Bokun, Aleksandra

Link to this page

Authority KeyName Variants
1bf2bfe5-10e4-4d60-8125-dd31c2adcf09
  • Bokun, Aleksandra (10)
Projects

Author's Bibliography

Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma

Đurić Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Jerinić, Vesna

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Đurić Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Jerinić, Vesna
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5058
AB  - Odbijanje hrane je uobičajenost u razvojnom periodu, pri čemu 20 do 30% dece između dve i šest godina može imati poremećaje u ishrani i stroge preferencije prema hrani. Mala deca obično odbijaju da probaju novu hranu ili hranu koja može biti kašasta, sa tvrdom teksturom ili imati „komadiće“ u sebi, kao i jela sa „skrivenim“ sastojcima, kao što su lazanje i kaserole. Ne postoji konsenzus o tome šta tačno definiše izbirljivost u ishrani, ali najčešće prihvaćena definicija opisuje nespremnost da se jede poznata hrana ili proba nova, potom izbegavanje određene hrane što rezultira ograničenim repertoarom namirnica koje će dete jesti, i/ili ograničeni unos hrane što dovodi do nutritivnih ili energetskih deficita. Izraz izbirljivost u ishrani često se kolokvijalno koristi za označavanje selektivnog unosa hrane, ili jedenja neadekvatne vrste hrane. Razlozi zbog koje se javlja ova pojavnost odnose se na senzornu osetljivost (na osnovu teksture, ukusa ili boje hrane, na primer i to posebno u vlaknastoj hrani kao što su voće i povrće), ograničene preferencije prema hrani ili neofobiju (strah od pokušaja isprobavanja nove hrane).
Istraživanja o ponašanju u ishrani kod dece s poremećajem iz spektra autizma (PSA) relativno su ograničena, a postojeća literatura se fokusirala na širok spektar poteškoća, uključujući probleme u hranjenju, ponašanje tokom obroka i izbirljivost u ishrani.
Problemi sa hranjenjem ili ishranom kod ove dece obično se javljaju u ranoj fazi razvoja, često čak i pre nego što se identifikuju suspektnosti u vezi sa PSA. Bez sprovedenog tretmana, problemi hranjenja dece sa PSA imaju tendenciju da opstanu u kasnom detinjstvu. Jedna studija pokazala je da 53%–83% dece sa PSA, uzrasta od dve do šest godina, nerado pokušavaju isprobavanje nove hrane, izbirljivi su pri konzumaciji hrane, odbijaju gorak ukus (najčešće povrće) ili imaju ograničen repertoar koristljivih namirnica. U literaturi postoji ograničeno razumevanje u vezi sa tim da li takve probleme treba pripisati PSA, ili je dodatna dijagnoza opravdana.
Rad je nastao kao rezultat istraživanja na projektu „Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa” (broj ugovora 451-03-68/2022-14) koji finansira Ministarstvo prosvete Republike Srbije.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma
EP  - 187
SP  - 187
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5058
ER  - 
@conference{
author = "Đurić Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Jerinić, Vesna",
year = "2023",
abstract = "Odbijanje hrane je uobičajenost u razvojnom periodu, pri čemu 20 do 30% dece između dve i šest godina može imati poremećaje u ishrani i stroge preferencije prema hrani. Mala deca obično odbijaju da probaju novu hranu ili hranu koja može biti kašasta, sa tvrdom teksturom ili imati „komadiće“ u sebi, kao i jela sa „skrivenim“ sastojcima, kao što su lazanje i kaserole. Ne postoji konsenzus o tome šta tačno definiše izbirljivost u ishrani, ali najčešće prihvaćena definicija opisuje nespremnost da se jede poznata hrana ili proba nova, potom izbegavanje određene hrane što rezultira ograničenim repertoarom namirnica koje će dete jesti, i/ili ograničeni unos hrane što dovodi do nutritivnih ili energetskih deficita. Izraz izbirljivost u ishrani često se kolokvijalno koristi za označavanje selektivnog unosa hrane, ili jedenja neadekvatne vrste hrane. Razlozi zbog koje se javlja ova pojavnost odnose se na senzornu osetljivost (na osnovu teksture, ukusa ili boje hrane, na primer i to posebno u vlaknastoj hrani kao što su voće i povrće), ograničene preferencije prema hrani ili neofobiju (strah od pokušaja isprobavanja nove hrane).
Istraživanja o ponašanju u ishrani kod dece s poremećajem iz spektra autizma (PSA) relativno su ograničena, a postojeća literatura se fokusirala na širok spektar poteškoća, uključujući probleme u hranjenju, ponašanje tokom obroka i izbirljivost u ishrani.
Problemi sa hranjenjem ili ishranom kod ove dece obično se javljaju u ranoj fazi razvoja, često čak i pre nego što se identifikuju suspektnosti u vezi sa PSA. Bez sprovedenog tretmana, problemi hranjenja dece sa PSA imaju tendenciju da opstanu u kasnom detinjstvu. Jedna studija pokazala je da 53%–83% dece sa PSA, uzrasta od dve do šest godina, nerado pokušavaju isprobavanje nove hrane, izbirljivi su pri konzumaciji hrane, odbijaju gorak ukus (najčešće povrće) ili imaju ograničen repertoar koristljivih namirnica. U literaturi postoji ograničeno razumevanje u vezi sa tim da li takve probleme treba pripisati PSA, ili je dodatna dijagnoza opravdana.
Rad je nastao kao rezultat istraživanja na projektu „Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa” (broj ugovora 451-03-68/2022-14) koji finansira Ministarstvo prosvete Republike Srbije.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma",
pages = "187-187",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5058"
}
Đurić Zdravković, A., Bokun, A.,& Jerinić, V.. (2023). Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 187-187.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5058
Đurić Zdravković A, Bokun A, Jerinić V. Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:187-187.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5058 .
Đurić Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Jerinić, Vesna, "Izbirljivost u ishrani male dece s poremećajem iz spektra autizma" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):187-187,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5058 .

Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja.

