Vidojković, Sara

Link to this page

Authority KeyName Variants
69061124-34b9-40bb-abe9-ff507e0ef1e2
  • Vidojković, Sara (8)
Projects

Author's Bibliography

Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom

Banković, Slobodan; Vidojković, Sara; Antonijević, Marina; Milošević, Simonida

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Antonijević, Marina
AU  - Milošević, Simonida
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5042
AB  - Deficiti u domenu socijalnih veština kod učenika sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom mogu dovesti do pojave vršnjačkog odbacivanja, rizika da budu žrtve vršnjačkog nasilja, anksioznosti i depresije.
Trening socijalnih veština predstavlja jednu od potencijalnih intervencija kojom se može unaprediti socijalno funkcionisanje dece, ali se pregledom dostupne literature uočava nedovoljan broj radova na teritoriji Republike Srbije u vezi sa primenom treninga u ovoj populaciji učenika.
Cilj ovog rada je da se predstavi grupni trening socijalnih veština za učenike sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom koji se realizuje u Osnovnoj školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom „Miloje Pavlović“, u Beogradu.
Realizacija treninga se oslanja na metodologiju dr Džeda Bejkera, jednog od poznatijih autora u oblasti treninga socijalnih veština dece sa poremećajem iz spektra autizma. Nakon aktivnosti procene socijalnih veština koje je potrebno razvijati i unapređivati, određuju se adekvatne strategije koje bi bile najefikasnije za podučavanje.
Direktan rad sa decom odvija se kroz strukturisano učenje koje podrazumeva identifikovanje potrebe za učenje određene veštine, davanje didaktičkih instrukcija, modelovanje, igranje uloga i vežbanja unutar i van grupe. Trening se na ovaj način realizuje dva puta nedeljno, za dve grupe učenika (mlađi i stariji školski uzrast) u trajanju od 60 minuta.
Dosadašanja primena treninga i procena njegove socijalne validnosti iz perspektive roditelja ukazuju na to da je trening prihvatljiv i efikasan način za unapređivanje socijalnog funkcionisanja ove dece.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom
EP  - 56
SP  - 56
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042
ER  - 
@conference{
author = "Banković, Slobodan and Vidojković, Sara and Antonijević, Marina and Milošević, Simonida",
year = "2023",
abstract = "Deficiti u domenu socijalnih veština kod učenika sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom mogu dovesti do pojave vršnjačkog odbacivanja, rizika da budu žrtve vršnjačkog nasilja, anksioznosti i depresije.
Trening socijalnih veština predstavlja jednu od potencijalnih intervencija kojom se može unaprediti socijalno funkcionisanje dece, ali se pregledom dostupne literature uočava nedovoljan broj radova na teritoriji Republike Srbije u vezi sa primenom treninga u ovoj populaciji učenika.
Cilj ovog rada je da se predstavi grupni trening socijalnih veština za učenike sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom koji se realizuje u Osnovnoj školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom „Miloje Pavlović“, u Beogradu.
Realizacija treninga se oslanja na metodologiju dr Džeda Bejkera, jednog od poznatijih autora u oblasti treninga socijalnih veština dece sa poremećajem iz spektra autizma. Nakon aktivnosti procene socijalnih veština koje je potrebno razvijati i unapređivati, određuju se adekvatne strategije koje bi bile najefikasnije za podučavanje.
Direktan rad sa decom odvija se kroz strukturisano učenje koje podrazumeva identifikovanje potrebe za učenje određene veštine, davanje didaktičkih instrukcija, modelovanje, igranje uloga i vežbanja unutar i van grupe. Trening se na ovaj način realizuje dva puta nedeljno, za dve grupe učenika (mlađi i stariji školski uzrast) u trajanju od 60 minuta.
Dosadašanja primena treninga i procena njegove socijalne validnosti iz perspektive roditelja ukazuju na to da je trening prihvatljiv i efikasan način za unapređivanje socijalnog funkcionisanja ove dece.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom",
pages = "56-56",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042"
}
Banković, S., Vidojković, S., Antonijević, M.,& Milošević, S.. (2023). Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 56-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042
Banković S, Vidojković S, Antonijević M, Milošević S. Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:56-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042 .
Banković, Slobodan, Vidojković, Sara, Antonijević, Marina, Milošević, Simonida, "Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):56-56,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042 .

Rutine i rituali u ranoj intervenciji

Đurić-Zdravković, Aleksandra; Pavlović, Aleksandra; Milanović-Dobrota, Biljana; Vidojković, Sara

(Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli, 2023)

