Kekerić, Marina

Link to this page

Authority KeyName Variants
2843021d-9aee-43dd-b6c3-144d5799b459
  • Kekerić, Marina (2)
Projects

Author's Bibliography

Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću

Kaljača, Svetlana; Kekerić, Marina; Dučić, Bojan

(Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2023)

TY  - CONF
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Kekerić, Marina
AU  - Dučić, Bojan
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5283
AB  - Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju manje razvijene veštine autonomnog ponašanja i 
prilike da samostalno vrše izbore i donose odluke u svakodnevnom životu. Veća autonomija u 
ponašanju jača dostojanstvo i samopoštovanje osobe, omogućava joj kontrolu nad svojim 
životom i pozitivno utiče na njeno životno blagostanje. Cilj ovog istraživanja je bio utvrđivanje 
korelacija između autonomije, samopoštovanja i subjektivnog blagostanja, kao i odnosa između 
autonomije i demografskih karakteristika (pol i kalendarski uzrast) kod adolescenata sa lakom 
intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 39 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, 
kalendarskog uzrasta od 16 do 21 godine (AS = 17.90, SD = 1.10), oba pola. U istraživanju su 
upotrebljene tri skale: Arkova skala samoodređenja (The Arc's Self-Determination Scale-Adult 
Version), Rozenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg Self-Esteem Scale) i adaptirana 
verzija Indeksa ličnog blagostanja za osobe sa intelektualnom ometenošću (Personal Wellbeing 
Index – Intellectual Disability – PWI-ID). Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu pozitivnu 
korelaciju između autonomnog ponašanja i subjektivnog blagostanja ispitanika. Utvrđen je i 
značajan pozitivan odnos između veštine nezavisnog ponašanja, pola i kalendarskog uzrasta 
ispitanika. Stariji ispitanici ovog uzorka, muškog pola, imaju statistički značajno viši nivo 
autonomnog ponašanja. Istraživanje ukazuje na značaj integrisanja intervencija za stimulisanje 
razvoja veština autonomnog ponašanja u tranzicione kurikulume adolescenata sa lakom 
intelektualnom ometenošću.
AB  - People with intellectual disability have less developed skills of autonomous behavior and 
opportunity to make they own choices in everyday life. Higher level of autonomous behavior 
strengthens dignity and self-esteem and allows a person to have control over her life and provides 
positive influence on personal wellbeing. The aim of this research was to determine the 
correlations between autonomy, self-esteem and subjective wellbeing, as well as relationship 
between autonomy and demographic characteristics (gender and age) in adolescents with mild 
intellectual disability. The sample consisted of 39 participants with mild intellectual disability, 
aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), both sexes. Three scales were used in the research: The 
Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Rosenberg Self-Esteem Scale – SES and Personal 
Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID. The results indicate significantly positive 
correlation between autonomous behavior and subjective wellbeing of participants. Also, it’s 
been determined significant positive relationship between skill of independent behavior and 
gender and age of participants. Older male examinee in this research, have statistically significant 
higher level of autonomous behavior. The research indicates the importance of integrating 
interventions to stimulate the development of autonomous behavior skills into the transitional 
curriculum of adolescents with mild intellectual disability.
PB  - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
C3  - XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232
T1  - Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću
T1  - Correlates and determinants of autonomy behavior in adolescents with mild intellectual disability
EP  - 232
SP  - 225
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283
ER  - 
@conference{
author = "Kaljača, Svetlana and Kekerić, Marina and Dučić, Bojan",
year = "2023",
