Popović, Vesna

Link to this page

Authority KeyName Variants
f59dc228-3e76-4592-a770-805d9cfbbdee
  • Popović, Vesna (15)

Author's Bibliography

Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu

Bukvić Branković, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava; Popović, Vesna; Bogićević, Dragana

(Društvo defektologa Srbije, 2024)

TY  - CONF
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Popović, Vesna
AU  - Bogićević, Dragana
PY  - 2024
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5411
AB  - Participativni pozorišni modeli, u literaturi često prepoznati pod terminom primenjeno pozorište, decenijama se aktivno koriste u osnaživanju različitih osetljivih
grupa i pokazuju svoje pozitivne efekte kako na same učesnike tako i na socijalnu sredinu
u kojoj se predstave stvaraju i izvode. Međutim, potencijali ovih modela nedovoljno su
istraženi u domenu rada na povezivanju i osnaživanju pripadnika raznovrsnih osetljivih
grupa na međunarodnom nivou. Sa ciljem izvođenja zaključaka o potencijalima
metodologije primenjenog pozorišta u kontekstu aktivnog uključivanja i osnaživanja
pripradnika osetljivih grupa kroz proces pripreme međunarodne inkluzivne pozorišne
predstave, pokrenut je, od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine,
projekat „T.O.U.C.H - Theatre Outreach: Unravelling Connections in Humans“
(„Pozorište van pozorišta: Otkrivanje povezanosti među ljudima“), koji je podržan kroz
EU program Kreativna Evropa. U periodu od septembra 2022. godine do marta 2023.
godine okupljene su tri grupe učesnika – mladi bez roditeljskog staranja iz Srbije, osobe
sa invaliditetom iz Italije i mladi nezaposleni iz Hrvatske, a proces svake grupe vodio je
po jedan dramski pedagog. Svaki tim učestvovao je u 10 pripremnih radionica, nakon
čega su se okupili na intenzivnom osmodnevnom događaju u Vršcu. Kroz seriju od 28
sesija primenjenog pozorišta učesnici su istraživali teme percepcije sebe i drugih i barijere
sa kojima se pripadnici njihove grupe suočavaju. Predstava „(Ne)vidljivi“, nastala na
osnovu sadržaja koji su učesnici iznedrili, sastoji se iz kolaža od tri priče (prateći
specifične izazove tri ciljne grupe uključene u projekat) i prikazuje položaj pripadnika
ovih osetljivih grupa i prepreke sa kojima se suočavaju zbog prisustva predrasuda i
stereotipa u društvu. Sama predstava je interaktivnog karaktera, te nakon izvođenja sledi
diskusija između publike i glumaca koja simbolično omogućava rušenje barijera.
Predstava je izvedena 6 puta na 3 međunarodne turneje u Srbiji, Italiji i Hrvatskoj, kao i
u 31 školi u Beogradu, Palermu i Zagrebu, gde je svaka grupa radila na povezivanju
učesnika sa mladima iz svoje lokalne sredine. Rezultati evaluacije testiranja modela
potvrdili su pozitivne efekte metodologije primenjenog pozorišta na same učesnike, na
međusobno povezivanje i razumevanje učesnika iz sve tri zemlje, kao i na publiku koja je
prisustvovala izvođenjima.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Dani defektologa Srbije, zbornik rezimea
T1  - Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu
EP  - 182
SP  - 182
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5411
ER  - 
@conference{
author = "Bukvić Branković, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava and Popović, Vesna and Bogićević, Dragana",
year = "2024",
abstract = "Participativni pozorišni modeli, u literaturi često prepoznati pod terminom primenjeno pozorište, decenijama se aktivno koriste u osnaživanju različitih osetljivih
grupa i pokazuju svoje pozitivne efekte kako na same učesnike tako i na socijalnu sredinu
u kojoj se predstave stvaraju i izvode. Međutim, potencijali ovih modela nedovoljno su
istraženi u domenu rada na povezivanju i osnaživanju pripadnika raznovrsnih osetljivih
grupa na međunarodnom nivou. Sa ciljem izvođenja zaključaka o potencijalima
metodologije primenjenog pozorišta u kontekstu aktivnog uključivanja i osnaživanja
pripradnika osetljivih grupa kroz proces pripreme međunarodne inkluzivne pozorišne
predstave, pokrenut je, od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine,
projekat „T.O.U.C.H - Theatre Outreach: Unravelling Connections in Humans“
(„Pozorište van pozorišta: Otkrivanje povezanosti među ljudima“), koji je podržan kroz
EU program Kreativna Evropa. U periodu od septembra 2022. godine do marta 2023.
godine okupljene su tri grupe učesnika – mladi bez roditeljskog staranja iz Srbije, osobe
sa invaliditetom iz Italije i mladi nezaposleni iz Hrvatske, a proces svake grupe vodio je
po jedan dramski pedagog. Svaki tim učestvovao je u 10 pripremnih radionica, nakon
čega su se okupili na intenzivnom osmodnevnom događaju u Vršcu. Kroz seriju od 28
sesija primenjenog pozorišta učesnici su istraživali teme percepcije sebe i drugih i barijere
sa kojima se pripadnici njihove grupe suočavaju. Predstava „(Ne)vidljivi“, nastala na
osnovu sadržaja koji su učesnici iznedrili, sastoji se iz kolaža od tri priče (prateći
specifične izazove tri ciljne grupe uključene u projekat) i prikazuje položaj pripadnika
ovih osetljivih grupa i prepreke sa kojima se suočavaju zbog prisustva predrasuda i
stereotipa u društvu. Sama predstava je interaktivnog karaktera, te nakon izvođenja sledi
diskusija između publike i glumaca koja simbolično omogućava rušenje barijera.
Predstava je izvedena 6 puta na 3 međunarodne turneje u Srbiji, Italiji i Hrvatskoj, kao i
u 31 školi u Beogradu, Palermu i Zagrebu, gde je svaka grupa radila na povezivanju
učesnika sa mladima iz svoje lokalne sredine. Rezultati evaluacije testiranja modela
potvrdili su pozitivne efekte metodologije primenjenog pozorišta na same učesnike, na
međusobno povezivanje i razumevanje učesnika iz sve tri zemlje, kao i na publiku koja je
prisustvovala izvođenjima.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Dani defektologa Srbije, zbornik rezimea",
title = "Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu",
pages = "182-182",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5411"
}
Bukvić Branković, L., Popović-Ćitić, B., Popović, V.,& Bogićević, D.. (2024). Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu. in Dani defektologa Srbije, zbornik rezimea
Društvo defektologa Srbije., 182-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5411
Bukvić Branković L, Popović-Ćitić B, Popović V, Bogićević D. Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu. in Dani defektologa Srbije, zbornik rezimea. 2024;:182-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5411 .
Bukvić Branković, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, Popović, Vesna, Bogićević, Dragana, "Potencijali pozorišta za socijalno uključivanje osetljivih grupa: testiranje modela participativnog pozorišnog procesa u međunarodnom kontekstu" in Dani defektologa Srbije, zbornik rezimea (2024):182-182,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5411 .

BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu

Bukvić Branković, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava; Stojanović, Marija; Popović, Vesna; Michel, Larsen; Tine, Kaarup; Maria, Lee; Daniela, Jovanovic Bramsen; Bojana, Stojković

(CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd, 2022)

TY  - BOOK
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Popović, Vesna
AU  - Michel, Larsen
AU  - Tine, Kaarup
AU  - Maria, Lee
AU  - Daniela, Jovanovic Bramsen
AU  - Bojana, Stojković
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4504
PB  - CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd
PB  - CEPORA - Center for Positive Youth Development
T2  - BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu/ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work
T1  - BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu
T1  - ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4504
ER  - 
@book{
author = "Bukvić Branković, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava and Stojanović, Marija and Popović, Vesna and Michel, Larsen and Tine, Kaarup and Maria, Lee and Daniela, Jovanovic Bramsen and Bojana, Stojković",
year = "2022",
publisher = "CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd, CEPORA - Center for Positive Youth Development",
journal = "BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu/ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work",
title = "BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu, ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4504"
}
Bukvić Branković, L., Popović-Ćitić, B., Stojanović, M., Popović, V., Michel, L., Tine, K., Maria, L., Daniela, J. B.,& Bojana, S.. (2022). BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu. in BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu/ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work
CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4504
Bukvić Branković L, Popović-Ćitić B, Stojanović M, Popović V, Michel L, Tine K, Maria L, Daniela JB, Bojana S. BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu. in BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu/ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work. 2022;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4504 .
Bukvić Branković, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, Stojanović, Marija, Popović, Vesna, Michel, Larsen, Tine, Kaarup, Maria, Lee, Daniela, Jovanovic Bramsen, Bojana, Stojković, "BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu" in BUDI PROFESIONALAC: Trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu/ACT AS PROFESSIONALS: Training module for the use of professional principles in youth work (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4504 .

Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić Branković, Lidija; Stojanović, Marija; Popović, Vesna; Kovačević-Lepojević, Marina; Paraušić, Ana; Kovačević, Milica

(Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2022)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Popović, Vesna
AU  - Kovačević-Lepojević, Marina
AU  - Paraušić, Ana
AU  - Kovačević, Milica
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4751
AB  - Uvažavajući napore u razvoju omladinskog rada u Republici Srbiji, CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Nacionalna asocijacija praktičara/ki omladinskog rada i tim terenskih radnika pri gradskoj opštini Aarhus iz Danske, sproveli su, u periodu od 2020. do 2022. godine, Erazmus+ projekat strateškog partnerstva „Budi profesionalac: unapređenje prakse omladinskog rada sa mladima sa smanjenim mogućnostima”. Nakon serije sastanaka i aktivnosti za razmenu iskustava, kreiran je dinamičan trening za omladinske radnike, čiju glavnu specifičnost čini upotreba primenjene drame kao alata za učenje. Trening sesije sačinjene su od niza iskustvenih zadataka i scenarija kroz koje učesnici, uz vođstvo trenera, testiraju svoja uverenja, znanja i veštine i jačaju svoje kompetencije primene profesionalnih principa u praksi i reagovanja u problemskim siutacijama kroz iskustveno učenje. Trening je tokom projekta pilotiran sa grupom omladinskih radnika i stručnjaka iz oblasti društveno-humanističkih nauka, a njegova finalna verzija, uključujući i prikaz konteksta omladinskog rada, profesionalnih principa i izazova sa kojima se omladinski radnici susreću u svom radu objavljeni su u publikaciji „Budi profesionalac: trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu”. Sveobuhvatna publikacija sumira savremena saznanja u ovoj oblasti i predstavlja značajan resurs svima koji sprovode direktan rad sa mladima, a posebno sa mladima iz različitih osetljivih grupa. Rezultati projekta predstavljeni su na događajima u Srbiji i Danskoj, a kreiran je i prateći priručnik za sve učesnike treninga. Materijali nastali u sklopu projekta dostupni su, bez naknade, na sajtu: www.cepora.org.
AB  - Acknowledging the efforts in the development of youth work in the Republic of Serbia, CEPORA - Center for Positive Youth Development, the National Association of Youth Work Practitioners and the team of field workers in the municipality of Aarhus from Denmark, conducted, in the period from 2020 to 2022, an Erasmus + strategic partnership project “Act As Professionals – Improvement of the youth work practice with young people with fewer opportunities”. After a series of meetings and activities for the exchange of experiences, a dynamic training was created for youth workers, whose main specificity is the use of applied drama as a learning tool. The training sessions consist of a series of experiential tasks and scenarios through which participants, under the guidance of the trainer, test their beliefs, knowledge and skills and strengthen their competencies of applying professional principles in practice and responding to problem situations through experiential learning. During the project, the training was piloted with a group of youth workers and experts in the social sciences and humanities, and its final version, including the context of youth work, professional principles and challenges faced by youth workers in their work were published in the publication “Act as Professionals – Training module for the use of professional principles in youth work”. The comprehensive publication summarizes current knowledge in this field and is a significant resource for all those who conduct direct work with young people, especially with young people from different vulnerable groups. The results of the project were presented at events in Serbia and Denmark, and an accompanying manual was created for all training participants. Materials created as part of the project are available, free of charge, at: www.cepora.org.
PB  - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
C3  - 13. međunarodna naučno-stručna konferencija – Unapređenje kvalitete života djece i mladih
T1  - Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada
T1  - Professional principles in working with young people from vulnerable groups: Creating a training for youth work practitioners
EP  - 874
SP  - 865
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4751
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija and Stojanović, Marija and Popović, Vesna and Kovačević-Lepojević, Marina and Paraušić, Ana and Kovačević, Milica",
year = "2022",
abstract = "Uvažavajući napore u razvoju omladinskog rada u Republici Srbiji, CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Nacionalna asocijacija praktičara/ki omladinskog rada i tim terenskih radnika pri gradskoj opštini Aarhus iz Danske, sproveli su, u periodu od 2020. do 2022. godine, Erazmus+ projekat strateškog partnerstva „Budi profesionalac: unapređenje prakse omladinskog rada sa mladima sa smanjenim mogućnostima”. Nakon serije sastanaka i aktivnosti za razmenu iskustava, kreiran je dinamičan trening za omladinske radnike, čiju glavnu specifičnost čini upotreba primenjene drame kao alata za učenje. Trening sesije sačinjene su od niza iskustvenih zadataka i scenarija kroz koje učesnici, uz vođstvo trenera, testiraju svoja uverenja, znanja i veštine i jačaju svoje kompetencije primene profesionalnih principa u praksi i reagovanja u problemskim siutacijama kroz iskustveno učenje. Trening je tokom projekta pilotiran sa grupom omladinskih radnika i stručnjaka iz oblasti društveno-humanističkih nauka, a njegova finalna verzija, uključujući i prikaz konteksta omladinskog rada, profesionalnih principa i izazova sa kojima se omladinski radnici susreću u svom radu objavljeni su u publikaciji „Budi profesionalac: trening za primenu profesionalnih principa u omladinskom radu”. Sveobuhvatna publikacija sumira savremena saznanja u ovoj oblasti i predstavlja značajan resurs svima koji sprovode direktan rad sa mladima, a posebno sa mladima iz različitih osetljivih grupa. Rezultati projekta predstavljeni su na događajima u Srbiji i Danskoj, a kreiran je i prateći priručnik za sve učesnike treninga. Materijali nastali u sklopu projekta dostupni su, bez naknade, na sajtu: www.cepora.org., Acknowledging the efforts in the development of youth work in the Republic of Serbia, CEPORA - Center for Positive Youth Development, the National Association of Youth Work Practitioners and the team of field workers in the municipality of Aarhus from Denmark, conducted, in the period from 2020 to 2022, an Erasmus + strategic partnership project “Act As Professionals – Improvement of the youth work practice with young people with fewer opportunities”. After a series of meetings and activities for the exchange of experiences, a dynamic training was created for youth workers, whose main specificity is the use of applied drama as a learning tool. The training sessions consist of a series of experiential tasks and scenarios through which participants, under the guidance of the trainer, test their beliefs, knowledge and skills and strengthen their competencies of applying professional principles in practice and responding to problem situations through experiential learning. During the project, the training was piloted with a group of youth workers and experts in the social sciences and humanities, and its final version, including the context of youth work, professional principles and challenges faced by youth workers in their work were published in the publication “Act as Professionals – Training module for the use of professional principles in youth work”. The comprehensive publication summarizes current knowledge in this field and is a significant resource for all those who conduct direct work with young people, especially with young people from different vulnerable groups. The results of the project were presented at events in Serbia and Denmark, and an accompanying manual was created for all training participants. Materials created as part of the project are available, free of charge, at: www.cepora.org.",
publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih",
journal = "13. međunarodna naučno-stručna konferencija – Unapređenje kvalitete života djece i mladih",
title = "Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada, Professional principles in working with young people from vulnerable groups: Creating a training for youth work practitioners",
pages = "874-865",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4751"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić Branković, L., Stojanović, M., Popović, V., Kovačević-Lepojević, M., Paraušić, A.,& Kovačević, M.. (2022). Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada. in 13. međunarodna naučno-stručna konferencija – Unapređenje kvalitete života djece i mladih
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 865-874.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4751
Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L, Stojanović M, Popović V, Kovačević-Lepojević M, Paraušić A, Kovačević M. Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada. in 13. međunarodna naučno-stručna konferencija – Unapređenje kvalitete života djece i mladih. 2022;:865-874.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4751 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, Stojanović, Marija, Popović, Vesna, Kovačević-Lepojević, Marina, Paraušić, Ana, Kovačević, Milica, "Profesionalni principi u radu sa mladima iz osetljivih grupa: kreiranje treninga za praktičare omladinskog rada" in 13. međunarodna naučno-stručna konferencija – Unapređenje kvalitete života djece i mladih (2022):865-874,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4751 .

Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić Branković, Lidija; Popović, Vesna

(CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd, 2021)

TY  - BOOK
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3974
AB  - Zdravstvena kriza izazvana pandemijom virusa COVID-19 pogodila je sve sfere društvenog
funkcionisanja i izazvala transformaciju obrazovno-vaspitnog procesa širom sveta. Digitalizacija i fizička distanca obeležile su rad škola od početka pandemije i umnogome izazvale teškoće u sprovođenju obrazovno-vaspitnog rada, ali i donele nove izazove u radu
na prevenciji rizičnih ponašanja učenika. Izmenjene okolnosti ocenjuju se kao značajan
rizični faktor koji može nepovoljno uticati na uslove u kojima se deca razvijaju, uče, istražuju i ostvaruju svoje potencijale, te predstavlja pogodno tle za razvoj raznovrsnih rizičnih ponašanja. Pred školom se nalazi ozbiljan zadatak da se adaptira na novonastale okolnosti, na promene u ponašanju učenika, ali i da iznađe efektivne načine kontinuiranog
rada na prevenciji u novoj realnosti.
Tokom 2021. godine, realizovano je nacionalno kvantitativno istraživanje o potrebama
škola u izmenjenim okolnostima obrazovno-vaspitnog rada, sa fokusom na perspektivu
nastavnika, u organizaciji CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, uz finansijsku podršku Misije OEBS-a u Srbiji. Dodatno, sprovedena je i kvalitativna analiza kroz
fokus-grupne intervjue sa zaposlenima iz šest osnovnih škola (Beograd, Novi Sad, Kragujevac, Niš, Leskovac, Novi Pazar). Rezultati pokazuju da se nastavnici prilično dobro snalaze u reagovanju na izmenjene okolnosti i rad u novim uslovima, ali i dalje postoji značajan udeo njih koji se susreću sa izazovima u svom vaspitno-obrazovnom radu. Tako, 45%
nastavnika ističe da ima teškoće u evaluaciji nastavnog procesa, 43% da se susreće sa izazovima pri implementaciji modela nastave na daljinu, a 39% i dalje ima raznovrsne izazove
sa upotrebom digitalnih platformi. Zaposleni u školama ističu i da sami uslovi rada nisu
ostavili mnogo prostora za vaspitni rad sa učenicima i da je fokus u mnogome bio usmeren na akademski deo obrazovno-vaspitnog procesa. Edukativno-preventivnih aktivnosti
sa učenicima praktično nije bilo. Primećuju se promene u ponašanju učenika, te nastavnici ističu da su prisutni problemi sa pažnjom i koncentracijom učenika, motivacijom i prekomernom upotrebom interneta kroz igranje igrica i boravak na društvenim mrežama,
a javlja se i značajan pad u posvećenosti učenika školi, odnosno školskim obavezama.
Dodatno, nastavnici uočavaju da postoji značajan izazov kada je u pitanju socijalna isključenost učenika. Naime, ističu da je pandemija doprinela produbljenju ovog problema na
način da su ona deca koja su već isključena od strane svojih vršnjaka ili su bila u riziku od
isključivanja, usled izostatka zajedničkih aktivnosti, sada još „udaljenija”, te prepoznaju
veliki značaj u uključivanju različitih kooperativnih aktivnosti „uživo” i zajedničkog rada na grupnoj koheziji i timskim ciljevima. Sami nastavnici su otvoreni za podršku i ističu da
im je od velike koristi kada, pored unapređenja svog znanja, dobiju praktične alate koji im
služe u radu sa učenicima i koji im predstavljaju osnovu za dalje osmišljavanje aktivnosti.
Publikacija „Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu” nastala je upravo na bazi rezultata sprovedenih
istraživanja i zamišljena je kao praktični alat koji će podržati napore nastavnika u direktnom radu sa učenicima, a sa ciljem prevencije rizičnih ponašanja i podsticanja pozitivnog razvoja učenika. Vodič je namenjen kako onim nastavnicima koji se do sada nisu upuštali u radioničarski rad, tako i onim koji imaju višegodišnje iskustvo, a žele da dobiju nove
ideje prilagođene radu u COVID i post-COVID „eri”. Ovde mislimo prvenstveno na situaciju
u kojoj je uživo interakcija između nastavnika i učenika premeštena u onlajn okruženje,
te se javljaju značajne teškoće u osmišljavanju aktivnosti koje će biti visoko-interaktivne i
koje će u velikoj meri podstaći učenike na sopstveno angažovanje u procesu učenja.
Vodič pred vama napisan je tako da vas vodi kroz proces kreiranja visoko-interaktivnih
radionica, baziranih na interaktivnom učenju kao posebno efektivnom modalitetu koji
omogućava uspešan rad na prevenciji kako u „normalnim” – prepandemijskim uslovima,
tako i u izmenjenim okolnostima izvođenja obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima.
Pored vodiča sa koracima koji vas vode do uspešnog radioničarskog rada uz visoku aktivnost učenika, u centralnom delu publikacije priredili smo vam pregled tehnika, vežbi i
igri koje vam mogu biti od velike pomoći u konkretnom praktičnom radu. U pitanju su
alati koje mi aktivno koristimo u našoj radioničarskoj praksi dve decenije unazad, a koje
imaju svoje jasno mesto i uporište u savremenim saznanjima prevencijske nauke. Poseban fokus stavljen je na to kako aktivnosti organizovati i u onlajn okruženju (a da zadrže tu
visoku dozu interaktivnosti), a kao dodatni vid podrške, snimili smo veliki broj video objašnjenja za izvođenje konkretnih tehnika, igri i vežbi. Nadamo se da ćete u ovom vodiču na
jednom mestu dobiti sve potrebne informacije koje će vam pomoći da, kao glavni nosioci vaspitno-obrazovnog procesa, oživite i preventivne aktivnosti u školskoj praksi u stanju produžene krize, a nadamo se uskoro i nakon nje.
PB  - CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd
T1  - Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu
SP  - 1
VL  - 124
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3974
ER  - 
@book{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija and Popović, Vesna",
year = "2021",
abstract = "Zdravstvena kriza izazvana pandemijom virusa COVID-19 pogodila je sve sfere društvenog
funkcionisanja i izazvala transformaciju obrazovno-vaspitnog procesa širom sveta. Digitalizacija i fizička distanca obeležile su rad škola od početka pandemije i umnogome izazvale teškoće u sprovođenju obrazovno-vaspitnog rada, ali i donele nove izazove u radu
na prevenciji rizičnih ponašanja učenika. Izmenjene okolnosti ocenjuju se kao značajan
rizični faktor koji može nepovoljno uticati na uslove u kojima se deca razvijaju, uče, istražuju i ostvaruju svoje potencijale, te predstavlja pogodno tle za razvoj raznovrsnih rizičnih ponašanja. Pred školom se nalazi ozbiljan zadatak da se adaptira na novonastale okolnosti, na promene u ponašanju učenika, ali i da iznađe efektivne načine kontinuiranog
rada na prevenciji u novoj realnosti.
Tokom 2021. godine, realizovano je nacionalno kvantitativno istraživanje o potrebama
škola u izmenjenim okolnostima obrazovno-vaspitnog rada, sa fokusom na perspektivu
nastavnika, u organizaciji CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, uz finansijsku podršku Misije OEBS-a u Srbiji. Dodatno, sprovedena je i kvalitativna analiza kroz
fokus-grupne intervjue sa zaposlenima iz šest osnovnih škola (Beograd, Novi Sad, Kragujevac, Niš, Leskovac, Novi Pazar). Rezultati pokazuju da se nastavnici prilično dobro snalaze u reagovanju na izmenjene okolnosti i rad u novim uslovima, ali i dalje postoji značajan udeo njih koji se susreću sa izazovima u svom vaspitno-obrazovnom radu. Tako, 45%
nastavnika ističe da ima teškoće u evaluaciji nastavnog procesa, 43% da se susreće sa izazovima pri implementaciji modela nastave na daljinu, a 39% i dalje ima raznovrsne izazove
sa upotrebom digitalnih platformi. Zaposleni u školama ističu i da sami uslovi rada nisu
ostavili mnogo prostora za vaspitni rad sa učenicima i da je fokus u mnogome bio usmeren na akademski deo obrazovno-vaspitnog procesa. Edukativno-preventivnih aktivnosti
sa učenicima praktično nije bilo. Primećuju se promene u ponašanju učenika, te nastavnici ističu da su prisutni problemi sa pažnjom i koncentracijom učenika, motivacijom i prekomernom upotrebom interneta kroz igranje igrica i boravak na društvenim mrežama,
a javlja se i značajan pad u posvećenosti učenika školi, odnosno školskim obavezama.
Dodatno, nastavnici uočavaju da postoji značajan izazov kada je u pitanju socijalna isključenost učenika. Naime, ističu da je pandemija doprinela produbljenju ovog problema na
način da su ona deca koja su već isključena od strane svojih vršnjaka ili su bila u riziku od
isključivanja, usled izostatka zajedničkih aktivnosti, sada još „udaljenija”, te prepoznaju
veliki značaj u uključivanju različitih kooperativnih aktivnosti „uživo” i zajedničkog rada na grupnoj koheziji i timskim ciljevima. Sami nastavnici su otvoreni za podršku i ističu da
im je od velike koristi kada, pored unapređenja svog znanja, dobiju praktične alate koji im
služe u radu sa učenicima i koji im predstavljaju osnovu za dalje osmišljavanje aktivnosti.
Publikacija „Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu” nastala je upravo na bazi rezultata sprovedenih
istraživanja i zamišljena je kao praktični alat koji će podržati napore nastavnika u direktnom radu sa učenicima, a sa ciljem prevencije rizičnih ponašanja i podsticanja pozitivnog razvoja učenika. Vodič je namenjen kako onim nastavnicima koji se do sada nisu upuštali u radioničarski rad, tako i onim koji imaju višegodišnje iskustvo, a žele da dobiju nove
ideje prilagođene radu u COVID i post-COVID „eri”. Ovde mislimo prvenstveno na situaciju
u kojoj je uživo interakcija između nastavnika i učenika premeštena u onlajn okruženje,
te se javljaju značajne teškoće u osmišljavanju aktivnosti koje će biti visoko-interaktivne i
koje će u velikoj meri podstaći učenike na sopstveno angažovanje u procesu učenja.
Vodič pred vama napisan je tako da vas vodi kroz proces kreiranja visoko-interaktivnih
radionica, baziranih na interaktivnom učenju kao posebno efektivnom modalitetu koji
omogućava uspešan rad na prevenciji kako u „normalnim” – prepandemijskim uslovima,
tako i u izmenjenim okolnostima izvođenja obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima.
Pored vodiča sa koracima koji vas vode do uspešnog radioničarskog rada uz visoku aktivnost učenika, u centralnom delu publikacije priredili smo vam pregled tehnika, vežbi i
igri koje vam mogu biti od velike pomoći u konkretnom praktičnom radu. U pitanju su
alati koje mi aktivno koristimo u našoj radioničarskoj praksi dve decenije unazad, a koje
imaju svoje jasno mesto i uporište u savremenim saznanjima prevencijske nauke. Poseban fokus stavljen je na to kako aktivnosti organizovati i u onlajn okruženju (a da zadrže tu
visoku dozu interaktivnosti), a kao dodatni vid podrške, snimili smo veliki broj video objašnjenja za izvođenje konkretnih tehnika, igri i vežbi. Nadamo se da ćete u ovom vodiču na
jednom mestu dobiti sve potrebne informacije koje će vam pomoći da, kao glavni nosioci vaspitno-obrazovnog procesa, oživite i preventivne aktivnosti u školskoj praksi u stanju produžene krize, a nadamo se uskoro i nakon nje.",
publisher = "CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd",
title = "Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu",
pages = "1",
volume = "124",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3974"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić Branković, L.,& Popović, V.. (2021). Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu. 
CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Beograd., 124, 1.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3974
Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L, Popović V. Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu. 2021;124:1.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3974 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, Popović, Vesna, "Kako do prevencije rizičnih ponašanja učenika: vodič za primenu interaktivnog učenja u radioničarskom radu", 124 (2021):1,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3974 .

Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite

Bukvić Branković, Lidija; Popović-Ćitić, Branislava; Popović, Vesna; Jovanović, Marija

(Društvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - CONF
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Popović, Vesna
AU  - Jovanović, Marija
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3347
AB  - Uvažavajući empirijsku građu o efektivnim programima vršnjačkog mentorstva,
u Srbiji je, u protekle dve godine, kroz Erasmus+ program strateškog partnerstva
„Vršnjački mentori u akciji: socijalna inkluzija kroz vršnjačko mentorstvo“, razvijen
naučnozasnovan okvir za planiranje, implementaciju i evaluaciju programa vršnjačkog
mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite.
Model programa, predstavljen u publikaciji „Vršnjačka podrška je najbolja
podrška: vodič za programe vršnjačkog mentorstva sa mladima iz sistema socijalne
zaštite“, pilotiran je tokom 2020. godine od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj
dece i omladine i Udruženja mladih Moj krug. Ciljnu grupu činili su mladi bez roditeljskog
staranja koji su napustili ili su u procesu napuštanja domskog ili porodičnog smeštaja,
dok su vršnjački mentori regrutovani iz dve kategorije mladih – mladi koji već napustili
sistem socijalne zaštite i uspešno se adaptirali u zajednicu i mladi iz tipične populacije sa
iskustvom rada u programima za mlade. Za sve vršnjačke mentore osmišljen je poseban
trening, koji je realizovan kroz 9 interaktivnih sesija u ukupnom trajanju od 27 aktivnih
sati rada, sa ciljem osnaživanja mentora za sprovođenje aktivnosti razvojnog i
instrumentalnog mentorstva. Sadržaj i smernice za sprovođenje treninga objavljeni su u
„Priručniku za vršnjačke mentore“, u kome poseban segment čini Etički kodeks
vršnjačkih mentora, koji se iskustveno obrađuje sa mentorima tokom same obuke, ali i
tokom svih narednih supervizijskih susreta. Proces vršnjačkog mentorstva uobičajeno
traje od 6 meseci do godinu dana, uz obaveznu superviziju mentorskog odnosa na
mesečnom nivou i pažljivo planiran proces okončanja programa, s tim da se nakon
okončanja, u najvećem broju slučajeva, kao rezultat kvalitetno uspostavljenog odnosa
između mentora i mentija, formalno inicirano mentorstvo transformiše u neformalno
prijateljstvo.
U radu će biti predstavljeni struktrura, sadržaj i način primene programa
vršnjačkog mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite, uz poseban osvrt na rezultate
i efekte u dosadašnjoj implementaciji programa.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
T1  - Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite
EP  - 60
SP  - 60
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347
ER  - 
@conference{
author = "Bukvić Branković, Lidija and Popović-Ćitić, Branislava and Popović, Vesna and Jovanović, Marija",
year = "2021",
abstract = "Uvažavajući empirijsku građu o efektivnim programima vršnjačkog mentorstva,
u Srbiji je, u protekle dve godine, kroz Erasmus+ program strateškog partnerstva
„Vršnjački mentori u akciji: socijalna inkluzija kroz vršnjačko mentorstvo“, razvijen
naučnozasnovan okvir za planiranje, implementaciju i evaluaciju programa vršnjačkog
mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite.
Model programa, predstavljen u publikaciji „Vršnjačka podrška je najbolja
podrška: vodič za programe vršnjačkog mentorstva sa mladima iz sistema socijalne
zaštite“, pilotiran je tokom 2020. godine od strane CEPORA – Centra za pozitivan razvoj
dece i omladine i Udruženja mladih Moj krug. Ciljnu grupu činili su mladi bez roditeljskog
staranja koji su napustili ili su u procesu napuštanja domskog ili porodičnog smeštaja,
dok su vršnjački mentori regrutovani iz dve kategorije mladih – mladi koji već napustili
sistem socijalne zaštite i uspešno se adaptirali u zajednicu i mladi iz tipične populacije sa
iskustvom rada u programima za mlade. Za sve vršnjačke mentore osmišljen je poseban
trening, koji je realizovan kroz 9 interaktivnih sesija u ukupnom trajanju od 27 aktivnih
sati rada, sa ciljem osnaživanja mentora za sprovođenje aktivnosti razvojnog i
instrumentalnog mentorstva. Sadržaj i smernice za sprovođenje treninga objavljeni su u
„Priručniku za vršnjačke mentore“, u kome poseban segment čini Etički kodeks
vršnjačkih mentora, koji se iskustveno obrađuje sa mentorima tokom same obuke, ali i
tokom svih narednih supervizijskih susreta. Proces vršnjačkog mentorstva uobičajeno
traje od 6 meseci do godinu dana, uz obaveznu superviziju mentorskog odnosa na
mesečnom nivou i pažljivo planiran proces okončanja programa, s tim da se nakon
okončanja, u najvećem broju slučajeva, kao rezultat kvalitetno uspostavljenog odnosa
između mentora i mentija, formalno inicirano mentorstvo transformiše u neformalno
prijateljstvo.
U radu će biti predstavljeni struktrura, sadržaj i način primene programa
vršnjačkog mentorstva za mlade iz sistema socijalne zaštite, uz poseban osvrt na rezultate
i efekte u dosadašnjoj implementaciji programa.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.",
title = "Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite",
pages = "60-60",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347"
}
Bukvić Branković, L., Popović-Ćitić, B., Popović, V.,& Jovanović, M.. (2021). Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
Društvo defektologa Srbije., 60-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347
Bukvić Branković L, Popović-Ćitić B, Popović V, Jovanović M. Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.. 2021;:60-60.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347 .
Bukvić Branković, Lidija, Popović-Ćitić, Branislava, Popović, Vesna, Jovanović, Marija, "Vršnjačko mentorstvo za mlade iz sistema socijalne zaštite" in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021. (2021):60-60,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3347 .

Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema"

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić, Lidija; Popović, Vesna; Nešić, Marija

(Društvo defektologa Srbije, 2017)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Popović, Vesna
AU  - Nešić, Marija
PY  - 2017
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2623
AB  - Percepcija položaja dece bez roditeljskog staranja često je uslovljena mišljenjem 
Lokalne zajednice u pogledu problema sa kojima se ova deca suočavaju, što rezultira
Kreiranjem specifičnog, najčešće na predrasudama i stereotipima zasnovanog
Odnosa, koji se kreće u dve krajnosti – od neosnovanog pružanja privilegija, uz
Postavljanje niskih očekivanja prema deci, do njihovog etiketiranja, marginalizacije
I odbacivanja. Drugim rečima, lokalna zajednica prema deci bez roditeljskog
Staranja razvija ili izbegavajući ili odnos sažaljenja, a neretko je prisutno
Neprepoznavanje potencijala dece i njihove uloge kao aktivnih članova zajednice. 
U cilju jačanja socijalne integracije dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu
I užu zajednicu, saradnici centra za pozitivan razvoj dece i omladine – cepora, uz
Podršku trag fondacije, balkanskog fonda za demokratiju i fondacije
Kin¬der¬per¬spec¬ti¬ve, realizovali su, u periodu od novembra 2015. Godine do juna 2016.
Godine, projekat pod nazivom „zajedničkom akcijom do rešenja problema“. Projekat
Se sastojao u sprovođenju serije od 20 radionica primenjene drame, na kojima je
Učestvovalo 10 dece iz doma „jovan jovanović zmaj“ i 10 dece iz lokalnih osnovnih
Škola („zmaj jova jovanović“ i „đura daničić“), uzrasta od 12 do 15 godina. Radionice
Su bile usmerene na jačanje saradnje i razumevanja među decom, te mapiranje i izbor
Problema koji će se, kroz kreativnu akciju, predstaviti stanovništvu lokalne
Zajednice. Zajednički rad rezultirao je kreiranjem pervazivne igre (igre u realnom
Prostoru i vremenu) u kojoj su deca prikazala kvalitete i teškoće koje opažaju u samom
Naselju, ali i pozvala članove zajednice na akciju u pogledu ličnog doprinosa
Rešavanju problema. U pervazivnoj igri, na čijem cilju je postavljena bila i posebna 
Izložba fotografija, učestvovalo je preko 250 posetilaca iz lokalne zajednice, a
Sama deca imala su ulogu voditelja kroz igru.  
U radu će, pored opisa procesa i rezultata projekta, biti analizirani efekti
Ostvareni na menjanje negativnih i jačanje pozitivnih stavova vršnjačke grupe i uže
Lokalne zajednice ka deci bez roditeljskog staranja, kao i potencijali primene
Pervazivne igre kao sredstva za podsticanje socijalne integracije dece iz osetljivih
Grupa.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.
T1  - Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema"
EP  - 85
SP  - 85
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2623
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija and Popović, Vesna and Nešić, Marija",
year = "2017",
abstract = "Percepcija položaja dece bez roditeljskog staranja često je uslovljena mišljenjem 
Lokalne zajednice u pogledu problema sa kojima se ova deca suočavaju, što rezultira
Kreiranjem specifičnog, najčešće na predrasudama i stereotipima zasnovanog
Odnosa, koji se kreće u dve krajnosti – od neosnovanog pružanja privilegija, uz
Postavljanje niskih očekivanja prema deci, do njihovog etiketiranja, marginalizacije
I odbacivanja. Drugim rečima, lokalna zajednica prema deci bez roditeljskog
Staranja razvija ili izbegavajući ili odnos sažaljenja, a neretko je prisutno
Neprepoznavanje potencijala dece i njihove uloge kao aktivnih članova zajednice. 
U cilju jačanja socijalne integracije dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu
I užu zajednicu, saradnici centra za pozitivan razvoj dece i omladine – cepora, uz
Podršku trag fondacije, balkanskog fonda za demokratiju i fondacije
Kin¬der¬per¬spec¬ti¬ve, realizovali su, u periodu od novembra 2015. Godine do juna 2016.
Godine, projekat pod nazivom „zajedničkom akcijom do rešenja problema“. Projekat
Se sastojao u sprovođenju serije od 20 radionica primenjene drame, na kojima je
Učestvovalo 10 dece iz doma „jovan jovanović zmaj“ i 10 dece iz lokalnih osnovnih
Škola („zmaj jova jovanović“ i „đura daničić“), uzrasta od 12 do 15 godina. Radionice
Su bile usmerene na jačanje saradnje i razumevanja među decom, te mapiranje i izbor
Problema koji će se, kroz kreativnu akciju, predstaviti stanovništvu lokalne
Zajednice. Zajednički rad rezultirao je kreiranjem pervazivne igre (igre u realnom
Prostoru i vremenu) u kojoj su deca prikazala kvalitete i teškoće koje opažaju u samom
Naselju, ali i pozvala članove zajednice na akciju u pogledu ličnog doprinosa
Rešavanju problema. U pervazivnoj igri, na čijem cilju je postavljena bila i posebna 
Izložba fotografija, učestvovalo je preko 250 posetilaca iz lokalne zajednice, a
Sama deca imala su ulogu voditelja kroz igru.  
U radu će, pored opisa procesa i rezultata projekta, biti analizirani efekti
Ostvareni na menjanje negativnih i jačanje pozitivnih stavova vršnjačke grupe i uže
Lokalne zajednice ka deci bez roditeljskog staranja, kao i potencijali primene
Pervazivne igre kao sredstva za podsticanje socijalne integracije dece iz osetljivih
Grupa.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.",
title = "Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema"",
pages = "85-85",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2623"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić, L., Popović, V.,& Nešić, M.. (2017). Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema". in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.
Društvo defektologa Srbije., 85-85.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2623
Popović-Ćitić B, Bukvić L, Popović V, Nešić M. Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema". in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017.. 2017;:85-85.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2623 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, Popović, Vesna, Nešić, Marija, "Socijalna integracija dece bez roditeljskog staranja u vršnjačku grupu i užu lokalnu zajednicu: prikaz projekta "Zajedničkom akcijom do rešenja problema"" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”
, Novi Sad, 09-12.februar 2017. (2017):85-85,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2623 .

Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić, Lidija; Popović, Vesna

(2016)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2569
C3  - Zbornik sažetaka
T1  - Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja
EP  - 63
SP  - 62
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2569
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija and Popović, Vesna",
year = "2016",
journal = "Zbornik sažetaka",
title = "Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja",
pages = "63-62",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2569"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić, L.,& Popović, V.. (2016). Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja. in Zbornik sažetaka, 62-63.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2569
Popović-Ćitić B, Bukvić L, Popović V. Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja. in Zbornik sažetaka. 2016;:62-63.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2569 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, Popović, Vesna, "Primena lutkarstva u radu sa decom bez roditeljskog staranja" in Zbornik sažetaka (2016):62-63,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2569 .

Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'

