Kordić, Milena

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0001-1173-7871
  • Kordić, Milena (5)
Projects

Author's Bibliography

Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima

Kordić, Milena; Karić, Jasmina

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Kordić, Milena
AU  - Karić, Jasmina
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5390
AB  - Uvod: Primenom modela kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima interakcije među učenicima se unapređuju u okviru prostora koji omogućavaju da se odvijaju slobodnije i dinamičnije. U takvim uslovima socijalizacija učenika postaje uspešnija, ali podstiču se i kontekstualno i iskustveno učenje koji doprinose sticanju trajnih i funkcionalnih znanja. Cilj: Cilj rada je da se analizom dostupne literature u periodu 2000–2022. godine istaknu prednosti primene kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima u obrazovanju gluvih i nagluvih učenika. Metod: Za pretraživanje literature korišćeni su sledeći pretraživači: Ebscohost, ScienceDirect, KoBSON, Google Scholar. Rezultati: U neformalnim obrazovnim kontekstima celokupna perceptivna čulna iskustva gluvih i nagluvih učenika, mimo slušnog oštećenja, dobijaju na značaju, oživljavaju i bogate se u sisteme znanja i veština koji će im pomoći da razumeju svet koji ih okružuje, kao i da se u njemu snađu. Kooperativno učenje dalo je pozitivne rezultate u razvoju komunikativnih veština i akademskog postignuća gluvih i nagluvih učenika. Njegova primena kroz neformalne obrazovne kontekste dovela bi do efektivnijeg učenja i uspešnije socijalizacije gluvih i nagluvih učenika. Zaključak: Pored razvoja kognitivnih i socijalnih sposobnosti, interakcije koje se ostvare uz pomoć kooperativnog učenja u neformalnim kontekstima mogu doprineti i suštinskom ostvarenju inkluzije gluvih i nagluvih učenika, kako u obrazovanju, tako i u društvu.
AB  - Introduction. This paper aims to present the most adequate conditions and access for the learning and development of deaf and hard-of-hearing students. By applying the cooperative learning model in informal educational contexts, interactions between students are enhanced within spaces that allow these interactions to take place more freely and dynamically. In these conditions, student socialization becomes more successful, and contextual and experiential learning is also encouraged, which contributes to the acquisition of permanent and functional knowledge. Objective. The aim of the paper was to analyze the available literature from 2000 to 2022 to highlight the advantages of applying cooperative learning in informal educational contexts in the education of deaf and hard-of-hearing students. Method. The following search engines were used for the literature search: Ebscohost, ScienceDirect, KoBSON, and Google Scholar. Results. In informal educational contexts, the entire perceptive sensory experiences of deaf and hard-of-hearing students, despite the hearing impairment, gain importance, come to life, and are enriched in a system of knowledge and skills that will help them understand the world around them and find their way in it. Cooperative learning has produced positive results in the development of communication skills and academic achievement of deaf and hard-of-hearing students. Its application through informal educational contexts would lead to effective learning and successful socialization. Conclusion. In addition to the development of cognitive and social abilities, interactions created with the help of cooperative learning in informal contexts can contribute to the essential realization of the inclusion of deaf and hard-of-hearing students, both in education and society.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
PB  - Drustvo defektologa Srbije
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima
T1  - The importance of cooperative learning for deaf and  hard-of-hearing students in informal educational contexts
EP  - 366
IS  - 4
SP  - 351
VL  - 22
DO  - 10.5937/specedreh22-43442
ER  - 
@article{
