Veljković, Zorica

Link to this page

Authority KeyName Variants
97d45a14-fea3-4e84-aeff-39ec2c54b1d4
  • Veljković, Zorica (5)

Author's Bibliography

Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење

Arsenić, Ivana; Jovanović Simić, Nadica; Veljković, Zorica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5421
AB  - Комуникација је динамичан процес који подразумева реципрочну размену вербалних
и
невербалних
порука
између
учесника.
Употреба
аугментативне
и
алтернативне
комуникације
може
и
негативно
да
се
одрази
на
квалитет
и
квантитет

комуникације,

јер природа комуникационих система понекад представља препреку

у остваривању ефикасне социјалне интеракције. Квалитет интеракције
зависи и од стратегија које користе комуникациони партнери, као и од њихове
комуникационе компетентности. Циљ овог рада је усмерен на анализу и преглед

емпиријских података који указују на карактеристике комуникационе
интеракције између корисника аугментативне и алтернативне комуникације и
њихових комуникационих партнера, као и на стратегије за њено унапређивање.
Резултати истраживања показују да примена аугментативне и алтернативне
комуникације може да утиче на динамичност и реципрочност у комуникацији.
Комуникациони партнери углавном доминирају током интеракције, док корисници
ретко
започињу
разговор
и
заузимају
улогу
саговорника.
Поред
тога,
спорија

брзина

комуникације, отежано и неефикасно привлачење пажње саговорника,

изражавање потреба и давање једноставних одговора као јединих начина
комуникације, као и потешкоће приликом иницирања и промене тема разговора
представљају препреке за ефикасну комуникацију. Како би се остварила успешна
интеракција кроз комуникацију, неопходно је да корисници и комуникациони партнери
разумеју
једни
друге
и
да
буду
свесни
стратегија
које
би
могле
да
унапреде
њихову
комуникацију.
Дакле,
постоји
потреба
да
се
комуникациони
партнери

едукују
о
карактеристикама
аугментативне
и
алтернативне
комуникације,
као

и
да
се
промовише
активна
улога
корисника
током
интеракције.
AB  - Communication is a dynamic process that
implies reciprocal exchange of verbal and
nonverbal messages between participants.
The use of augmentative and alternative
communication can have a negative impact
on the quality and quantity of communication,
because the nature of communication systems
sometimes represents an obstacle in achieving
effective social interaction. The quality of the 
interaction depend upon the strategies that are used by the communication partners, as
well as on their communication competence.
The aim of this paper is focused on the
analysis and review of empirical data that
indicate the characteristics of communication
interaction between augmentative and
alternative communication users and
their communication partners, as well as
strategies for its improvement. The results 
show that the application of augmentative and alternative communication can influence
dynamism and reciprocity in communication.
Communication partners generally dominate
the interaction, while users rarely initiate
the conversation and take the role of the
interlocutor. In addition, slower speed of
communication, difficult and ineffective
attracting the interlocutor’s attention,
expressing needs and giving simple answers
as the only means of communication, as well
as difficulties when initiating and changing
conversation topics are obstacles to effective
communication. In order to achieve successful
interaction through communication, it is
necessary that users and communication
partners understand each other and to be
aware of strategies that could improve their
communication. Therefore, there is a need
to educate communication partners about
the characteristics of augmentative and
alternative communication, as well as to
promote the active role of the user during the
interaction.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење
T1  - Characteristics of augmentative and alternative communication and strategies for its improvement
EP  - 19
SP  - 11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5421
ER  - 
@conference{
author = "Arsenić, Ivana and Jovanović Simić, Nadica and Veljković, Zorica",
year = "2023",
abstract = "Комуникација је динамичан процес који подразумева реципрочну размену вербалних
и
невербалних
порука
између
учесника.
Употреба
аугментативне
и
алтернативне
комуникације
може
и
негативно
да
се
одрази
на
квалитет
и
квантитет

комуникације,

јер природа комуникационих система понекад представља препреку

у остваривању ефикасне социјалне интеракције. Квалитет интеракције
зависи и од стратегија које користе комуникациони партнери, као и од њихове
комуникационе компетентности. Циљ овог рада је усмерен на анализу и преглед

