Nikolić, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
8603c40e-4d11-4e57-beed-e98df16d3b30
  • Nikolić, Jovana (6)
Projects

Author's Bibliography

Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu

Bašić, Aleksandra; Nikolić, Jovana; Maćešić Petrović, Dragana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Bašić, Aleksandra
AU  - Nikolić, Jovana
AU  - Maćešić Petrović, Dragana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5334
AB  - Uvod: Teorija senzorne integracije koju je predložila Džin Ers predstavlja kamen
temeljac raznovrsnim i, u današnje vreme, sve mnogobrojnijim intervencijama
usmerenim na decu sa teškoćama senzornog procesiranja. Počevši od
sedamdesetih godina kada je teorija postavljena, senzorna integrativna disfunkcija
sve se češće uočava kod dece tipične populacije i dece sa smetnjama u
razvoju, pri čemu je najuočljivija i najčešće opisivana kod dece sa poremećajem
iz spektra autizma. Ove teškoće značajno negativno utiču na neurološki, motorni
i govorno-jezički razvoj dece, na mogućnost komunikacije, socijalizacije i
usvajanja adaptivnih veština. To je uslovilo razvoj različitih intervencija koje se
sprovode u cilju ublažavanja ili eliminisanja teškoća senzornog procesiranja.
Međutim, nisu sve intervencije usklađene sa principima teorije Džin Ers i njihova
efikasnost nije u adekvatnoj meri ispitana.
Cilj: Cilj ovog rada je da se analiziraju i opišu rezultati istraživanja koja se bave
evaluacijom efikasnosti različitih intervencija zasnovanih na senzornom pristupu.
Metode: Pretraživanje literature u skladu sa odabranim ključnim rečima izvršeno
je uz pomoć servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
i pretraživača Google Scholar.
Rezultati: Nastojali smo da u izbor uključimo istraživanja koja se bave novijim i nedovoljno
istraženim senzornim intervencijama za decu tipičnog razvoja i decu sa
poremećajem iz spektra autizma. Istraživanja koja su ušla u konačan izbor pružaju
interesantne i relevantne informacije o efikasnosti senzornog pristupa u intervencijama
usmerenim na probleme hranjenja i ishrane, spavanja, emocionalno-bihevioralnih
i kognitivnih teškoća dece sa teškoćama senzornog procesiranja.
Zaključak: Na osnovu pregleda dosadašnje literature možemo zaključiti da intervencije
zasnovane na senzornom pristupu imaju pozitivne efekte na različite
domene funkcionisanja dece TR i dece sa PSA. Takođe, da nisu sve intervencije
podjednako efikasne, niti imaju pozitivne efekte na različite domene života.
AB  - Introduction: The theory of Sensory Integration proposed by Jean Ayres represents
the cornerstone of various and, nowadays, more and more numerous interventions aimed
at children with sensory processing difficulties. Beginning in the 1970s, when the theory was
established, sensory integrative dysfunction is increasingly observed in children of the typical
population and children with developmental disabilities, and is more noticeable and most
often described in children with autism spectrum disorders. These difficulties significantly
negatively affect the neurological, motor and speech-language development of children, the
ability to communicate, socialize and adopt adaptive skills. This has led to the development
of various interventions that are carried out with the aim of mitigating or eliminating the
difficulties of sensory processing. However, not all interventions are in line with the principles
of Jean Ayres theory and their effectiveness has not been adequately evaluated.
Aim: The aim of this paper is to analyze and describe the results of research that
evaluates the effectiveness of various interventions based on the sensory approach.
Methods: The literature search in accordance with the selected keywords was
performed with the help of the service of the Serbian Library Consortium for Unified
Procurement (KOBSON) and the Google Scholar search engine.
Results: We tried to include research that deals with newer and insufficiently
researched sensory interventions for children with typical development and children with
autism spectrum disorder. The final research provides interesting and relevant information
on the effectiveness of sensory access in interventions focused on the problems of feeding
and nutrition, sleep, emotional-behavioral and cognitive difficulties of children with sensory
processing difficulties.
Conclusion: Based on the review of previous literature, we can conclude that
interventions based on the sensory approach have positive effects on different domains of
functioning of typically developed children and children with autism spectrum disorder. We
can also conclude that not all interventions are equally effective or have positive effects on
different domains of life.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu
T1  - Sensory integrative approach: a systematic review of the Effectiveness of child-centered interventions
EP  - 233
SP  - 227
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334
ER  - 
@conference{