author = "Kordić, Milena and Karić, Jasmina",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Primenom modela kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima interakcije među učenicima se unapređuju u okviru prostora koji omogućavaju da se odvijaju slobodnije i dinamičnije. U takvim uslovima socijalizacija učenika postaje uspešnija, ali podstiču se i kontekstualno i iskustveno učenje koji doprinose sticanju trajnih i funkcionalnih znanja. Cilj: Cilj rada je da se analizom dostupne literature u periodu 2000–2022. godine istaknu prednosti primene kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima u obrazovanju gluvih i nagluvih učenika. Metod: Za pretraživanje literature korišćeni su sledeći pretraživači: Ebscohost, ScienceDirect, KoBSON, Google Scholar. Rezultati: U neformalnim obrazovnim kontekstima celokupna perceptivna čulna iskustva gluvih i nagluvih učenika, mimo slušnog oštećenja, dobijaju na značaju, oživljavaju i bogate se u sisteme znanja i veština koji će im pomoći da razumeju svet koji ih okružuje, kao i da se u njemu snađu. Kooperativno učenje dalo je pozitivne rezultate u razvoju komunikativnih veština i akademskog postignuća gluvih i nagluvih učenika. Njegova primena kroz neformalne obrazovne kontekste dovela bi do efektivnijeg učenja i uspešnije socijalizacije gluvih i nagluvih učenika. Zaključak: Pored razvoja kognitivnih i socijalnih sposobnosti, interakcije koje se ostvare uz pomoć kooperativnog učenja u neformalnim kontekstima mogu doprineti i suštinskom ostvarenju inkluzije gluvih i nagluvih učenika, kako u obrazovanju, tako i u društvu., Introduction. This paper aims to present the most adequate conditions and access for the learning and development of deaf and hard-of-hearing students. By applying the cooperative learning model in informal educational contexts, interactions between students are enhanced within spaces that allow these interactions to take place more freely and dynamically. In these conditions, student socialization becomes more successful, and contextual and experiential learning is also encouraged, which contributes to the acquisition of permanent and functional knowledge. Objective. The aim of the paper was to analyze the available literature from 2000 to 2022 to highlight the advantages of applying cooperative learning in informal educational contexts in the education of deaf and hard-of-hearing students. Method. The following search engines were used for the literature search: Ebscohost, ScienceDirect, KoBSON, and Google Scholar. Results. In informal educational contexts, the entire perceptive sensory experiences of deaf and hard-of-hearing students, despite the hearing impairment, gain importance, come to life, and are enriched in a system of knowledge and skills that will help them understand the world around them and find their way in it. Cooperative learning has produced positive results in the development of communication skills and academic achievement of deaf and hard-of-hearing students. Its application through informal educational contexts would lead to effective learning and successful socialization. Conclusion. In addition to the development of cognitive and social abilities, interactions created with the help of cooperative learning in informal contexts can contribute to the essential realization of the inclusion of deaf and hard-of-hearing students, both in education and society.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, Drustvo defektologa Srbije",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima, The importance of cooperative learning for deaf and  hard-of-hearing students in informal educational contexts",
pages = "366-351",
number = "4",
volume = "22",
doi = "10.5937/specedreh22-43442"
}
Kordić, M.,& Karić, J.. (2023). Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 22(4), 351-366.
https://doi.org/10.5937/specedreh22-43442
Kordić M, Karić J. Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2023;22(4):351-366.
doi:10.5937/specedreh22-43442 .
Kordić, Milena, Karić, Jasmina, "Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 22, no. 4 (2023):351-366,
https://doi.org/10.5937/specedreh22-43442 . .

Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha

Kordić, Milena; Đoković, Sanja; Dražić, Milana; Bjelić, Marija

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Kordić, Milena
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Dražić, Milana
AU  - Bjelić, Marija
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5346
AB  - Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati.
AB  - Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha
T1  - Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss
EP  - 396
SP  - 385
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
ER  - 
@conference{
author = "Kordić, Milena and Đoković, Sanja and Dražić, Milana and Bjelić, Marija",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati., Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha, Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss",
pages = "396-385",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346"
}
Kordić, M., Đoković, S., Dražić, M.,& Bjelić, M.. (2023). Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
Kordić M, Đoković S, Dražić M, Bjelić M. Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .
Kordić, Milena, Đoković, Sanja, Dražić, Milana, Bjelić, Marija, "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):385-396,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .

Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente

Kordić, Milena; Karić, Jasmina; Sretenović, Ivana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF), 2022)

TY  - CONF
AU  - Kordić, Milena
AU  - Karić, Jasmina
AU  - Sretenović, Ivana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4968
AB  - Adolescencija je period u kome se dešavaju intezivne i dinamične bio-psiho- socijalne razvojne promene. Formiranje identiteta adolescenata u uslovima oštećenja sluha čini ovaj razvoj osetljivijim. U situaciji izazvanoj novim ko- rona virusom, dolazi do negativnih promena u kvalitetu života, naročito u domenima socijalnog i mentalnog funkcionisanja pojedinaca, gde pandemija ostavlja najveće posledice. Stvorili su se novi izazovi i teškoće i u obrazov- nom sistemu, načinima komunikacije, sistemima podrške. Cilj istraživanja bio je utvrditi uticaj pandemiije COVID-19 virusa na gluve i nagluve adoles- cente u okviru kvaliteta života kroz tri različite perspektive. Prva je u odnosu na interakciju sa porodicom, druga u odnosu na interakciju sa nastav- nicima i treća u odnosu na interakciju sa vršnjacima (uticaji socialnih fak- tora u užem i širem okruženju).
Za prikupljanje podataka u ovom istraživanju koristili smo modifikovani upitnik Youth Quality of Life – Deaf and Hard of Hearing (YQOL – DHH). Rezultati istraživanja ukazuju da izbijanje pandemije COVID-19 virusa nije u značajnoj meri uticalo na proces obrazovanja, kontakte sa vršnjacima (socijalne kontakte) i interakciju sa porodicom gluvih i nagluvih adolescenata.
Zbog pandemije COVID -19 virusa došlo je do zaključavanja škola i internata zbog čega su adolecenti preusmereni na onlajn nastavu, a intezitet socijalnih interakcija je smanjen. U ovakvim uslovima mogu izostati podrška nastavnika i roditelja, opada kvalitet obrazovanja i socijalnih interakcija što dalje utiče na njihov kvalitet života. Rezultati našeg istraživanja su pokazali da kvalitet života gluvih i nagluvih adolescenata u ovakvim uslovima nije narušen. Buduća istraživanja mogu se usmeriti na mentalno funkcionisanje gluvih i nagluvih adolescenata kako bi se detaljnije ispitao uticaj pandemije na njihov kvalitet života.
AB  - Adolescence is a period in which intensive and dynamic bio-psycho-social developmental changes occur. The formation of adolescent identity in conditions of hearing impairment makes this development more sensitive. In the situation caused by the new corona virus, there are negative changes in the quality of life, especially in the domains of social and mental functioning of individuals, where the pandemic leaves the greatest consequences.
New challenges and difficulties were created in the education system, communication methods, and support systems. The goal of our research was to determine the impact of the Covid-19 pandemic on deaf and hard- of-hearing adolescents in terms of quality of life through three different perspectives.
The first is in relation to the interaction with the family, the second in relation to the interaction with teachers and the third in relation to the interaction with peers (influences of social factors in the immediate and wider environment).
A modified Youth Quality of Life – Deaf and Hard of Hearing (YQOL - DHH) questionnaire was used for data collection. The results showed that the examined factors within the set perspectives have a positive effect on the quality of life of deaf and hard of hearing adolescents in conditions such as the Covid-19 virus pandemic.
Due to the pandemic of the Covid-19 virus, schools and boarding schools were locked, due to which adolescents were redirected to online classes and the intensity of social interactions was reduced. In such conditions,
the support of teachers and parents may be absent, the quality of education and social interactions decline, which further affects their quality of life. The results of our research showed that the quality of life of deaf and hard-of-hearing adolescents is not threatened in these conditions. Future research can focus on the mental functioning of deaf and hard of hearing adolescents in order to examine in more detail the impact of the pandemic on their quality of life.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