abstract = "Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju manje razvijene veštine autonomnog ponašanja i 
prilike da samostalno vrše izbore i donose odluke u svakodnevnom životu. Veća autonomija u 
ponašanju jača dostojanstvo i samopoštovanje osobe, omogućava joj kontrolu nad svojim 
životom i pozitivno utiče na njeno životno blagostanje. Cilj ovog istraživanja je bio utvrđivanje 
korelacija između autonomije, samopoštovanja i subjektivnog blagostanja, kao i odnosa između 
autonomije i demografskih karakteristika (pol i kalendarski uzrast) kod adolescenata sa lakom 
intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 39 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, 
kalendarskog uzrasta od 16 do 21 godine (AS = 17.90, SD = 1.10), oba pola. U istraživanju su 
upotrebljene tri skale: Arkova skala samoodređenja (The Arc's Self-Determination Scale-Adult 
Version), Rozenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg Self-Esteem Scale) i adaptirana 
verzija Indeksa ličnog blagostanja za osobe sa intelektualnom ometenošću (Personal Wellbeing 
Index – Intellectual Disability – PWI-ID). Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu pozitivnu 
korelaciju između autonomnog ponašanja i subjektivnog blagostanja ispitanika. Utvrđen je i 
značajan pozitivan odnos između veštine nezavisnog ponašanja, pola i kalendarskog uzrasta 
ispitanika. Stariji ispitanici ovog uzorka, muškog pola, imaju statistički značajno viši nivo 
autonomnog ponašanja. Istraživanje ukazuje na značaj integrisanja intervencija za stimulisanje 
razvoja veština autonomnog ponašanja u tranzicione kurikulume adolescenata sa lakom 
intelektualnom ometenošću., People with intellectual disability have less developed skills of autonomous behavior and 
opportunity to make they own choices in everyday life. Higher level of autonomous behavior 
strengthens dignity and self-esteem and allows a person to have control over her life and provides 
positive influence on personal wellbeing. The aim of this research was to determine the 
correlations between autonomy, self-esteem and subjective wellbeing, as well as relationship 
between autonomy and demographic characteristics (gender and age) in adolescents with mild 
intellectual disability. The sample consisted of 39 participants with mild intellectual disability, 
aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), both sexes. Three scales were used in the research: The 
Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Rosenberg Self-Esteem Scale – SES and Personal 
Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID. The results indicate significantly positive 
correlation between autonomous behavior and subjective wellbeing of participants. Also, it’s 
been determined significant positive relationship between skill of independent behavior and 
gender and age of participants. Older male examinee in this research, have statistically significant 
higher level of autonomous behavior. The research indicates the importance of integrating 
interventions to stimulate the development of autonomous behavior skills into the transitional 
curriculum of adolescents with mild intellectual disability.",
publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih",
journal = "XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232",
title = "Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću, Correlates and determinants of autonomy behavior in adolescents with mild intellectual disability",
pages = "232-225",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283"
}
Kaljača, S., Kekerić, M.,& Dučić, B.. (2023). Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 225-232.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283
Kaljača S, Kekerić M, Dučić B. Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232. 2023;:225-232.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283 .
Kaljača, Svetlana, Kekerić, Marina, Dučić, Bojan, "Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću" in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232 (2023):225-232,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283 .

Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću

Kekerić, Marina

(2022)

TY  - THES
AU  - Kekerić, Marina
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5250
AB  - Циљ овог истраживања је био утврђивање корелација између аутономије, самопоштовања и задовољства животом код адолесцената са лаком интелектуалном ометеношћу као и идентификовање статистичке значајности односа ове три зависне варијабле са демографским чиниоцима (пол, узрасна група и стручно усмерење).
Узорак је чинило 39 испитаника узраста од 16 до 21 годину (AS = 17,90, SD = 1,10), оба пола, који су на основу стручног усмерења подељени у шест категорија.
За процену нивоа развијености аутономије коришћена је Аркова скала
самоодређења (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Wehmeyer, 1995), за
процену самопоштовања Розенбергова Скала самопоштовања (Rosenberg Self-Esteem Scale – SES, Rosenberg, 1965), док је за процену задовољства животом коришћена адаптирана верија Скале Индекс личног благостања за особе са интелектуалном
ометеношћу (Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID, Cummins &
Lau, 2005).
Резултати су показали да старији испитаници овог узорка, мушког пола, имају статистички значајно виши ниво аутономног понашања, као и да су избор стручног усмерења испитаника и ниво њиховог задовољства животом у статистички значајном односу. Испитаници из нашег узорка су остварили просечан ниво аутономије, нижи ниво самопоштовања и виши ниво задовољства животом у односу на теоријски очекивани просек. Присутна је статистички значајна корелација између укупног скора скале аутономије и задовољства животом, док између аутономије и самопоштовања и самопоштовања и задовољства животом није регистрована статистички значајна повезаност.
AB  - The aim od this research was to determine the correlations between autonomy, self- esteem and life satisfaction in adolescents with mild intellectual disability (MID), as well as to identify the statistical significance of the relationship between these three dependent variables and demographic factors (gender, age group and prоfessional direction. The sample consisted of 39 respondents with MID, both sexes, aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), who were devided into six categories based on their professional orientation.
The Arc’s Self-Determination Scale-Adult Version (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Wehmeyer, 1995) was used to assess the level of autonomy development, and the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES, Rosenberg, 1965), while an adapted version of the Personal Wellbeing Index Scale for people with intellectual disabilities (PWI-ID, Cummins & Lau, 2005) was used to assess life satisfaction.
The results showed that the older male respondents of this sample, have a statistically significant higher level of autonomous behavior, as well as that the choice of respondents professional orientation and the level of their life satisfaction are in a significant relationship.
Respondents from our sample achieved an average level of autonomy, a lower level of self- esteem and a higher level of life satisfaction compared to the theoretically expected average.
There is a statistically significant correlation between the total score of the autonomy scale and life satisfaction, while no statistically significant correlation was registered between autonomy and self-esteem and self-esteem and life satisfaction.
T1  - Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću
EP  - 61
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5250
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Kekerić, Marina",
year = "2022",
abstract = "Циљ овог истраживања је био утврђивање корелација између аутономије, самопоштовања и задовољства животом код адолесцената са лаком интелектуалном ометеношћу као и идентификовање статистичке значајности односа ове три зависне варијабле са демографским чиниоцима (пол, узрасна група и стручно усмерење).
Узорак је чинило 39 испитаника узраста од 16 до 21 годину (AS = 17,90, SD = 1,10), оба пола, који су на основу стручног усмерења подељени у шест категорија.
За процену нивоа развијености аутономије коришћена је Аркова скала
самоодређења (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Wehmeyer, 1995), за
процену самопоштовања Розенбергова Скала самопоштовања (Rosenberg Self-Esteem Scale – SES, Rosenberg, 1965), док је за процену задовољства животом коришћена адаптирана верија Скале Индекс личног благостања за особе са интелектуалном
ометеношћу (Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID, Cummins &
Lau, 2005).
Резултати су показали да старији испитаници овог узорка, мушког пола, имају статистички значајно виши ниво аутономног понашања, као и да су избор стручног усмерења испитаника и ниво њиховог задовољства животом у статистички значајном односу. Испитаници из нашег узорка су остварили просечан ниво аутономије, нижи ниво самопоштовања и виши ниво задовољства животом у односу на теоријски очекивани просек. Присутна је статистички значајна корелација између укупног скора скале аутономије и задовољства животом, док између аутономије и самопоштовања и самопоштовања и задовољства животом није регистрована статистички значајна повезаност., The aim od this research was to determine the correlations between autonomy, self- esteem and life satisfaction in adolescents with mild intellectual disability (MID), as well as to identify the statistical significance of the relationship between these three dependent variables and demographic factors (gender, age group and prоfessional direction. The sample consisted of 39 respondents with MID, both sexes, aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), who were devided into six categories based on their professional orientation.
The Arc’s Self-Determination Scale-Adult Version (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Wehmeyer, 1995) was used to assess the level of autonomy development, and the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES, Rosenberg, 1965), while an adapted version of the Personal Wellbeing Index Scale for people with intellectual disabilities (PWI-ID, Cummins & Lau, 2005) was used to assess life satisfaction.
The results showed that the older male respondents of this sample, have a statistically significant higher level of autonomous behavior, as well as that the choice of respondents professional orientation and the level of their life satisfaction are in a significant relationship.
Respondents from our sample achieved an average level of autonomy, a lower level of self- esteem and a higher level of life satisfaction compared to the theoretically expected average.
There is a statistically significant correlation between the total score of the autonomy scale and life satisfaction, while no statistically significant correlation was registered between autonomy and self-esteem and self-esteem and life satisfaction.",
title = "Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću",
pages = "61-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5250"
}
Kekerić, M.. (2022). Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. , 4-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5250
Kekerić M. Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. 2022;:4-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5250 .
Kekerić, Marina, "Povezanost autonomije, samopoštovanja i zadovoljstva životom kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću" (2022):4-61,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5250 .