Dapčević, Danijela

Link to this page

Authority KeyName Variants
d177a4a9-b0a6-4b59-8bf6-d719a412be2d
  • Dapčević, Danijela (3)
Projects

Author's Bibliography

Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability

Kaljača, Svetlana; Dapčević, Danijela

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Dapčević, Danijela
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/634
AB  - Living in a community represents a complex, interactive relation between an individual and social field. The quality of that relation depends on numerous personal and social factors, which in different ways contribute to the level of individual social participation and wellbeing of all community members. Bearing in mind that sociocommunicative skills represent one of the most significant predictors of social inclusion, the assessment of the development level of skills in this category of life habits in persons with intellectual disability, may be considered important both in planning the education and preventing social isolation of these persons. The aim of this research is to compare the level of achievements in communication development in children with Down syndrome who are at the level of moderate intellectual disability, and children at the same intellectual level but without known cause of the condition. This paper also compares types of needed support in the area of implementing acquired knowledge in this category of life habits. The sample consists of 75 children with moderate intellectual disability, of both genders, aged between 7 and 15. In accordance with the defined aim and tasks of this research, the sample was divided in two subsamples: the first subsample consists of 37 examinees with Down syndrome, and the second consists of 38 examinees with moderate intellectual disability with unknown etiology. Scale for assessing life habits was used to assess the development of life habits. The obtained results show that there is no statistically significant difference either in the level of development of communicative skills or in the type and intensity of needed support between the examinees with Down syndrome and their peers with unknown etiology of their disability.
AB  - Život u zajednici predstavlja složen interaktivan odnos između pojedinca i socijalnog polja. Kvalitet tog odnosa uslovljen je uticajem brojnih personalnih i socijalnih činilaca, čiji doprinos na različite načine utiče na nivo individualne socijalne participacije i blagostanje svih članova zajednice. Imajući u vidu da socio-komunikativne sposobnosti predstavljaju jedan od najznačajnijih prediktora procesa socijalne inkluzije, procena nivoa razvijenosti sposobnosti koje pripadaju ovoj kategoriji životnih navika kod osoba sa intelektualnom ometenošću može se smatrati važnom, kako sa aspekta planiranja edukacije, tako i sa aspekta prevencije socijalne izolacije ovih osoba. Cilj ovog istraživanja je komparacija nivoa postignuća u oblasti razvoja komunikacije kod dece sa Daunovim sindromom, koja funkcionišu na nivou umerene intelektualne ometenosti, i dece istog intelektualnog nivoa, kod koje nije utvrđeno poreklo stanja, kao i tipa potrebne podrške u oblasti primene usvojenih znanja u ovoj oblasti životnih navika. Uzorkom je obuhvaćeno 75-oro dece sa umerenom intelektualnom ometenošću, oba pola, kalendarskog uzrasta od 7 do 15 godina. U skladu sa definisanim ciljem i zadacima istraživanja, uzorak je podeljen na dva poduzorka: prvi poduzorak obuhvata 37 ispitanika sa Daunovim sindromom, a drugi čini 38 ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću nepoznate etiologije. Za procenu razvijenosti životnih navika korišćena je Skala za procenu životnih navika. Dobijeni rezultati pokazuju da nema statistički značajne razlike između nivoa razvijenosti komunikativnih sposobnosti, kao ni u odnosu na tip i intenzitet potrebne podrške između ispitanika sa Daunovim sindromom i njihovih vršnjaka čija je etiologija ometenosti nepoznata.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability
T1  - Postignuća u oblasti komunikacije i tipovi potrebne podrške kod dece sa umerenom intelektualnom ometenošću
EP  - 434
IS  - 3
SP  - 419
VL  - 11
DO  - 10.5937/specedreh11-2551
ER  - 
@article{
author = "Kaljača, Svetlana and Dapčević, Danijela",
year = "2012",
