Drljan, Valerija

Link to this page

Authority KeyName Variants
e49dac4b-64bf-41d4-9554-b9c6b02a0728
  • Drljan, Valerija (2)
Projects

Author's Bibliography

Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala

Drljan, Valerija; Banković, Slobodan; Brojčin, Branislav; Đorđević, Mirjana

(Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Drljan, Valerija
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Đorđević, Mirjana
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3442
AB  - Deca s intelektualnom ometenoš"u ispoljavaju širok spektar problema u
socijalnom ponašanju koji se mogu manifestovati u vidu de#cita socijalnih
veština i bihevioralnih ekscesa. Rejting skale predstavljaju jednu od osnovnih
i $esto koriš"enih metoda pri proceni i kategorizaciji ponašanja dece i
adolescenata, kao i identi#kaciji ciljnog ponašanja i planiranju intervencije.
Cilj rada je da se prikažu skale koje su koriš"ene za procenu socijalnih veština
dece i mladih s intelektualnom ometenoš"u..
Pretraga literature izvršena je koriš"enjem elektronskih baza podataka
dostupnih preko Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku,
zatim Google Scholar, elektronske baze zbornika i $asopisa Fakulteta za
specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, kao i drugih
elektronskih pretraživa$a i materijala dostupnih u papirnoj formi.
U radu je prikazano nekoliko skala koje su primenjivane kod dece i mladih s
intelektualnom ometenoš"u, ali je samo mali broj kreiran speci#$no za procenu
socijalnih veština u ovoj populaciji. Prikazane skale se razlikuju po strukturi
i broju ajtema, na$inu ocenjivanja, kao i uzrasnom ospegu dece i mladih
kojima su namenjene. Neke od skala imaju forme za razli$ite informante i
omogu"avaju procenu u jednom ili više okruženja. Me&utim, one dele neke
zajedni$ke prednosti koje se ogledaju u dobrim psihometrijskim karakteristikama,
lakoj administraciji i relativno kratkom vremenu popunjavanja.Osim toga, pojedini instrumenti omogu"avaju, pored procene socijalnih
veština i bihevioralnih problema, procenu akademskog funkcionisanja. S
druge strane, potencijalni nedostaci mogu biti pristrasnost odgovora, nedovoljna
osetljivost na male promene u ponašanju, nemogu"nost odre&ivanja
prethodnika i posledica odre&enog ponašanja, problemi s pouzdanoš"u izme
&u razli$itih procenjiva$a i tokom razli$itih perioda procenjivanja, kao i
nedostatak precizne terminologije.
Ako se uzmu u obzir navedeni nedostaci, preporuka je da se prilikom procene
socijalnih veština rejting skale koriste u kombinaciji s drugim metodama
procene kako bi se dobio sveobuhvatniji i objektivniji uvid u socijalno funkcionisanje
dece i mladih s intelektualnom ometenoš"u.
AB  - Children with intellectual disabilities exhibit a wide range of social behavior
problems that can manifest in the form of social skills de$cits and behavioral
excesses. Rating scale is one of the basic and frequently used methods in the
processes and categorization of behavior of children and adolescents, as well as
the identi$cation of target behavior and intervention planning.
Te aim of the paper is to present the scales that have, to a greater or lesser
extent, been used for the percentage of social skills of children and youth with
intellectual disabilities.
Te literature search was performed using electronic databases available
through the Consortium of Libraries of Serbia for Uni$ed Procurement, then
Google Scholar, electronic database of proceedings and journals of the Faculty
of Special Education and Rehabilitation, University of Belgrade, as well as other
electronic search engines and materials available in paper form.
Te paper presents several scales that have been applied to children and
youth with intellectual disabilities, but only a small number has been created
speci$cally for the assessment of social skills in this population. Te scales shown
diWer in the structure and number of items, the method of evaluation, as well as
the age range of children and young people for whom they are intended. Some
of the scales have forms for diWerent informants and allow assessment in one or
more environments. However, they share some common advantages which are
re0ected in good psychometric characteristics, easy administration and relatively
short $lling time. In addition, some instruments allow, in addition to assessing
social skills and behavioral problems, an assessment of academic functioning.
On the other hand, potential shortcomings may be response bias, insuXcient
sensitivity to small behavioral changes, inability to determine antecedents
and consequences of certain behaviors, reliability problems between diWerent
assessors and during diWerent assessment periods, and lack of precise terminology.
If the above shortcomings are taken into account, it is recommended that when
assessing social skills, rating scales be used in combination with other assessment
methods in order to obtain a more comprehensive and objective insight into the
social functioning of children and youth with intellectual disabilities.
PB  - Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala
T1  - Аssessment of social skills of children with intellectual disabilities – application of rating scales
IS  - 3
SP  - 39
VL  - 26
VL  - 66
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3442
ER  - 
@article{
author = "Drljan, Valerija and Banković, Slobodan and Brojčin, Branislav and Đorđević, Mirjana",
year = "2020",
abstract = "Deca s intelektualnom ometenoš"u ispoljavaju širok spektar problema u
