Davidović, Maja

Link to this page

Authority KeyName Variants
31ef6d6a-a79e-4265-927c-dbd85400a6d0
  • Davidović, Maja (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu

Davidović, Dragomir; Davidović, Maja; Sretenović, Ivana; Veljković, Jasna

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Davidović, Dragomir
AU  - Davidović, Maja
AU  - Sretenović, Ivana
AU  - Veljković, Jasna
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5418
AB  - Uvod: Angažovanje učenika u školi predstavlja stepen do kojeg se učenici ulažu, koliko
su motivisani i voljni da učestvuju u nastavnim i vannastavnim aktivnostima u svojoj
školi, što u velikoj meri ima uticaj na njihov budući akademski i profesionalni uspeh. Cilj:
Cilj ovog istraživanja je da se ispita samoprocena angažovanosti učenika sa smetnjama
u razvoju u školskom kontekstu. Metode: Uzorak istraživanja sastojao se od 148 učenika
sa smetnjama u razvoju, oba pola (61.5% dečaka), prosečnog uzrasta 13.9 godina, koji
pohađaju inkluzivne i osnovne škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i
invaliditetom. Za utvrđivanje angažovanosti korišćena je Skala angažovanosti učenika.
Rezultati: Dobijeni rezultati pokazuju da su kod većine učenika sa smetnjama u razvoju
bihevioralna i emocionalna angažovanost na višem nivou od kognitivne i da sa uzrastom
raste nivo angažovanosti na bihevioralnoj i kognitivnoj komponenti. Istovremeno,
na domenu kognitivno angažovanje statistički značajno više skorove imali su učenici
koji pohađaju škole za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Zaključak:
Bihevioralno, emocionalno i kognitivno angažovanje doživljava se kao potencijalno
efikasan odgovor na probleme koji se javljaju kod učenika sa smetnjama u razvoju i
trebalo bi ga uzeti u obzir prilikom prevencije problematičnih obrazaca koji se mogu
javiti u vezi sa školskim kontekstom.
AB  - Introduction. Student engagement in school represents the degree to which students are invested, motivated, and willing to participate in curricular and extracurricular activities at their school, which greatly influences their future academic and professional success. Objective. The aim of our research was to examine the self-assessment of the engagement of students with developmental disabilities in the school context. Methods. The research sample consisted of 148 students with developmental disabilities, of both genders (61.5% boys), with an average age of 13.9 years, attending inclusive and elementary schools for the education of students with developmental disabilities. The School Engagement Scale was used to determine engagement. Results. The main results showed that in the majority of students with developmental disabilities, behavioral and emotional engagement was at a higher level than cognitive engagement and that the level of engagement in the behavioral and cognitive components increased with age. At the same time, students who attended schools for students with developmental disabilities had statistically significantly higher scores on the cognitive engagement domain. Conclusion. Behavioral, emotional, and cognitive engagement is perceived as a potentially effective response to problems that occur in students with developmental disabilities and should be considered when preventing problematic patterns that may arise in the school context.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu
T1  - Self-assessment of the engagement of students with  disabilities in the school context
EP  - 326
IS  - 4
SP  - 313
VL  - 22
DO  - 10.5937/specedreh22-43497
ER  - 
@article{
author = "Davidović, Dragomir and Davidović, Maja and Sretenović, Ivana and Veljković, Jasna",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Angažovanje učenika u školi predstavlja stepen do kojeg se učenici ulažu, koliko