T1  - Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente
T1  - The impact of the covid-19 virus pandemic on deaf and hard of hearing adolescents
EP  - 225
SP  - 219
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4968
ER  - 
@conference{
author = "Kordić, Milena and Karić, Jasmina and Sretenović, Ivana",
year = "2022",
abstract = "Adolescencija je period u kome se dešavaju intezivne i dinamične bio-psiho- socijalne razvojne promene. Formiranje identiteta adolescenata u uslovima oštećenja sluha čini ovaj razvoj osetljivijim. U situaciji izazvanoj novim ko- rona virusom, dolazi do negativnih promena u kvalitetu života, naročito u domenima socijalnog i mentalnog funkcionisanja pojedinaca, gde pandemija ostavlja najveće posledice. Stvorili su se novi izazovi i teškoće i u obrazov- nom sistemu, načinima komunikacije, sistemima podrške. Cilj istraživanja bio je utvrditi uticaj pandemiije COVID-19 virusa na gluve i nagluve adoles- cente u okviru kvaliteta života kroz tri različite perspektive. Prva je u odnosu na interakciju sa porodicom, druga u odnosu na interakciju sa nastav- nicima i treća u odnosu na interakciju sa vršnjacima (uticaji socialnih fak- tora u užem i širem okruženju).
Za prikupljanje podataka u ovom istraživanju koristili smo modifikovani upitnik Youth Quality of Life – Deaf and Hard of Hearing (YQOL – DHH). Rezultati istraživanja ukazuju da izbijanje pandemije COVID-19 virusa nije u značajnoj meri uticalo na proces obrazovanja, kontakte sa vršnjacima (socijalne kontakte) i interakciju sa porodicom gluvih i nagluvih adolescenata.
Zbog pandemije COVID -19 virusa došlo je do zaključavanja škola i internata zbog čega su adolecenti preusmereni na onlajn nastavu, a intezitet socijalnih interakcija je smanjen. U ovakvim uslovima mogu izostati podrška nastavnika i roditelja, opada kvalitet obrazovanja i socijalnih interakcija što dalje utiče na njihov kvalitet života. Rezultati našeg istraživanja su pokazali da kvalitet života gluvih i nagluvih adolescenata u ovakvim uslovima nije narušen. Buduća istraživanja mogu se usmeriti na mentalno funkcionisanje gluvih i nagluvih adolescenata kako bi se detaljnije ispitao uticaj pandemije na njihov kvalitet života., Adolescence is a period in which intensive and dynamic bio-psycho-social developmental changes occur. The formation of adolescent identity in conditions of hearing impairment makes this development more sensitive. In the situation caused by the new corona virus, there are negative changes in the quality of life, especially in the domains of social and mental functioning of individuals, where the pandemic leaves the greatest consequences.
New challenges and difficulties were created in the education system, communication methods, and support systems. The goal of our research was to determine the impact of the Covid-19 pandemic on deaf and hard- of-hearing adolescents in terms of quality of life through three different perspectives.
The first is in relation to the interaction with the family, the second in relation to the interaction with teachers and the third in relation to the interaction with peers (influences of social factors in the immediate and wider environment).
A modified Youth Quality of Life – Deaf and Hard of Hearing (YQOL - DHH) questionnaire was used for data collection. The results showed that the examined factors within the set perspectives have a positive effect on the quality of life of deaf and hard of hearing adolescents in conditions such as the Covid-19 virus pandemic.
Due to the pandemic of the Covid-19 virus, schools and boarding schools were locked, due to which adolescents were redirected to online classes and the intensity of social interactions was reduced. In such conditions,
the support of teachers and parents may be absent, the quality of education and social interactions decline, which further affects their quality of life. The results of our research showed that the quality of life of deaf and hard-of-hearing adolescents is not threatened in these conditions. Future research can focus on the mental functioning of deaf and hard of hearing adolescents in order to examine in more detail the impact of the pandemic on their quality of life.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine",
title = "Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente, The impact of the covid-19 virus pandemic on deaf and hard of hearing adolescents",
pages = "225-219",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4968"
}
Kordić, M., Karić, J.,& Sretenović, I.. (2022). Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 219-225.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4968
Kordić M, Karić J, Sretenović I. Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine. 2022;:219-225.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4968 .
Kordić, Milena, Karić, Jasmina, Sretenović, Ivana, "Uticaj pandemije Covid-19 virusa na gluve i nagluve adolescente" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine (2022):219-225,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4968 .

Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime

Karić, Jasmina; Kordić, Milena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Karić, Jasmina
AU  - Kordić, Milena
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4931
AB  - Uvod: Inkluzivni pristup sportu podrazumeva otvaranje mogućnosti gluvim osobama
da na ravnopravan način, zajedno sa populacijom čujućih, učestvuju u sportskim
aktivnostima. Rad se bavi stavovima prema gluvoći sportskih trenera, koji predstavljaju
bitan faktor u stvaranju inkluzivnog sportskog okruženja. Cilj: Cilj ovog istraživanja je
da se utvrde stavovi sportskih trenera prema gluvoći. U okviru zadataka istraživanja
stavovi su ispitivani u odnosu na godine starosti, pol, nivo obrazovanja i tip sporta kojim
se treneri bave. Metode: Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 39 ispitanika u okviru
populacije sportskih trenera. Uzorak su u većem broju činili ispitanici muškog pola
(66.7%) starosti od 24 do 60 godina, pri čemu je prosečna starost 30.8 (SD = 7.61). Najveći
broj ispitanika ima završen fakultet, osnovne studije (43.6%). Većinu uzorka čine sportski
treneri iz grupe ispitanika timskih sportova (82.1%). Kao instrument je korišćena Skala
stavova prema gluvoći (Attitudes to Deafness Scale). Rezultati: Rezultati su pokazali da
sportski treneri izražavaju neutralnost u stavovima prema gluvoći. Godine starosti, pol,
nivo obrazovanja i tip sporta kojim se bave nisu se pokazali kao značajni faktori kada
je reč o stavovima prema gluvoći. Zaključak: Buduća istraživanja mogu se usmeriti na
ispitivanja koja će proveriti prisustvo i uticaj zajedničkog kontakta sportskih trenera sa
gluvim osobama na njihove stavove prema gluvoći. Dominacija neutralnih i negativnih
stavova potencijalno predstavlja prepreku socijalnoj inkluziji gluvih posredstvom sporta
i navodi stručnjake koji se bave populacijom gluvih da na adekvatne načine suptilno utiču
na promenu stavova sportskih trenera prema gluvoći.
AB  - Introduction. An inclusive approach to sports means opening up opportunities for deaf
people to participate in sports activities equally to the hearing population. The paper deals
with attitudes toward deafness from the perspective of sports coaches, who represent an
important factor in creating an inclusive sports environment. Objectives. The aim of this
research was to determine the orientation of sports coaches’ attitudes toward deafness.
As part of the research tasks, attitudes were examined in relation to age, gender, level
of education and the type of sport the coaches practice. Methods. The research was
conducted on a sample of 39 participants within the population of sports coaches. The
sample consisted mostly of male subjects (66.7 %) 24 to 60 years of age, with the average
age being 30.8 (SD = 7.61). Most participants completed undergraduate academic studies
(43.6%). The majority of the sample were team sports coaches (82.1%). The Attitudes to
Deafness Scale was used as an instrument. Results. The results showed that sports coaches
were neutral in their attitudes toward deafness. Age, gender, level of education, and the
type of sport did not appear to be significant factors in their attitudes toward deafness.
Conclusion. Future research can focus on tests that will test the presence and influence of
joint contact between sports coaches and deaf people on their attitudes toward deafness.
The dominance of neutral and negative attitudes potentially represents an obstacle to the
social inclusion of the deaf through sports and challenges experts dealing with the deaf
population to subtly influence the change of attitudes of sports coaches toward deafness
in adequate ways.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime
T1  - Attitudes of sports coaches toward deafness as an indicator of creating an inclusive climate
EP  - 295
IS  - 4
SP  - 283
VL  - 21
DO  - 10.5937/specedreh21-38710
ER  - 
@article{
author = "Karić, Jasmina and Kordić, Milena",
year = "2022",
abstract = "Uvod: Inkluzivni pristup sportu podrazumeva otvaranje mogućnosti gluvim osobama
