Janjić, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
a15fdef0-d965-48b7-8da5-1f97f841087a
  • Janjić, Jovana (7)
Projects

Author's Bibliography

Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације

Janjić, Jovana

(Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, 2022)

TY  - THES
AU  - Janjić, Jovana
PY  - 2022
UR  - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/20789
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4910
AB  - Развојни поремећај координације представља неуроразвојни поремећај кога карактеришу сметње у планирању и координацији сложених покрета, без претходно дијагностиковане интелектуалне ометености, неуролошког или неког другог сензорног оштећења. Како је реч о развојном поремећају који се најчешће дијагностикује у периоду раног основношколског образовања, и неретко бива удружен са специфичним сметњама у учењу, циљ истраживања је био утврђивање фонолошке способности, читања и правописа на матерњем језику и страном језику, како би се утврдиле специфичности усвајања страног језика код ове групе деце.Узорак је чинило 80 ученика оба пола, трећег и четвртог разреда из две основне школе у Београду. У истраживању је коришћена батерија тестова за утврђивање развојног поремећаја координације, нивоа развојености фонолошке свесности на матерњем и страном језику, као и тестови за процену читања и писања на оба језика.Анализа резултата показује статистички значајно одступање у развоју фонолошке свесности, читања и писања на оба језика код деце са развојним поремећајем координације у односу на децу без ових сметњи. Добијени резултати указују да деца са развојним поремећајем координације имају сметње у фонолошкој обради, читању и писању на оба језика.
AB  - Developmental coordination disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired planning and coordination of complex movements, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As it stands that developmental coordination disorder is most often diagnosed in the period of early primary education, commonly associated with specific learning disabilities, the aim of the study was to determine the phonological ability, reading and spelling in the mother tongue and foreign language, to determine the specifics of learning foreign language in this group of children.The sample consisted of 80 children of both gender, third and fourth grade from two primary schools in Belgrade. For the assessment we used a battery of tests to determine the developmental coordination disorder, the level of development of phonological awareness in the mother tongue and a foreign language, as well as tests which assess reading and writing in both languages.The analysis of the results showed statistically significant delay in development of phonological awareness, reading and writing in both languages in children with developmental coordination disorder in relation to children without coordination difficulties.
PB  - Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
T2  - Универзитет у Београду
T1  - Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789
ER  - 
@phdthesis{
author = "Janjić, Jovana",
year = "2022",
abstract = "Развојни поремећај координације представља неуроразвојни поремећај кога карактеришу сметње у планирању и координацији сложених покрета, без претходно дијагностиковане интелектуалне ометености, неуролошког или неког другог сензорног оштећења. Како је реч о развојном поремећају који се најчешће дијагностикује у периоду раног основношколског образовања, и неретко бива удружен са специфичним сметњама у учењу, циљ истраживања је био утврђивање фонолошке способности, читања и правописа на матерњем језику и страном језику, како би се утврдиле специфичности усвајања страног језика код ове групе деце.Узорак је чинило 80 ученика оба пола, трећег и четвртог разреда из две основне школе у Београду. У истраживању је коришћена батерија тестова за утврђивање развојног поремећаја координације, нивоа развојености фонолошке свесности на матерњем и страном језику, као и тестови за процену читања и писања на оба језика.Анализа резултата показује статистички значајно одступање у развоју фонолошке свесности, читања и писања на оба језика код деце са развојним поремећајем координације у односу на децу без ових сметњи. Добијени резултати указују да деца са развојним поремећајем координације имају сметње у фонолошкој обради, читању и писању на оба језика., Developmental coordination disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired planning and coordination of complex movements, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As it stands that developmental coordination disorder is most often diagnosed in the period of early primary education, commonly associated with specific learning disabilities, the aim of the study was to determine the phonological ability, reading and spelling in the mother tongue and foreign language, to determine the specifics of learning foreign language in this group of children.The sample consisted of 80 children of both gender, third and fourth grade from two primary schools in Belgrade. For the assessment we used a battery of tests to determine the developmental coordination disorder, the level of development of phonological awareness in the mother tongue and a foreign language, as well as tests which assess reading and writing in both languages.The analysis of the results showed statistically significant delay in development of phonological awareness, reading and writing in both languages in children with developmental coordination disorder in relation to children without coordination difficulties.",
publisher = "Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију",
journal = "Универзитет у Београду",
title = "Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789"
}
Janjić, J.. (2022). Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације. in Универзитет у Београду
Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789
Janjić J. Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације. in Универзитет у Београду. 2022;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789 .
Janjić, Jovana, "Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације" in Универзитет у Београду (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789 .

Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Ilić-Stošović, Danijela

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić-Stošović, Danijela
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3802
AB  - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije predstavlja poremećaj planiranja i koordinacije
složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti,
neurološkog ili senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u školskoj
populaciji dece, povezanost fonoloških smetnji i pravopisa kod ove dece nije dovoljno
istražena. Cilj: Cilj rada bilo je utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti i pravopisnih
postignuća kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez
smetnji u koordinaciji. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 65 dece trećeg razreda
osnovnih škola iz Beograda. Kod 29 dece uočen je razvojni poremećaj koordinacije, dok
je 36 dece bilo bez takvih smetnji. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije
korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost procenjena
je Testom fonološke svesnosti srpskog jezika, a pravopis diktatom. Rezultati: Rezultati
istraživanja pokazuju značajna ispodprosečna postignuća na proceni fonološke svesnosti
i pravopisa kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. Fonemska supstitucija je
najmanje razvijen element fonološke svesnosti. Najveći broj grešaka opaža se na nivou
reči usled njihovog nepravilnog rastavljanja, dok je najčešća opažena greška na slogovnom
i slovnom nivou supstitucija. Pozitivna korelacija između fonemskih segmenata i
postignuća u pravopisu kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije ukazuje na
povezanost subleksičkog nivoa i ovladavanja pravopisom. Zaključak: Slabija ovladanost
fonološkom svesnošću i pravopisom nesumnjivo dovodi do smetnji u učenju, koje decu
sa razvojnim poremećajem koordinacije prate od najranijeg školovanja. Neprepoznate
smetnje tu populaciju dece, u manjoj ili većoj meri, ograničavaju tokom obrazovnog
procesa. Posledica toga je sveukupno slabije obrazovno postignuće ove populacije dece.
AB  - Introduction. Developmental coordination disorder is a disorder of planning and
coordination of complex movements during action, without previously diagnosed
intellectual disability, neurological or any other sensory impairment. Although it is a
relatively common disorderin school-age population,the correlation between phonological
awareness and spelling in these children has not been sufficiently investigated. Objective.
The aim of this study was to determine the relationship between phonological awareness
and spelling in children with developmental coordination disorder compared to children
without coordination difficulty. Methods. The research included 65 children of the third
grade of primary schoolsin Belgrade. Developmental coordination disorder was observed
in 29 children, while 36 children did not have this disorder. The Questionnaire for
Developmental Coordination Disorder was used to determine its presence. Phonological
awareness was assessed by the Test of Phonological Awareness, and spelling by dictation.
Results. The results show significant below-average achievements in the assessment of
phonological awareness and spelling in childrenwith developmental coordination disorder.
Phonemic substitution was the least developed element of phonological awareness. The
largest number of errors was observed at the word level, while substitution was the most
common error at the syllabic and letter level. A positive correlation between phonemic
segments and achievements in spelling indicates a relationship between the sublexical
level and spelling development. Conclusion. Poor phonological awareness and spelling
ability lead to learning disabilities during the educational process, which results in an
overall poorer educational achievement in these children
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
T1  - Orthographic competencies and phonological awareness in children with developmental coordination disorder
EP  - 183
IS  - 3
SP  - 171
VL  - 20
DO  - 10.5937/specedreh20-33182
ER  - 
@article{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije predstavlja poremećaj planiranja i koordinacije
složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti,
neurološkog ili senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u školskoj
populaciji dece, povezanost fonoloških smetnji i pravopisa kod ove dece nije dovoljno
istražena. Cilj: Cilj rada bilo je utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti i pravopisnih
postignuća kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez
smetnji u koordinaciji. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 65 dece trećeg razreda
osnovnih škola iz Beograda. Kod 29 dece uočen je razvojni poremećaj koordinacije, dok
je 36 dece bilo bez takvih smetnji. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije
korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost procenjena
je Testom fonološke svesnosti srpskog jezika, a pravopis diktatom. Rezultati: Rezultati
istraživanja pokazuju značajna ispodprosečna postignuća na proceni fonološke svesnosti
i pravopisa kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. Fonemska supstitucija je
najmanje razvijen element fonološke svesnosti. Najveći broj grešaka opaža se na nivou
reči usled njihovog nepravilnog rastavljanja, dok je najčešća opažena greška na slogovnom
i slovnom nivou supstitucija. Pozitivna korelacija između fonemskih segmenata i
postignuća u pravopisu kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije ukazuje na
povezanost subleksičkog nivoa i ovladavanja pravopisom. Zaključak: Slabija ovladanost
fonološkom svesnošću i pravopisom nesumnjivo dovodi do smetnji u učenju, koje decu