Popović-Ćitić, Branislava; Bukvić, Lidija; Popović, Vesna

(Društvo defektologa Srbije, 2016)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2563
AB  - Proces pripreme za samostalni život i rad u društvu jedan je od nezaobilaz-
nih segmenata domske zaštite mladih bez roditeljskog staranja. Sticanjem pu-
noletstva ili završetkom školovanja, mladima po pravilu prestaje pravo na
smeštaj u ustanovama za decu i mlade, a sam proces napuštanja domske zaštite,
uprkos dostupnosti pojedinih usluga postinstitucionalne podrške, predsta-
vlja značajnu životnu tranziciju koja sa sobom nosi brojne izazove. Uvažavajući
značaj adekvatne pripreme mladih bez roditeljskog staranja za proces osamo-
staljivanja, pokrenut je, od strane Centra za pozitivan razvoj dece i omladi-
ne, uz podršku Ministarstva za rad, zapošljavanje, socijalna i boračka pitanja
RS, projekat usmeren na pružanje mogućnosti mladima da razviju i ojačaju svoje
unutrašnje potencijale, unaprede znanje i informisanost o problemima iz sva-
kodnevnog života, uvežbaju veštine suočavanja sa problemskim situacijama i
spremnije započnu samostalan život. Projekat se sastojao u sprovođenju inten-
zivne obuke, u trajanju od pet meseci, organizovane kroz rad u malim grupama i
vidove individualne podrške. U aktivnostima je učestvovalo 23 mladih, uzras-
ta od 17 do 23 godine, iz dva doma pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladi-
ne – Beograd (dom „Moša Pijade“ i dom „Jovan Jovanović Zmaj“). Tokom obuke odr-
žano je 20 razvojnih, edukativnih i iskustvenih radionica. Set razvojnih radi-
onica, zasnovan na tehnikama primenjenog pozorišta, bio je usmeren na lični
razvoj i unapređenje socijalnih veština. Kroz edukativne radionice analizi-
rane su teme vezane za prava mladih bez roditeljskog staranja, pitanje stano-
vanja i materijalne podrške, konstruktivno rešavanje konflikata i veštine
asertivne komunikacije. U iskustvenim radionicama, baziranim na svakodnev-
nim problemskim situacijama, a uz pomoć tehnika plejbek i forum teatra, mladi
su bili u prilici da testiraju, uvežbaju i praktično primene stečena znanja i
veštine. Na osnovu rezultata zajedničkog rada kreiran je video snimak eduka-
tivnog karaktera u kome preporuke i savete za osamostaljivanje daju sami mladi
bez roditeljskog staranja. U radu će, pored opisa procesa i rezultata projekta,
biti izvedene preporuke za dalji razvoj usluga podrške mladima bez roditeljs-
kog staranja u procesu osamostaljivanja.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016
T1  - Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'
EP  - 33
SP  - 33
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2563
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija and Popović, Vesna",
year = "2016",
abstract = "Proces pripreme za samostalni život i rad u društvu jedan je od nezaobilaz-
nih segmenata domske zaštite mladih bez roditeljskog staranja. Sticanjem pu-
noletstva ili završetkom školovanja, mladima po pravilu prestaje pravo na
smeštaj u ustanovama za decu i mlade, a sam proces napuštanja domske zaštite,
uprkos dostupnosti pojedinih usluga postinstitucionalne podrške, predsta-
vlja značajnu životnu tranziciju koja sa sobom nosi brojne izazove. Uvažavajući
značaj adekvatne pripreme mladih bez roditeljskog staranja za proces osamo-
staljivanja, pokrenut je, od strane Centra za pozitivan razvoj dece i omladi-
ne, uz podršku Ministarstva za rad, zapošljavanje, socijalna i boračka pitanja
RS, projekat usmeren na pružanje mogućnosti mladima da razviju i ojačaju svoje
unutrašnje potencijale, unaprede znanje i informisanost o problemima iz sva-
kodnevnog života, uvežbaju veštine suočavanja sa problemskim situacijama i
spremnije započnu samostalan život. Projekat se sastojao u sprovođenju inten-
zivne obuke, u trajanju od pet meseci, organizovane kroz rad u malim grupama i
vidove individualne podrške. U aktivnostima je učestvovalo 23 mladih, uzras-
ta od 17 do 23 godine, iz dva doma pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladi-
ne – Beograd (dom „Moša Pijade“ i dom „Jovan Jovanović Zmaj“). Tokom obuke odr-
žano je 20 razvojnih, edukativnih i iskustvenih radionica. Set razvojnih radi-
onica, zasnovan na tehnikama primenjenog pozorišta, bio je usmeren na lični
razvoj i unapređenje socijalnih veština. Kroz edukativne radionice analizi-
rane su teme vezane za prava mladih bez roditeljskog staranja, pitanje stano-
vanja i materijalne podrške, konstruktivno rešavanje konflikata i veštine
asertivne komunikacije. U iskustvenim radionicama, baziranim na svakodnev-
nim problemskim situacijama, a uz pomoć tehnika plejbek i forum teatra, mladi
su bili u prilici da testiraju, uvežbaju i praktično primene stečena znanja i
veštine. Na osnovu rezultata zajedničkog rada kreiran je video snimak eduka-
tivnog karaktera u kome preporuke i savete za osamostaljivanje daju sami mladi
bez roditeljskog staranja. U radu će, pored opisa procesa i rezultata projekta,
biti izvedene preporuke za dalji razvoj usluga podrške mladima bez roditeljs-
kog staranja u procesu osamostaljivanja.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016",
title = "Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'",
pages = "33-33",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2563"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić, L.,& Popović, V.. (2016). Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016
Društvo defektologa Srbije., 33-33.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2563
Popović-Ćitić B, Bukvić L, Popović V. Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016. 2016;:33-33.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2563 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, Popović, Vesna, "Podrška mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja: prikaz projekta 'Od domske zaštite do samostalnog života'" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 (2016):33-33,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2563 .

Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja

Popović-Ćitić, Branislava; Nešić, Marija; Popović, Vesna; Jovanović, Marija; Bukvić, Lidija; Dukanac, Vesna

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2015)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović, Vesna
AU  - Jovanović, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
AU  - Dukanac, Vesna
PY  - 2015
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2334
AB  - Forum teatar, kao oblik participatornog pozorišta i najpoznatija tehnika
teatra potlačenih, smatra se jednom od efektivnih strategija prevencije
vršnjačkog nasilja u školskom okruženju. Reč je o dramskom performansu
u kome se, kroz priču jednog ili više glavnih junaka, ukazuje na tipične
probleme u određenom socijalnom kontekstu, nastale kao rezultat nesrazmere
moći (odnos žrtve-protagoniste i tlačitelja-antagoniste), pri čemu situacije
koje dovode do poraza glavnog junaka ostavljaju prostor publici da
svojim intervencijama promeni negativan ishod i ukaže na postupke kojima
se poraz mogao izbeći. Karakter forum predstave, zasnovan na aktivnom
uključivanju i interaktivnom odnosu glumaca i publike, pruža okvir za sagledavanje
problema iz različitih perspektiva, te iznalaženje konstruktivnih
rešenja u cilju postizanja pozitivnih promena i ishoda. Uvažavajući preventivni
potencijal forum teatra, postavljena je februara 2015. godine, u organizaciji
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, predstava forum teatra
„Je l’ jasno?!” koja se bavi problemima vršnjačkog nasilja, pritiska vršnjaka
i nepravde u školskom okruženju. Na osnovu analize sadržaja prikazanih
priča, sagledavanja prirode i toka intervencija upućenih od strane publike,
kao i zabeleženih reakcija i komentara učesnika predstave, u radu će, nakon
objašnjenja suštine forum teatra i procesa kreiranja forum scena predstave,
biti izvedeni zaključci o efektima i opravdanosti primene ovog oblika primenjenog
pozorišta u školskim programima prevencije vršnjačkog nasilja.
AB  - Forum theatre, as a form of participatory theatre and the most famous techniques
of theatre of the oppressed, is considered one of the effective strategy of violence
prevention in the school environment. It is a drama performance in which is indicated
a typical problems in a specific social context, through a story of one or more main
characters. These problems are results of imbalance of power (of the victim-protagonists
and oppressor-antagonists), and situations of main character`s defeats are left for the
audience to interveen and to change the negative outcome and indicate the actions
which would avoid the defeat. Character of forum performances, based on active
and interactive relationship between actors and the audience, provides a framework
for understanding the problem from different perspectives, and finding constructive
solutions in order to achieve positive change and outcomes. Taking into account
the preventive potential of forum theatre, the organization Center for Positive Youth
Development, set a forum theatre performance “Is that clear?!” in February 2015, dealing
with the problems of bullying, peer pressure and injustice in the school environment.
In this paper, conclusions will be drawn about the effects and justification of the usage
of this form of applied theatre in school bullying prevention programs, based on the
content analysis of stories presented and on the assessment of nature and the course of
the interventions, reactions and comments of the audience. In addition, the essence of
forum theatre and the process of creating forum scenes for the play will be explained.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015
T1  - Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja
T1  - Forum theatre in the function of bullying prevention
EP  - 195
SP  - 191
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna and Jovanović, Marija and Bukvić, Lidija and Dukanac, Vesna",
year = "2015",
abstract = "Forum teatar, kao oblik participatornog pozorišta i najpoznatija tehnika
teatra potlačenih, smatra se jednom od efektivnih strategija prevencije
vršnjačkog nasilja u školskom okruženju. Reč je o dramskom performansu
u kome se, kroz priču jednog ili više glavnih junaka, ukazuje na tipične
probleme u određenom socijalnom kontekstu, nastale kao rezultat nesrazmere
moći (odnos žrtve-protagoniste i tlačitelja-antagoniste), pri čemu situacije
koje dovode do poraza glavnog junaka ostavljaju prostor publici da
svojim intervencijama promeni negativan ishod i ukaže na postupke kojima
se poraz mogao izbeći. Karakter forum predstave, zasnovan na aktivnom
uključivanju i interaktivnom odnosu glumaca i publike, pruža okvir za sagledavanje
problema iz različitih perspektiva, te iznalaženje konstruktivnih
rešenja u cilju postizanja pozitivnih promena i ishoda. Uvažavajući preventivni
potencijal forum teatra, postavljena je februara 2015. godine, u organizaciji
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, predstava forum teatra
„Je l’ jasno?!” koja se bavi problemima vršnjačkog nasilja, pritiska vršnjaka
i nepravde u školskom okruženju. Na osnovu analize sadržaja prikazanih
priča, sagledavanja prirode i toka intervencija upućenih od strane publike,
kao i zabeleženih reakcija i komentara učesnika predstave, u radu će, nakon
objašnjenja suštine forum teatra i procesa kreiranja forum scena predstave,
biti izvedeni zaključci o efektima i opravdanosti primene ovog oblika primenjenog
pozorišta u školskim programima prevencije vršnjačkog nasilja., Forum theatre, as a form of participatory theatre and the most famous techniques
of theatre of the oppressed, is considered one of the effective strategy of violence
prevention in the school environment. It is a drama performance in which is indicated
a typical problems in a specific social context, through a story of one or more main
characters. These problems are results of imbalance of power (of the victim-protagonists
and oppressor-antagonists), and situations of main character`s defeats are left for the
audience to interveen and to change the negative outcome and indicate the actions
which would avoid the defeat. Character of forum performances, based on active
and interactive relationship between actors and the audience, provides a framework
for understanding the problem from different perspectives, and finding constructive
solutions in order to achieve positive change and outcomes. Taking into account
the preventive potential of forum theatre, the organization Center for Positive Youth
Development, set a forum theatre performance “Is that clear?!” in February 2015, dealing
with the problems of bullying, peer pressure and injustice in the school environment.
In this paper, conclusions will be drawn about the effects and justification of the usage
of this form of applied theatre in school bullying prevention programs, based on the
content analysis of stories presented and on the assessment of nature and the course of
the interventions, reactions and comments of the audience. In addition, the essence of
forum theatre and the process of creating forum scenes for the play will be explained.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015",
title = "Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja, Forum theatre in the function of bullying prevention",
pages = "195-191",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334"
}
Popović-Ćitić, B., Nešić, M., Popović, V., Jovanović, M., Bukvić, L.,& Dukanac, V.. (2015). Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja. in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 191-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334
Popović-Ćitić B, Nešić M, Popović V, Jovanović M, Bukvić L, Dukanac V. Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja. in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015. 2015;:191-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Popović, Vesna, Jovanović, Marija, Bukvić, Lidija, Dukanac, Vesna, "Forum teatar u funkciji prevencije vršnjačkog nasilja" in Zbornik radova - 9. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–27.9.2015 (2015):191-195,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2334 .

Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care

Popović-Ćitić, Branislava; Popović, Vesna; Marković, Marija; Bukvić, Lidija

(Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Popović, Vesna
AU  - Marković, Marija
AU  - Bukvić, Lidija
PY  - 2015
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/943
AB  - Developmental-prevention work, as a form of non-formal educational working method, relies on science-based proof of effective strategies in the area of positive development promotion and behavior problem prevention. It refers to application of social-educational techniques which are developed in the framework of prevention strategies such as informing, education and providing alternatives, and also to application of drama techniques which are based on applied theatre forms. Developmental-prevention work is focused on improvement of knowledge of different problems in life, on improvement of skills to recognize and react in different problem situations, and also on strengthening internal capacities and various set of social skills. Based on a two-year experience in applying this working method on children without parental care from the Center for Care of Infants, Children and Youth - Belgrade, we will describe in this paper the main features of the developmental-prevention work, also we will summarize the results of the developmental-prevention workshops and present drama performances that were created as a result of developmental-prevention work. These drama performances have a significant contribution when it comes to promotion of positive development of children without parental care, and additionally have a significant impact on their social integration in the local community.
AB  - Razvojno-preventivni rad, kao forma neformalnog vaspitno-obrazovnog rada, oslanja se na naučno-zasnovana saznanja o efektivnim intervencijama u oblasti promocije pozitivnog razvoja i prevencije problema ponašanja dece i omladine. Podrazumeva primenu socijalno-edukativnih tehnika razvijenih u okviru preventivnih strategija informisanja, edukacije i pružanja alternativa, kao i primenu dramskih tehnika utemeljenih na formama primenjenog pozorišta. Ciljno je usmeren na unapređivanje nivoa znanja i obaveštenosti mladih o različitim problemima svakodnevnog života, ovladavanje veštinama prepoznavanja i pravilnog reagovanja u problemskim situacijama, jačanje unutrašnjih snaga i kapaciteta, ali i razvijanje niza socijalnih veština. Na osnovu dvogodišnjeg iskustva u primeni ove forme rada u domovima za decu bez roditeljskog staranja pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine - Beograd, u radu su, nakon opisa karakteristika razvojno-preventivnog rada, sumirani ostvareni rezultati sprovedenih razvojno-preventivnih radionica i prikazani dramski performansi koji su nastali kao rezultat razvojno-preventivnog rada, a koji se ocenjuju kao najznačajniji doprinos na planu promocije pozitivnog razvoja dece bez roditeljskog staranja, ali i podsticanja njihove socijalne integracije u uže i šire socijalno okruženje.
PB  - Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd
T2  - Socijalna misao
T1  - Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care
T1  - Razvojno-preventivni rad sa decom bez roditeljskog staranja na domskom smeštaju
EP  - 83
IS  - 4
SP  - 65
VL  - 22
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_943
ER  - 
@article{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Popović, Vesna and Marković, Marija and Bukvić, Lidija",
year = "2015",
abstract = "Developmental-prevention work, as a form of non-formal educational working method, relies on science-based proof of effective strategies in the area of positive development promotion and behavior problem prevention. It refers to application of social-educational techniques which are developed in the framework of prevention strategies such as informing, education and providing alternatives, and also to application of drama techniques which are based on applied theatre forms. Developmental-prevention work is focused on improvement of knowledge of different problems in life, on improvement of skills to recognize and react in different problem situations, and also on strengthening internal capacities and various set of social skills. Based on a two-year experience in applying this working method on children without parental care from the Center for Care of Infants, Children and Youth - Belgrade, we will describe in this paper the main features of the developmental-prevention work, also we will summarize the results of the developmental-prevention workshops and present drama performances that were created as a result of developmental-prevention work. These drama performances have a significant contribution when it comes to promotion of positive development of children without parental care, and additionally have a significant impact on their social integration in the local community., Razvojno-preventivni rad, kao forma neformalnog vaspitno-obrazovnog rada, oslanja se na naučno-zasnovana saznanja o efektivnim intervencijama u oblasti promocije pozitivnog razvoja i prevencije problema ponašanja dece i omladine. Podrazumeva primenu socijalno-edukativnih tehnika razvijenih u okviru preventivnih strategija informisanja, edukacije i pružanja alternativa, kao i primenu dramskih tehnika utemeljenih na formama primenjenog pozorišta. Ciljno je usmeren na unapređivanje nivoa znanja i obaveštenosti mladih o različitim problemima svakodnevnog života, ovladavanje veštinama prepoznavanja i pravilnog reagovanja u problemskim situacijama, jačanje unutrašnjih snaga i kapaciteta, ali i razvijanje niza socijalnih veština. Na osnovu dvogodišnjeg iskustva u primeni ove forme rada u domovima za decu bez roditeljskog staranja pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine - Beograd, u radu su, nakon opisa karakteristika razvojno-preventivnog rada, sumirani ostvareni rezultati sprovedenih razvojno-preventivnih radionica i prikazani dramski performansi koji su nastali kao rezultat razvojno-preventivnog rada, a koji se ocenjuju kao najznačajniji doprinos na planu promocije pozitivnog razvoja dece bez roditeljskog staranja, ali i podsticanja njihove socijalne integracije u uže i šire socijalno okruženje.",
publisher = "Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd",
journal = "Socijalna misao",
title = "Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care, Razvojno-preventivni rad sa decom bez roditeljskog staranja na domskom smeštaju",
pages = "83-65",
number = "4",
volume = "22",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_943"
}
Popović-Ćitić, B., Popović, V., Marković, M.,& Bukvić, L.. (2015). Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care. in Socijalna misao
Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd., 22(4), 65-83.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_943
Popović-Ćitić B, Popović V, Marković M, Bukvić L. Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care. in Socijalna misao. 2015;22(4):65-83.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_943 .
Popović-Ćitić, Branislava, Popović, Vesna, Marković, Marija, Bukvić, Lidija, "Developmental-prevention work with children without parental care in institutional foster care" in Socijalna misao, 22, no. 4 (2015):65-83,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_943 .

Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja

Popović, Vesna; Nešić, Marija; Popović-Ćitić, Branislava

(2012)

TY  - CONF
AU  - Popović, Vesna
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2061
C3  - Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor
T1  - Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja
EP  - 89
SP  - 88
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2061
ER  - 
@conference{
author = "Popović, Vesna and Nešić, Marija and Popović-Ćitić, Branislava",
year = "2012",
journal = "Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor",
title = "Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja",
pages = "89-88",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2061"
}
Popović, V., Nešić, M.,& Popović-Ćitić, B.. (2012). Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor, 88-89.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2061
Popović V, Nešić M, Popović-Ćitić B. Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor. 2012;:88-89.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2061 .
Popović, Vesna, Nešić, Marija, Popović-Ćitić, Branislava, "Primena dramskih tehnika u radu sa decom sa poremećajima ponašanja" in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor (2012):88-89,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2061 .

Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme

Popović-Ćitić, Branislava; Nešić, Marija; Popović, Vesna

(Univerzitet u Beogradu: Fakultet bezbednosti, 2012)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2040
PB  - Univerzitet u Beogradu: Fakultet bezbednosti
T1  - Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme
EP  - 271
SP  - 261
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2040
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna",
year = "2012",
publisher = "Univerzitet u Beogradu: Fakultet bezbednosti",
title = "Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme",
pages = "271-261",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2040"
}
Popović-Ćitić, B., Nešić, M.,& Popović, V.. (2012). Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme. 
Univerzitet u Beogradu: Fakultet bezbednosti., 261-271.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2040
Popović-Ćitić B, Nešić M, Popović V. Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme. 2012;:261-271.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2040 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Popović, Vesna, "Zavisnost od interneta – aktuelna saznanja i dileme" (2012):261-271,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2040 .

Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja

Popović-Ćitić, Branislava; Nešić, Marija; Popović, Vesna

(2011)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1951
C3  - Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Subotica
T1  - Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja
EP  - 70
SP  - 69
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1951
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna",
year = "2011",
journal = "Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Subotica",
title = "Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja",
pages = "70-69",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1951"
}
Popović-Ćitić, B., Nešić, M.,& Popović, V.. (2011). Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Subotica, 69-70.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1951
Popović-Ćitić B, Nešić M, Popović V. Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Subotica. 2011;:69-70.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1951 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Popović, Vesna, "Područje rada specijalnog pedagoga u oblasti prevencije poremećaja ponašanja" in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Subotica (2011):69-70,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1951 .

Zablude o alkoholu među adolescentima

Popović-Ćitić, Branislava; Nešić, Marija; Popović, Vesna

(2010)

TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Nešić, Marija
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2010
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1840
C3  - Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor
T1  - Zablude o alkoholu među adolescentima
EP  - 167
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1840
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Popović, Vesna",
year = "2010",
journal = "Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor",
title = "Zablude o alkoholu među adolescentima",
pages = "167",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1840"
}
Popović-Ćitić, B., Nešić, M.,& Popović, V.. (2010). Zablude o alkoholu među adolescentima. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1840
Popović-Ćitić B, Nešić M, Popović V. Zablude o alkoholu među adolescentima. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor. 2010;:null-167.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1840 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Popović, Vesna, "Zablude o alkoholu među adolescentima" in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije – Zlatibor (2010),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1840 .

Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances

Popović-Ćitić, Branislava; Popović, Vesna

(Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd, 2009)

TY  - JOUR
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Popović, Vesna
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/280
AB  - Prevention of behavior disturbances as a continuous and active process of creation of conditions for positive development of children and juveniles is theoretically based upon the concept of risk and protection factors which imposes the prevention strategies, interventions and activities to be in function of reduction of risk factors and strengthening of protection factors. Risk and protection factors as components which are in relation with disturbances of behavior are identified by numerous empirical studies of various research design. The existence of a large number of established factors imposed a challenge to researchers, for the needs of practical application of the concept, to select and classify risk and protection factors into corresponding classification frameworks which may serve as a basis for practical prevention activity. Beside the introductory notes on the concept of risk and protection factors the article also presents basic characteristics of actual classification frame­works of risk and protection factors which are developed within practical prevention model (Communities that Care Model) as the leading one in the field of planning of prevention of behavior disturbances in a community. Within each classification framework are described the characteristics of individual factors on the basis of which are derived the conclusions on the basic prerogatives of prevention directed to risk and protection factors. .
AB  - Prevencija poremećaja ponašanja, kao kontinuirani i aktivni proces stvaranja uslova za pozitivan razvoj dece i omladine, teorijski se zasniva na konceptu rizičnih i protektivnih faktora koji nalaže da preventivne strategije, intervencije i aktivnosti direktno budu u funkciji redukovanja rizičnih i jačanja protektivnih faktora. Rizični i protektivni faktori, kao činioci koji stoje u vezi sa poremećajima ponašanja, identifikovani su brojnim empirijskim studijama različitog istraživačkog dizajna. Postojanje velikog broja utvrđenih faktora nametnulo je izazov istraživačima da, za potrebe praktične primene koncepta, selektuju i klasifikuju rizične i protektivne faktore u odgovarajuće klasifikacione okvire koji mogu poslužiti kao osnova za praktično preventivno delovanje. U radu su, pored uvodnih napomena o konceptu rizičnih i protektivnih faktora, prikazane osnovne karakteristike aktuelnih klasifikacionih okvira rizičnih i protektivnih faktora koji su razvijeni unutar praktičnog preventivnog modela Zajednice koje brinu (Communities that Care Model) kao vodećeg u oblasti planiranja prevencije poremećaja ponašanja u zajednici. U okviru svakog klasifikacionog okvira opisane su karakteristike pojedinačnih faktora, na osnovu kojih su izvedeni zaključci o temeljnim pretpostavkama prevencije usmerene na rizične i protektivne faktore.
PB  - Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd
T2  - Socijalna misao
T1  - Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances
T1  - Koncept rizičnih i protektivnih faktora - klasifikacioni okviri za potrebe prevencije poremećaja ponašanja dece i omladine
EP  - 65
IS  - 3
SP  - 43
VL  - 16
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_280
ER  - 
@article{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Popović, Vesna",
year = "2009",
abstract = "Prevention of behavior disturbances as a continuous and active process of creation of conditions for positive development of children and juveniles is theoretically based upon the concept of risk and protection factors which imposes the prevention strategies, interventions and activities to be in function of reduction of risk factors and strengthening of protection factors. Risk and protection factors as components which are in relation with disturbances of behavior are identified by numerous empirical studies of various research design. The existence of a large number of established factors imposed a challenge to researchers, for the needs of practical application of the concept, to select and classify risk and protection factors into corresponding classification frameworks which may serve as a basis for practical prevention activity. Beside the introductory notes on the concept of risk and protection factors the article also presents basic characteristics of actual classification frame­works of risk and protection factors which are developed within practical prevention model (Communities that Care Model) as the leading one in the field of planning of prevention of behavior disturbances in a community. Within each classification framework are described the characteristics of individual factors on the basis of which are derived the conclusions on the basic prerogatives of prevention directed to risk and protection factors. ., Prevencija poremećaja ponašanja, kao kontinuirani i aktivni proces stvaranja uslova za pozitivan razvoj dece i omladine, teorijski se zasniva na konceptu rizičnih i protektivnih faktora koji nalaže da preventivne strategije, intervencije i aktivnosti direktno budu u funkciji redukovanja rizičnih i jačanja protektivnih faktora. Rizični i protektivni faktori, kao činioci koji stoje u vezi sa poremećajima ponašanja, identifikovani su brojnim empirijskim studijama različitog istraživačkog dizajna. Postojanje velikog broja utvrđenih faktora nametnulo je izazov istraživačima da, za potrebe praktične primene koncepta, selektuju i klasifikuju rizične i protektivne faktore u odgovarajuće klasifikacione okvire koji mogu poslužiti kao osnova za praktično preventivno delovanje. U radu su, pored uvodnih napomena o konceptu rizičnih i protektivnih faktora, prikazane osnovne karakteristike aktuelnih klasifikacionih okvira rizičnih i protektivnih faktora koji su razvijeni unutar praktičnog preventivnog modela Zajednice koje brinu (Communities that Care Model) kao vodećeg u oblasti planiranja prevencije poremećaja ponašanja u zajednici. U okviru svakog klasifikacionog okvira opisane su karakteristike pojedinačnih faktora, na osnovu kojih su izvedeni zaključci o temeljnim pretpostavkama prevencije usmerene na rizične i protektivne faktore.",
publisher = "Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd",
journal = "Socijalna misao",
title = "Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances, Koncept rizičnih i protektivnih faktora - klasifikacioni okviri za potrebe prevencije poremećaja ponašanja dece i omladine",
pages = "65-43",
number = "3",
volume = "16",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_280"
}
Popović-Ćitić, B.,& Popović, V.. (2009). Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances. in Socijalna misao
Izdavačko preduzeće "Socijalna misao", Beograd., 16(3), 43-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_280
Popović-Ćitić B, Popović V. Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances. in Socijalna misao. 2009;16(3):43-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_280 .
Popović-Ćitić, Branislava, Popović, Vesna, "Concept of risk and protection factors: Classification framework for the needs of prevention of children and juveniles behavior disturbances" in Socijalna misao, 16, no. 3 (2009):43-65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_280 .