da na ravnopravan način, zajedno sa populacijom čujućih, učestvuju u sportskim
aktivnostima. Rad se bavi stavovima prema gluvoći sportskih trenera, koji predstavljaju
bitan faktor u stvaranju inkluzivnog sportskog okruženja. Cilj: Cilj ovog istraživanja je
da se utvrde stavovi sportskih trenera prema gluvoći. U okviru zadataka istraživanja
stavovi su ispitivani u odnosu na godine starosti, pol, nivo obrazovanja i tip sporta kojim
se treneri bave. Metode: Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 39 ispitanika u okviru
populacije sportskih trenera. Uzorak su u većem broju činili ispitanici muškog pola
(66.7%) starosti od 24 do 60 godina, pri čemu je prosečna starost 30.8 (SD = 7.61). Najveći
broj ispitanika ima završen fakultet, osnovne studije (43.6%). Većinu uzorka čine sportski
treneri iz grupe ispitanika timskih sportova (82.1%). Kao instrument je korišćena Skala
stavova prema gluvoći (Attitudes to Deafness Scale). Rezultati: Rezultati su pokazali da
sportski treneri izražavaju neutralnost u stavovima prema gluvoći. Godine starosti, pol,
nivo obrazovanja i tip sporta kojim se bave nisu se pokazali kao značajni faktori kada
je reč o stavovima prema gluvoći. Zaključak: Buduća istraživanja mogu se usmeriti na
ispitivanja koja će proveriti prisustvo i uticaj zajedničkog kontakta sportskih trenera sa
gluvim osobama na njihove stavove prema gluvoći. Dominacija neutralnih i negativnih
stavova potencijalno predstavlja prepreku socijalnoj inkluziji gluvih posredstvom sporta
i navodi stručnjake koji se bave populacijom gluvih da na adekvatne načine suptilno utiču
na promenu stavova sportskih trenera prema gluvoći., Introduction. An inclusive approach to sports means opening up opportunities for deaf
people to participate in sports activities equally to the hearing population. The paper deals
with attitudes toward deafness from the perspective of sports coaches, who represent an
important factor in creating an inclusive sports environment. Objectives. The aim of this
research was to determine the orientation of sports coaches’ attitudes toward deafness.
As part of the research tasks, attitudes were examined in relation to age, gender, level
of education and the type of sport the coaches practice. Methods. The research was
conducted on a sample of 39 participants within the population of sports coaches. The
sample consisted mostly of male subjects (66.7 %) 24 to 60 years of age, with the average
age being 30.8 (SD = 7.61). Most participants completed undergraduate academic studies
(43.6%). The majority of the sample were team sports coaches (82.1%). The Attitudes to
Deafness Scale was used as an instrument. Results. The results showed that sports coaches
were neutral in their attitudes toward deafness. Age, gender, level of education, and the
type of sport did not appear to be significant factors in their attitudes toward deafness.
Conclusion. Future research can focus on tests that will test the presence and influence of
joint contact between sports coaches and deaf people on their attitudes toward deafness.
The dominance of neutral and negative attitudes potentially represents an obstacle to the
social inclusion of the deaf through sports and challenges experts dealing with the deaf
population to subtly influence the change of attitudes of sports coaches toward deafness
in adequate ways.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime, Attitudes of sports coaches toward deafness as an indicator of creating an inclusive climate",
pages = "295-283",
number = "4",
volume = "21",
doi = "10.5937/specedreh21-38710"
}
Karić, J.,& Kordić, M.. (2022). Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21(4), 283-295.
https://doi.org/10.5937/specedreh21-38710
Karić J, Kordić M. Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2022;21(4):283-295.
doi:10.5937/specedreh21-38710 .
Karić, Jasmina, Kordić, Milena, "Stavovi sportskih trenera prema gluvoći kao indikator stvaranja inkluzivne klime" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21, no. 4 (2022):283-295,
https://doi.org/10.5937/specedreh21-38710 . .
2

Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta

Kordić, Milena

(2021)

TY  - THES
AU  - Kordić, Milena
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4808
AB  - Култрура глувих је позитиван, афирмишући појам који указује на понос и идентитет заједнице за разлику од термина ,,људи оштећеног слуха“ или ,,глувоћа“ који немају такву конотацију. Заснива се на гестовном говору којим се припадници ове културе служе, а чланови заједнице глувих се друже и формирају разне организације као што су спортске, социјалне, политичке, књижевне, религиозне.  Прва спортска друштва и такмичења глувих се јављају као резултат индивидуалних интересовања глувих за поједине спортове, а такмичења глувих развијала су се као спортске игре масовног карактера и квалитетна такмичења. Глуви  спортисти својим учешћем и залагањем за спорт стварају повољну друштвену атмосферу у коју могу да се укључе и остале глуве особе и остваре социјалне интеракције на начин и у околини која им је најприроднија. Међутим, спорт може представљати и један од путева кроз који се може спровести социјална инклузија глувих.
Социјална инклузија предвиђа прихватање свих појединаца како по личној тако и по групној и националној основи. Упознавање и разумевање културе Глувих доприноси не само социјалној инклузији глувих већ и промени у начину размишљања код чујућих особа што резултира њиховом међусобном прихватању и сарадњи, која би у спорту могла давати врхунске резултате.  Сматрамо да у том процесу спортски тренери играју велику улогу те да од њиховог односа према глувоћи зависи колико ће процес инклузије бити успешан. Циљ истраживачког дела овог рада био је утврдити каква је природа односа спортских тренера према глувоћи и глувим особама те да ли је он препрека њиховој социјалној инклузији.
Резултати истраживања показали су да спортски тренери изражавају неутралност у ставовима према глувоћи и глувим особама. Добијени резултати посматрани су као мотивација за рад на друштвеним променама о чему ће више речи бити у дискусији овог рада.
AB  - Deaf culture is a positive, affirming term that indicates the pride and identity of the community, unlike the term "people with impaired hearing" or "deafness" who do not have such a connotation. It is based on sign language used by members of this culture, and members of the deaf community socialize and form various organizations such as sports, social, political, literary, religious. The first sports associations and competitions for the deaf appeared as a result of individual interests of the deaf for certain sports, and competitions for the deaf developed as sports games of a mass character and competitions which have quality. By their participation and commitment to sports, deaf athletes create a favorable social atmosphere in which other deaf people can get involved and achieve social interactions in a way and in an environment that is most natural to them. However, sport can also be one of the ways in which the social inclusion of the deaf can be implemented. Social inclusion envisages the acceptance of all individuals on a personal, group and national basis. Getting to know and understanding the culture of the Deaf contributes not only to the social inclusion of the deaf people, but also to changes in the way of thinking of hearing people, which results in their mutual acceptance and cooperation, which could give top results in sports. We believe that sports coaches play a big role in this process and that how successful the inclusion process will be depends on their attitude towards deafness. The aim of the research part of this paper was to determine the nature of the attitude of sports coaches towards deafness and deaf people and whether it is an obstacle to their social inclusion. The results of the research showed that sports coaches express neutrality in attitudes towards deafness and deaf people. The obtained results were viewed as a motivation to work on social change, which will be discussed in more detail in this paper.
T1  - Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta
T1  - Social inclusion of the deaf through sport
EP  - 69
SP  - 6
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4808
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Kordić, Milena",
year = "2021",
