Dražić, Milana

Link to this page

Authority KeyName Variants
8bcb5ba8-3aa4-4ade-b8a1-9637279036a7
  • Dražić, Milana (2)
Projects

Author's Bibliography

Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha

Kordić, Milena; Đoković, Sanja; Dražić, Milana; Bjelić, Marija

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Kordić, Milena
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Dražić, Milana
AU  - Bjelić, Marija
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5346
AB  - Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati.
AB  - Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha
T1  - Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss
EP  - 396
SP  - 385
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
ER  - 
@conference{
author = "Kordić, Milena and Đoković, Sanja and Dražić, Milana and Bjelić, Marija",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati., Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha, Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss",
pages = "396-385",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346"
}
Kordić, M., Đoković, S., Dražić, M.,& Bjelić, M.. (2023). Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
Kordić M, Đoković S, Dražić M, Bjelić M. Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .
Kordić, Milena, Đoković, Sanja, Dražić, Milana, Bjelić, Marija, "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):385-396,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .

Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta

Dražić, Milana

(2021)

TY  - THES
AU  - Dražić, Milana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5045
AB  - Речник подразумева целокупни фонд речи којим једна особа располаже. Формирању речника претходи формирање самог појма, односно представе о одређеном предмету или појави из дететове непосредне околине. Очуване слушне способности представљају основни предуслов за исправан говорно – језички развој детета, а самим тим и формирање његовог лексикона. Оштећење слуха има изузетно негативне последице, како по целокупни говорно – језички развој детета, тако и на његово усвајање лексичке структуре језика, односно формирање његовог речника. Постојећи аудитивни дефицит значајно утиче на сам темпо усвајања нових речи те развој и богаћење говорног вокабулара детета. Губитак слуха изазива и дететово отежано поимање писаног језичког израза, што доводи до неадекватног развоја његовог писаног вокабулара. Развој и богаћење речника је такође у великој мери повезано и са вештином читања. Деца оштећеног слуха, поред усменог и писаног језичког израза, користе и знаковни језик чијим се усвајањем превазилазе проблеми ограничене комуникације.
Циљ овог рада јесте да се на основу проучавања и теоријске анализе релевантне литературе дође до спознаје о специфичностима говорног, писаног, знаковног и речника читања код глуве и наглуве деце и до сазнања да ли се њихов речник, и у којим аспектима, разликује у односу на речник њихових чујућих вршњака.
AB  - Vocabulary represents the entire fund of words that one person possesses. The formation of the dictionary is preceded by the formation of the term itself, i.e., the idea of a certain object or phenomenon from the child's immediate environment. Preserved hearing abilities are the basic precondition for the correct speech and language development of the child, and thus the formation of his lexicon. Hearing impairment has extremely negative consequences, both for the overall speech and language development of the child, and for his acquisition of the lexical structure of the language, i.e., the formation of his vocabulary. The existing auditory deficit significantly affects the pace of learning new words and the development and enrichment of the child's speech vocabulary. Hearing loss also causes difficulties in the child's comprehension of written language expression, which leads to inadequate development of his written vocabulary. The development and enrichment of vocabulary is also largely related to the reading skills. Hearing impaired children, in addition to oral and written language expression, also use sign language, the adoption of which helps overcoming the problems of limited communication.
The aim of this paper is to, based on the study and theoretical analysis of relevant literature, gain knowledge about the specifics of spoken, written, sign and reading vocabulary in deaf and hard of hearing children and to find out whether their vocabulary, and in which aspects, differs from vocabulary of their hearing peers.
T1  - Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta
EP  - 57
SP  - 2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5045
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Dražić, Milana",
year = "2021",
abstract = "Речник подразумева целокупни фонд речи којим једна особа располаже. Формирању речника претходи формирање самог појма, односно представе о одређеном предмету или појави из дететове непосредне околине. Очуване слушне способности представљају основни предуслов за исправан говорно – језички развој детета, а самим тим и формирање његовог лексикона. Оштећење слуха има изузетно негативне последице, како по целокупни говорно – језички развој детета, тако и на његово усвајање лексичке структуре језика, односно формирање његовог речника. Постојећи аудитивни дефицит значајно утиче на сам темпо усвајања нових речи те развој и богаћење говорног вокабулара детета. Губитак слуха изазива и дететово отежано поимање писаног језичког израза, што доводи до неадекватног развоја његовог писаног вокабулара. Развој и богаћење речника је такође у великој мери повезано и са вештином читања. Деца оштећеног слуха, поред усменог и писаног језичког израза, користе и знаковни језик чијим се усвајањем превазилазе проблеми ограничене комуникације.
Циљ овог рада јесте да се на основу проучавања и теоријске анализе релевантне литературе дође до спознаје о специфичностима говорног, писаног, знаковног и речника читања код глуве и наглуве деце и до сазнања да ли се њихов речник, и у којим аспектима, разликује у односу на речник њихових чујућих вршњака., Vocabulary represents the entire fund of words that one person possesses. The formation of the dictionary is preceded by the formation of the term itself, i.e., the idea of a certain object or phenomenon from the child's immediate environment. Preserved hearing abilities are the basic precondition for the correct speech and language development of the child, and thus the formation of his lexicon. Hearing impairment has extremely negative consequences, both for the overall speech and language development of the child, and for his acquisition of the lexical structure of the language, i.e., the formation of his vocabulary. The existing auditory deficit significantly affects the pace of learning new words and the development and enrichment of the child's speech vocabulary. Hearing loss also causes difficulties in the child's comprehension of written language expression, which leads to inadequate development of his written vocabulary. The development and enrichment of vocabulary is also largely related to the reading skills. Hearing impaired children, in addition to oral and written language expression, also use sign language, the adoption of which helps overcoming the problems of limited communication.
The aim of this paper is to, based on the study and theoretical analysis of relevant literature, gain knowledge about the specifics of spoken, written, sign and reading vocabulary in deaf and hard of hearing children and to find out whether their vocabulary, and in which aspects, differs from vocabulary of their hearing peers.",
title = "Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta",
pages = "57-2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5045"
}
Dražić, M.. (2021). Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. , 2-57.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5045
Dražić M. Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. 2021;:2-57.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5045 .
Dražić, Milana, "Deficiti rečnika gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta" (2021):2-57,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5045 .