Jerinić, Vesna; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana

(Društvo defektologa Srbije, 2022)

TY  - CONF
AU  - Jerinić, Vesna
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4138
AB  - Mucanje se, prema petoj reviziji Dijagnostičkog i statističkog priručnika za
mentalne poremećaje Američkog psihijatrijskog udruženja (DSM-5), definiše kao
poremećaj tečnosti govora koji se uglavnom javlja u detinjstvu. To je multifaktorijalan
poremećaj koji se najčešće ispoljava produžavanjem, ponavljanjem ili blokadama tokom
produkcije glasova, slogova i reči. Povezuje se sa atipičnim govornim obrascem, ali
uključuje i druge razvojne oblasti kao što su emocije, kognicija i socijalni aspekt.
Kritičan period za pojavu mucanja je između druge i pete godine kada se usled
nesklada između nedovoljno zrelih govorno-jezičkih sposobnosti i povećanih
komunikacionih potreba deteta javljaju repeticije glasova, slogova i reči, ali i drugi znakovi
govorne disfluentnosti. Logopedski tretman je najznačajniji deo kompleksne terapije
mucanja, a naročito je izazovan kod dece predškolskog uzrasta, jer zahteva pažljiv odabir
tehnika u skladu sa njihovim individualnim karakteristikama i potrebama.
Cilj ovog rada je prikaz tehnike odgovora uslovljenih stimulusima kao jedne od
strategija za korekciju mucanja, kod dece predškolskog uzrasta.
Tehnika odgovora uslovljenih stimulusima zasniva se na principu prilagođavanja
terapeutovih reakcija detetovom govoru. Kada ono formuliše fluentan govorni iskaz,
terapeut ga nagrađuje pohvalom dok na disfluentne sekvence reaguje adekvatnom
mimikom i suptilnim imenovanjem greške dajući mu do znanja da govor nije bio
zadovoljavajućeg kvaliteta. Na početku terapije, logoped podstiče izgovor najkraće
govorne jedinice koju dete može fluentno da produkuje, kako bi pohvalom uticao na
učvršćivanje poželjnih odgovora. Kraća trajanja stimulusa nad kojima može češće da se
vrši kontrola biće efikasnija od dugotrajnijih stimulusa, a čak se sugeriše da bi stimulans
u produženom trajanju mogao da bude frustrirajući. Krajnji cilj predstavlja produžavanje
fluentnog izgovora do optimalnog nivoa, neophodnog za ostvarivanje efikasne
komunikacije.
Primena ove tehnike pomaže deci da razumeju prirodu mucanja, steknu uvid u
kvalitet svog govora i pozitivnim potkrepljenjem prevaziđu disfluentne sekvence. Ovo je
indirektna tehnika i kao takva je prihvatljiva za mlađu decu sa kojom se realizuje terapija
kroz igru.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
T1  - Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja.
EP  - 195
SP  - 195
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4138
ER  - 
@conference{
author = "Jerinić, Vesna and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana",
year = "2022",
abstract = "Mucanje se, prema petoj reviziji Dijagnostičkog i statističkog priručnika za
mentalne poremećaje Američkog psihijatrijskog udruženja (DSM-5), definiše kao
poremećaj tečnosti govora koji se uglavnom javlja u detinjstvu. To je multifaktorijalan
poremećaj koji se najčešće ispoljava produžavanjem, ponavljanjem ili blokadama tokom
produkcije glasova, slogova i reči. Povezuje se sa atipičnim govornim obrascem, ali
uključuje i druge razvojne oblasti kao što su emocije, kognicija i socijalni aspekt.
Kritičan period za pojavu mucanja je između druge i pete godine kada se usled
nesklada između nedovoljno zrelih govorno-jezičkih sposobnosti i povećanih
komunikacionih potreba deteta javljaju repeticije glasova, slogova i reči, ali i drugi znakovi
govorne disfluentnosti. Logopedski tretman je najznačajniji deo kompleksne terapije
mucanja, a naročito je izazovan kod dece predškolskog uzrasta, jer zahteva pažljiv odabir
tehnika u skladu sa njihovim individualnim karakteristikama i potrebama.
Cilj ovog rada je prikaz tehnike odgovora uslovljenih stimulusima kao jedne od
strategija za korekciju mucanja, kod dece predškolskog uzrasta.
Tehnika odgovora uslovljenih stimulusima zasniva se na principu prilagođavanja
terapeutovih reakcija detetovom govoru. Kada ono formuliše fluentan govorni iskaz,
terapeut ga nagrađuje pohvalom dok na disfluentne sekvence reaguje adekvatnom
mimikom i suptilnim imenovanjem greške dajući mu do znanja da govor nije bio
zadovoljavajućeg kvaliteta. Na početku terapije, logoped podstiče izgovor najkraće
govorne jedinice koju dete može fluentno da produkuje, kako bi pohvalom uticao na
učvršćivanje poželjnih odgovora. Kraća trajanja stimulusa nad kojima može češće da se
vrši kontrola biće efikasnija od dugotrajnijih stimulusa, a čak se sugeriše da bi stimulans
u produženom trajanju mogao da bude frustrirajući. Krajnji cilj predstavlja produžavanje
fluentnog izgovora do optimalnog nivoa, neophodnog za ostvarivanje efikasne
komunikacije.
Primena ove tehnike pomaže deci da razumeju prirodu mucanja, steknu uvid u
kvalitet svog govora i pozitivnim potkrepljenjem prevaziđu disfluentne sekvence. Ovo je
indirektna tehnika i kao takva je prihvatljiva za mlađu decu sa kojom se realizuje terapija
kroz igru.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.",
title = "Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja.",
pages = "195-195",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4138"
}
Jerinić, V., Đurić-Zdravković, A., Bokun, A.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2022). Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja.. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
Društvo defektologa Srbije., 195-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4138
Jerinić V, Đurić-Zdravković A, Bokun A, Japundža-Milisavljević M. Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja.. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:195-195.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4138 .
Jerinić, Vesna, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Primena tehnike odgovora uslovljenih stimulusima (response contingent stimuli) u tretmanu mucanja." in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):195-195,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4138 .

Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću

Japundža-Milisavljević, Mirjana; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Jerinić, Vesna

(Društvo defektologa Srbije, 2022)

TY  - CONF
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Jerinić, Vesna
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4139
AB  - Deca s intelektualnom ometenošću neretko pokazuju nedovoljno kontrolisano
ponašanje koje se ispoljava u vidu agresije uzrokovane promenom emocionalnog stanja.
Često pokazuju zbunjenost sopstvenom agresivnom energijom stoga je od izuzetne
važnosti da im se omoguće različite prilike za izražavanje, doživljavanje, prihvatanje i
ekspresiju emocija. Najbolji način proživljavanja sopstvenih emocija je kroz nedirektivnu
terapiju igrom budući da ona omogućava detetu da kontroliše i balansira emocije,
posebno negativne kao što su bes, strah, bol i uznemirenost. Pištolji, vreće za udaranje,
superheroji i slične „agresivne“ igračke oslobađaju decu napetosti i stresa. Dete tokom
nedirektivne igre uz podršku terapeuta obrađuje, objašnjava, shvata i integriše svoja
neprijatna ranija iskustva. Cilj rada je da se na osnovu pregleda i analize literature ukaže
na značaj primene nedirektivne terapije igrom kod dece s intelektualnom ometenošću
koja pokazuju agresivno ponašanje. Pretraga literature realizovana je kroz Google Scholar
i servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON. Analiza
malobrojnih istraživačih radova pokazuje da je nedirektivna terapija igrom značajan
metod za umerenu redukciju agresivnog ponašanja kod dece s intelektualnom
ometenoću. Autori navode da su deca tokom terapije u prijatnom i bezbednom
okruženju ispoljavala agresivno ponašanje na koje je terapeut davao empatičan odgovor.
Kroz izražavanje agresivnog ponašanja u sobi za igru u prisustvu terapeuta koji
verbalizuje sva dečija osećanja i radnje deca su naučila kako da zadovolje sopstvene
potrebe na društveno prihvatljiv način. Istraživači ukazuju na potrebu za opsežnijim
istraživanjima koja bi procenjivala uticaj nedirektivne terapije igrom na smanjenje
agresivnog ponašanja kod dece s intelektualom ometenošću.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
T1  - Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću
EP  - 193
SP  - 193
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4139
ER  - 
@conference{
author = "Japundža-Milisavljević, Mirjana and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Jerinić, Vesna",
year = "2022",
abstract = "Deca s intelektualnom ometenošću neretko pokazuju nedovoljno kontrolisano
ponašanje koje se ispoljava u vidu agresije uzrokovane promenom emocionalnog stanja.
Često pokazuju zbunjenost sopstvenom agresivnom energijom stoga je od izuzetne
važnosti da im se omoguće različite prilike za izražavanje, doživljavanje, prihvatanje i
ekspresiju emocija. Najbolji način proživljavanja sopstvenih emocija je kroz nedirektivnu
terapiju igrom budući da ona omogućava detetu da kontroliše i balansira emocije,
posebno negativne kao što su bes, strah, bol i uznemirenost. Pištolji, vreće za udaranje,
superheroji i slične „agresivne“ igračke oslobađaju decu napetosti i stresa. Dete tokom
nedirektivne igre uz podršku terapeuta obrađuje, objašnjava, shvata i integriše svoja
neprijatna ranija iskustva. Cilj rada je da se na osnovu pregleda i analize literature ukaže
na značaj primene nedirektivne terapije igrom kod dece s intelektualnom ometenošću
koja pokazuju agresivno ponašanje. Pretraga literature realizovana je kroz Google Scholar
i servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON. Analiza
malobrojnih istraživačih radova pokazuje da je nedirektivna terapija igrom značajan
metod za umerenu redukciju agresivnog ponašanja kod dece s intelektualnom
ometenoću. Autori navode da su deca tokom terapije u prijatnom i bezbednom
okruženju ispoljavala agresivno ponašanje na koje je terapeut davao empatičan odgovor.
Kroz izražavanje agresivnog ponašanja u sobi za igru u prisustvu terapeuta koji
verbalizuje sva dečija osećanja i radnje deca su naučila kako da zadovolje sopstvene
potrebe na društveno prihvatljiv način. Istraživači ukazuju na potrebu za opsežnijim
istraživanjima koja bi procenjivala uticaj nedirektivne terapije igrom na smanjenje
agresivnog ponašanja kod dece s intelektualom ometenošću.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.",
title = "Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću",
pages = "193-193",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4139"
}
Japundža-Milisavljević, M., Đurić-Zdravković, A., Bokun, A.,& Jerinić, V.. (2022). Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
Društvo defektologa Srbije., 193-193.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4139
Japundža-Milisavljević M, Đurić-Zdravković A, Bokun A, Jerinić V. Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:193-193.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4139 .
Japundža-Milisavljević, Mirjana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Jerinić, Vesna, "Nedirektivna terapija igrom i agresivno ponašanje kod dece s intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):193-193,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4139 .

Dravet sindrom u COVID-19 eri

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana; Roknić, Ana; Bokun, Aleksandra