abstract = "Living in a community represents a complex, interactive relation between an individual and social field. The quality of that relation depends on numerous personal and social factors, which in different ways contribute to the level of individual social participation and wellbeing of all community members. Bearing in mind that sociocommunicative skills represent one of the most significant predictors of social inclusion, the assessment of the development level of skills in this category of life habits in persons with intellectual disability, may be considered important both in planning the education and preventing social isolation of these persons. The aim of this research is to compare the level of achievements in communication development in children with Down syndrome who are at the level of moderate intellectual disability, and children at the same intellectual level but without known cause of the condition. This paper also compares types of needed support in the area of implementing acquired knowledge in this category of life habits. The sample consists of 75 children with moderate intellectual disability, of both genders, aged between 7 and 15. In accordance with the defined aim and tasks of this research, the sample was divided in two subsamples: the first subsample consists of 37 examinees with Down syndrome, and the second consists of 38 examinees with moderate intellectual disability with unknown etiology. Scale for assessing life habits was used to assess the development of life habits. The obtained results show that there is no statistically significant difference either in the level of development of communicative skills or in the type and intensity of needed support between the examinees with Down syndrome and their peers with unknown etiology of their disability., Život u zajednici predstavlja složen interaktivan odnos između pojedinca i socijalnog polja. Kvalitet tog odnosa uslovljen je uticajem brojnih personalnih i socijalnih činilaca, čiji doprinos na različite načine utiče na nivo individualne socijalne participacije i blagostanje svih članova zajednice. Imajući u vidu da socio-komunikativne sposobnosti predstavljaju jedan od najznačajnijih prediktora procesa socijalne inkluzije, procena nivoa razvijenosti sposobnosti koje pripadaju ovoj kategoriji životnih navika kod osoba sa intelektualnom ometenošću može se smatrati važnom, kako sa aspekta planiranja edukacije, tako i sa aspekta prevencije socijalne izolacije ovih osoba. Cilj ovog istraživanja je komparacija nivoa postignuća u oblasti razvoja komunikacije kod dece sa Daunovim sindromom, koja funkcionišu na nivou umerene intelektualne ometenosti, i dece istog intelektualnog nivoa, kod koje nije utvrđeno poreklo stanja, kao i tipa potrebne podrške u oblasti primene usvojenih znanja u ovoj oblasti životnih navika. Uzorkom je obuhvaćeno 75-oro dece sa umerenom intelektualnom ometenošću, oba pola, kalendarskog uzrasta od 7 do 15 godina. U skladu sa definisanim ciljem i zadacima istraživanja, uzorak je podeljen na dva poduzorka: prvi poduzorak obuhvata 37 ispitanika sa Daunovim sindromom, a drugi čini 38 ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću nepoznate etiologije. Za procenu razvijenosti životnih navika korišćena je Skala za procenu životnih navika. Dobijeni rezultati pokazuju da nema statistički značajne razlike između nivoa razvijenosti komunikativnih sposobnosti, kao ni u odnosu na tip i intenzitet potrebne podrške između ispitanika sa Daunovim sindromom i njihovih vršnjaka čija je etiologija ometenosti nepoznata.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability, Postignuća u oblasti komunikacije i tipovi potrebne podrške kod dece sa umerenom intelektualnom ometenošću",
pages = "434-419",
number = "3",
volume = "11",
doi = "10.5937/specedreh11-2551"
}
Kaljača, S.,& Dapčević, D.. (2012). Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 11(3), 419-434.
https://doi.org/10.5937/specedreh11-2551
Kaljača S, Dapčević D. Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2012;11(3):419-434.
doi:10.5937/specedreh11-2551 .
Kaljača, Svetlana, Dapčević, Danijela, "Communication achievements and types of needed support in children with moderate intellectual disability" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 11, no. 3 (2012):419-434,
https://doi.org/10.5937/specedreh11-2551 . .
1