author = "Bašić, Aleksandra and Nikolić, Jovana and Maćešić Petrović, Dragana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Teorija senzorne integracije koju je predložila Džin Ers predstavlja kamen
temeljac raznovrsnim i, u današnje vreme, sve mnogobrojnijim intervencijama
usmerenim na decu sa teškoćama senzornog procesiranja. Počevši od
sedamdesetih godina kada je teorija postavljena, senzorna integrativna disfunkcija
sve se češće uočava kod dece tipične populacije i dece sa smetnjama u
razvoju, pri čemu je najuočljivija i najčešće opisivana kod dece sa poremećajem
iz spektra autizma. Ove teškoće značajno negativno utiču na neurološki, motorni
i govorno-jezički razvoj dece, na mogućnost komunikacije, socijalizacije i
usvajanja adaptivnih veština. To je uslovilo razvoj različitih intervencija koje se
sprovode u cilju ublažavanja ili eliminisanja teškoća senzornog procesiranja.
Međutim, nisu sve intervencije usklađene sa principima teorije Džin Ers i njihova
efikasnost nije u adekvatnoj meri ispitana.
Cilj: Cilj ovog rada je da se analiziraju i opišu rezultati istraživanja koja se bave
evaluacijom efikasnosti različitih intervencija zasnovanih na senzornom pristupu.
Metode: Pretraživanje literature u skladu sa odabranim ključnim rečima izvršeno
je uz pomoć servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
i pretraživača Google Scholar.
Rezultati: Nastojali smo da u izbor uključimo istraživanja koja se bave novijim i nedovoljno
istraženim senzornim intervencijama za decu tipičnog razvoja i decu sa
poremećajem iz spektra autizma. Istraživanja koja su ušla u konačan izbor pružaju
interesantne i relevantne informacije o efikasnosti senzornog pristupa u intervencijama
usmerenim na probleme hranjenja i ishrane, spavanja, emocionalno-bihevioralnih
i kognitivnih teškoća dece sa teškoćama senzornog procesiranja.
Zaključak: Na osnovu pregleda dosadašnje literature možemo zaključiti da intervencije
zasnovane na senzornom pristupu imaju pozitivne efekte na različite
domene funkcionisanja dece TR i dece sa PSA. Takođe, da nisu sve intervencije
podjednako efikasne, niti imaju pozitivne efekte na različite domene života., Introduction: The theory of Sensory Integration proposed by Jean Ayres represents
the cornerstone of various and, nowadays, more and more numerous interventions aimed
at children with sensory processing difficulties. Beginning in the 1970s, when the theory was
established, sensory integrative dysfunction is increasingly observed in children of the typical
population and children with developmental disabilities, and is more noticeable and most
often described in children with autism spectrum disorders. These difficulties significantly
negatively affect the neurological, motor and speech-language development of children, the
ability to communicate, socialize and adopt adaptive skills. This has led to the development
of various interventions that are carried out with the aim of mitigating or eliminating the
difficulties of sensory processing. However, not all interventions are in line with the principles
of Jean Ayres theory and their effectiveness has not been adequately evaluated.
Aim: The aim of this paper is to analyze and describe the results of research that
evaluates the effectiveness of various interventions based on the sensory approach.
Methods: The literature search in accordance with the selected keywords was
performed with the help of the service of the Serbian Library Consortium for Unified
Procurement (KOBSON) and the Google Scholar search engine.
Results: We tried to include research that deals with newer and insufficiently
researched sensory interventions for children with typical development and children with
autism spectrum disorder. The final research provides interesting and relevant information
on the effectiveness of sensory access in interventions focused on the problems of feeding
and nutrition, sleep, emotional-behavioral and cognitive difficulties of children with sensory
processing difficulties.
Conclusion: Based on the review of previous literature, we can conclude that
interventions based on the sensory approach have positive effects on different domains of
functioning of typically developed children and children with autism spectrum disorder. We
can also conclude that not all interventions are equally effective or have positive effects on
different domains of life.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu, Sensory integrative approach: a systematic review of the Effectiveness of child-centered interventions",
pages = "233-227",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334"
}
Bašić, A., Nikolić, J.,& Maćešić Petrović, D.. (2023). Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 227-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334
Bašić A, Nikolić J, Maćešić Petrović D. Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:227-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334 .
Bašić, Aleksandra, Nikolić, Jovana, Maćešić Petrović, Dragana, "Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):227-233,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334 .

Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma: Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija

Nikolić, Jovana

(2022)

TY  - THES
AU  - Nikolić, Jovana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5152
AB  - Налази досадашњих истраживања упућују на снажну међузависност тешкоћа сензорног процесирања, проблема у понашању и дефицита егзекутивних функција. Дијагностички критеријуми поремећаја из спектра аутизма (ПСА) обухватају, између осталог, специфичне проблеме у понашању и тешкоће сензорног процесирања. Према теорији егзекутивне дисфункције специфичност фенотипа ПСА може се објаснити карактеристичним устројством егзекутивних функција те неки аутори настоје да утврде потенцијалну медијаторску улогу егзекутивних функција у односу сензорног процесирања и бихевиоралних карактеристика код особа са ПСА.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем утврђивања медијаторске улоге егзекутивних функција у односу сензорног процесирања и проблема у понашању код деце са ПСА. Узорак је сачињен од 70 деце са ПСА оба пола, узраста од седам до 14 година. За потребе истраживања примењена су четири мерна инструмента: Сензорни профил за децу (Child Sensory Profile-2 – CSP-2; Dunn, 2014), Ахенбахов систем за емпиријску процену, верзије за
учитеље и наставнике (Achenbach System of Empirically Based Аssessment, Teacher Report Form –
ASEBA-TRF; Achenbach & Rescorla, 2001), Инвентар за процену понашања везаног за
егзекутивне функције (The Behavior Rating Inventory of Executive Function-Second Edition –
BRIEF-2; Gioia et al., 2015) и Гилијамова скала за процену тежине аутизма (Gilliam Autism Rating
Scale – Third Edition, GARS-3, Gilliam, 2014).
Резултати су показали да су тешкоће сензорног процесирања, дефицит егзекутивних функција и проблеми у понашању међусобно позитивно повезани. Дефицит егзекутивних функција је значајан медијатор односа тешкоћа сензорног процесирања и екстернализованих проблема у понашању. Око 40% везе између тешкоћа сензорног процесирања и екстернализованих проблема се остварује посредством дефицита егзекутивних функција. Није утврђена значајна медијација у односу тешкоћа сензорног процесирања и интернализованих проблема у понашању.
AB  - Previous research has shown a strong correlation of sensory processing difficulties, behavioral problems and executive function deficits. Diagnostic criteria for autism spectrum disorder (ASD) include, among other things, specific behavioral problems and sensory processing difficulties.
According to the theory of executive dysfunction, the specificity of the ASD phenotype can be explained by the specific organization of executive functions, and some authors try to determine the potential mediating role of executive functions in the relationship between sensory processing and behavioral characteristics in people with ASD.
The aim of the research presented in this paper was to determine the mediating role of executive functions in the relationship between sensory processing and behavioral problems in children with ASD. The sample consisted of 70 children with ASD of both genders, aged from seven to 14 years. For the purposes of the research, four assesment instruments were used: Child Sensory Profile – Second Edition (CSP-2; Dunn, 2014), Achenbach System of Empirically Based Assessment, Teacher Report Form (ASEBA-TRF; Achenbach & Rescorla, 2001), The Behavior Rating Inventory of Executive Function – Second Edition (BRIEF-2; Gioia et al., 2015) and the Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition (GARS-3, Gilliam, 2014).
The results showed that sensory processing difficulties, executive function deficits and behavioral problems are positively interrelated. Executive function deficit is a significant mediator of the relationship between sensory processing difficulties and externalized behavioral problems.
Executive function deficit accounts for around 40% of the association between sensory processing difficulties and externalizing problems. No significant mediation was found in the relationship between sensory processing difficulties and internalized behavioral problems.
T1  - Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma:  Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija
T1  - Sensory processing and behavioral problems in children with autism spectrum disorder: the mediating role of executive functions
EP  - 64
SP  - 2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5152
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Nikolić, Jovana",
year = "2022",