емпиријских података који указују на карактеристике комуникационе
интеракције између корисника аугментативне и алтернативне комуникације и
њихових комуникационих партнера, као и на стратегије за њено унапређивање.
Резултати истраживања показују да примена аугментативне и алтернативне
комуникације може да утиче на динамичност и реципрочност у комуникацији.
Комуникациони партнери углавном доминирају током интеракције, док корисници
ретко
започињу
разговор
и
заузимају
улогу
саговорника.
Поред
тога,
спорија

брзина

комуникације, отежано и неефикасно привлачење пажње саговорника,

изражавање потреба и давање једноставних одговора као јединих начина
комуникације, као и потешкоће приликом иницирања и промене тема разговора
представљају препреке за ефикасну комуникацију. Како би се остварила успешна
интеракција кроз комуникацију, неопходно је да корисници и комуникациони партнери
разумеју
једни
друге
и
да
буду
свесни
стратегија
које
би
могле
да
унапреде
њихову
комуникацију.
Дакле,
постоји
потреба
да
се
комуникациони
партнери

едукују
о
карактеристикама
аугментативне
и
алтернативне
комуникације,
као

и
да
се
промовише
активна
улога
корисника
током
интеракције., Communication is a dynamic process that
implies reciprocal exchange of verbal and
nonverbal messages between participants.
The use of augmentative and alternative
communication can have a negative impact
on the quality and quantity of communication,
because the nature of communication systems
sometimes represents an obstacle in achieving
effective social interaction. The quality of the 
interaction depend upon the strategies that are used by the communication partners, as
well as on their communication competence.
The aim of this paper is focused on the
analysis and review of empirical data that
indicate the characteristics of communication
interaction between augmentative and
alternative communication users and
their communication partners, as well as
strategies for its improvement. The results 
show that the application of augmentative and alternative communication can influence
dynamism and reciprocity in communication.
Communication partners generally dominate
the interaction, while users rarely initiate
the conversation and take the role of the
interlocutor. In addition, slower speed of
communication, difficult and ineffective
attracting the interlocutor’s attention,
expressing needs and giving simple answers
as the only means of communication, as well
as difficulties when initiating and changing
conversation topics are obstacles to effective
communication. In order to achieve successful
interaction through communication, it is
necessary that users and communication
partners understand each other and to be
aware of strategies that could improve their
communication. Therefore, there is a need
to educate communication partners about
the characteristics of augmentative and
alternative communication, as well as to
promote the active role of the user during the
interaction.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење, Characteristics of augmentative and alternative communication and strategies for its improvement",
pages = "19-11",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5421"
}
Arsenić, I., Jovanović Simić, N.,& Veljković, Z.. (2023). Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5421
Arsenić I, Jovanović Simić N, Veljković Z. Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5421 .
Arsenić, Ivana, Jovanović Simić, Nadica, Veljković, Zorica, "Карактеристике аугментативне и алтернативне комуникације и стратегије за њено унапређење" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):11-19,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5421 .

Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење

Arsenić, Ivana; Jovanović Simić, Nadica; Veljković, Zorica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5386
AB  - Комуникација је динамичан процес који подразумева реципрочну размену вербал-
них и невербалних порука између учесника. Употреба аугментативне и алтерна-
тивне комуникације може и негативно да се одрази на квалитет и квантитет
комуникације, јер природа комуникационих система понекад представља пре-
преку у остваривању ефикасне социјалне интеракције. Квалитет интеракције
зависи и од стратегија које користе комуникациони партнери, као и од њихове
комуникационе компетентности. Циљ овог рада је усмерен на анализу и пре-
глед емпиријских података који указују на карактеристике комуникационе
интеракције између корисника аугментативне и алтернативне комуникације и
њихових комуникационих партнера, као и на стратегије за њено унапређивање.
Резултати истраживања показују да примена аугментативне и алтернативне
комуникације може да утиче на динамичност и реципрочност у комуникацији.
Комуникациони партнери углавном доминирају током интеракције, док корисни-
ци ретко започињу разговор и заузимају улогу саговорника. Поред тога, спорија
брзина комуникације, отежано и неефикасно привлачење пажње саговорни-
ка, изражавање потреба и давање једноставних одговора као јединих начина
комуникације, као и потешкоће приликом иницирања и промене тема разговора
представљају препреке за ефикасну комуникацију. Како би се остварила успешна
интеракција кроз комуникацију, неопходно је да корисници и комуникациони пар-
тнери разумеју једни друге и да буду свесни стратегија које би могле да унапре-
де њихову комуникацију. Дакле, постоји потреба да се комуникациони партнери
едукују о карактеристикама аугментативне и алтернативне комуникације, као
и да се промовише активна улога корисника током интеракције.
AB  - Theory of mind refers to the ability to
attribute mental states to oneself and others
in order to manage and predict behavior,
which underlies social interactions. The
aim of this paper was to illustrate the
similarities and differences in theory of mind in hearing-impaired children and children
with autism spectrum disorders. This was
done with the intention of developing a
program that, taking into account the
mentioned characteristics, would contribute
to the improvement of everyday social
interactions through the implementation of
interventions to overcome difficulties and
promote the development of theory of mind
in both populations of children, based on the
principles of inclusive practices. By reviewing
the literature and analyzing the results
of existing research on the development
of theory of mind in hearing-impaired
children and children with autism spectrum
disorders, insights were gained into a range
of specific features indicating altered and
delayed development of theory of mind
in both populations. The results indicate
the effectiveness of programs designed to
promote theory of mind in both groups of
children. However, similar programs haven’t
been established in Serbia. In conclusion,
despite the developmental specificities of
theory of mind, it exists and maintains a
developmental trend. For this reason, further
investigation is necessary to explore the
possibility of creating similar programs in our
region aimed at the population of hearingimpaired
and autism spectrum disorder
children to promote social interactions
through the foundation of theory of mind.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova-„Intervencije u ranom detinjstvu i predškolstvu” Beograd, 22. Decembar 2023
T1  - Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење
T1  - Characteristics of augmentative And alternative communication And strategies for its Improvement
EP  - 19
SP  - 11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5386
ER  - 
@conference{
author = "Arsenić, Ivana and Jovanović Simić, Nadica and Veljković, Zorica",
year = "2023",
abstract = "Комуникација је динамичан процес који подразумева реципрочну размену вербал-
них и невербалних порука између учесника. Употреба аугментативне и алтерна-
тивне комуникације може и негативно да се одрази на квалитет и квантитет
комуникације, јер природа комуникационих система понекад представља пре-