socijalnom ponašanju koji se mogu manifestovati u vidu de#cita socijalnih
veština i bihevioralnih ekscesa. Rejting skale predstavljaju jednu od osnovnih
i $esto koriš"enih metoda pri proceni i kategorizaciji ponašanja dece i
adolescenata, kao i identi#kaciji ciljnog ponašanja i planiranju intervencije.
Cilj rada je da se prikažu skale koje su koriš"ene za procenu socijalnih veština
dece i mladih s intelektualnom ometenoš"u..
Pretraga literature izvršena je koriš"enjem elektronskih baza podataka
dostupnih preko Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku,
zatim Google Scholar, elektronske baze zbornika i $asopisa Fakulteta za
specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, kao i drugih
elektronskih pretraživa$a i materijala dostupnih u papirnoj formi.
U radu je prikazano nekoliko skala koje su primenjivane kod dece i mladih s
intelektualnom ometenoš"u, ali je samo mali broj kreiran speci#$no za procenu
socijalnih veština u ovoj populaciji. Prikazane skale se razlikuju po strukturi
i broju ajtema, na$inu ocenjivanja, kao i uzrasnom ospegu dece i mladih
kojima su namenjene. Neke od skala imaju forme za razli$ite informante i
omogu"avaju procenu u jednom ili više okruženja. Me&utim, one dele neke
zajedni$ke prednosti koje se ogledaju u dobrim psihometrijskim karakteristikama,
lakoj administraciji i relativno kratkom vremenu popunjavanja.Osim toga, pojedini instrumenti omogu"avaju, pored procene socijalnih
veština i bihevioralnih problema, procenu akademskog funkcionisanja. S
druge strane, potencijalni nedostaci mogu biti pristrasnost odgovora, nedovoljna
osetljivost na male promene u ponašanju, nemogu"nost odre&ivanja
prethodnika i posledica odre&enog ponašanja, problemi s pouzdanoš"u izme
&u razli$itih procenjiva$a i tokom razli$itih perioda procenjivanja, kao i
nedostatak precizne terminologije.
Ako se uzmu u obzir navedeni nedostaci, preporuka je da se prilikom procene
socijalnih veština rejting skale koriste u kombinaciji s drugim metodama
procene kako bi se dobio sveobuhvatniji i objektivniji uvid u socijalno funkcionisanje
dece i mladih s intelektualnom ometenoš"u., Children with intellectual disabilities exhibit a wide range of social behavior
problems that can manifest in the form of social skills de$cits and behavioral
excesses. Rating scale is one of the basic and frequently used methods in the
processes and categorization of behavior of children and adolescents, as well as
the identi$cation of target behavior and intervention planning.
Te aim of the paper is to present the scales that have, to a greater or lesser
extent, been used for the percentage of social skills of children and youth with
intellectual disabilities.
Te literature search was performed using electronic databases available
through the Consortium of Libraries of Serbia for Uni$ed Procurement, then
Google Scholar, electronic database of proceedings and journals of the Faculty
of Special Education and Rehabilitation, University of Belgrade, as well as other
electronic search engines and materials available in paper form.
Te paper presents several scales that have been applied to children and
youth with intellectual disabilities, but only a small number has been created
speci$cally for the assessment of social skills in this population. Te scales shown
diWer in the structure and number of items, the method of evaluation, as well as
the age range of children and young people for whom they are intended. Some
of the scales have forms for diWerent informants and allow assessment in one or
more environments. However, they share some common advantages which are
re0ected in good psychometric characteristics, easy administration and relatively
short $lling time. In addition, some instruments allow, in addition to assessing
social skills and behavioral problems, an assessment of academic functioning.
On the other hand, potential shortcomings may be response bias, insuXcient
sensitivity to small behavioral changes, inability to determine antecedents
and consequences of certain behaviors, reliability problems between diWerent
assessors and during diWerent assessment periods, and lack of precise terminology.
If the above shortcomings are taken into account, it is recommended that when
assessing social skills, rating scales be used in combination with other assessment
methods in order to obtain a more comprehensive and objective insight into the
social functioning of children and youth with intellectual disabilities.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala, Аssessment of social skills of children with intellectual disabilities – application of rating scales",
number = "3",
pages = "39",
volume = "26, 66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3442"
}
Drljan, V., Banković, S., Brojčin, B.,& Đorđević, M.. (2020). Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala. in Beogradska defektološka škola
Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 26(3), 39.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3442
Drljan V, Banković S, Brojčin B, Đorđević M. Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala. in Beogradska defektološka škola. 2020;26(3):39.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3442 .
Drljan, Valerija, Banković, Slobodan, Brojčin, Branislav, Đorđević, Mirjana, "Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala" in Beogradska defektološka škola, 26, no. 3 (2020):39,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3442 .

Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću

Drljan, Valerija

(2020)

TY  - THES
AU  - Drljan, Valerija
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4007
AB  - Проблеми у социјалном домену заузимају централно место у дефинисању интелектуалне ометености (ИО). Процена социјалних вештина деце и младих је од изузетне важности за идентификовање и класификацију социјалних дефицита и проблема у понашању, као и за планирање ефикасне интервенције. Практичари и истраживачи користе рејтинг скале као једну од основних метода при процени и категоризацији понашања деце и адолесцената, као и идентификацији циљног понашања и планирања интервенције.
Циљ рада je да се прегледом доступне литературе укаже на могућности коришћења рејтинг скала при процени социјалних вештина деце и младих са ИО.
За претрагу доступне литературе коришћене су електронске базе података Google Schoolar, SCIndeks као и други електронски претраживачи.
У раду је приказано девет инструмената који су примењивани у популацији особа са ИО дизајнираних за процену социјалних вештина и бихевиоралних проблема, укљућујући и свеобухватне скале намењене процени адаптивног функционисања са нагласком на домене социјалних вештина. Сваки од поменутих инструмената има извесне предности и ограничења у поступку процене, будући да се примењују у различитим окружењима (школа, кућа, заједница), подаци се добијају од различитих процењивача, имају различиту структуру и број ајтема, различит начин оцењивања и намењене су процени социјалних вештина деце и младих различитог узраста. Бројне предности примене рејтинг скала у процесу прикупљања података, као што су економичност, лака администрација (скалу попуњавају родитељи/старатељи, наставници или особе које добро познају дете), добре психометријске карактеристике (висока унутрашња козистентност, добра конвергентна и дивергентна валидност) и могућност коришћења добијених података у различите сврхе, чине ретинг скале корисним инструментима при процени социјалних вештина деце и младих са ИО.
AB  - Problems in social domain is central to the definition of intellectual disability (ID). Assessing the social skills of children and young people is extremely important for identifying and classifying social deficits and behavioral problems, as well as for planning an effective intervention.
The aim of this paper is to review the available literature to indicate the possibilities of using rating scales in assessing the social sjukks of children and youth with ID.
Electronic databases Google Schoolar, SCIndeks and other electronic search engines were used to search for avilable literature.
The paper presents nine instruments applied in the population of persons with ID designed to assess social skills and behavioral problems, including comprehensive scales designe to assess adaptive functioning with en emphasis on the domains of social skills. Each of the mentioned instruments has certain advantages and limitations in the assessment process, since  they are applies in different enviroments (school, house, community), data are obtained from different  assessors, have different structure and number of items, different assessment methods and are intended for social assessment skills of children and young people of different ages.
Numeros advantages of using rating scales in the data collection process, such as economy, easy administration (the scale if filled in by parents/guardians, teacher or people who know the child well), good psychometric characteristics (high internal consistency, good convergent and divergent validity) and usability obtained data for various purposes, make the rating scale a useful tool in assessing the social skills of children and youth with ID.
T1  - Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću
EP  - 32
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Drljan, Valerija",
year = "2020",