(Društvo defektologa Srbije, 2022)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Roknić, Ana
AU  - Bokun, Aleksandra
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4140
AB  - Dravet sindrom (DS; šifra 8A61.11 prema ICD-11) je retka razvojna i epileptička
encefalopatija koju karakterišu farmakorezistentna epilepsija i duboko oštećenje
neurokognitivnog funkcionisanja, sa spektrom kognitivnih, jezičkih i motoričkih
poremećaja, kao i poremećaja ponašanja. Ovi ispadi počinju u prvoj godini života i često
evoluiraju u epileptički status. Deca sa DS su pod visokim rizikom od smrti, posebno od
iznenadne neočekivane smrti u epilepsiji. Ponavljanje napada i indirektni efekti koji se
odnose na njihove komorbiditete čini decu sa DS i njihove porodice ranjivom
populacijom kada su zdravstveni sistemi ugroženi, kao što je to slučaj tokom pandemije
COVID-19. Infekcije i febrilnost često pogoršavaju stanje i izazivaju napade i epileptički
status kod dece sa DS.
Rani podaci pokazuju različite neurološke manifestacije kod značajnog dela
pacijenata sa SARS-CoV-2 infekcijom, iako postoji malo dokumentacije o efektima na
osobe sa epilepsijom. Kod 50% osoba sa DS kod kojih su se razvili mogući ili verovatni
simptomi COVID-19, prijavljeno je pogoršanje napada, u smislu učestalosti ili trajanja
napada ili oboje, ali nisu opisane epizode epileptičkog statusa ili druge komplikacije.
Nekoliko porodica opisalo je sličan obrazac rasplamsavanja napada kao i tokom bilo koje
istovremene respiratorne infekcije. Nisu prijavljene druge post-infektivne komplikacije.
Iako nije bilo razlike u godinama osoba s DS koje su imale simptome kompatibilne sa
COVID-19, izdvaja se zapažanje da su većina onih kojima je potrebna medicinska pomoć
bila deca (uglavnom mlađa od 12 godina). Studije sa oprezom zaključuju da DS možda
neće uzrokovati povećan rizik od teških ishoda COVID-19 u poređenju sa drugim
zdravstvenim stanjima, pod pretpostavkom da postoji zaštita, prevencija i kontrola
infekcije. Svakako, važna je procena komorbiditeta koji mogu povećati rizik od teških
ishoda. Vakcinacija za sada izgleda kao strategija koja najviše obećava zaštitu od teških
ishoda COVID-19 kod DS. Iako je vakcinacija često faktor koji izaziva napad kod DS,
sada postoje utvrđeni dokazi da raniji napad povezan sa vakcinacijom ne menja tok stanja
kod DS.
Uticaj COVID-19 na epilepsiju još nije u potpunosti utvrđen, jer postoji samo
nekoliko retrospektivnih studija koje izveštavaju o neurološkim simptomima, koji ne
uključuju uvek napade, u kontekstu teškog akutnog respiratornog sindroma usled
COVID-19. U tom slučaju, nedostatak prospektivnih studija predstavlja glavno
ograničenje za pripisivanje uzročnosti.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
T1  - Dravet sindrom u COVID-19 eri
EP  - 188
SP  - 188
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4140
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Roknić, Ana and Bokun, Aleksandra",
year = "2022",
abstract = "Dravet sindrom (DS; šifra 8A61.11 prema ICD-11) je retka razvojna i epileptička
encefalopatija koju karakterišu farmakorezistentna epilepsija i duboko oštećenje
neurokognitivnog funkcionisanja, sa spektrom kognitivnih, jezičkih i motoričkih
poremećaja, kao i poremećaja ponašanja. Ovi ispadi počinju u prvoj godini života i često
evoluiraju u epileptički status. Deca sa DS su pod visokim rizikom od smrti, posebno od
iznenadne neočekivane smrti u epilepsiji. Ponavljanje napada i indirektni efekti koji se
odnose na njihove komorbiditete čini decu sa DS i njihove porodice ranjivom
populacijom kada su zdravstveni sistemi ugroženi, kao što je to slučaj tokom pandemije
COVID-19. Infekcije i febrilnost često pogoršavaju stanje i izazivaju napade i epileptički
status kod dece sa DS.
Rani podaci pokazuju različite neurološke manifestacije kod značajnog dela
pacijenata sa SARS-CoV-2 infekcijom, iako postoji malo dokumentacije o efektima na
osobe sa epilepsijom. Kod 50% osoba sa DS kod kojih su se razvili mogući ili verovatni
simptomi COVID-19, prijavljeno je pogoršanje napada, u smislu učestalosti ili trajanja
napada ili oboje, ali nisu opisane epizode epileptičkog statusa ili druge komplikacije.
Nekoliko porodica opisalo je sličan obrazac rasplamsavanja napada kao i tokom bilo koje
istovremene respiratorne infekcije. Nisu prijavljene druge post-infektivne komplikacije.
Iako nije bilo razlike u godinama osoba s DS koje su imale simptome kompatibilne sa
COVID-19, izdvaja se zapažanje da su većina onih kojima je potrebna medicinska pomoć
bila deca (uglavnom mlađa od 12 godina). Studije sa oprezom zaključuju da DS možda
neće uzrokovati povećan rizik od teških ishoda COVID-19 u poređenju sa drugim
zdravstvenim stanjima, pod pretpostavkom da postoji zaštita, prevencija i kontrola
infekcije. Svakako, važna je procena komorbiditeta koji mogu povećati rizik od teških
ishoda. Vakcinacija za sada izgleda kao strategija koja najviše obećava zaštitu od teških
ishoda COVID-19 kod DS. Iako je vakcinacija često faktor koji izaziva napad kod DS,
sada postoje utvrđeni dokazi da raniji napad povezan sa vakcinacijom ne menja tok stanja
kod DS.
Uticaj COVID-19 na epilepsiju još nije u potpunosti utvrđen, jer postoji samo
nekoliko retrospektivnih studija koje izveštavaju o neurološkim simptomima, koji ne
uključuju uvek napade, u kontekstu teškog akutnog respiratornog sindroma usled
COVID-19. U tom slučaju, nedostatak prospektivnih studija predstavlja glavno
ograničenje za pripisivanje uzročnosti.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.",
title = "Dravet sindrom u COVID-19 eri",
pages = "188-188",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4140"
}
Đurić-Zdravković, A., Japundža-Milisavljević, M., Roknić, A.,& Bokun, A.. (2022). Dravet sindrom u COVID-19 eri. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
Društvo defektologa Srbije., 188-188.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4140
Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M, Roknić A, Bokun A. Dravet sindrom u COVID-19 eri. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:188-188.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4140 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Roknić, Ana, Bokun, Aleksandra, "Dravet sindrom u COVID-19 eri" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):188-188,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4140 .

Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?

Bokun, Aleksandra; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Banković, Slobodan; Krstić, Sanja

(Društvo defektologa Srbije, 2020)

