
korišćenju asistivne tehnologije. Takođe, nije pronađena statistički značajna
razlika između stavova vaspitača koji su završili višu školu i onih koji su završili
fakultete. Dobijeni rezultati upućuju na neophodnost obezbeđivanja materijalnih
resursa, kao i adekvatne edukacije na temu primene asistivne tehnologije,
vaspitačima u predškolskim ustanovama.
AB  - Assistive technology represents the equipment that is used for supporting
persons with developmental disabilities and encouraging their functioning.
Aim of this study was to determine standpoints and views of teachers about
the use of assistive technology in Belgrade area, but also to determine potential
differences in relation to age and level of education. Scale of the use of assistive
technology in the education of children with disabilities was used for collecting
the data for this research (Arouri et al., 2020). The results of the research
point to the fact that the assistive technological means are not sufficiently
used in institutions that were observed and that the teachers’ stances toward
those means are mostly negative. Teacher cite material limitations and lack of
education as reasons for not using methods and means of assistive technology.
Obtained results did not show significant difference between younger and
older examinees regarding the use of assistive technology. Also, there was
no statistically significant difference in attitudes of teachers regardless them
having bachelor or master degree. Obtained results point to the necessity of
providing the material resources as well as adequate education to preschool
teachers on the use of assistive technology.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju
T1  - Teachers’ standpoints towards use of assistive technology while working with children with developmental disabilities
EP  - 27
IS  - 2
SP  - 9
VL  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4115
ER  - 
@article{
author = "Vuković, Sanja and Roknić, Ana",
year = "2021",
abstract = "Asistivna tehnologija podrazumeva opremu koja se koristi u cilju podrške i
podsticanja funkcionisanja osoba sa teškoćama u razvoju. Ova studija je imala
za cilj da utvrdi stavove vaspitača o korišćenju asistivne tehnologije na teritoriji
grada Beograda, kao i eventualne razlike u odnosu na starost i nivo
obrazovanja vaspitača. Za prikupljanje podataka u okviru ovog istraživanja
primenjena je Skala korišćenja asistivne tehnologije u obrazovanju dece sa
ometenošću (Scale of the use of assistive technology in the education of children
with disabilities, Arouri et al., 2020). Rezultati istraživanja upućuju na
činjenicu da se asistivna tehnološka sredstva ne primenjuju u dovoljnoj meri
u ispitanim ustanovama, kao i da su stavovi vaspitača prema korišćenju asistivne
tehnologije u velikoj meri negativni. Kao razlozi za izostanak primene
metoda i sredstava asistivne tehnologije vaspitači navode materijalna ograničenja
i izostanak edukacije. Istraživanjem su dobijeni rezultati koji nisu pokazali
značajnu razliku između mlađih i starijih vaspitača u stavovima prema
korišćenju asistivne tehnologije. Takođe, nije pronađena statistički značajna
razlika između stavova vaspitača koji su završili višu školu i onih koji su završili
fakultete. Dobijeni rezultati upućuju na neophodnost obezbeđivanja materijalnih
resursa, kao i adekvatne edukacije na temu primene asistivne tehnologije,
vaspitačima u predškolskim ustanovama., Assistive technology represents the equipment that is used for supporting
persons with developmental disabilities and encouraging their functioning.
Aim of this study was to determine standpoints and views of teachers about
the use of assistive technology in Belgrade area, but also to determine potential
differences in relation to age and level of education. Scale of the use of assistive
technology in the education of children with disabilities was used for collecting
the data for this research (Arouri et al., 2020). The results of the research
point to the fact that the assistive technological means are not sufficiently
used in institutions that were observed and that the teachers’ stances toward
those means are mostly negative. Teacher cite material limitations and lack of
education as reasons for not using methods and means of assistive technology.
Obtained results did not show significant difference between younger and
older examinees regarding the use of assistive technology. Also, there was
no statistically significant difference in attitudes of teachers regardless them
having bachelor or master degree. Obtained results point to the necessity of
providing the material resources as well as adequate education to preschool
teachers on the use of assistive technology.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju, Teachers’ standpoints towards use of assistive technology while working with children with developmental disabilities",
pages = "27-9",
number = "2",
volume = "27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4115"
}
Vuković, S.,& Roknić, A.. (2021). Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 27(2), 9-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4115
Vuković S, Roknić A. Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju. in Beogradska defektološka škola. 2021;27(2):9-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4115 .
Vuković, Sanja, Roknić, Ana, "Stavovi vaspitača prema upotrebi asistivne tehnologije u radu sa decom sa teškoćama u razvoju" in Beogradska defektološka škola, 27, no. 2 (2021):9-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4115 .