abstract = "Култрура глувих је позитиван, афирмишући појам који указује на понос и идентитет заједнице за разлику од термина ,,људи оштећеног слуха“ или ,,глувоћа“ који немају такву конотацију. Заснива се на гестовном говору којим се припадници ове културе служе, а чланови заједнице глувих се друже и формирају разне организације као што су спортске, социјалне, политичке, књижевне, религиозне.  Прва спортска друштва и такмичења глувих се јављају као резултат индивидуалних интересовања глувих за поједине спортове, а такмичења глувих развијала су се као спортске игре масовног карактера и квалитетна такмичења. Глуви  спортисти својим учешћем и залагањем за спорт стварају повољну друштвену атмосферу у коју могу да се укључе и остале глуве особе и остваре социјалне интеракције на начин и у околини која им је најприроднија. Међутим, спорт може представљати и један од путева кроз који се може спровести социјална инклузија глувих.
Социјална инклузија предвиђа прихватање свих појединаца како по личној тако и по групној и националној основи. Упознавање и разумевање културе Глувих доприноси не само социјалној инклузији глувих већ и промени у начину размишљања код чујућих особа што резултира њиховом међусобном прихватању и сарадњи, која би у спорту могла давати врхунске резултате.  Сматрамо да у том процесу спортски тренери играју велику улогу те да од њиховог односа према глувоћи зависи колико ће процес инклузије бити успешан. Циљ истраживачког дела овог рада био је утврдити каква је природа односа спортских тренера према глувоћи и глувим особама те да ли је он препрека њиховој социјалној инклузији.
Резултати истраживања показали су да спортски тренери изражавају неутралност у ставовима према глувоћи и глувим особама. Добијени резултати посматрани су као мотивација за рад на друштвеним променама о чему ће више речи бити у дискусији овог рада., Deaf culture is a positive, affirming term that indicates the pride and identity of the community, unlike the term "people with impaired hearing" or "deafness" who do not have such a connotation. It is based on sign language used by members of this culture, and members of the deaf community socialize and form various organizations such as sports, social, political, literary, religious. The first sports associations and competitions for the deaf appeared as a result of individual interests of the deaf for certain sports, and competitions for the deaf developed as sports games of a mass character and competitions which have quality. By their participation and commitment to sports, deaf athletes create a favorable social atmosphere in which other deaf people can get involved and achieve social interactions in a way and in an environment that is most natural to them. However, sport can also be one of the ways in which the social inclusion of the deaf can be implemented. Social inclusion envisages the acceptance of all individuals on a personal, group and national basis. Getting to know and understanding the culture of the Deaf contributes not only to the social inclusion of the deaf people, but also to changes in the way of thinking of hearing people, which results in their mutual acceptance and cooperation, which could give top results in sports. We believe that sports coaches play a big role in this process and that how successful the inclusion process will be depends on their attitude towards deafness. The aim of the research part of this paper was to determine the nature of the attitude of sports coaches towards deafness and deaf people and whether it is an obstacle to their social inclusion. The results of the research showed that sports coaches express neutrality in attitudes towards deafness and deaf people. The obtained results were viewed as a motivation to work on social change, which will be discussed in more detail in this paper.",
title = "Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta, Social inclusion of the deaf through sport",
pages = "69-6",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4808"
}
Kordić, M.. (2021). Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta. , 6-69.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4808
Kordić M. Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta. 2021;:6-69.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4808 .
Kordić, Milena, "Socijalna inkluzija gluvih posredstvom sporta" (2021):6-69,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4808 .