TY  - CONF
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Krstić, Sanja
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3333
AB  - Implementacija senzorne dijete podrazumeva senzornu strategiju koja se često
koristi kod dece s poremećajem iz spektra autizma (PSA) u cilju omogućavanja podizanja
kvaliteta senzorne obrade i interakcije tokom izvršavanja svakodnevnih zadataka. To se
postiže kontrolisanim unosom senzornih nadražaja kako bi se smanjila senzorna
defanzivnost. Moglo bi se reći da je to individualizovani plan potpuno prilagođen
karakteristikama senzorne obrade u svrhu omogućavanja optimalnog funkcionisanja.
Čini je dnevna ili nedeljna lista aktivnosti kojima dete s PSA može da bude angažovano
tokom redovnih rutina radi održavanja optimalnog stanja senzornog sistema.
Pre izrade individualizovanog plana neophodno je napraviti procenu
sposobnosti koje su relevantne za izradu senzornog profila deteta s PSA. Skrining teškoća
senzorne obrade moguće je izvršiti koristeći Dečiji senzorni profil 2 (The Child Sensory
Profile 2, Dunn, 2014). Ovim instrumentom vrši se merenje specifikacija senzornih
odgovora ispitanika uzrasta od 4 do 14 godina i 11 meseci.
Primena senzorne dijete zahteva planiranje aktivnosti i dosledan monitoring
kako bi se, kao krajnji cilj, ostvarila adaptibilna responzivnost.
Nesporno je postojanje pojedinačnih istraživačkih studija koje su istakle
pozitivne promene u domenu nekoliko razvojnih oblasti (socijalne veštine, ponašanje u
vrtiću, senzorna obrada) primenom senzorne dijete. Neka od istraživanja definišu
senzornu dijetu kao intervenciju zasnovanu na praksi, kao što je vežbanje ili potkrepljenje.
Ipak, važno je istaći da ova strategija nije navedena u skupini intervencija zasnovanih na
dokazima koje podržava Nacionalni razvojni centar za poremećaje iz spektra autizma
(National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders, US
Department of Education). Zato se u brojnim radovima preporučuje dalje kontinuirano
proučavanje primene senzorne dijete, senzornih strategija i funkcionalnih ishoda
kvalitetnije senzorne obrade.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
T1  - Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?
SP  - 123
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3333
ER  - 
@conference{
author = "Bokun, Aleksandra and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Banković, Slobodan and Krstić, Sanja",
year = "2020",
abstract = "Implementacija senzorne dijete podrazumeva senzornu strategiju koja se često
koristi kod dece s poremećajem iz spektra autizma (PSA) u cilju omogućavanja podizanja
kvaliteta senzorne obrade i interakcije tokom izvršavanja svakodnevnih zadataka. To se
postiže kontrolisanim unosom senzornih nadražaja kako bi se smanjila senzorna
defanzivnost. Moglo bi se reći da je to individualizovani plan potpuno prilagođen
karakteristikama senzorne obrade u svrhu omogućavanja optimalnog funkcionisanja.
Čini je dnevna ili nedeljna lista aktivnosti kojima dete s PSA može da bude angažovano
tokom redovnih rutina radi održavanja optimalnog stanja senzornog sistema.
Pre izrade individualizovanog plana neophodno je napraviti procenu
sposobnosti koje su relevantne za izradu senzornog profila deteta s PSA. Skrining teškoća
senzorne obrade moguće je izvršiti koristeći Dečiji senzorni profil 2 (The Child Sensory
Profile 2, Dunn, 2014). Ovim instrumentom vrši se merenje specifikacija senzornih
odgovora ispitanika uzrasta od 4 do 14 godina i 11 meseci.
Primena senzorne dijete zahteva planiranje aktivnosti i dosledan monitoring
kako bi se, kao krajnji cilj, ostvarila adaptibilna responzivnost.
Nesporno je postojanje pojedinačnih istraživačkih studija koje su istakle
pozitivne promene u domenu nekoliko razvojnih oblasti (socijalne veštine, ponašanje u
vrtiću, senzorna obrada) primenom senzorne dijete. Neka od istraživanja definišu
senzornu dijetu kao intervenciju zasnovanu na praksi, kao što je vežbanje ili potkrepljenje.
Ipak, važno je istaći da ova strategija nije navedena u skupini intervencija zasnovanih na
dokazima koje podržava Nacionalni razvojni centar za poremećaje iz spektra autizma
(National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders, US
Department of Education). Zato se u brojnim radovima preporučuje dalje kontinuirano
proučavanje primene senzorne dijete, senzornih strategija i funkcionalnih ishoda
kvalitetnije senzorne obrade.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020",
title = "Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?",
pages = "123",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3333"
}
Bokun, A., Đurić-Zdravković, A., Banković, S.,& Krstić, S.. (2020). Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
Društvo defektologa Srbije., 123.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3333
Bokun A, Đurić-Zdravković A, Banković S, Krstić S. Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020. 2020;:123.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3333 .
Bokun, Aleksandra, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Banković, Slobodan, Krstić, Sanja, "Senzorna dijeta kod dece s poremećajem iz spektra autizma – zablude ili dokazi?" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 (2020):123,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3333 .

Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Milanović-Dobrota, Biljana; Japundža-Milisavljević, Mirjana

(Društvo defektologa Srbije, 2020)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3324
AB  - Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena
je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila
25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti
od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10.
Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih,
jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene
uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju
preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj
intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata
adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su
tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo,
detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka,
umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije
intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih.
Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne
dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više
dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3
Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9
Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra
autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni
deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja,
interesovanja i aktivnosti.
ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i
tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u
ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični
poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi
razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
T1  - Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji
EP  - 117
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Milanović-Dobrota, Biljana and Japundža-Milisavljević, Mirjana",
year = "2020",
abstract = "Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena
je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila
25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti
od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10.
Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih,
jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene
uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju
preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj
intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata
adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su
tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo,
detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka,
umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije
intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih.
Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne
dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više
dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3
Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9
Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra
autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni
deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja,
interesovanja i aktivnosti.
ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i
tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u
ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični
poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi
razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020",
title = "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji",
pages = "117",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324"
}
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Milanović-Dobrota, B.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2020). Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
Društvo defektologa Srbije..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Milanović-Dobrota B, Japundža-Milisavljević M. Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020. 2020;:null-117.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Milanović-Dobrota, Biljana, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 (2020),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .

Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci

Ralić, Nenad; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra

(Društvo defektologa Srbije, 2020)

