Stanković, Ana

Link to this page

Authority KeyName Variants
a2bc6d58-c5eb-4d3c-bae5-99f8ba8b82a6
  • Stanković, Ana (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba

Vuković, Mile; Stanković, Ana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Vuković, Mile
AU  - Stanković, Ana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5182
AB  - Uvod: Razvoj savremenog društva doveo je do produžetka životnog veka, a time i do
povećanja broja starih osoba. S obzirom na to, poslednjih godina se dosta pažnje posvećuje
ispitivanju kognitivnih sposobnosti u ovoj populaciji. U fokusu istraživanja su promene
u jeziku, egzekutivnim funkcijama i pamćenju. Cilj: Cilj ove studije je utvrđivanje
leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod ljudi starijih od 65 godina.
Metode: Uzorak je činilo 30 ispitanika od 66 do 85 godina, koji su prema godinama
života podeljeni u dve grupe. U prvu grupu uključeno je 16 ispitanika iz kategorije
„rane starosti” (od 66 do 75 godina), a u drugu 14 ispitanika iz kategorije „srednja
starost” (od 76 do 85 godina). U uzorku je bilo 13 ispitanika sa završenom osnovnom
školom i 17 ispitanika sa završenom srednjom i visokom školom. Za procenu leksičko-
semantičkih sposobnosti primenjeni su Semantički test i Test verbalne fluentnosti, a za
procenu egzekutivnih funkcija Strup test. Rezultati: Rezultati su pokazali da se ispitanici
različitih starosnih kategorija ne razlikuju u postignućima na testovima leksičko-
semantičkih sposobnosti. Međutim, utvrđene su razlike u postignućima u odnosu na
nivo obrazovanja. Osobe sa srednjim i visokim nivoom obrazovanja bile su uspešnije na
navedenim testovima. Na testu egzekutivnih funkcija utvrđene su razlike u postignućima
između ispitanika različitih starosnih kategorija i nivoa obrazovanja. Zaključak: Naši
rezultati pokazuju da su egzekutivne funkcije osetljivije na godine starosti u poređenju
sa leksičko-semantičkim sposobnostima.
AB  - Introduction. The development of modern society has led to an increase in the life
expectancy, and thus to a significant increase in the number of elderly people. Therefore,
in recent years a lot of attention has been paid to the examination of cognitive abilities in
this population. The research focuses on changes in language, executive functions and
memory. Aim. This study aimed to determine lexical-semantic abilities and executive
functions in persons over the age of 65. Methods. The sample included 30 people ranging
in age from 66 to 85. The respondents were divided into two age categories, with 16
respondents from the “young old” category and 14 respondents in the “middle-old and
oldest-old” category. The sample included 13 respondents who had finished elementary
school and 17 respondents who had finished secondary or higher/university education. The
Semantic Test and the Verbal Fluency Test were used to assess lexical-semantic abilities.
To assess executive functions, the Stroop test was used. Results. The results have shown
that respondents with different age categories do not differ in their achievements on tests
for the assessment of lexical-semantic abilities. However, differences in achievements
were determined in relation to the level of education of the respondents. People with a
higher educational level were more successful on the mentioned tests. Furthermore, the
results show a difference in achievement on the test for assessing executive functions
based on age and level of education. Conclusion. These findings indicate that executive
functions are more sensitive to age than lexical-semantic abilities.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba
T1  - Lexical-semantic abilities and executive functions in the elderly
EP  - 165
IS  - 2
SP  - 149
VL  - 22
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5182
ER  - 
@article{
author = "Vuković, Mile and Stanković, Ana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Razvoj savremenog društva doveo je do produžetka životnog veka, a time i do