sa razvojnim poremećajem koordinacije prate od najranijeg školovanja. Neprepoznate
smetnje tu populaciju dece, u manjoj ili većoj meri, ograničavaju tokom obrazovnog
procesa. Posledica toga je sveukupno slabije obrazovno postignuće ove populacije dece., Introduction. Developmental coordination disorder is a disorder of planning and
coordination of complex movements during action, without previously diagnosed
intellectual disability, neurological or any other sensory impairment. Although it is a
relatively common disorderin school-age population,the correlation between phonological
awareness and spelling in these children has not been sufficiently investigated. Objective.
The aim of this study was to determine the relationship between phonological awareness
and spelling in children with developmental coordination disorder compared to children
without coordination difficulty. Methods. The research included 65 children of the third
grade of primary schoolsin Belgrade. Developmental coordination disorder was observed
in 29 children, while 36 children did not have this disorder. The Questionnaire for
Developmental Coordination Disorder was used to determine its presence. Phonological
awareness was assessed by the Test of Phonological Awareness, and spelling by dictation.
Results. The results show significant below-average achievements in the assessment of
phonological awareness and spelling in childrenwith developmental coordination disorder.
Phonemic substitution was the least developed element of phonological awareness. The
largest number of errors was observed at the word level, while substitution was the most
common error at the syllabic and letter level. A positive correlation between phonemic
segments and achievements in spelling indicates a relationship between the sublexical
level and spelling development. Conclusion. Poor phonological awareness and spelling
ability lead to learning disabilities during the educational process, which results in an
overall poorer educational achievement in these children",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije, Orthographic competencies and phonological awareness in children with developmental coordination disorder",
pages = "183-171",
number = "3",
volume = "20",
doi = "10.5937/specedreh20-33182"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2021). Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 20(3), 171-183.
https://doi.org/10.5937/specedreh20-33182
Janjić J, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2021;20(3):171-183.
doi:10.5937/specedreh20-33182 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20, no. 3 (2021):171-183,
https://doi.org/10.5937/specedreh20-33182 . .

Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Ilić-Stošović, Danijela

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić-Stošović, Danijela
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3765
AB  - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i ko- ordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane inte- lektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost sla- bijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku I čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engle- skom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna posti- gnuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fono- loške svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku.
Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. 
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem ko- ordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engle- skom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju vešti- nom čitanja na novom jeziku.
AB  - Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. 
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade.
The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coordination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
T1  - Importance of phonological awareness of the Serbian language in early English reading in children with developmental coordination disorder
EP  - 136
SP  - 127
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i ko- ordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane inte- lektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost sla- bijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku I čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engle- skom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna posti- gnuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fono- loške svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku.
Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. 
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem ko- ordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engle- skom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju vešti- nom čitanja na novom jeziku., Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. 
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade.
The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coordination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije, Importance of phonological awareness of the Serbian language in early English reading in children with developmental coordination disorder",
pages = "136-127",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2021). Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Zbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 127-136.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765
Janjić J, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Zbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:127-136.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije" in Zbornik radova 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):127-136,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3765 .

Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Ilić Stošović, Danijela

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić Stošović, Danijela
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3612
AB  - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i 
koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane 
intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog 
oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog 
uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i 
čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog 
jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim 
poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 
41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak 
je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja 
koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. 
Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog 
jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT 
testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije 
pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, 
i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih 
elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći 
broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i 
postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod 
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema 
izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju 
sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem 
koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na 
engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati 
korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom 
ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku.
AB  - Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by 
difficulties in the planning and coordination of complex movements during 
action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological 
or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age 
children, the relationship between weak phonological awareness in the 
native language and reading in a foreign language in this group of children 
has not been investigated before.
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological 
awareness of the Serbian language and initial reading in English in 
children with developmental coordination disorder and children without 
coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental 
coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 
9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. 
The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess 
developmental coordination disorder. Phonological awareness was 
assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. 
The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below-
average achievements in phonological awareness and reading single words 
in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness 
in the Serbian language and reading single words in English, in children 
without coordination difficulties, shows a larger number of correlations 
between elements of phonological awareness of the native language and 
better word reading in a foreign language. In contrast, in children with 
developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands 
out as the most important element of phonology, achieving a strong 
correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental 
coordination disorder show a phonological delay in their native language, 
but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis 
indicate the importance of phonological development in the native 
language for early reading in a new language.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije
T1  - Importance of phonological awareness of the serbian language
In early english reading in children with developmental
Coordination disorder
EP  - 58
SP  - 57
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić Stošović, Danijela",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i 
koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane 
intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog 
oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog 
uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i 
čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog 
jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim 
poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 
41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak 
je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja 
koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. 
Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog 
jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT 
testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije 
pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, 
i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih 
elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći 
broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i 
postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod 
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema 
izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju 
sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem 
koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na 
engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati 
korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom 
ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku., Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by 
difficulties in the planning and coordination of complex movements during 
action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological 
or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age 
children, the relationship between weak phonological awareness in the 
native language and reading in a foreign language in this group of children 
has not been investigated before.
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological 
awareness of the Serbian language and initial reading in English in 
children with developmental coordination disorder and children without 
coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental 
coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 
9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. 
The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess 
developmental coordination disorder. Phonological awareness was 
assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. 
The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below-
average achievements in phonological awareness and reading single words 
in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness 
in the Serbian language and reading single words in English, in children 
without coordination difficulties, shows a larger number of correlations 
between elements of phonological awareness of the native language and 
better word reading in a foreign language. In contrast, in children with 
developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands 
out as the most important element of phonology, achieving a strong 
correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental 
coordination disorder show a phonological delay in their native language, 
but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis 
indicate the importance of phonological development in the native 
language for early reading in a new language.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije, Importance of phonological awareness of the serbian language
In early english reading in children with developmental
Coordination disorder",
pages = "58-57",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić Stošović, D.. (2021). Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 57-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
Janjić J, Nikolić S, Ilić Stošović D. Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:57-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić Stošović, Danijela, "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):57-58,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .

Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Maksić, Jasmina; Ilić-Stošović, Danijela

(Društvo defektologa Srbije, 2020)

TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Maksić, Jasmina
AU  - Ilić-Stošović, Danijela
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4340
AB  - Holoprozencefalija obuhvata niz abnormalnosti koje su nastale rano u
embrionalnom razvoju prednjeg mozga. Odsustvo ili neadekvatno razdvajanje prednjeg
mozga na cerebralne hemisfere uzrokuje lobarnu, semilobarnu ili alobarnu
holoprozencefaliju. Facijalni fenotip je, uz druge deficite, u pozitivnoj korelaciji sa
težinom patološkog razvoja mozga. Stopa preživljavanja novorođenčeta sa
prozencefalijom iznosi 1 na 10000 do 16000 novorođenih beba.
Uopšteno, kod blažih formi, kod kojih dolazi do delimičnog razvoja hemisfera
prisustvo deficita obično uključuje širok spektar kliničkih manifestacija, koje zahtevaju
multidisciplinarni pristup u dijagnostici i tretmanu.
Istraživanje predstavlja pirkaz slučaja devetnaestomesečnog dečaka sa lobarnom
prozencefalijom, agenezom korpusa kalozuma, cerebralnom paralizom, kašnjenjem u
kognitivnom i jezičkom razvoju, izmenjenim obrascima spavanja, poremećajem gutanja i
manjom telesnom težinom. Za prikupljanje podataka korišćena je medicinska
dokumentacija, opservacija deteta i upitnik za roditelje posebno dizajniran za potrebe
istraživanja.
Dobijeni podaci upućuju na značajno kašnjenje u svim sferama razvoja. Najbolja
postignuća su uočena u sferi razumevanja situacionih naloga koja ne zahtevaju motoričku
komponentu odgovra.
Blaže forme holoprozencefalije predstavljaju složene poremećaje sa širokim
spektrom manifestakcija kojima je neophodan multidisciplinaran pristup u dijagnostici i
tretmanu. Dalja istraživanja u ovoj oblasti omogući će ne samo bolje razumevanje
patogeneze i precizniju dijagnostiku ovog poremećaja već i pružanje neophodne
razvojne stimulacije u okviru multidisciplinarne rane intervencije.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd
T1  - Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja
SP  - 142
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4340
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Maksić, Jasmina and Ilić-Stošović, Danijela",
year = "2020",
abstract = "Holoprozencefalija obuhvata niz abnormalnosti koje su nastale rano u
embrionalnom razvoju prednjeg mozga. Odsustvo ili neadekvatno razdvajanje prednjeg
mozga na cerebralne hemisfere uzrokuje lobarnu, semilobarnu ili alobarnu
holoprozencefaliju. Facijalni fenotip je, uz druge deficite, u pozitivnoj korelaciji sa
težinom patološkog razvoja mozga. Stopa preživljavanja novorođenčeta sa
prozencefalijom iznosi 1 na 10000 do 16000 novorođenih beba.
Uopšteno, kod blažih formi, kod kojih dolazi do delimičnog razvoja hemisfera
prisustvo deficita obično uključuje širok spektar kliničkih manifestacija, koje zahtevaju
multidisciplinarni pristup u dijagnostici i tretmanu.
Istraživanje predstavlja pirkaz slučaja devetnaestomesečnog dečaka sa lobarnom
prozencefalijom, agenezom korpusa kalozuma, cerebralnom paralizom, kašnjenjem u
kognitivnom i jezičkom razvoju, izmenjenim obrascima spavanja, poremećajem gutanja i
manjom telesnom težinom. Za prikupljanje podataka korišćena je medicinska
dokumentacija, opservacija deteta i upitnik za roditelje posebno dizajniran za potrebe
istraživanja.
Dobijeni podaci upućuju na značajno kašnjenje u svim sferama razvoja. Najbolja
postignuća su uočena u sferi razumevanja situacionih naloga koja ne zahtevaju motoričku
komponentu odgovra.
Blaže forme holoprozencefalije predstavljaju složene poremećaje sa širokim
spektrom manifestakcija kojima je neophodan multidisciplinaran pristup u dijagnostici i
tretmanu. Dalja istraživanja u ovoj oblasti omogući će ne samo bolje razumevanje
patogeneze i precizniju dijagnostiku ovog poremećaja već i pružanje neophodne
razvojne stimulacije u okviru multidisciplinarne rane intervencije.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd",
title = "Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja",
pages = "142",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4340"
}
Janjić, J., Nikolić, S., Maksić, J.,& Ilić-Stošović, D.. (2020). Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd
Društvo defektologa Srbije., 142.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4340
Janjić J, Nikolić S, Maksić J, Ilić-Stošović D. Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd. 2020;:142.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4340 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Maksić, Jasmina, Ilić-Stošović, Danijela, "Holoprozencefalija razvojne karakteristike - studija slučaja" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd (2020):142,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4340 .

Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Ilić-Stošović, Danijela

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2019)

TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić-Stošović, Danijela
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3167
AB  - Razvojni poremećaj koordinacije se manifestuje smetnjama u planiranju
i koordinaciji složenih pokreta potrebnih za prilagođavanje okolini tokom
akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog
ili nekog drugog senzornog oštećenja. Kako se radi o relativno čestom
poremećaju kod školske dece, neretko udruženim sa govorno-jezičkim
poremećajima i smetnjama u ovladavanju akademskih veština čitanja
i pisanja, procena fonoloških karakteristika na maternjem i stranom jeziku
kod ove grupe dece može omogućiti detekciju smetnji na fonološkom nivou,
koje su u osnovi veština čitanja i pisanja na oba jezika. Uzorak je činilo
50 učenika trećeg razreda redovne osnovne škole sa teritorije Beograda,
podeljenih u dve grupe, 25 dece sa razvojnim poremećajem kоordinacije
i 25 dece bez teškoća u koordinaciji. U istraživanju je korišćen Upitnik za
razvojni poremećaj koordinacije (DCDQ), Test fonološke svesnosti (Subotić,
2011) i Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS, 2007) –
Test za procenu imenovanja slova na engleskom jeziku (Letter Naming
Fluency) i Test za procenu prepoznavanja inicijalnog glasa na engleskom
jeziku (Initial Sound Fluency). Analiza rezultata pokazuje statistički značajne
razlike u postignućima dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
u odnosu na decu bez ove teškoće na testovima identifikacije početnog
i završnog fonema, na testu eliminacije fonema i fonemske supstitucije,
kao i na testu imenovanja slova na engleskom jeziku i testu prepoznavanja
inicijalnog glasa. Dobijeni rezultati ukazuju na to da deca sa razvojnim
poremećajem koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi na oba
jezika u odnosu na decu bez ove teškoće, što može biti značajan prediktor
u ovladavanju veštine čitanja i pisanja na oba jezika kod ove grupe dece.
AB  - The developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning
and execution of coordinated motor abilities, without previously diagnosed intellectual
delay, neurological condition or other sensory impairments. As a frequent disorder in
school age children, commonly associated with speech-language disorders and learning
disabilities associated with academic skills, primarily reading and writing, the assessment of
phonological characteristics in mother tongue and foreign language in this group of children
can provide detection of a delay on phonological level, which is the basis of reading and
writing skills in both languages. The sample consisted of 50 third grade elementary school
children from Belgrade, divided into two groups, 25 children with developmental coordination
disorder and 25 children without coordination difficulties. For the assessment we used The
Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), Phonological Awareness Test
(Subotić, 2011) and the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS, 2007) – Test
of Letter Naming Fluency and Test of Initial Sound Fluency. The analysis of the results showed
statistically significant differences in the achievement of children with developmental
coordination disorder in relation to children without coordination difficulties on the tests
of identification of initial and final phonemes, on the test of elimination of phonemes and
phonemic substitution, as well as on the Test of Letter Naming Fluency and Test of Initial
Sound Fluency. The obtained results indicate that children with developmental coordination
disorder show phonological processing delay in both languages compared to children without
this difficulty, which can be a significant predictor in mastering of reading and writing in both
languages in this group of children.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.
T1  - Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
T1  - Phonological characteristics of mother and
foreign language in children with developmental
coordination disorder
EP  - 118
SP  - 111
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3167
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela",
year = "2019",
abstract = "Razvojni poremećaj koordinacije se manifestuje smetnjama u planiranju