Social competence of students with moderate intellectual disabilities

Kaljača, Svetlana; Dapčević, Danijela

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Dapčević, Danijela
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/479
AB  - Social competence is a result of the development of personal strategies and socially acceptable behavior depends on the degree of mastery of the different lifestyles of the conceptual, social and practical character. The level of development of social competence influences the quality of social relationships that establish children in the family, school and community. It is considered that the deficit in the development of habits for every child, implies different manifestations of antisocial behavior. Response environment, in this case, the most common causes of social rejection of the child's, self-isolation, problems in education and is a risk factor for the development of multiple personality disorder. The aim of this study is to assess the level of development of habits of students with moderate intellectual disabilities. The sample in this study consisted of 38 students with moderate intellectual disabilities, both sexes, the calendar age of seven to fifteen years, attending a special primary school. To assess the development of life habits, we used the scale of life habits -The LIFE-H: Assessment of the quality of social participation, author: Noreau L., Fougeyrollas P., Vincent C. (2002). The results of this study showed that students with moderate intellectual disabilities have the highest level of development of life habits in the field of housing and interpersonal relationships. In the children in our sample are least developed skills in the areas of responsibility and community life.
AB  - Socijalna kompetencija predstavlja rezultat razvoja personalnih strategija socijalno prihvatljivog ponašanja i zavisi od stepena ovladanosti različitim životnim navikama konceptualnog, socijalnog i praktičnog karaktera. Nivo razvijenosti socijalne kompetencije utiče na kvalitet socijalnih odnosa koji deca uspostavljaju u porodici, školi i zajednici. Smatra se da deficit u razvoju životnih navika kod svakog deteta, implicira različite manifestacije asocijalnog ponašanja. Odgovor sredine, u tom slučaju, najčešće uzrokuje socijalno odbacivanje deteta, samoizolaciju, probleme u edukaciji i predstavlja riziko faktor za razvoj višestrukih poremećaja ličnosti. Cilj ovog istraživanja je procena nivoa razvijenosti životnih navika kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću. Uzorak u ovom istraživanju je činilo 38 učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću, oba pola, kalendarskog uzrasta od sedam do petnaest godina, koji pohađaju specijalnu osnovnu školu. Za procenu razvijenosti životnih navika korišćena je Skala životnih navika -The LIFE-H: Assessment of the quality of social participation, autora: Noreau L., Fougeyrollas P., Vincent C.(2002). Rezultati ovog istraživanja su pokazali da učenici sa umerenom intelektualnom ometenošću imaju najviši nivo razvijenosti životnih navika u oblasti stanovanja i interpersonalnih odnosa. Kod dece u našem uzorku su najslabije razvijene veštine u oblasti odgovornosti i života u zajednici.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
PB  - Društvo defektologa Srbije
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Social competence of students with moderate intellectual disabilities
T1  - Socijalna kompetencija učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću
EP  - 547
IS  - 3
SP  - 537
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_479
ER  - 
@article{
author = "Kaljača, Svetlana and Dapčević, Danijela",
year = "2011",
abstract = "Social competence is a result of the development of personal strategies and socially acceptable behavior depends on the degree of mastery of the different lifestyles of the conceptual, social and practical character. The level of development of social competence influences the quality of social relationships that establish children in the family, school and community. It is considered that the deficit in the development of habits for every child, implies different manifestations of antisocial behavior. Response environment, in this case, the most common causes of social rejection of the child's, self-isolation, problems in education and is a risk factor for the development of multiple personality disorder. The aim of this study is to assess the level of development of habits of students with moderate intellectual disabilities. The sample in this study consisted of 38 students with moderate intellectual disabilities, both sexes, the calendar age of seven to fifteen years, attending a special primary school. To assess the development of life habits, we used the scale of life habits -The LIFE-H: Assessment of the quality of social participation, author: Noreau L., Fougeyrollas P., Vincent C. (2002). The results of this study showed that students with moderate intellectual disabilities have the highest level of development of life habits in the field of housing and interpersonal relationships. In the children in our sample are least developed skills in the areas of responsibility and community life., Socijalna kompetencija predstavlja rezultat razvoja personalnih strategija socijalno prihvatljivog ponašanja i zavisi od stepena ovladanosti različitim životnim navikama konceptualnog, socijalnog i praktičnog karaktera. Nivo razvijenosti socijalne kompetencije utiče na kvalitet socijalnih odnosa koji deca uspostavljaju u porodici, školi i zajednici. Smatra se da deficit u razvoju životnih navika kod svakog deteta, implicira različite manifestacije asocijalnog ponašanja. Odgovor sredine, u tom slučaju, najčešće uzrokuje socijalno odbacivanje deteta, samoizolaciju, probleme u edukaciji i predstavlja riziko faktor za razvoj višestrukih poremećaja ličnosti. Cilj ovog istraživanja je procena nivoa razvijenosti životnih navika kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću. Uzorak u ovom istraživanju je činilo 38 učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću, oba pola, kalendarskog uzrasta od sedam do petnaest godina, koji pohađaju specijalnu osnovnu školu. Za procenu razvijenosti životnih navika korišćena je Skala životnih navika -The LIFE-H: Assessment of the quality of social participation, autora: Noreau L., Fougeyrollas P., Vincent C.(2002). Rezultati ovog istraživanja su pokazali da učenici sa umerenom intelektualnom ometenošću imaju najviši nivo razvijenosti životnih navika u oblasti stanovanja i interpersonalnih odnosa. Kod dece u našem uzorku su najslabije razvijene veštine u oblasti odgovornosti i života u zajednici.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa Srbije",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Social competence of students with moderate intellectual disabilities, Socijalna kompetencija učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću",
pages = "547-537",
number = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_479"
}
Kaljača, S.,& Dapčević, D.. (2011). Social competence of students with moderate intellectual disabilities. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(3), 537-547.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_479
Kaljača S, Dapčević D. Social competence of students with moderate intellectual disabilities. in Beogradska defektološka škola. 2011;(3):537-547.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_479 .
Kaljača, Svetlana, Dapčević, Danijela, "Social competence of students with moderate intellectual disabilities" in Beogradska defektološka škola, no. 3 (2011):537-547,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_479 .

Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću

Kaljača, Svetlana; Dapčević, Danijela

(2010)

TY  - CONF
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Dapčević, Danijela
PY  - 2010
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1814
C3  - I Međunarodna naučno-stručna konferencija "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Zbornik radova
T1  - Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću
EP  - 182
SP  - 175
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1814
ER  - 
@conference{
author = "Kaljača, Svetlana and Dapčević, Danijela",
year = "2010",
journal = "I Međunarodna naučno-stručna konferencija "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Zbornik radova",
title = "Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću",
pages = "182-175",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1814"
}
Kaljača, S.,& Dapčević, D.. (2010). Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću. in I Međunarodna naučno-stručna konferencija "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Zbornik radova, 175-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1814
Kaljača S, Dapčević D. Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću. in I Međunarodna naučno-stručna konferencija "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Zbornik radova. 2010;:175-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1814 .
Kaljača, Svetlana, Dapčević, Danijela, "Povezanost poremećaja ponašanja i etiologije kod dece sa intelektualnom ometenošću" in I Međunarodna naučno-stručna konferencija "Unapređenje kvalitete života djece i mladih", Zbornik radova (2010):175-182,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1814 .