Strižak, Nevena

Link to this page

Authority KeyName Variants
532f151b-e53d-4fe6-9775-e1fcc1f7a73e
  • Strižak, Nevena (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača

Mijatović, Luka; Strižak, Nevena

(Pedagoško društvo Srbije, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Mijatović, Luka
AU  - Strižak, Nevena
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5270
AB  - Emocionalna inteligencija (EI) poslednjih godina sve češće nalazi mesto u istraživanjima
usmerenim na obrazovanje. U radu se razmatra povezanost crte EI i sagorevanja kod
vaspitača, kao i veza ovih konstrukata sa dužinom radnog iskustva. Ispitanici su vaspitači (N = 64)
zaposleni u sistemu predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Beogradu. Podaci o crti EI dobijeni su
putem Upitnika o emocionalnoj inteligenciji kao crti (Trait Emotional Intelligence Questionnaire – TEIQue), koji pruža uvid u pojedine faktore ovog konstrukta, a to su: Dobrobit, Samokontrola, Emocionalnost i Socijabilnost. Za procenu sindroma profesionalnog sagorevanja korišćen je Kopenhagenški inventar sagorevanja (Copenhagen Burnout Inventory – CBI), verzija prilagođena za vaspitače. Rezultati su ukazali na značaj Samokontrole kao EI faktora u predikciji profesionalnog sagorevanja, kao i na značajne razlike u faktoru crte EI Dobrobit, pri čemu su značajno niži skorovi uočeni u grupi vaspitača sa najviše radnog iskustva. Značajno viši skorovi su opaženi u grupi vaspitača sa najviše radnog isustva na skalama koje procenjuju sagorevanje u vezi sa poslom, sagorevanje u radu sa decom, kao i u pogledu ukupnog skora profesionalnog sagorevanja. Iako nije reč o longitudinalnoj studiji, nalazi sugerišu da se događa pad emocionalne dobrobiti (tj. pozitivnih emocija, optimizma i samopouzdanja) sa porastom radnog iskustva, pri čemu ostali domeni crte EI ostaju stabilni. Istovremeno, uočava se porast psihičkog i fizičkog umora i iscrpljenosti koji potiču od zahteva radnog mesta.
AB  - Research in the field of education is increasingly recognizing the importance of emotional
intelligence (EI). This paper analyses the connection between EI traits and burnout among
preschool teachers, as well as the relationship between these constructs and the length of their work experience. Participants in the research were preschool teachers (N = 64) employed in the preschool education system in Belgrade, Serbia. Data on the EI trait were obtained through the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue), which provides insight into certain factors of this construct, namely: Well-Being, Self-Control, Emotionality and Sociability. The Copenhagen Burnout Inventory (CBI), a version adapted for preschool teachers, was used to assess professional burnout syndrome. The results indicated the importance of Self-Control as an EI factor in predicting professional burnout, as well as significant differences in the EI Well-Being trait factor, with significantly lower scores observed in the group of teachers with the most work experience. Significantly higher scores were observed in the group of teachers with the most work experience on the scales that assess burnout related to work, burnout in working with children, as well as in terms of the total score of professional burnout. Although not a longitudinal study, the findings suggest that emotional well-being (i.e., positive emotions, optimism, and self-confidence)
declines with increasing work experience, while the other domains of trait EI remain stable. At the same time, there is an increase in mental and physical fatigue and exhaustion stemming from the demands of the workplace.