преку у остваривању ефикасне социјалне интеракције. Квалитет интеракције
зависи и од стратегија које користе комуникациони партнери, као и од њихове
комуникационе компетентности. Циљ овог рада је усмерен на анализу и пре-
глед емпиријских података који указују на карактеристике комуникационе
интеракције између корисника аугментативне и алтернативне комуникације и
њихових комуникационих партнера, као и на стратегије за њено унапређивање.
Резултати истраживања показују да примена аугментативне и алтернативне
комуникације може да утиче на динамичност и реципрочност у комуникацији.
Комуникациони партнери углавном доминирају током интеракције, док корисни-
ци ретко започињу разговор и заузимају улогу саговорника. Поред тога, спорија
брзина комуникације, отежано и неефикасно привлачење пажње саговорни-
ка, изражавање потреба и давање једноставних одговора као јединих начина
комуникације, као и потешкоће приликом иницирања и промене тема разговора
представљају препреке за ефикасну комуникацију. Како би се остварила успешна
интеракција кроз комуникацију, неопходно је да корисници и комуникациони пар-
тнери разумеју једни друге и да буду свесни стратегија које би могле да унапре-
де њихову комуникацију. Дакле, постоји потреба да се комуникациони партнери
едукују о карактеристикама аугментативне и алтернативне комуникације, као
и да се промовише активна улога корисника током интеракције., Theory of mind refers to the ability to
attribute mental states to oneself and others
in order to manage and predict behavior,
which underlies social interactions. The
aim of this paper was to illustrate the
similarities and differences in theory of mind in hearing-impaired children and children
with autism spectrum disorders. This was
done with the intention of developing a
program that, taking into account the
mentioned characteristics, would contribute
to the improvement of everyday social
interactions through the implementation of
interventions to overcome difficulties and
promote the development of theory of mind
in both populations of children, based on the
principles of inclusive practices. By reviewing
the literature and analyzing the results
of existing research on the development
of theory of mind in hearing-impaired
children and children with autism spectrum
disorders, insights were gained into a range
of specific features indicating altered and
delayed development of theory of mind
in both populations. The results indicate
the effectiveness of programs designed to
promote theory of mind in both groups of
children. However, similar programs haven’t
been established in Serbia. In conclusion,
despite the developmental specificities of
theory of mind, it exists and maintains a
developmental trend. For this reason, further
investigation is necessary to explore the
possibility of creating similar programs in our
region aimed at the population of hearingimpaired
and autism spectrum disorder
children to promote social interactions
through the foundation of theory of mind.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova-„Intervencije u ranom detinjstvu i predškolstvu” Beograd, 22. Decembar 2023",
title = "Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење, Characteristics of augmentative And alternative communication And strategies for its Improvement",
pages = "19-11",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5386"
}
Arsenić, I., Jovanović Simić, N.,& Veljković, Z.. (2023). Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење. in Zbornik radova-„Intervencije u ranom detinjstvu i predškolstvu” Beograd, 22. Decembar 2023
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5386
Arsenić I, Jovanović Simić N, Veljković Z. Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење. in Zbornik radova-„Intervencije u ranom detinjstvu i predškolstvu” Beograd, 22. Decembar 2023. 2023;:11-19.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5386 .
Arsenić, Ivana, Jovanović Simić, Nadica, Veljković, Zorica, "Карактеристике аугментативне и алтернативне Комуникације и стратегије за њено унапређење" in Zbornik radova-„Intervencije u ranom detinjstvu i predškolstvu” Beograd, 22. Decembar 2023 (2023):11-19,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5386 .

Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju

Jovanović Simić, Nadica; Arsenić, Ivana; Veljković, Zorica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5339
AB  - Uvod: Asistivna tehnologija obuhvata širok spektar uređaja, strategija i
usluga koji su prilagođeni ili posebno dizajnirani za održavanje ili unapređivanje
funkcionalnih sposobnosti korisnika. Upotreba ove tehnologije, posebno
dizajnirane za komunikaciju, ima pozitivan uticaj na socijalni i emocionalni
razvoj korisnika, uspostavljanje interakcije sa osobama iz neposrednog i šireg
okruženja, promene u ponašanju, kao i na povećanje motivacije za učenje, samopouzdanja,
radnog i društvenog angažovanja. S obzirom na to postoji potreba
da se utvrde, analiziraju i bolje razumeju faktori koji promovišu ili ometaju
prihvatanje, integraciju i upotrebu asistivne tehnologije za komunikaciju.
Cilj: Cilj ovog rada je da se sistematskim pregledom i analizom relevantnih
istraživanja prikažu barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju u
različitim domenima svakodnevnog života korisnika.
Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma
biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku, kao i pretraživači Google Scholar i
Research Gate.
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da na integraciju asistivne tehnologije
utiče niz faktora, uključujući one iz socijalne sredine, kao i lične faktore koji
se odnose na korisnika. Barijere obuhvataju nedostatak finansijskih sredstava,
opreme, negativne stavove, tehnofobiju, kao i neadekvatnu procenu, zbog
čega dolazi do neusklađenosti između potreba korisnika i obezbeđenog uređaja
asistivne tehnologije. U obrazovnom okruženju identifikovani su nedostatak
odgovarajuće obuke, dostupnih alata i resursa, tehničke podrške, vremena za
istraživanje i proučavanje načina za integraciju tehnologije u nastavni plan i
program, kao i samoefikasnost nastavnog osoblja. Kada su u pitanju barijere
proistekle od vršnjaka i samih korisnika, pokazalo se da bi uređaji trebalo da
budu jednako privlačni vršnjacima tipičnog razvoja, da njihova upotreba bude
lako razumljiva, kao i da ne ugrožava, niti usložnjava socijalno učešće.Zaključak: Procena potreba korisnika, njihovih preferencija i sposobnosti,
okruženja u kojima će se tehnologija koristiti, kao i njenih karakteristika, neophodna
je za uspešnu integraciju asistivne tehnologije za komunikaciju.
AB  - Introduction: Assistive technology encompasses a wide range of devices, strategies,
and services that are adapted or specifically designed to maintain or improve the user’s
functional abilities. The use of this technology, specially designed for communication, has
a positive impact on the user’s social and emotional development, establishing interaction
with people from the immediate and wider environment, changes in behavior, as well as
increasing motivation for learning, self- confidence, work, and social engagement. In view of
this, there is a need to identify, analyze, and better understand the factors that promote or
hinder the acceptance, integration, and use of assistive technology for communication.
Aim: The aim of this research was to show the barriers in the application of assistive
technology for communication in various domains of the user’s daily life through a systematic
review and analysis of relevant research.
Methods: The service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition,
as well as the Google Scholar and Research Gate search engines, were used to review the
available literature.
Results: The analysis of the results showed that the integration of assistive technology
is influenced by a number of factors, including those from the social environment, as
well as personal factors related to the user. Barriers include lack of financial resources,
equipment, negative attitudes, technophobia, as well as inadequate assessment, which
leads to a mismatch between the needs of the user and the provided assistive technology
device. In an educational environment, lack of appropriate training, available tools and
resources, technical support, time to research and study ways to integrate technology into
the curriculum, and self-efficacy of teachers were identified. When it comes to barriers arising
from peers and the users themselves, it was shown that devices should be equally attractive to
peers of typical development, that their use should be easy to understand, and that it should
not endanger or complicate social participation.
Conclusion: Assessing the needs of users, their preferences and abilities, the
environment in which the technology will be used, as well as its characteristics, is necessary
for the successful integration of assistive technology for communication.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju
T1  - Barriers in the application of assistive technology for Communication
EP  - 285
SP  - 279
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović Simić, Nadica and Arsenić, Ivana and Veljković, Zorica",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Asistivna tehnologija obuhvata širok spektar uređaja, strategija i
usluga koji su prilagođeni ili posebno dizajnirani za održavanje ili unapređivanje