abstract = "Налази досадашњих истраживања упућују на снажну међузависност тешкоћа сензорног процесирања, проблема у понашању и дефицита егзекутивних функција. Дијагностички критеријуми поремећаја из спектра аутизма (ПСА) обухватају, између осталог, специфичне проблеме у понашању и тешкоће сензорног процесирања. Према теорији егзекутивне дисфункције специфичност фенотипа ПСА може се објаснити карактеристичним устројством егзекутивних функција те неки аутори настоје да утврде потенцијалну медијаторску улогу егзекутивних функција у односу сензорног процесирања и бихевиоралних карактеристика код особа са ПСА.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем утврђивања медијаторске улоге егзекутивних функција у односу сензорног процесирања и проблема у понашању код деце са ПСА. Узорак је сачињен од 70 деце са ПСА оба пола, узраста од седам до 14 година. За потребе истраживања примењена су четири мерна инструмента: Сензорни профил за децу (Child Sensory Profile-2 – CSP-2; Dunn, 2014), Ахенбахов систем за емпиријску процену, верзије за
учитеље и наставнике (Achenbach System of Empirically Based Аssessment, Teacher Report Form –
ASEBA-TRF; Achenbach & Rescorla, 2001), Инвентар за процену понашања везаног за
егзекутивне функције (The Behavior Rating Inventory of Executive Function-Second Edition –
BRIEF-2; Gioia et al., 2015) и Гилијамова скала за процену тежине аутизма (Gilliam Autism Rating
Scale – Third Edition, GARS-3, Gilliam, 2014).
Резултати су показали да су тешкоће сензорног процесирања, дефицит егзекутивних функција и проблеми у понашању међусобно позитивно повезани. Дефицит егзекутивних функција је значајан медијатор односа тешкоћа сензорног процесирања и екстернализованих проблема у понашању. Око 40% везе између тешкоћа сензорног процесирања и екстернализованих проблема се остварује посредством дефицита егзекутивних функција. Није утврђена значајна медијација у односу тешкоћа сензорног процесирања и интернализованих проблема у понашању., Previous research has shown a strong correlation of sensory processing difficulties, behavioral problems and executive function deficits. Diagnostic criteria for autism spectrum disorder (ASD) include, among other things, specific behavioral problems and sensory processing difficulties.
According to the theory of executive dysfunction, the specificity of the ASD phenotype can be explained by the specific organization of executive functions, and some authors try to determine the potential mediating role of executive functions in the relationship between sensory processing and behavioral characteristics in people with ASD.
The aim of the research presented in this paper was to determine the mediating role of executive functions in the relationship between sensory processing and behavioral problems in children with ASD. The sample consisted of 70 children with ASD of both genders, aged from seven to 14 years. For the purposes of the research, four assesment instruments were used: Child Sensory Profile – Second Edition (CSP-2; Dunn, 2014), Achenbach System of Empirically Based Assessment, Teacher Report Form (ASEBA-TRF; Achenbach & Rescorla, 2001), The Behavior Rating Inventory of Executive Function – Second Edition (BRIEF-2; Gioia et al., 2015) and the Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition (GARS-3, Gilliam, 2014).
The results showed that sensory processing difficulties, executive function deficits and behavioral problems are positively interrelated. Executive function deficit is a significant mediator of the relationship between sensory processing difficulties and externalized behavioral problems.
Executive function deficit accounts for around 40% of the association between sensory processing difficulties and externalizing problems. No significant mediation was found in the relationship between sensory processing difficulties and internalized behavioral problems.",
title = "Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma:  Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija, Sensory processing and behavioral problems in children with autism spectrum disorder: the mediating role of executive functions",
pages = "64-2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5152"
}
Nikolić, J.. (2022). Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma:  Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija. , 2-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5152
Nikolić J. Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma:  Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija. 2022;:2-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5152 .
Nikolić, Jovana, "Senzorno procesiranje i problemi u ponašanju kod dece s poremećajem iz spektra autizma:  Medijatorska uloga egzekutivnih funkcija" (2022):2-64,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5152 .

Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders

Bašić, Aleksandra; Maćešić-Petrović, Dragana; Pantović, Ljiljana; Zdravković Parezanović, Ružica; Gajić, Anja; Arsić, Bojana; Nikolić, Jovana

(2021)

TY  - JOUR
AU  - Bašić, Aleksandra
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
AU  - Pantović, Ljiljana
AU  - Zdravković Parezanović, Ružica
AU  - Gajić, Anja
AU  - Arsić, Bojana
AU  - Nikolić, Jovana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3346
AB  - The aim of this review was to systematically identify, analyze, and summarize research involving interventions based on
sensory integration and activities that promote sensory integration in children with ASD. Based on the selection criteria
ten out of thirty studies were selected and described in terms of: a) participant characteristics, b) assessments used in the
studies, c) intervention procedures, d) study goals, e) intervention outcomes and whether or not there was improvement in
behavior or clinical conditions. The results of the analyzed studies indicate a remarkable heterogeneity profile of sensory
function in children with ASD, which affect the applicability of different forms of treatment. Based on the results of these
studies, we can conclude that treatments based on SI theory can reduce stereotypical, aggressive, auto-aggressive, irritable,
and hyperactive behavior, as well as improve self-regulation of behavior
T2  - Human Research in Rehabilitation
T1  - Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders
EP  - 38
IS  - 1
SP  - 28
VL  - 11
DO  - 10.21554/hrr.042104
ER  - 
@article{
author = "Bašić, Aleksandra and Maćešić-Petrović, Dragana and Pantović, Ljiljana and Zdravković Parezanović, Ružica and Gajić, Anja and Arsić, Bojana and Nikolić, Jovana",
year = "2021",
abstract = "The aim of this review was to systematically identify, analyze, and summarize research involving interventions based on
sensory integration and activities that promote sensory integration in children with ASD. Based on the selection criteria
ten out of thirty studies were selected and described in terms of: a) participant characteristics, b) assessments used in the
studies, c) intervention procedures, d) study goals, e) intervention outcomes and whether or not there was improvement in
behavior or clinical conditions. The results of the analyzed studies indicate a remarkable heterogeneity profile of sensory
function in children with ASD, which affect the applicability of different forms of treatment. Based on the results of these
studies, we can conclude that treatments based on SI theory can reduce stereotypical, aggressive, auto-aggressive, irritable,
and hyperactive behavior, as well as improve self-regulation of behavior",
journal = "Human Research in Rehabilitation",
title = "Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders",
pages = "38-28",
number = "1",
volume = "11",
doi = "10.21554/hrr.042104"
}
Bašić, A., Maćešić-Petrović, D., Pantović, L., Zdravković Parezanović, R., Gajić, A., Arsić, B.,& Nikolić, J.. (2021). Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders. in Human Research in Rehabilitation, 11(1), 28-38.
https://doi.org/10.21554/hrr.042104
Bašić A, Maćešić-Petrović D, Pantović L, Zdravković Parezanović R, Gajić A, Arsić B, Nikolić J. Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders. in Human Research in Rehabilitation. 2021;11(1):28-38.
doi:10.21554/hrr.042104 .
Bašić, Aleksandra, Maćešić-Petrović, Dragana, Pantović, Ljiljana, Zdravković Parezanović, Ružica, Gajić, Anja, Arsić, Bojana, Nikolić, Jovana, "Sensory integration and activities that promote sensory integration in children with autism spectrum disorders" in Human Research in Rehabilitation, 11, no. 1 (2021):28-38,
https://doi.org/10.21554/hrr.042104 . .

Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi

Pantović, Aleksandra; Maćešić-Petrović, Dragana; Kovačević, Jasmina; Zdravković, Ružica; Nikolić, Jovana

(Univerzitet u Novom Sadu i Fakultet tehničkih nauka Novi Sad, 2019)

TY  - CONF
AU  - Pantović, Aleksandra
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
AU  - Kovačević, Jasmina
AU  - Zdravković, Ružica
AU  - Nikolić, Jovana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3035
PB  - Univerzitet u Novom Sadu i Fakultet tehničkih nauka Novi Sad
T1  - Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi
EP  - 288
SP  - 286
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3035
ER  - 
@conference{
author = "Pantović, Aleksandra and Maćešić-Petrović, Dragana and Kovačević, Jasmina and Zdravković, Ružica and Nikolić, Jovana",
year = "2019",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu i Fakultet tehničkih nauka Novi Sad",
title = "Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi",
pages = "288-286",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3035"
}
Pantović, A., Maćešić-Petrović, D., Kovačević, J., Zdravković, R.,& Nikolić, J.. (2019). Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi. 
Univerzitet u Novom Sadu i Fakultet tehničkih nauka Novi Sad., 286-288.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3035
Pantović A, Maćešić-Petrović D, Kovačević J, Zdravković R, Nikolić J. Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi. 2019;:286-288.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3035 .
Pantović, Aleksandra, Maćešić-Petrović, Dragana, Kovačević, Jasmina, Zdravković, Ružica, Nikolić, Jovana, "Stavovi nastavnika prema upotrebi računara u nastavi" (2019):286-288,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3035 .

Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma

Pantović, Aleksandra; Maćešić-Petrović, Dragana; Zdravković, Ružica; Nikolić, Jovana

(Društvo defektologa Srbije, 2019)

TY  - CONF
AU  - Pantović, Aleksandra
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
AU  - Zdravković, Ružica
AU  - Nikolić, Jovana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3031
AB  - Živimo u dobu progresivnog tehnološkog razvoja koji je usklađen sa
potrebom savremenog čoveka za olakšavanje funkcionisanja. Tehnologija može da
ukloni mnogobrojne barijere sa kojima se susrećemo u svakodnevnom životu, što
najviše osećaju osobe sa značajnim teškoćama u funkcionisanju. Ograničenja
osoba sa poremećajima iz spektra autizma (PSA) ispoljavaju se u skoro svim
domenima života – komunikaciji, socijalizaciji, akademskom i radnom životu.
Ove osobe koriste različite uređaje za kompenzaciju, umanjenje ili eliminaciju
postojećih teškoća. Asistivna tehnologija (AT) podrazumeva različite usluge i
uređaje koje se koriste u različitim domenima života upravo u cilju olakšavanja
funkcionisanja u školskom i radnom okruženju i, generalno, društvenoj
zajednici. U ovom radu prikazana su istraživanja koja ukazuju na značaj upotrebe
AT u različitim domenima života osoba sa PSA u cilju podsticanja razvoja i
unapređenja socijalnih i veština komunikacije, uklanjanje prepreka sa kojima se
susreću u nastavnom procesu i radnom okruženju. Prilikom pretrage literature
korišćen je servis Koncorzijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
(KOBSON), Google Scholar, SCIndeks, kao i pretraživač ScienceDirect. Pretraživana je
literatura na srpskom i engleskom jeziku, radovi su izdvojeni na osnovu naslova
i određenih ključnih reči. Kriterijumi za odabir radova bili su sledeći: da rad
nije stariji od 15 godina, da je istraživačkog tipa, da uzorak u istraživanju
obuhvata ispitanike sa PSA, da se u radu ispituju efekti upotrebe raznih uređaja
i/ili usluga AT na različite domene funkcionisanja dece, adolescenata i/ili
odraslih osoba sa PSA. Prikazano je 10 radova koji datiraju od 2007. do 2018.
godine i bave se ispitivanjem efikasnosti upotrebe različitih oblika AT na
veštine komunikacije, socijalnu kompetenciju, akademske i radne veštine osoba
sa PSA. Na osnovu pregleda dostupnih istraživanja možemo zaključiti da je AT
koja se koristi u radu sa osobama sa PSA raznovrsna i mnogobrojna, a u današnje
vreme povećana je dostupnost uređaja i usluga AT.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3031
ER  - 
@conference{
author = "Pantović, Aleksandra and Maćešić-Petrović, Dragana and Zdravković, Ružica and Nikolić, Jovana",
year = "2019",
abstract = "Živimo u dobu progresivnog tehnološkog razvoja koji je usklađen sa
potrebom savremenog čoveka za olakšavanje funkcionisanja. Tehnologija može da
ukloni mnogobrojne barijere sa kojima se susrećemo u svakodnevnom životu, što
najviše osećaju osobe sa značajnim teškoćama u funkcionisanju. Ograničenja
osoba sa poremećajima iz spektra autizma (PSA) ispoljavaju se u skoro svim
domenima života – komunikaciji, socijalizaciji, akademskom i radnom životu.
Ove osobe koriste različite uređaje za kompenzaciju, umanjenje ili eliminaciju
postojećih teškoća. Asistivna tehnologija (AT) podrazumeva različite usluge i
uređaje koje se koriste u različitim domenima života upravo u cilju olakšavanja
funkcionisanja u školskom i radnom okruženju i, generalno, društvenoj
zajednici. U ovom radu prikazana su istraživanja koja ukazuju na značaj upotrebe
AT u različitim domenima života osoba sa PSA u cilju podsticanja razvoja i
unapređenja socijalnih i veština komunikacije, uklanjanje prepreka sa kojima se
susreću u nastavnom procesu i radnom okruženju. Prilikom pretrage literature
korišćen je servis Koncorzijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
(KOBSON), Google Scholar, SCIndeks, kao i pretraživač ScienceDirect. Pretraživana je
literatura na srpskom i engleskom jeziku, radovi su izdvojeni na osnovu naslova
i određenih ključnih reči. Kriterijumi za odabir radova bili su sledeći: da rad
nije stariji od 15 godina, da je istraživačkog tipa, da uzorak u istraživanju
obuhvata ispitanike sa PSA, da se u radu ispituju efekti upotrebe raznih uređaja
i/ili usluga AT na različite domene funkcionisanja dece, adolescenata i/ili
odraslih osoba sa PSA. Prikazano je 10 radova koji datiraju od 2007. do 2018.
godine i bave se ispitivanjem efikasnosti upotrebe različitih oblika AT na
veštine komunikacije, socijalnu kompetenciju, akademske i radne veštine osoba
sa PSA. Na osnovu pregleda dostupnih istraživanja možemo zaključiti da je AT
koja se koristi u radu sa osobama sa PSA raznovrsna i mnogobrojna, a u današnje
vreme povećana je dostupnost uređaja i usluga AT.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3031"
}
Pantović, A., Maćešić-Petrović, D., Zdravković, R.,& Nikolić, J.. (2019). Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
Društvo defektologa Srbije..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3031
Pantović A, Maćešić-Petrović D, Zdravković R, Nikolić J. Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3031 .
Pantović, Aleksandra, Maćešić-Petrović, Dragana, Zdravković, Ružica, Nikolić, Jovana, "Upotreba asistivne tehnologije u radu sa osobama sa poremećajem iz spektra autizma" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3031 .

Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma

Pantović, Aleksandra; Zdravković, Ružica; Maćešić-Petrović, Dragana; Kovačević, Jasmina; Žigić, Vesna; Nikolić, Jovana

(Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, 2018)

TY  - CONF
AU  - Pantović, Aleksandra
AU  - Zdravković, Ružica
AU  - Maćešić-Petrović, Dragana
AU  - Kovačević, Jasmina
AU  - Žigić, Vesna
AU  - Nikolić, Jovana
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2817
PB  - Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet
T1  - Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma
EP  - 49
SP  - 48
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2817
ER  - 
@conference{
author = "Pantović, Aleksandra and Zdravković, Ružica and Maćešić-Petrović, Dragana and Kovačević, Jasmina and Žigić, Vesna and Nikolić, Jovana",
year = "2018",
publisher = "Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet",
title = "Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma",
pages = "49-48",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2817"
}
Pantović, A., Zdravković, R., Maćešić-Petrović, D., Kovačević, J., Žigić, V.,& Nikolić, J.. (2018). Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma. 
Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet., 48-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2817
Pantović A, Zdravković R, Maćešić-Petrović D, Kovačević J, Žigić V, Nikolić J. Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma. 2018;:48-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2817 .
Pantović, Aleksandra, Zdravković, Ružica, Maćešić-Petrović, Dragana, Kovačević, Jasmina, Žigić, Vesna, Nikolić, Jovana, "Senzorna integracija i aktivnosti koje pospešuju senzornu integraciju kod dece sa poremećajima iz spektra autizma" (2018):48-49,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2817 .