TY  - CONF
AU  - Ralić, Nenad
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3320
AB  - Inostrana istraživanja pokazuju da samo 10% osoba s intelektualnom
ometenošću ima pristup asistivnim produktima. Zbog toga je Svetska zdravstvena
organizacija 2014. godine pokrenula promotivni program “Globalna saradnja na upotrebi
asistivnih tehnologija” (Global Cooperation on Assistive Technology -GATE). Tim
programom implementiraju se delovi Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima osoba s
invaliditetom koji se odnose na asistivnu tehnologiju. Cilj ovog programa je da se
osobama različite starosne dobi i kategorije intelektualne ometenosti poboljša pristup
visokokvalitetnim, dostupnim asistivnim produktima. Kao prvi korak u ostvarivanju tog
cilja napravljena je lista prioritetnih asistivnih proizvoda čija se upotreba predlaže
zemljama članicama Svetske zdravstvene organizacije. Neki od predloženih proizvoda
asistivne tehnologije odnosili su se na pokretnu grafiku i Kinect.
Istraživanja dokazuju da je primena pokretne grafike i Kinect-a kod učenika
osnovnoškolskog uzrasta sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću značajno
uticala na kvalitet izvođenja grubomotoričkih-lokomotornih sposobnosti, prevashodno
skoka, galopa, skakanja po horizontali, preskakanja i bočnog kretanja. Imajući u vidu
specifičnost razumevanja kinestetičkih naloga kod učenika s intelektualnom ometenošću,
u navedena sredstva asistivne tehnologije moguće je, na početku igre, uvesti dinamičku
funkciju prilagođavanja težine zahteva u skladu sa sposobnostima učenika. To je slučaj
kada se igra prilagođava maksimalnoj visini do koje učenik može da skoči, u odnosu na
prethodno procenjen kvalitet lokomotornih sposobnosti. Kako ne bi došlo do
automatizacije pri izvođenju zadataka, moguće je menjati složenost kinestetičke tražnje,
nasumično, ili strukturisano.
Kvalitet sposobnosti lokomotornih veština procenjen uz pomoć pokretne
grafike i Kinect-a moguće je inkorporirati najpre u pedagoški profil učenika s
intelektualnom ometenošću, a potom odrediti potrebe za podrškom i mere
individualizacije u zoni proksimalnog razvoja.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
T1  - Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci
EP  - 114
SP  - 114
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3320
ER  - 
@conference{
author = "Ralić, Nenad and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra",
year = "2020",
abstract = "Inostrana istraživanja pokazuju da samo 10% osoba s intelektualnom
ometenošću ima pristup asistivnim produktima. Zbog toga je Svetska zdravstvena
organizacija 2014. godine pokrenula promotivni program “Globalna saradnja na upotrebi
asistivnih tehnologija” (Global Cooperation on Assistive Technology -GATE). Tim
programom implementiraju se delovi Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima osoba s
invaliditetom koji se odnose na asistivnu tehnologiju. Cilj ovog programa je da se
osobama različite starosne dobi i kategorije intelektualne ometenosti poboljša pristup
visokokvalitetnim, dostupnim asistivnim produktima. Kao prvi korak u ostvarivanju tog
cilja napravljena je lista prioritetnih asistivnih proizvoda čija se upotreba predlaže
zemljama članicama Svetske zdravstvene organizacije. Neki od predloženih proizvoda
asistivne tehnologije odnosili su se na pokretnu grafiku i Kinect.
Istraživanja dokazuju da je primena pokretne grafike i Kinect-a kod učenika
osnovnoškolskog uzrasta sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću značajno
uticala na kvalitet izvođenja grubomotoričkih-lokomotornih sposobnosti, prevashodno
skoka, galopa, skakanja po horizontali, preskakanja i bočnog kretanja. Imajući u vidu
specifičnost razumevanja kinestetičkih naloga kod učenika s intelektualnom ometenošću,
u navedena sredstva asistivne tehnologije moguće je, na početku igre, uvesti dinamičku
funkciju prilagođavanja težine zahteva u skladu sa sposobnostima učenika. To je slučaj
kada se igra prilagođava maksimalnoj visini do koje učenik može da skoči, u odnosu na
prethodno procenjen kvalitet lokomotornih sposobnosti. Kako ne bi došlo do
automatizacije pri izvođenju zadataka, moguće je menjati složenost kinestetičke tražnje,
nasumično, ili strukturisano.
Kvalitet sposobnosti lokomotornih veština procenjen uz pomoć pokretne
grafike i Kinect-a moguće je inkorporirati najpre u pedagoški profil učenika s
intelektualnom ometenošću, a potom odrediti potrebe za podrškom i mere
individualizacije u zoni proksimalnog razvoja.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020",
title = "Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci",
pages = "114-114",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3320"
}
Ralić, N., Đurić-Zdravković, A.,& Bokun, A.. (2020). Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
Društvo defektologa Srbije., 114-114.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3320
Ralić N, Đurić-Zdravković A, Bokun A. Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020. 2020;:114-114.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3320 .
Ralić, Nenad, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, "Pokretna grafika i Kinect kao asistivni produkti u podršci" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 (2020):114-114,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3320 .

Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Čelarević, Dragana; Dragović, Sandra