PB  - Pedagoško društvo Srbije
PB  - Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
T2  - Nastava i vaspitanje
T1  - Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača
T1  - Emotional Intelligence as a Personality Trait  and Burnout among Preschool Teachers
EP  - 168
IS  - 2
SP  - 153
VL  - 72
DO  - https://doi.org/10.5937/nasvas2302153M
ER  - 
@article{
author = "Mijatović, Luka and Strižak, Nevena",
year = "2023",
abstract = "Emocionalna inteligencija (EI) poslednjih godina sve češće nalazi mesto u istraživanjima
usmerenim na obrazovanje. U radu se razmatra povezanost crte EI i sagorevanja kod
vaspitača, kao i veza ovih konstrukata sa dužinom radnog iskustva. Ispitanici su vaspitači (N = 64)
zaposleni u sistemu predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Beogradu. Podaci o crti EI dobijeni su
putem Upitnika o emocionalnoj inteligenciji kao crti (Trait Emotional Intelligence Questionnaire – TEIQue), koji pruža uvid u pojedine faktore ovog konstrukta, a to su: Dobrobit, Samokontrola, Emocionalnost i Socijabilnost. Za procenu sindroma profesionalnog sagorevanja korišćen je Kopenhagenški inventar sagorevanja (Copenhagen Burnout Inventory – CBI), verzija prilagođena za vaspitače. Rezultati su ukazali na značaj Samokontrole kao EI faktora u predikciji profesionalnog sagorevanja, kao i na značajne razlike u faktoru crte EI Dobrobit, pri čemu su značajno niži skorovi uočeni u grupi vaspitača sa najviše radnog iskustva. Značajno viši skorovi su opaženi u grupi vaspitača sa najviše radnog isustva na skalama koje procenjuju sagorevanje u vezi sa poslom, sagorevanje u radu sa decom, kao i u pogledu ukupnog skora profesionalnog sagorevanja. Iako nije reč o longitudinalnoj studiji, nalazi sugerišu da se događa pad emocionalne dobrobiti (tj. pozitivnih emocija, optimizma i samopouzdanja) sa porastom radnog iskustva, pri čemu ostali domeni crte EI ostaju stabilni. Istovremeno, uočava se porast psihičkog i fizičkog umora i iscrpljenosti koji potiču od zahteva radnog mesta., Research in the field of education is increasingly recognizing the importance of emotional
intelligence (EI). This paper analyses the connection between EI traits and burnout among
preschool teachers, as well as the relationship between these constructs and the length of their work experience. Participants in the research were preschool teachers (N = 64) employed in the preschool education system in Belgrade, Serbia. Data on the EI trait were obtained through the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue), which provides insight into certain factors of this construct, namely: Well-Being, Self-Control, Emotionality and Sociability. The Copenhagen Burnout Inventory (CBI), a version adapted for preschool teachers, was used to assess professional burnout syndrome. The results indicated the importance of Self-Control as an EI factor in predicting professional burnout, as well as significant differences in the EI Well-Being trait factor, with significantly lower scores observed in the group of teachers with the most work experience. Significantly higher scores were observed in the group of teachers with the most work experience on the scales that assess burnout related to work, burnout in working with children, as well as in terms of the total score of professional burnout. Although not a longitudinal study, the findings suggest that emotional well-being (i.e., positive emotions, optimism, and self-confidence)
declines with increasing work experience, while the other domains of trait EI remain stable. At the same time, there is an increase in mental and physical fatigue and exhaustion stemming from the demands of the workplace.",
publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu",
journal = "Nastava i vaspitanje",
title = "Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača, Emotional Intelligence as a Personality Trait  and Burnout among Preschool Teachers",
pages = "168-153",
number = "2",
volume = "72",
doi = "https://doi.org/10.5937/nasvas2302153M"
}
Mijatović, L.,& Strižak, N.. (2023). Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača. in Nastava i vaspitanje
Pedagoško društvo Srbije., 72(2), 153-168.
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/nasvas2302153M
Mijatović L, Strižak N. Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača. in Nastava i vaspitanje. 2023;72(2):153-168.
doi:https://doi.org/10.5937/nasvas2302153M .
Mijatović, Luka, Strižak, Nevena, "Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti i profesionalno sagorevanje vaspitača" in Nastava i vaspitanje, 72, no. 2 (2023):153-168,
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/nasvas2302153M . .

Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije

Mijatović, Luka; Strižak, Nevena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Mijatović, Luka
AU  - Strižak, Nevena
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5347
AB  - Uvod: Akademski stres predstavlja rezultat različitih činilaca koji potiču iz
akademske sredine – poput pritisaka neposrednog okruženja u pogledu akademskih
očekivanja od studenta, stepena akademskog samopouzdanja i uverenja
koja se tiču uspeha tokom studija i buduće karijere, kao i zahteva koji se
nameću studentima kao izvora stresa. Optimalni nivoi akademskog stresa su
očekivani i podsticajni. Međutim, produženo trajanje akademskog stresa, njegov
povišen intenzitet praćen neadekvatnim resursima i strategijama prevladavanja,
povezan je sa nizom negativnih ishoda na planu fizičkog i mentalnog
zdravlja studenata.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je ispitivanje strategija prevladavanja kao prediktora
akademskog stresa kod studenata.
Metode: U istraživanju su učestvovala 233 studenta specijalne edukacije
i rehabilitacije sa Univerziteta u Beogradu, prvenstveno ženskog pola (95%).