su motivisani i voljni da učestvuju u nastavnim i vannastavnim aktivnostima u svojoj
školi, što u velikoj meri ima uticaj na njihov budući akademski i profesionalni uspeh. Cilj:
Cilj ovog istraživanja je da se ispita samoprocena angažovanosti učenika sa smetnjama
u razvoju u školskom kontekstu. Metode: Uzorak istraživanja sastojao se od 148 učenika
sa smetnjama u razvoju, oba pola (61.5% dečaka), prosečnog uzrasta 13.9 godina, koji
pohađaju inkluzivne i osnovne škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i
invaliditetom. Za utvrđivanje angažovanosti korišćena je Skala angažovanosti učenika.
Rezultati: Dobijeni rezultati pokazuju da su kod većine učenika sa smetnjama u razvoju
bihevioralna i emocionalna angažovanost na višem nivou od kognitivne i da sa uzrastom
raste nivo angažovanosti na bihevioralnoj i kognitivnoj komponenti. Istovremeno,
na domenu kognitivno angažovanje statistički značajno više skorove imali su učenici
koji pohađaju škole za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Zaključak:
Bihevioralno, emocionalno i kognitivno angažovanje doživljava se kao potencijalno
efikasan odgovor na probleme koji se javljaju kod učenika sa smetnjama u razvoju i
trebalo bi ga uzeti u obzir prilikom prevencije problematičnih obrazaca koji se mogu
javiti u vezi sa školskim kontekstom., Introduction. Student engagement in school represents the degree to which students are invested, motivated, and willing to participate in curricular and extracurricular activities at their school, which greatly influences their future academic and professional success. Objective. The aim of our research was to examine the self-assessment of the engagement of students with developmental disabilities in the school context. Methods. The research sample consisted of 148 students with developmental disabilities, of both genders (61.5% boys), with an average age of 13.9 years, attending inclusive and elementary schools for the education of students with developmental disabilities. The School Engagement Scale was used to determine engagement. Results. The main results showed that in the majority of students with developmental disabilities, behavioral and emotional engagement was at a higher level than cognitive engagement and that the level of engagement in the behavioral and cognitive components increased with age. At the same time, students who attended schools for students with developmental disabilities had statistically significantly higher scores on the cognitive engagement domain. Conclusion. Behavioral, emotional, and cognitive engagement is perceived as a potentially effective response to problems that occur in students with developmental disabilities and should be considered when preventing problematic patterns that may arise in the school context.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu, Self-assessment of the engagement of students with  disabilities in the school context",
pages = "326-313",
number = "4",
volume = "22",
doi = "10.5937/specedreh22-43497"
}
Davidović, D., Davidović, M., Sretenović, I.,& Veljković, J.. (2023). Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 22(4), 313-326.
https://doi.org/10.5937/specedreh22-43497
Davidović D, Davidović M, Sretenović I, Veljković J. Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2023;22(4):313-326.
doi:10.5937/specedreh22-43497 .
Davidović, Dragomir, Davidović, Maja, Sretenović, Ivana, Veljković, Jasna, "Samoprocena angažovanja učenika sa smetnjama u razvoju u školskom kontekstu" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 22, no. 4 (2023):313-326,
https://doi.org/10.5937/specedreh22-43497 . .