(Društvo defektologa Srbije, 2019)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Čelarević, Dragana
AU  - Dragović, Sandra
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3048
AB  - U Službenom glasniku Republike Srbije br. 74/2018 objavljen je novi
Pravilnik o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni
plan, njegovu primenu i vrednovanje. Novi članovi Pravilnika podrazumevali su
potrebu za dopunom dosadašnje dokumentacije koja je činila sadržaj IOP-a. Ovaj
rad ima za cilj da prikaže mogućnost procene razvojnih sposobnosti
petogodišnjeg dečaka s dijagnozom F84.9 Nespecifikovani pervazivni poremećaj
razvoja (PDD-NOS) prema još uvek aktuelnoj ICD-10. Objavljivanjem
dijagnostičkog priručnika DSM-V, navedena dijagnostička kategorija integriše
se sa srodnom simptomatologijom u Poremećaj iz spektra autizma. Rezultati
procene sposobnosti dečaka koja je izvršena uz pomoć Battelle Developmental
Inventory 2nd Edition (Newborg, 2005), uvršteni su u Pedagoški profil u kojem
su utvrđena područja u kojima je potrebna dodatna podrška i u Plan mera
individualizacije. Navedeni instrument testira pet razvojnih domena
utvrđujući jake strane i potrebe u socijalnom, adaptivnom, motoričkom,
komunikacijskom i kognitivnom skupu veština. Za potrebe ovog rada biće
navedeni samo neki rezultati procene pretočeni u odgovarajuće segmente obavezne
dokumentacije, kao primeri. U okviru socijalnog razvoja detektovano je da
samostalni socijalni kontakt dečak češće ostvaruje sa odraslima, nego sa decom
iz grupe. U okviru podrške, predlaže se da se socijalni kontakt sa vršnjacima
podstiče uz strukturisanu igru i dečakove preferentne aktivnosti, zbog lakše
obrade tranzicija između starih i novih signala. Procena govora i komunikacije
detektuje da dečak koristi jednostavne rečenice sastavljene od subjekta i
predikata, a u polju podrške planira se podsticanje pravilnog naglašavanja
slogova u rečima, uz uvođenje predloga u ekspresivni govor. Planiranom
procenom i merama podrške moguće je sa velikom sigurnošću utvrditi spremnost
dečaka za nastavak školovanja u redovnom sistemu i potrebu za dodatnim
obrazovnim uslugama.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS
EP  - 71
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Čelarević, Dragana and Dragović, Sandra",
year = "2019",
abstract = "U Službenom glasniku Republike Srbije br. 74/2018 objavljen je novi
Pravilnik o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni
plan, njegovu primenu i vrednovanje. Novi članovi Pravilnika podrazumevali su
potrebu za dopunom dosadašnje dokumentacije koja je činila sadržaj IOP-a. Ovaj
rad ima za cilj da prikaže mogućnost procene razvojnih sposobnosti
petogodišnjeg dečaka s dijagnozom F84.9 Nespecifikovani pervazivni poremećaj
razvoja (PDD-NOS) prema još uvek aktuelnoj ICD-10. Objavljivanjem
dijagnostičkog priručnika DSM-V, navedena dijagnostička kategorija integriše
se sa srodnom simptomatologijom u Poremećaj iz spektra autizma. Rezultati
procene sposobnosti dečaka koja je izvršena uz pomoć Battelle Developmental
Inventory 2nd Edition (Newborg, 2005), uvršteni su u Pedagoški profil u kojem
su utvrđena područja u kojima je potrebna dodatna podrška i u Plan mera
individualizacije. Navedeni instrument testira pet razvojnih domena
utvrđujući jake strane i potrebe u socijalnom, adaptivnom, motoričkom,
komunikacijskom i kognitivnom skupu veština. Za potrebe ovog rada biće
navedeni samo neki rezultati procene pretočeni u odgovarajuće segmente obavezne
dokumentacije, kao primeri. U okviru socijalnog razvoja detektovano je da
samostalni socijalni kontakt dečak češće ostvaruje sa odraslima, nego sa decom
iz grupe. U okviru podrške, predlaže se da se socijalni kontakt sa vršnjacima
podstiče uz strukturisanu igru i dečakove preferentne aktivnosti, zbog lakše
obrade tranzicija između starih i novih signala. Procena govora i komunikacije
detektuje da dečak koristi jednostavne rečenice sastavljene od subjekta i
predikata, a u polju podrške planira se podsticanje pravilnog naglašavanja
slogova u rečima, uz uvođenje predloga u ekspresivni govor. Planiranom
procenom i merama podrške moguće je sa velikom sigurnošću utvrditi spremnost
dečaka za nastavak školovanja u redovnom sistemu i potrebu za dodatnim
obrazovnim uslugama.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS",
pages = "71",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048"
}
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Čelarević, D.,& Dragović, S.. (2019). Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
Društvo defektologa Srbije..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Čelarević D, Dragović S. Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:null-71.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Čelarević, Dragana, Dragović, Sandra, "Procena razvojnih sposobnosti i podrška dečaku sa PDD-NOS" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3048 .

Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana; Gagić, Sanja; Goranac, Salim