povećanja broja starih osoba. S obzirom na to, poslednjih godina se dosta pažnje posvećuje
ispitivanju kognitivnih sposobnosti u ovoj populaciji. U fokusu istraživanja su promene
u jeziku, egzekutivnim funkcijama i pamćenju. Cilj: Cilj ove studije je utvrđivanje
leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod ljudi starijih od 65 godina.
Metode: Uzorak je činilo 30 ispitanika od 66 do 85 godina, koji su prema godinama
života podeljeni u dve grupe. U prvu grupu uključeno je 16 ispitanika iz kategorije
„rane starosti” (od 66 do 75 godina), a u drugu 14 ispitanika iz kategorije „srednja
starost” (od 76 do 85 godina). U uzorku je bilo 13 ispitanika sa završenom osnovnom
školom i 17 ispitanika sa završenom srednjom i visokom školom. Za procenu leksičko-
semantičkih sposobnosti primenjeni su Semantički test i Test verbalne fluentnosti, a za
procenu egzekutivnih funkcija Strup test. Rezultati: Rezultati su pokazali da se ispitanici
različitih starosnih kategorija ne razlikuju u postignućima na testovima leksičko-
semantičkih sposobnosti. Međutim, utvrđene su razlike u postignućima u odnosu na
nivo obrazovanja. Osobe sa srednjim i visokim nivoom obrazovanja bile su uspešnije na
navedenim testovima. Na testu egzekutivnih funkcija utvrđene su razlike u postignućima
između ispitanika različitih starosnih kategorija i nivoa obrazovanja. Zaključak: Naši
rezultati pokazuju da su egzekutivne funkcije osetljivije na godine starosti u poređenju
sa leksičko-semantičkim sposobnostima., Introduction. The development of modern society has led to an increase in the life
expectancy, and thus to a significant increase in the number of elderly people. Therefore,
in recent years a lot of attention has been paid to the examination of cognitive abilities in
this population. The research focuses on changes in language, executive functions and
memory. Aim. This study aimed to determine lexical-semantic abilities and executive
functions in persons over the age of 65. Methods. The sample included 30 people ranging
in age from 66 to 85. The respondents were divided into two age categories, with 16
respondents from the “young old” category and 14 respondents in the “middle-old and
oldest-old” category. The sample included 13 respondents who had finished elementary
school and 17 respondents who had finished secondary or higher/university education. The
Semantic Test and the Verbal Fluency Test were used to assess lexical-semantic abilities.
To assess executive functions, the Stroop test was used. Results. The results have shown
that respondents with different age categories do not differ in their achievements on tests
for the assessment of lexical-semantic abilities. However, differences in achievements
were determined in relation to the level of education of the respondents. People with a
higher educational level were more successful on the mentioned tests. Furthermore, the
results show a difference in achievement on the test for assessing executive functions
based on age and level of education. Conclusion. These findings indicate that executive
functions are more sensitive to age than lexical-semantic abilities.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba, Lexical-semantic abilities and executive functions in the elderly",
pages = "165-149",
number = "2",
volume = "22",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5182"
}
Vuković, M.,& Stanković, A.. (2023). Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 22(2), 149-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5182
Vuković M, Stanković A. Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2023;22(2):149-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5182 .
Vuković, Mile, Stanković, Ana, "Leksičko-semantičke sposobnosti i egzekutivne funkcije kod starijih osoba" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 22, no. 2 (2023):149-165,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5182 .

Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi

Stanković, Ana

(2021)

TY  - THES
AU  - Stanković, Ana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4983
AB  - The aim of this research was to  determine the relation of semantic abilities and executive functions in older adults (above 65 years). The sample included 30 participants, between 65 and 85 years. The participants were divided into two age categories, the first category (from 65-75 years) consisting of 16 participants (53,3%) and the second category (above 75 years) consisting of 14 participants (46,6%). The educational background of participants was expressed in 13 participants (43,3%) with primary school education and 17 participants (43,3%) with  secondary school education or university education. We implemented Sociodemographic Data Questionare to prevent older adults with neurological disrders, hearing or visual impairment from participating in the research. Semantic Test and Verbal Fluency Test were chosen to mesaure semantic abilities of the participants. Executive functions were mesaured by  Stroop Test. We used Analysis of variance (ANOVA), Chi square (x2), t-test, Pirson correlation coefficient for statistic data processing. Results showed statistically significant correlation between semantic abilities and executive functions in older adults. Also, the results showed a statistically significant difference between education level and achievements on semantic tests. Higly educatied participants achieved better achievements then low educated ones. The statistically significant differences on the executive functions tests were found  between education level and ages. Younger and higher educated participants showed better performances than older and less educated ones. The results indicates that executive functions were more vulnerabile on age differences, than semantic abilities.
AB  - Циљ овог истраживачког рада био је утврђивање повезаности лексичко-семантичких спсобности и егзекутивних функција код старих људи (преко 65 година живота). Узорак се састојао од 30 испитаника, старости од 65 до 85 година. Испитаници су били подељени у 2 старосне категорије, са 16 испитаника (53,3%) из категорије-млада старост и 14 испитаника (46,6%) из категорије-средња и позна старост. Испитаници су били подељени у 2 категорије по степену образовања, са 13 испитаника (43,3%) са завршеном основном школом и 17  испитаника (56,6%) са завршеном средњом или вишом/високом школом. Подаци о одсусутву неуролошких, слушних и визуелних дефицита, добијени су на основу Упитника о социодемографским подацима, који је конструисан за потребе овог истраживања. За процену лексичко-семантичких способности, коришћени су Семантички тест и Тест вербалне флуентности. За процену егзекутивних функција коришћен је Струп тест. У статистичкој обради података коришћени су: анализа варијансе (ANOVA), x2, t-тест, Пирсонов коефицијент корелације и аритметичка средина. Резултати су показали да постоји повезаност између лексичко-семантичких способности и егзекутивних функција код старих људи. Резултати су такође показали и да постоји разлика у постигнућима испитаника на тестовима за процену лексичко-семантичких способности, у односу на степен образовања. Испитаници са вишим степеном образовања, остварили су боља постигнућа. Такође, резултати показују постојање разлике у постигнућима на тесту за испитивање егзекутивних функција, у односу на године старости и степен образовања. Испитаници из категорије младих старих, као и испитаници вишег образовног нивоа, били су успешнији на овом тесту. Ови резултати показују да су егзекутивне функције осетљивије на године старости, у односу на лексичко-семантичке способности.
T1  - Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi
EP  - 59
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Stanković, Ana",
year = "2021",
abstract = "The aim of this research was to  determine the relation of semantic abilities and executive functions in older adults (above 65 years). The sample included 30 participants, between 65 and 85 years. The participants were divided into two age categories, the first category (from 65-75 years) consisting of 16 participants (53,3%) and the second category (above 75 years) consisting of 14 participants (46,6%). The educational background of participants was expressed in 13 participants (43,3%) with primary school education and 17 participants (43,3%) with  secondary school education or university education. We implemented Sociodemographic Data Questionare to prevent older adults with neurological disrders, hearing or visual impairment from participating in the research. Semantic Test and Verbal Fluency Test were chosen to mesaure semantic abilities of the participants. Executive functions were mesaured by  Stroop Test. We used Analysis of variance (ANOVA), Chi square (x2), t-test, Pirson correlation coefficient for statistic data processing. Results showed statistically significant correlation between semantic abilities and executive functions in older adults. Also, the results showed a statistically significant difference between education level and achievements on semantic tests. Higly educatied participants achieved better achievements then low educated ones. The statistically significant differences on the executive functions tests were found  between education level and ages. Younger and higher educated participants showed better performances than older and less educated ones. The results indicates that executive functions were more vulnerabile on age differences, than semantic abilities., Циљ овог истраживачког рада био је утврђивање повезаности лексичко-семантичких спсобности и егзекутивних функција код старих људи (преко 65 година живота). Узорак се састојао од 30 испитаника, старости од 65 до 85 година. Испитаници су били подељени у 2 старосне категорије, са 16 испитаника (53,3%) из категорије-млада старост и 14 испитаника (46,6%) из категорије-средња и позна старост. Испитаници су били подељени у 2 категорије по степену образовања, са 13 испитаника (43,3%) са завршеном основном школом и 17  испитаника (56,6%) са завршеном средњом или вишом/високом школом. Подаци о одсусутву неуролошких, слушних и визуелних дефицита, добијени су на основу Упитника о социодемографским подацима, који је конструисан за потребе овог истраживања. За процену лексичко-семантичких способности, коришћени су Семантички тест и Тест вербалне флуентности. За процену егзекутивних функција коришћен је Струп тест. У статистичкој обради података коришћени су: анализа варијансе (ANOVA), x2, t-тест, Пирсонов коефицијент корелације и аритметичка средина. Резултати су показали да постоји повезаност између лексичко-семантичких способности и егзекутивних функција код старих људи. Резултати су такође показали и да постоји разлика у постигнућима испитаника на тестовима за процену лексичко-семантичких способности, у односу на степен образовања. Испитаници са вишим степеном образовања, остварили су боља постигнућа. Такође, резултати показују постојање разлике у постигнућима на тесту за испитивање егзекутивних функција, у односу на године старости и степен образовања. Испитаници из категорије младих старих, као и испитаници вишег образовног нивоа, били су успешнији на овом тесту. Ови резултати показују да су егзекутивне функције осетљивије на године старости, у односу на лексичко-семантичке способности.",
title = "Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi",
pages = "59-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983"
}
Stanković, A.. (2021). Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi. , 3-59.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983
Stanković A. Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi. 2021;:3-59.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983 .
Stanković, Ana, "Odnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudi" (2021):3-59,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983 .