abstract = "Проблеми у социјалном домену заузимају централно место у дефинисању интелектуалне ометености (ИО). Процена социјалних вештина деце и младих је од изузетне важности за идентификовање и класификацију социјалних дефицита и проблема у понашању, као и за планирање ефикасне интервенције. Практичари и истраживачи користе рејтинг скале као једну од основних метода при процени и категоризацији понашања деце и адолесцената, као и идентификацији циљног понашања и планирања интервенције.
Циљ рада je да се прегледом доступне литературе укаже на могућности коришћења рејтинг скала при процени социјалних вештина деце и младих са ИО.
За претрагу доступне литературе коришћене су електронске базе података Google Schoolar, SCIndeks као и други електронски претраживачи.
У раду је приказано девет инструмената који су примењивани у популацији особа са ИО дизајнираних за процену социјалних вештина и бихевиоралних проблема, укљућујући и свеобухватне скале намењене процени адаптивног функционисања са нагласком на домене социјалних вештина. Сваки од поменутих инструмената има извесне предности и ограничења у поступку процене, будући да се примењују у различитим окружењима (школа, кућа, заједница), подаци се добијају од различитих процењивача, имају различиту структуру и број ајтема, различит начин оцењивања и намењене су процени социјалних вештина деце и младих различитог узраста. Бројне предности примене рејтинг скала у процесу прикупљања података, као што су економичност, лака администрација (скалу попуњавају родитељи/старатељи, наставници или особе које добро познају дете), добре психометријске карактеристике (висока унутрашња козистентност, добра конвергентна и дивергентна валидност) и могућност коришћења добијених података у различите сврхе, чине ретинг скале корисним инструментима при процени социјалних вештина деце и младих са ИО., Problems in social domain is central to the definition of intellectual disability (ID). Assessing the social skills of children and young people is extremely important for identifying and classifying social deficits and behavioral problems, as well as for planning an effective intervention.
The aim of this paper is to review the available literature to indicate the possibilities of using rating scales in assessing the social sjukks of children and youth with ID.
Electronic databases Google Schoolar, SCIndeks and other electronic search engines were used to search for avilable literature.
The paper presents nine instruments applied in the population of persons with ID designed to assess social skills and behavioral problems, including comprehensive scales designe to assess adaptive functioning with en emphasis on the domains of social skills. Each of the mentioned instruments has certain advantages and limitations in the assessment process, since  they are applies in different enviroments (school, house, community), data are obtained from different  assessors, have different structure and number of items, different assessment methods and are intended for social assessment skills of children and young people of different ages.
Numeros advantages of using rating scales in the data collection process, such as economy, easy administration (the scale if filled in by parents/guardians, teacher or people who know the child well), good psychometric characteristics (high internal consistency, good convergent and divergent validity) and usability obtained data for various purposes, make the rating scale a useful tool in assessing the social skills of children and youth with ID.",
title = "Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću",
pages = "32-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007"
}
Drljan, V.. (2020). Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću. , 1-32.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007
Drljan V. Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću. 2020;:1-32.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007 .
Drljan, Valerija, "Rejting skale u proceni socijalnih veština dece i mladih s intelektualnom ometenošću" (2020):1-32,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4007 .