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2016)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Gagić, Sanja
AU  - Goranac, Salim
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4237
AB  - Prilagođenost učenika s ometenošću u mentalnom razvoju na novu edukativnu
sredinu se često posmatra i opisuje, ali veoma retko meri. Jedan od predlo-
ženih entiteta koji ukazuje na kvalitet i stepen prilagođenosti je psihička
i telesna uznemirenost. Ona je operacionalizovana kao stepen do kojeg pona-
šanje ometa funkcionalne aktivnosti. U ovom radu biće prikazane dve studije
slučaja koje opisuju ponašanje devojčice i dečaka koji su iz redovne škole na-
stavili školovanje u školi koja obrazuje i vaspitava učenike sa ometenošću u
mentalnom razvoju. Cilj rada je da utvrdi da li kod opisanih slučajeva dolazi do
smanjenja stepena uznemirenog ponašanja nakon tri meseca provedenih u novoj
edukativnoj sredini.
Po dolasku u školu na početku školske godine i nakon tri meseca adaptacije
(početak decembra 2015. godine) primenjena je Skala za procenu uznemirenog po-
našanja (Agitated Behavior Scale; ABS; Corrigan, 1989). Ovaj instrument u ukupnom
skoru predstavlja meru uznemirenog ponašanja u novoj sredini (bez uznemire-
nosti, laka uznemirenost, umerena uznemirenost i ekstremna uznemirenost),
ali i pojedinačne supskale (labilnost, agresivnost, disinhibicija) mogu da daju
dodatne podatke o kvalitetu prilagođenosti.
U radu opisana je studija slučaja dečaka G. koji ima 14 godina i dijagnostikovan
pervazivni razvojni poremećaj. Početkom septembra 2015. godine prvi put je upi-
san u OŠ „Sava Jovanović-Sirogojno“ iz redovne škole. Totalni skor na Skali
za procenu uznemirenog ponašanja u septembru mesecu iznosio je 42 (disinhi-
bicija – korigovani skor 45,50; agresivnost – korigovani skor 31,50; labilnost
– korigovani skor 46,67), a početkom decembra 37 (disinhibicija – korigovani
skor 36,75; agresivnost – korigovani skor 31,50; labilnost – korigovani skor
46,67). Vrednost totalnog skora u septembru je ukazivala na prisustvo ekstremne
uznemirenosti. Nakon tri meseca provedenih u školi vrednost totalnog skora
je pala i gotovo se približila granici sa umerenom uznemirenošću (od 29 do
35), ali je ipak ostala u granicama ekstremne uznemirenosti. Rezultati ukazuju
da je dečak pokazao najveću pozitivnu promenu pri ponašanjima vezanim za di-
sinhibiciju, dok na ostalim supskalama nije bilo kvantitativnih promena.
Četrnaestogodišnja devojčica M. ima dijagnozu lake intelektualne ometenosti
i takođe je u ovoj školskoj godini prebačena iz osnovne škole za decu tipič-
nog razvoja u OŠ „Sava Jovanović-Sirogojno“. Procena uznemirenog ponašanja
206
po dolasku u novo okruženje ukazala je na prisustvo uznemirenosti umerenog
stepena i iznosila je 33 (disinhibicija – korigovani skor 31,50; agresivnost –
korigovani skor 28,00; labilnost – korigovani skor 42,00), a početkom decembra
uznemireno ponašanje nije registrovano (skor <22), jer je totalni skor pao na
20 (disinhibicija – korigovani skor 19,25; agresivnost – korigovani skor 17,50;
labilnost – korigovani skor 23,33). Rezultati ukazuju da je devojčica pokazala
pozitivnu promenu pri ponašanjima vezanim za sve supskale ovog instrumenta
tokom boravka u novoj edukativnoj sredini.
Tokom adaptacije učenika na novu sredinu, tj. školu za učenike ometene u men-
talnom razvoju korišćene su brojne intervencije u cilju modifikacije pona-
šanja. U najvećem broju slučajeva primenjena je supervizija jedan-na-jedan u
tretmanima koji su se sprovodili u senzornoj sobi, slanoj pećini i tretmanima
ojačavanja kvaliteta senzacija Montesori materijalom.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016
T1  - Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja
EP  - 206
SP  - 205
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4237
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Gagić, Sanja and Goranac, Salim",
year = "2016",
abstract = "Prilagođenost učenika s ometenošću u mentalnom razvoju na novu edukativnu
sredinu se često posmatra i opisuje, ali veoma retko meri. Jedan od predlo-
ženih entiteta koji ukazuje na kvalitet i stepen prilagođenosti je psihička
i telesna uznemirenost. Ona je operacionalizovana kao stepen do kojeg pona-
šanje ometa funkcionalne aktivnosti. U ovom radu biće prikazane dve studije
slučaja koje opisuju ponašanje devojčice i dečaka koji su iz redovne škole na-
stavili školovanje u školi koja obrazuje i vaspitava učenike sa ometenošću u
mentalnom razvoju. Cilj rada je da utvrdi da li kod opisanih slučajeva dolazi do
smanjenja stepena uznemirenog ponašanja nakon tri meseca provedenih u novoj
edukativnoj sredini.
Po dolasku u školu na početku školske godine i nakon tri meseca adaptacije
(početak decembra 2015. godine) primenjena je Skala za procenu uznemirenog po-
našanja (Agitated Behavior Scale; ABS; Corrigan, 1989). Ovaj instrument u ukupnom
skoru predstavlja meru uznemirenog ponašanja u novoj sredini (bez uznemire-
nosti, laka uznemirenost, umerena uznemirenost i ekstremna uznemirenost),
ali i pojedinačne supskale (labilnost, agresivnost, disinhibicija) mogu da daju
dodatne podatke o kvalitetu prilagođenosti.
U radu opisana je studija slučaja dečaka G. koji ima 14 godina i dijagnostikovan
pervazivni razvojni poremećaj. Početkom septembra 2015. godine prvi put je upi-
san u OŠ „Sava Jovanović-Sirogojno“ iz redovne škole. Totalni skor na Skali
za procenu uznemirenog ponašanja u septembru mesecu iznosio je 42 (disinhi-
bicija – korigovani skor 45,50; agresivnost – korigovani skor 31,50; labilnost
– korigovani skor 46,67), a početkom decembra 37 (disinhibicija – korigovani
skor 36,75; agresivnost – korigovani skor 31,50; labilnost – korigovani skor
46,67). Vrednost totalnog skora u septembru je ukazivala na prisustvo ekstremne
uznemirenosti. Nakon tri meseca provedenih u školi vrednost totalnog skora
je pala i gotovo se približila granici sa umerenom uznemirenošću (od 29 do
35), ali je ipak ostala u granicama ekstremne uznemirenosti. Rezultati ukazuju
da je dečak pokazao najveću pozitivnu promenu pri ponašanjima vezanim za di-
sinhibiciju, dok na ostalim supskalama nije bilo kvantitativnih promena.
Četrnaestogodišnja devojčica M. ima dijagnozu lake intelektualne ometenosti
i takođe je u ovoj školskoj godini prebačena iz osnovne škole za decu tipič-
nog razvoja u OŠ „Sava Jovanović-Sirogojno“. Procena uznemirenog ponašanja
206
po dolasku u novo okruženje ukazala je na prisustvo uznemirenosti umerenog
stepena i iznosila je 33 (disinhibicija – korigovani skor 31,50; agresivnost –
korigovani skor 28,00; labilnost – korigovani skor 42,00), a početkom decembra
uznemireno ponašanje nije registrovano (skor <22), jer je totalni skor pao na
20 (disinhibicija – korigovani skor 19,25; agresivnost – korigovani skor 17,50;
labilnost – korigovani skor 23,33). Rezultati ukazuju da je devojčica pokazala
pozitivnu promenu pri ponašanjima vezanim za sve supskale ovog instrumenta
tokom boravka u novoj edukativnoj sredini.
Tokom adaptacije učenika na novu sredinu, tj. školu za učenike ometene u men-
talnom razvoju korišćene su brojne intervencije u cilju modifikacije pona-
šanja. U najvećem broju slučajeva primenjena je supervizija jedan-na-jedan u
tretmanima koji su se sprovodili u senzornoj sobi, slanoj pećini i tretmanima
ojačavanja kvaliteta senzacija Montesori materijalom.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016",
title = "Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja",
pages = "206-205",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4237"
}
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Japundža-Milisavljević, M., Gagić, S.,& Goranac, S.. (2016). Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 205-206.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4237
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Japundža-Milisavljević M, Gagić S, Goranac S. Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016. 2016;:205-206.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4237 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Gagić, Sanja, Goranac, Salim, "Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu: studije slučaja" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 (2016):205-206,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4237 .

Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Bokun, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana; Gagić, Sanja; Goranac, Salim

(2016)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Bokun, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Gagić, Sanja
AU  - Goranac, Salim
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2533
T1  - Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2533
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Gagić, Sanja and Goranac, Salim",
year = "2016",
title = "Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2533"
}
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Japundža-Milisavljević, M., Gagić, S.,& Goranac, S.. (2016). Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja. .
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2533
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Japundža-Milisavljević M, Gagić S, Goranac S. Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja. 2016;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2533 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Gagić, Sanja, Goranac, Salim, "Adaptacija učenika ometenih u mentalnom razvoju na novu edukativnu sredinu:studija slučaja" (2016),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2533 .