Akademski stres je procenjen Skalom opaženog akademskog stresa, dok su
podaci o strategijama prevladavanja stresa dobijeni putem inventara COPE.
Rezultati: Testiran je regresioni model sa ukupnim skorom na Skali opaženog
akademskog stresa kao kriterijumskom varijablom i 15 strategija prevladavanja
stresa kao setom prediktora (aktivno prevladavanje, planiranje, suzbijanje
konkurentskih aktivnosti, povlačenje, instrumentalna socijalna podrška, emocionalna
socijalna podrška, ventiliranje osećanja, bihejvioralna distrakcija,
mentalno povlačenje, pozitivna reinterpretacija i razvoj, poricanje, prihvatanje,
okretanje religiji, humor, zloupotreba supstanci). U okviru ovog modela
F (15, 217) = 3,832, p < .001, akademski stres značajno predviđaju strategije
aktivno prevladavanje (β = -.255, p < .001), bihejvioralna distrakcija (β = .295,
p < .001) i suzbijanje konkurentskih aktivnosti (β = .150, p < .05). Ovim setom
prediktora objašnjava se 20% varijanse kriterijumske varijable.
Zaključak: Rezultati potvrđuju negativnu povezanost aktivnog prevladavanja
i akademskog stresa, i suprotno tome, ukazuju da bihejvioralna distrakcija
pri susretu sa akademskim obavezama pojačava intenzitet stresa. Zanimljivo je zapažanje da rigidni obrazac rešavanja problema, kao što je nedopuštanje
osobe da se bilo čime zaokupi dok ne reši problem, takođe pozitivno predviđa
akademski stres. Osnaživanje studenata da razumeju i prepoznaju različite
strategije prevladavanja akademskog stresa može doprineti prevenciji njegovih
negativnih implikacija.
AB  - Introduction: Academic stress is the result of various factors originating from the
academic environment ‒ pressure concerning academic expectations, the degree of
academic self-confidence and beliefs regarding success during studies and future career,
as well as demands imposed on students as a source of stress. Optimal levels of academicstress are expected and encouraging. However, increased intensity of academic stress
accompanied by inadequate resources and coping strategies is associated with a number of
negative outcomes in terms of physical and mental health of students.
Aim: The aim of this research is to examine coping strategies as predictors of academic
stress in students.
Methods: 233 students of special education and rehabilitation from the University
of Belgrade, primarily female (95%), participated. Academic stress was assessed with the
Perceived Academic Stress Scale, while data on coping strategies were obtained through the
COPE inventory.
Results: A regression model was tested, with the total score on the Perceived Academic
Stress Scale as a criterion variable and 15 stress coping strategies as a set of predictors
(active coping, planning, suppression of competing activities, restraint, instrumental social
support, emotional social support, venting emotions, behavioral disengagement, mental
disengagement, positive reinterpretation and growth, denial, acceptance, religious coping,
humor, substance use). Within this model (F(15,217) = 3.832, p < .001), academic stress is
significantly predicted by active coping (β = -.255, p < .001), behavioral disengagement (β
= .295, p < . 001) and suppression of competing activities (β = .150, p < .05). This set of
predictors explains 20% of the variance of the criterion variable.
Conclusion: The results confirm the negative association between active coping and
academic stress and indicate that withdrawal when meeting academic obligations increases
the intensity of stress. An interesting observation is that a rigid problem-solving pattern,
such as not allowing a person to preoccupy himself with anything until he solves a problem,
also positively predicts academic stress. Empowering students to understand and recognize
different strategies for overcoming academic stress can contribute to the prevention of its
negative implications.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije
T1  - Overcoming academic stress among special education and Rehabilitation students
EP  - 419
SP  - 413
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5347
ER  - 
@conference{
author = "Mijatović, Luka and Strižak, Nevena",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Akademski stres predstavlja rezultat različitih činilaca koji potiču iz
akademske sredine – poput pritisaka neposrednog okruženja u pogledu akademskih
očekivanja od studenta, stepena akademskog samopouzdanja i uverenja
koja se tiču uspeha tokom studija i buduće karijere, kao i zahteva koji se
nameću studentima kao izvora stresa. Optimalni nivoi akademskog stresa su
očekivani i podsticajni. Međutim, produženo trajanje akademskog stresa, njegov
povišen intenzitet praćen neadekvatnim resursima i strategijama prevladavanja,
povezan je sa nizom negativnih ishoda na planu fizičkog i mentalnog
zdravlja studenata.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je ispitivanje strategija prevladavanja kao prediktora
akademskog stresa kod studenata.