The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children

Davidović, Maja; Otašević, Jadranka; Dobrota-Davidović, Nada; Petronić, Ivana; Davidović, Dragomir; Jerkić, Lana

(Srpsko lekarsko društvo, Beograd, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Davidović, Maja
AU  - Otašević, Jadranka
AU  - Dobrota-Davidović, Nada
AU  - Petronić, Ivana
AU  - Davidović, Dragomir
AU  - Jerkić, Lana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1241
AB  - Introduction/Objective the development of speech is the result of interaction of different systems of the cortex, which gradually acquires the ability of phonological presentation and motor control, in the presence of a series of physical and physiological changes in the morphology of the articulation system. The objective of the study was to examine the impact of laterality and cortical responses on the development of speech in children. Methods Research is a quasi-experimental design with two groups. The sample covered 60 children from Belgrade, of both sexes, ages 5.5-7 years, divided into two groups, experimental (30) and control (30). We used the following instruments: test for assessing laterality and ascertaining evoked potentials. Results on the visual lateralization subtest there was a statistically significant difference (χ² = 7.56, p  lt  0.05) between the observed groups. The visual evoked potentials on all measured parameters gave a statistically significant difference between the groups: waveform cortical responses-left (χ² = 30.00, df = 1, p  lt  0.05); cortical responses-right (χ² = 6.667, df = 1 , p  lt  0.05); waveform amplitude-left (χ² = 13.469, df = 1, p  lt  0.05); amplitude-right (χ² = 40.00, df = 1, p  lt  0.05), somatosensory potentials (χ² = 18.261, df = 1, p  lt 0.05); waveform amplitude (χ² = 12.000, df = 1, p  lt  0.05); waveform latency (χ² = 5.455, df = 1, p  lt  0.05). Conclusion Visual laterality, as well as visual and somatosensory cortical responses to stimuli is better in children without the present articulation disorder, which could be used for timely prevention planning.
AB  - Uvod/Cilj Razvoj govora od rođenja do odraslog doba je rezultat interakcije različitih sistema kore velikog mozga, pomoću kojih se postepeno stiču sposobnosti fonološke prezentacije i motorne kontrole, uz prisustvo niza fizičkih i fizioloških promena u morfologiji artikulacionog sistema. Cilj istraživanja je bio ispitati uticaj lateralizovanosti i kortikalnih odgovora na razvoj govora kod dece. Metode Istraživanje je kvazieksperimentalni dizajn sa dve grupe. Uzrokom je obuhvaćeno 60 dece (30 u eksperimentalnoj i 30 u kontrolnoj grupi) iz Beograda, oba pola, uzrasta od pet i po do sedam godina. Od instrumenata smo koristili test za procenu lateralizovanosti i nalaz evociranih potencijala. Rezultati Na suptestu vizuelna lateralizovanost postoji statistički značajna razlika (χ² = 7,56, p  lt  0,05) između posmatranih grupa. Vizuelni evocirani potencijali na svim merenim parametrima su dali statistički značajnu razliku između eksperimentalne i kontrolne grupe kortikalni odgovori - levo (χ² = 30,00, df = 1, p  lt  0,05); kortikalni odgovori - desno (χ² = 6,667, df = 1, p  lt  0,05); amplituda - levo (χ² = 13,469, df = 1, p  lt  0,05); amplituda - desno (χ² = 40,00, df = 1, p  lt  0,05). Somatosenzorni potencijali su dali statistički značajnu razliku kod kortikalnih odgovora - levo (χ² = 18,261, df = 1, p  lt  0,05), amplitude (χ² = 12,000, df = 1, p  lt  0,05), latencija (χ² = 5,455, df = 1, p  lt  0,05). Zaključak Vizuelna lateralizovanost, kao i vizuelni i somatosenzorni kortikalni odgovori na stimuluse su bolji kod dece bez prisutnog poremećaja artikulacije, što bi se moglo iskoristiti za blagovremeno planiranje prevencije.
PB  - Srpsko lekarsko društvo, Beograd
T2  - Srpski arhiv za celokupno lekarstvo
T1  - The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children
T1  - Uticaj dinamike i nivoa zrelosti kortikalnih funkcija kao preduslov za razvoj govora kod dece
EP  - 204
IS  - 3-4
SP  - 199
VL  - 147
DO  - 10.2298/SARH180510046D
ER  - 
@article{
author = "Davidović, Maja and Otašević, Jadranka and Dobrota-Davidović, Nada and Petronić, Ivana and Davidović, Dragomir and Jerkić, Lana",
year = "2019",