i koordinaciji složenih pokreta potrebnih za prilagođavanje okolini tokom
akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog
ili nekog drugog senzornog oštećenja. Kako se radi o relativno čestom
poremećaju kod školske dece, neretko udruženim sa govorno-jezičkim
poremećajima i smetnjama u ovladavanju akademskih veština čitanja
i pisanja, procena fonoloških karakteristika na maternjem i stranom jeziku
kod ove grupe dece može omogućiti detekciju smetnji na fonološkom nivou,
koje su u osnovi veština čitanja i pisanja na oba jezika. Uzorak je činilo
50 učenika trećeg razreda redovne osnovne škole sa teritorije Beograda,
podeljenih u dve grupe, 25 dece sa razvojnim poremećajem kоordinacije
i 25 dece bez teškoća u koordinaciji. U istraživanju je korišćen Upitnik za
razvojni poremećaj koordinacije (DCDQ), Test fonološke svesnosti (Subotić,
2011) i Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS, 2007) –
Test za procenu imenovanja slova na engleskom jeziku (Letter Naming
Fluency) i Test za procenu prepoznavanja inicijalnog glasa na engleskom
jeziku (Initial Sound Fluency). Analiza rezultata pokazuje statistički značajne
razlike u postignućima dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
u odnosu na decu bez ove teškoće na testovima identifikacije početnog
i završnog fonema, na testu eliminacije fonema i fonemske supstitucije,
kao i na testu imenovanja slova na engleskom jeziku i testu prepoznavanja
inicijalnog glasa. Dobijeni rezultati ukazuju na to da deca sa razvojnim
poremećajem koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi na oba
jezika u odnosu na decu bez ove teškoće, što može biti značajan prediktor
u ovladavanju veštine čitanja i pisanja na oba jezika kod ove grupe dece., The developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning
and execution of coordinated motor abilities, without previously diagnosed intellectual
delay, neurological condition or other sensory impairments. As a frequent disorder in
school age children, commonly associated with speech-language disorders and learning
disabilities associated with academic skills, primarily reading and writing, the assessment of
phonological characteristics in mother tongue and foreign language in this group of children
can provide detection of a delay on phonological level, which is the basis of reading and
writing skills in both languages. The sample consisted of 50 third grade elementary school
children from Belgrade, divided into two groups, 25 children with developmental coordination
disorder and 25 children without coordination difficulties. For the assessment we used The
Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), Phonological Awareness Test
(Subotić, 2011) and the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS, 2007) – Test
of Letter Naming Fluency and Test of Initial Sound Fluency. The analysis of the results showed
statistically significant differences in the achievement of children with developmental
coordination disorder in relation to children without coordination difficulties on the tests
of identification of initial and final phonemes, on the test of elimination of phonemes and
phonemic substitution, as well as on the Test of Letter Naming Fluency and Test of Initial
Sound Fluency. The obtained results indicate that children with developmental coordination
disorder show phonological processing delay in both languages compared to children without
this difficulty, which can be a significant predictor in mastering of reading and writing in both
languages in this group of children.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.",
title = "Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije, Phonological characteristics of mother and
foreign language in children with developmental
coordination disorder",
pages = "118-111",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3167"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2019). Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 111-118.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3167
Janjić J, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.. 2019;:111-118.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3167 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Fonološke karakteristike maternjeg i stranog jezika kod
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. (2019):111-118,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3167 .

Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem

Janjić, Jovana; Nikolić, Snežana; Ilić-Stošović, Danijela

(Centar modernih znanja, Banja Luka, 2019)

TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić-Stošović, Danijela
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4338
AB  - Razvojni poremećaj koordinacije i specifični jezički poremećaj predstavljaju dva najčešća poremećaja razvojne dobi.Iako je u definicijama oba poremećaja istaknuto specifično funkcionisanje u domenu motoričkog, odnosno jezičkog razvoja, bez prethodno dijagnostikovane neurološke povrede, senzornog poremećaja ili intelektualne ometenosti, u praksi se neretko sreće njihova udruženost. Cilj ovog rada je, da se pregledom literature izdvoje istraživanja u kojima je obraĎivana udruženost motoričkih i jezičkih smetnji koddece sa razvojnim poremećajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim pormećajem. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Na osnovu pregledanih istraživanja može sezaključiti da kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremećajem postoje udružene motoričke i jezičke teškoće, na prvom mestu u fonološkoj obradi informacija,praksiji i koordinaciji.
AB  - Developmental coordination disorder and specific language impairment represent the two most common developmental disorders in childhood. Although definitions of both disorders highlight specific development in motor or language domain, without previously diagnosing any sensory disorder, neurological or intellectual condition, their comorbidity is frequent in practice.
Primary aim of this paper is to identify researches that address the existing comorbidity of motor and speech difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment. In purpose of finding and reviewing the appropriate scientific papers and articles, used was the KOBSON, as well as Google Scholar Advanced Search.
Based on the reviewed researches, it can be scientifically determined that there is comorbidity of motor and speech difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment - primarily in domain of phonological processing of information, planning and sequencing (praxis) and coordination.
PB  - Centar modernih znanja, Banja Luka
C3  - Društvo znanja
T1  - Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem
T1  - Comorbidityof language and motor difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment
EP  - 292
SP  - 279
DO  - 10.7251/DZZ1903279J
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela",
year = "2019",
abstract = "Razvojni poremećaj koordinacije i specifični jezički poremećaj predstavljaju dva najčešća poremećaja razvojne dobi.Iako je u definicijama oba poremećaja istaknuto specifično funkcionisanje u domenu motoričkog, odnosno jezičkog razvoja, bez prethodno dijagnostikovane neurološke povrede, senzornog poremećaja ili intelektualne ometenosti, u praksi se neretko sreće njihova udruženost. Cilj ovog rada je, da se pregledom literature izdvoje istraživanja u kojima je obraĎivana udruženost motoričkih i jezičkih smetnji koddece sa razvojnim poremećajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim pormećajem. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Na osnovu pregledanih istraživanja može sezaključiti da kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremećajem postoje udružene motoričke i jezičke teškoće, na prvom mestu u fonološkoj obradi informacija,praksiji i koordinaciji., Developmental coordination disorder and specific language impairment represent the two most common developmental disorders in childhood. Although definitions of both disorders highlight specific development in motor or language domain, without previously diagnosing any sensory disorder, neurological or intellectual condition, their comorbidity is frequent in practice.
Primary aim of this paper is to identify researches that address the existing comorbidity of motor and speech difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment. In purpose of finding and reviewing the appropriate scientific papers and articles, used was the KOBSON, as well as Google Scholar Advanced Search.
Based on the reviewed researches, it can be scientifically determined that there is comorbidity of motor and speech difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment - primarily in domain of phonological processing of information, planning and sequencing (praxis) and coordination.",
publisher = "Centar modernih znanja, Banja Luka",
journal = "Društvo znanja",
title = "Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem, Comorbidityof language and motor difficulties in children with developmental coordination disorder and children with specific language impairment",
pages = "292-279",
doi = "10.7251/DZZ1903279J"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2019). Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem. in Društvo znanja
Centar modernih znanja, Banja Luka., 279-292.
https://doi.org/10.7251/DZZ1903279J
Janjić J, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem. in Društvo znanja. 2019;:279-292.
doi:10.7251/DZZ1903279J .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Udruženost motoričkih i jezičkih smetnji sa razvojnim poremedajem koordinacije i dece sa specifičnim jezičkim poremedajem" in Društvo znanja (2019):279-292,
https://doi.org/10.7251/DZZ1903279J . .