Metode: U istraživanju su učestvovala 233 studenta specijalne edukacije
i rehabilitacije sa Univerziteta u Beogradu, prvenstveno ženskog pola (95%).
Akademski stres je procenjen Skalom opaženog akademskog stresa, dok su
podaci o strategijama prevladavanja stresa dobijeni putem inventara COPE.
Rezultati: Testiran je regresioni model sa ukupnim skorom na Skali opaženog
akademskog stresa kao kriterijumskom varijablom i 15 strategija prevladavanja
stresa kao setom prediktora (aktivno prevladavanje, planiranje, suzbijanje
konkurentskih aktivnosti, povlačenje, instrumentalna socijalna podrška, emocionalna
socijalna podrška, ventiliranje osećanja, bihejvioralna distrakcija,
mentalno povlačenje, pozitivna reinterpretacija i razvoj, poricanje, prihvatanje,
okretanje religiji, humor, zloupotreba supstanci). U okviru ovog modela
F (15, 217) = 3,832, p < .001, akademski stres značajno predviđaju strategije
aktivno prevladavanje (β = -.255, p < .001), bihejvioralna distrakcija (β = .295,
p < .001) i suzbijanje konkurentskih aktivnosti (β = .150, p < .05). Ovim setom
prediktora objašnjava se 20% varijanse kriterijumske varijable.
Zaključak: Rezultati potvrđuju negativnu povezanost aktivnog prevladavanja
i akademskog stresa, i suprotno tome, ukazuju da bihejvioralna distrakcija
pri susretu sa akademskim obavezama pojačava intenzitet stresa. Zanimljivo je zapažanje da rigidni obrazac rešavanja problema, kao što je nedopuštanje
osobe da se bilo čime zaokupi dok ne reši problem, takođe pozitivno predviđa
akademski stres. Osnaživanje studenata da razumeju i prepoznaju različite
strategije prevladavanja akademskog stresa može doprineti prevenciji njegovih
negativnih implikacija., Introduction: Academic stress is the result of various factors originating from the
academic environment ‒ pressure concerning academic expectations, the degree of
academic self-confidence and beliefs regarding success during studies and future career,
as well as demands imposed on students as a source of stress. Optimal levels of academicstress are expected and encouraging. However, increased intensity of academic stress
accompanied by inadequate resources and coping strategies is associated with a number of
negative outcomes in terms of physical and mental health of students.
Aim: The aim of this research is to examine coping strategies as predictors of academic
stress in students.
Methods: 233 students of special education and rehabilitation from the University
of Belgrade, primarily female (95%), participated. Academic stress was assessed with the
Perceived Academic Stress Scale, while data on coping strategies were obtained through the
COPE inventory.
Results: A regression model was tested, with the total score on the Perceived Academic
Stress Scale as a criterion variable and 15 stress coping strategies as a set of predictors
(active coping, planning, suppression of competing activities, restraint, instrumental social
support, emotional social support, venting emotions, behavioral disengagement, mental
disengagement, positive reinterpretation and growth, denial, acceptance, religious coping,
humor, substance use). Within this model (F(15,217) = 3.832, p < .001), academic stress is
significantly predicted by active coping (β = -.255, p < .001), behavioral disengagement (β
= .295, p < . 001) and suppression of competing activities (β = .150, p < .05). This set of
predictors explains 20% of the variance of the criterion variable.
Conclusion: The results confirm the negative association between active coping and
academic stress and indicate that withdrawal when meeting academic obligations increases
the intensity of stress. An interesting observation is that a rigid problem-solving pattern,
such as not allowing a person to preoccupy himself with anything until he solves a problem,
also positively predicts academic stress. Empowering students to understand and recognize
different strategies for overcoming academic stress can contribute to the prevention of its
negative implications.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije, Overcoming academic stress among special education and Rehabilitation students",
pages = "419-413",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5347"
}
Mijatović, L.,& Strižak, N.. (2023). Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 413-419.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5347
Mijatović L, Strižak N. Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:413-419.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5347 .
Mijatović, Luka, Strižak, Nevena, "Načini prevladavanja akademskog stresa kod studenata Specijalne edukacije i rehabilitacije" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):413-419,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5347 .