abstract = "Introduction/Objective the development of speech is the result of interaction of different systems of the cortex, which gradually acquires the ability of phonological presentation and motor control, in the presence of a series of physical and physiological changes in the morphology of the articulation system. The objective of the study was to examine the impact of laterality and cortical responses on the development of speech in children. Methods Research is a quasi-experimental design with two groups. The sample covered 60 children from Belgrade, of both sexes, ages 5.5-7 years, divided into two groups, experimental (30) and control (30). We used the following instruments: test for assessing laterality and ascertaining evoked potentials. Results on the visual lateralization subtest there was a statistically significant difference (χ² = 7.56, p  lt  0.05) between the observed groups. The visual evoked potentials on all measured parameters gave a statistically significant difference between the groups: waveform cortical responses-left (χ² = 30.00, df = 1, p  lt  0.05); cortical responses-right (χ² = 6.667, df = 1 , p  lt  0.05); waveform amplitude-left (χ² = 13.469, df = 1, p  lt  0.05); amplitude-right (χ² = 40.00, df = 1, p  lt  0.05), somatosensory potentials (χ² = 18.261, df = 1, p  lt 0.05); waveform amplitude (χ² = 12.000, df = 1, p  lt  0.05); waveform latency (χ² = 5.455, df = 1, p  lt  0.05). Conclusion Visual laterality, as well as visual and somatosensory cortical responses to stimuli is better in children without the present articulation disorder, which could be used for timely prevention planning., Uvod/Cilj Razvoj govora od rođenja do odraslog doba je rezultat interakcije različitih sistema kore velikog mozga, pomoću kojih se postepeno stiču sposobnosti fonološke prezentacije i motorne kontrole, uz prisustvo niza fizičkih i fizioloških promena u morfologiji artikulacionog sistema. Cilj istraživanja je bio ispitati uticaj lateralizovanosti i kortikalnih odgovora na razvoj govora kod dece. Metode Istraživanje je kvazieksperimentalni dizajn sa dve grupe. Uzrokom je obuhvaćeno 60 dece (30 u eksperimentalnoj i 30 u kontrolnoj grupi) iz Beograda, oba pola, uzrasta od pet i po do sedam godina. Od instrumenata smo koristili test za procenu lateralizovanosti i nalaz evociranih potencijala. Rezultati Na suptestu vizuelna lateralizovanost postoji statistički značajna razlika (χ² = 7,56, p  lt  0,05) između posmatranih grupa. Vizuelni evocirani potencijali na svim merenim parametrima su dali statistički značajnu razliku između eksperimentalne i kontrolne grupe kortikalni odgovori - levo (χ² = 30,00, df = 1, p  lt  0,05); kortikalni odgovori - desno (χ² = 6,667, df = 1, p  lt  0,05); amplituda - levo (χ² = 13,469, df = 1, p  lt  0,05); amplituda - desno (χ² = 40,00, df = 1, p  lt  0,05). Somatosenzorni potencijali su dali statistički značajnu razliku kod kortikalnih odgovora - levo (χ² = 18,261, df = 1, p  lt  0,05), amplitude (χ² = 12,000, df = 1, p  lt  0,05), latencija (χ² = 5,455, df = 1, p  lt  0,05). Zaključak Vizuelna lateralizovanost, kao i vizuelni i somatosenzorni kortikalni odgovori na stimuluse su bolji kod dece bez prisutnog poremećaja artikulacije, što bi se moglo iskoristiti za blagovremeno planiranje prevencije.",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo, Beograd",
journal = "Srpski arhiv za celokupno lekarstvo",
title = "The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children, Uticaj dinamike i nivoa zrelosti kortikalnih funkcija kao preduslov za razvoj govora kod dece",
pages = "204-199",
number = "3-4",
volume = "147",
doi = "10.2298/SARH180510046D"
}
Davidović, M., Otašević, J., Dobrota-Davidović, N., Petronić, I., Davidović, D.,& Jerkić, L.. (2019). The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children. in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo
Srpsko lekarsko društvo, Beograd., 147(3-4), 199-204.
https://doi.org/10.2298/SARH180510046D
Davidović M, Otašević J, Dobrota-Davidović N, Petronić I, Davidović D, Jerkić L. The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children. in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo. 2019;147(3-4):199-204.
doi:10.2298/SARH180510046D .
Davidović, Maja, Otašević, Jadranka, Dobrota-Davidović, Nada, Petronić, Ivana, Davidović, Dragomir, Jerkić, Lana, "The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children" in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo, 147, no. 3-4 (2019):199-204,
https://doi.org/10.2298/SARH180510046D . .
1
1