funkcionalnih sposobnosti korisnika. Upotreba ove tehnologije, posebno
dizajnirane za komunikaciju, ima pozitivan uticaj na socijalni i emocionalni
razvoj korisnika, uspostavljanje interakcije sa osobama iz neposrednog i šireg
okruženja, promene u ponašanju, kao i na povećanje motivacije za učenje, samopouzdanja,
radnog i društvenog angažovanja. S obzirom na to postoji potreba
da se utvrde, analiziraju i bolje razumeju faktori koji promovišu ili ometaju
prihvatanje, integraciju i upotrebu asistivne tehnologije za komunikaciju.
Cilj: Cilj ovog rada je da se sistematskim pregledom i analizom relevantnih
istraživanja prikažu barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju u
različitim domenima svakodnevnog života korisnika.
Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma
biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku, kao i pretraživači Google Scholar i
Research Gate.
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da na integraciju asistivne tehnologije
utiče niz faktora, uključujući one iz socijalne sredine, kao i lične faktore koji
se odnose na korisnika. Barijere obuhvataju nedostatak finansijskih sredstava,
opreme, negativne stavove, tehnofobiju, kao i neadekvatnu procenu, zbog
čega dolazi do neusklađenosti između potreba korisnika i obezbeđenog uređaja
asistivne tehnologije. U obrazovnom okruženju identifikovani su nedostatak
odgovarajuće obuke, dostupnih alata i resursa, tehničke podrške, vremena za
istraživanje i proučavanje načina za integraciju tehnologije u nastavni plan i
program, kao i samoefikasnost nastavnog osoblja. Kada su u pitanju barijere
proistekle od vršnjaka i samih korisnika, pokazalo se da bi uređaji trebalo da
budu jednako privlačni vršnjacima tipičnog razvoja, da njihova upotreba bude
lako razumljiva, kao i da ne ugrožava, niti usložnjava socijalno učešće.Zaključak: Procena potreba korisnika, njihovih preferencija i sposobnosti,
okruženja u kojima će se tehnologija koristiti, kao i njenih karakteristika, neophodna
je za uspešnu integraciju asistivne tehnologije za komunikaciju., Introduction: Assistive technology encompasses a wide range of devices, strategies,
and services that are adapted or specifically designed to maintain or improve the user’s
functional abilities. The use of this technology, specially designed for communication, has
a positive impact on the user’s social and emotional development, establishing interaction
with people from the immediate and wider environment, changes in behavior, as well as
increasing motivation for learning, self- confidence, work, and social engagement. In view of
this, there is a need to identify, analyze, and better understand the factors that promote or
hinder the acceptance, integration, and use of assistive technology for communication.
Aim: The aim of this research was to show the barriers in the application of assistive
technology for communication in various domains of the user’s daily life through a systematic
review and analysis of relevant research.
Methods: The service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition,
as well as the Google Scholar and Research Gate search engines, were used to review the
available literature.
Results: The analysis of the results showed that the integration of assistive technology
is influenced by a number of factors, including those from the social environment, as
well as personal factors related to the user. Barriers include lack of financial resources,
equipment, negative attitudes, technophobia, as well as inadequate assessment, which
leads to a mismatch between the needs of the user and the provided assistive technology
device. In an educational environment, lack of appropriate training, available tools and
resources, technical support, time to research and study ways to integrate technology into
the curriculum, and self-efficacy of teachers were identified. When it comes to barriers arising
from peers and the users themselves, it was shown that devices should be equally attractive to
peers of typical development, that their use should be easy to understand, and that it should
not endanger or complicate social participation.
Conclusion: Assessing the needs of users, their preferences and abilities, the
environment in which the technology will be used, as well as its characteristics, is necessary
for the successful integration of assistive technology for communication.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju, Barriers in the application of assistive technology for Communication",
pages = "285-279",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339"
}
Jovanović Simić, N., Arsenić, I.,& Veljković, Z.. (2023). Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 279-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339
Jovanović Simić N, Arsenić I, Veljković Z. Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:279-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339 .
Jovanović Simić, Nadica, Arsenić, Ivana, Veljković, Zorica, "Barijere u primeni asistivne tehnologije za komunikaciju" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):279-285,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5339 .

Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije

Arsenić, Ivana; Jovanović Simić, Nadica; Veljković, Zorica

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5050
AB  - U oblasti augmentativne i alternativne komunikacije primenjuju se nepotpomognute i potpomognute metode komunikacije. Njihov cilj je da privremeno ili trajno dopune ili zamene prirodan govor i komunikaciju. Govorni autput je važna komponenta potpomognutih metoda komunikacije, koje danas imaju sve veći značaj.
Istraživanja u ovoj oblasti su usmerena na određivanje efekata primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora korisnika, kvalitet socijalne interakcije, kao i na reakcije komunikacionih partnera. Iako su utvrđeni ishodi upotrebe uglavnom pozitivni, članovi porodice osoba sa poremećajima komunikacije su i dalje zabrinuti da će primena metoda augmenatativne i alternativne komunikacije negativno uticati na razvoj prirodnog govora.
Cilj ovog rada je bio da se sistematskim pregledom dostupne i relevantne literature utvrde i opišu efekti primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod dece i odraslih osoba sa poremećajima komunikacije.
Rezultati istraživanja pokazuju da uređaji sa govornim autputom mogu uspešno da se primene kod osoba sa poremećajima komunikacije svih uzrasta. Ovi uređaji, za razliku od nepotpomognutih metoda komunikacije, korisnicima omogućavaju komunikaciju na daljinu, kao i efikasnije uspostavljanje i održavanje socijalne interakcije.
S obzirom na to da komunikacioni partneri uglavnom dominiraju svim aspektima komunikacione razmene, pružanje mogućnosti da korisnik efikasno uspostavi i vodi konverzaciju je veoma važno. Uređaji sa govornim autputom, takođe, obezbeđuju povratne auditivne informacije, kao i pristup sačuvanim porukama. To može da utiče na povećanje motivacije korisnika da uređaj koristi u cilju iniciranja komunikacije. Druge prednosti primene ovih uređaja uključuju poboljšanje artikulacionih, morfo-sintaksičkih, pragmatskih, kao i receptivnih jezičkih sposobnosti.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije
EP  - 105
SP  - 105
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5050
ER  - 
@conference{
author = "Arsenić, Ivana and Jovanović Simić, Nadica and Veljković, Zorica",
year = "2023",
abstract = "U oblasti augmentativne i alternativne komunikacije primenjuju se nepotpomognute i potpomognute metode komunikacije. Njihov cilj je da privremeno ili trajno dopune ili zamene prirodan govor i komunikaciju. Govorni autput je važna komponenta potpomognutih metoda komunikacije, koje danas imaju sve veći značaj.
Istraživanja u ovoj oblasti su usmerena na određivanje efekata primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora korisnika, kvalitet socijalne interakcije, kao i na reakcije komunikacionih partnera. Iako su utvrđeni ishodi upotrebe uglavnom pozitivni, članovi porodice osoba sa poremećajima komunikacije su i dalje zabrinuti da će primena metoda augmenatativne i alternativne komunikacije negativno uticati na razvoj prirodnog govora.
Cilj ovog rada je bio da se sistematskim pregledom dostupne i relevantne literature utvrde i opišu efekti primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod dece i odraslih osoba sa poremećajima komunikacije.
Rezultati istraživanja pokazuju da uređaji sa govornim autputom mogu uspešno da se primene kod osoba sa poremećajima komunikacije svih uzrasta. Ovi uređaji, za razliku od nepotpomognutih metoda komunikacije, korisnicima omogućavaju komunikaciju na daljinu, kao i efikasnije uspostavljanje i održavanje socijalne interakcije.
S obzirom na to da komunikacioni partneri uglavnom dominiraju svim aspektima komunikacione razmene, pružanje mogućnosti da korisnik efikasno uspostavi i vodi konverzaciju je veoma važno. Uređaji sa govornim autputom, takođe, obezbeđuju povratne auditivne informacije, kao i pristup sačuvanim porukama. To može da utiče na povećanje motivacije korisnika da uređaj koristi u cilju iniciranja komunikacije. Druge prednosti primene ovih uređaja uključuju poboljšanje artikulacionih, morfo-sintaksičkih, pragmatskih, kao i receptivnih jezičkih sposobnosti.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije",
pages = "105-105",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5050"
}
Arsenić, I., Jovanović Simić, N.,& Veljković, Z.. (2023). Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 105-105.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5050
Arsenić I, Jovanović Simić N, Veljković Z. Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:105-105.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5050 .
Arsenić, Ivana, Jovanović Simić, Nadica, Veljković, Zorica, "Uticaj primene uređaja sa govornim autputom na produkciju prirodnog govora kod osoba sa poremećajima komunikacije" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):105-105,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5050 .

Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom

Jovanović Simić, Nadica; Arsenić, Ivana; Veljković, Zorica

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF), 2022)

TY  - CONF
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Veljković, Zorica
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4958
AB  - Progresivna dizartrija predstavlja neurogeni poremećaj govora koji je čest simptom različitih degenerativnih bolesti centralnog i perifernog nerv- nog sistema, kao što su Parkinsonova bolest, multipla skleroza, amiotro- fična lateralna skleroza, i Hantingtonova bolest. Ove progresivne neuro- loške bolesti imaju različit uticaj na govornu produkciju. Međutim, njihova zajednička karakteristika je da se promene u kliničkoj slici manifestuju povećanjem težine dizartrije, što može da dovede do značajnog oštećenja ili gubitka govornih sposobnosti. Logopedski tretman predstavlja sastav- ni deo lečenja osoba sa progresivnom dizartrijom i njegov cilj je poboljšanje razumljivosti govorne produkcije, kao i motoričke kontrole govora.
Cilj ovog rada je bio da se pregledom dostupne literature analiziraju i prika- žu mogućnosti primene logopedskog tretmana u populaciji osoba sa progresiv- nom dizartrijom. Takođe, da se međusobno uporedi njihova efikasnost i doprinos ublažavanju simptoma motoričkog poremećaja govora. Rezultati istraživanja pokazuju da logopedi primenjuju različite metode tretmana u radu sa osobama sa progresivnom dizartrijom koje, između ostalog, obuhvataju bihevioralne i metode koje su usmerene na uspostavljanje funkcionalne komunikacije, upotrebu biofidbeka, oromotornih vežbi, kao i mnoge druge. Na odabir vrste tretmana i postavljanje ciljeva utiču mnogobrojni faktori, kao što su vrsta i stepen težine dizartrije, etiologija, osnovna neuropatologija, postojanje komorbi- diteta, brzina progresije, jezičke i kognitivne sposobnosti osobe, kao i socio- demografski faktori.
AB  - Progressive dysarthria is a neurogenic speech disorder that is a common symptom of various degenerative diseases of the central and peripheral nervous system, such as Parkinson’s disease, multiple sclerosis, amyotrophic lateral sclerosis, and Huntington’s disease. These progressive neurological diseases have different effects on speech production. However, their common feature is that changes in the clinical picture are manifested by an increase in the severity of dysarthria, which can lead to significant impairment or loss of speech abilities. Speech and language therapy is an integral part of the treatment of the persons with progressive dysarthria and its goal is to improve the intelligibility of speech production, as well as motor control of speech.
The aim of this paper was to review the available literature that present the possibilities of applying speech and language therapy of the persons with progressive dysarthria. Also, to compare
their effectiveness and contribution to alleviating the symptoms of motor speech disorder. The results show that speech and language therapists apply different treatment techniques in working with people with progressive dysarthria, which, among other things, include behavioral and techniques aimed at establishing functional communication, the use of biofeedback, oromotor exercises, as well as many others.
Choosing the type of treatment and setting goals is influenced by many factors, such as the type, degree of severity of dysarthria, etiology, basic neuropathology, existence of comorbidities, rate of progression, language and cognitive abilities of the person, as well as sociodemographic factors.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
T1  - Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom
T1  - Speech and language therapy for people with progressive dysarthria
EP  - 131
SP  - 121
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4958
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović Simić, Nadica and Arsenić, Ivana and Veljković, Zorica",
year = "2022",
abstract = "Progresivna dizartrija predstavlja neurogeni poremećaj govora koji je čest simptom različitih degenerativnih bolesti centralnog i perifernog nerv- nog sistema, kao što su Parkinsonova bolest, multipla skleroza, amiotro- fična lateralna skleroza, i Hantingtonova bolest. Ove progresivne neuro- loške bolesti imaju različit uticaj na govornu produkciju. Međutim, njihova zajednička karakteristika je da se promene u kliničkoj slici manifestuju povećanjem težine dizartrije, što može da dovede do značajnog oštećenja ili gubitka govornih sposobnosti. Logopedski tretman predstavlja sastav- ni deo lečenja osoba sa progresivnom dizartrijom i njegov cilj je poboljšanje razumljivosti govorne produkcije, kao i motoričke kontrole govora.
Cilj ovog rada je bio da se pregledom dostupne literature analiziraju i prika- žu mogućnosti primene logopedskog tretmana u populaciji osoba sa progresiv- nom dizartrijom. Takođe, da se međusobno uporedi njihova efikasnost i doprinos ublažavanju simptoma motoričkog poremećaja govora. Rezultati istraživanja pokazuju da logopedi primenjuju različite metode tretmana u radu sa osobama sa progresivnom dizartrijom koje, između ostalog, obuhvataju bihevioralne i metode koje su usmerene na uspostavljanje funkcionalne komunikacije, upotrebu biofidbeka, oromotornih vežbi, kao i mnoge druge. Na odabir vrste tretmana i postavljanje ciljeva utiču mnogobrojni faktori, kao što su vrsta i stepen težine dizartrije, etiologija, osnovna neuropatologija, postojanje komorbi- diteta, brzina progresije, jezičke i kognitivne sposobnosti osobe, kao i socio- demografski faktori., Progressive dysarthria is a neurogenic speech disorder that is a common symptom of various degenerative diseases of the central and peripheral nervous system, such as Parkinson’s disease, multiple sclerosis, amyotrophic lateral sclerosis, and Huntington’s disease. These progressive neurological diseases have different effects on speech production. However, their common feature is that changes in the clinical picture are manifested by an increase in the severity of dysarthria, which can lead to significant impairment or loss of speech abilities. Speech and language therapy is an integral part of the treatment of the persons with progressive dysarthria and its goal is to improve the intelligibility of speech production, as well as motor control of speech.
The aim of this paper was to review the available literature that present the possibilities of applying speech and language therapy of the persons with progressive dysarthria. Also, to compare
their effectiveness and contribution to alleviating the symptoms of motor speech disorder. The results show that speech and language therapists apply different treatment techniques in working with people with progressive dysarthria, which, among other things, include behavioral and techniques aimed at establishing functional communication, the use of biofeedback, oromotor exercises, as well as many others.
Choosing the type of treatment and setting goals is influenced by many factors, such as the type, degree of severity of dysarthria, etiology, basic neuropathology, existence of comorbidities, rate of progression, language and cognitive abilities of the person, as well as sociodemographic factors.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine",
title = "Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom, Speech and language therapy for people with progressive dysarthria",
pages = "131-121",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4958"
}
Jovanović Simić, N., Arsenić, I.,& Veljković, Z.. (2022). Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 121-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4958
Jovanović Simić N, Arsenić I, Veljković Z. Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine. 2022;:121-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4958 .
Jovanović Simić, Nadica, Arsenić, Ivana, Veljković, Zorica, "Logopedski tretman kod osoba sa progresivnom dizartrijom" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine (2022):121-131,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4958 .