TY  - CONF
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Pavlović, Aleksandra
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Vidojković, Sara
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5172
AB  - Rani intervencijski programi protežiraju funkcionalne ishode. Rana intervencija zasnovana na
rutinama za decu sa razvojnim kašnjenjima podstiče saradnju između terapeuta i porodice, u cilju
poboljšanja učešća dece u porodičnim rutinama sa ciljevima koje porodica protežira, a koji su u
najboljem razvojnom interesu deteta. Kada su razvojne intervencije ugrađene u redovne rutine i
aktivnosti deteta, naučene veštine su funkcionalnije. Intervencije se mogu integrisati u igru, u
vreme obroka, vreme kupanja, ili kroz bilo koju drugu dnevnu rutinu. Aktivnosti koje čine opštu
strukturu detetovog dana smatraju se rutinama. Unutar svake rutine postoji skup aktivnosti ili
ponašanja koja se nazivaju rituali. Intervencija zasnovana na rutinama protežira rutine koje se
dešavaju u prirodnom okruženju deteta, pri čemu terapeuti mogu da se fokusiraju na plasiranje
novih veština, zasnovanih na svakodnevnim iskustvima. Pri prikupljanju jedinstvenog skupa
obrazaca i rituala u svakodnevnom životu terapeut može da koristi polustrukturisani format
intervjua. Svaki ritual u okviru rutine treba proceniti prema tome da li je neophodan za rutinu
koja se dešava, da li olakšava dnevno funkcionisanje i na koji način promoviše nezavisnost deteta.
Zadatak terapeuta koji se bave i sprovode ranu intervenciju je da usklade mogućnosti učenja u
kontekstu dnevnih rutina sa željenim razvojnim i bihevioralnim ishodima za dete. Sprovođenjem
ovakvog programa deca će imati najviše mogućnosti da nauče ciljane veštine, a roditelji će biti
opremljeni informacijama koje su im potrebne za unapređenje razvoja deteta.
AB  - Early intervention programs endorse functional outcomes. Early intervention based on routines
for children with developmental delays, encourages collaboration between therapist and family,
aiming to improve children's participation in family routines with family-promoted goals that are
in the child's best developmental interests. When developmental interventions are incorporated
into a child's regular routines and activities, the skills learned are more functional. Interventions
can be integrated into playtime, mealtime, bath time, or any other daily routine. Activities that
make up general structure of a child's day are considered routines. Within each routine is a set of
activities or behaviors called rituals. Routine-based intervention endorse routines that occur in
the child's natural environment, whereby therapists can focus on the placement of new skills,
based on everyday experiences. In collecting a unique set of patterns and rituals in everyday life,
the therapist can use a semi-structured interview format. Each ritual within the routine should be
evaluated according to whether it is necessary for the routine that takes place, whether it facilitates
daily functioning and how it promotes the child's independence. The task of early intervention
therapist is to align learning opportunities in the context of daily routines with the desired
developmental and behavioral outcomes for the child. By implementing this kind of a program,
children will have the most opportunities to learn targeted skills, and parents will be equipped
with information they need to improve their child's development.
PB  - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli
C3  - Unapređenje kvalitete života djece i mladih
T1  - Rutine i rituali u ranoj intervenciji
T1  - Routines and rituals in early intervention
EP  - 50
SP  - 43
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5172
ER  - 
@conference{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Pavlović, Aleksandra and Milanović-Dobrota, Biljana and Vidojković, Sara",
year = "2023",
abstract = "Rani intervencijski programi protežiraju funkcionalne ishode. Rana intervencija zasnovana na
rutinama za decu sa razvojnim kašnjenjima podstiče saradnju između terapeuta i porodice, u cilju
poboljšanja učešća dece u porodičnim rutinama sa ciljevima koje porodica protežira, a koji su u
najboljem razvojnom interesu deteta. Kada su razvojne intervencije ugrađene u redovne rutine i
aktivnosti deteta, naučene veštine su funkcionalnije. Intervencije se mogu integrisati u igru, u
vreme obroka, vreme kupanja, ili kroz bilo koju drugu dnevnu rutinu. Aktivnosti koje čine opštu
strukturu detetovog dana smatraju se rutinama. Unutar svake rutine postoji skup aktivnosti ili
ponašanja koja se nazivaju rituali. Intervencija zasnovana na rutinama protežira rutine koje se
dešavaju u prirodnom okruženju deteta, pri čemu terapeuti mogu da se fokusiraju na plasiranje
novih veština, zasnovanih na svakodnevnim iskustvima. Pri prikupljanju jedinstvenog skupa
obrazaca i rituala u svakodnevnom životu terapeut može da koristi polustrukturisani format
intervjua. Svaki ritual u okviru rutine treba proceniti prema tome da li je neophodan za rutinu
koja se dešava, da li olakšava dnevno funkcionisanje i na koji način promoviše nezavisnost deteta.
Zadatak terapeuta koji se bave i sprovode ranu intervenciju je da usklade mogućnosti učenja u
kontekstu dnevnih rutina sa željenim razvojnim i bihevioralnim ishodima za dete. Sprovođenjem
ovakvog programa deca će imati najviše mogućnosti da nauče ciljane veštine, a roditelji će biti
opremljeni informacijama koje su im potrebne za unapređenje razvoja deteta., Early intervention programs endorse functional outcomes. Early intervention based on routines
for children with developmental delays, encourages collaboration between therapist and family,
aiming to improve children's participation in family routines with family-promoted goals that are
in the child's best developmental interests. When developmental interventions are incorporated
into a child's regular routines and activities, the skills learned are more functional. Interventions
can be integrated into playtime, mealtime, bath time, or any other daily routine. Activities that
make up general structure of a child's day are considered routines. Within each routine is a set of
activities or behaviors called rituals. Routine-based intervention endorse routines that occur in
the child's natural environment, whereby therapists can focus on the placement of new skills,
based on everyday experiences. In collecting a unique set of patterns and rituals in everyday life,
the therapist can use a semi-structured interview format. Each ritual within the routine should be
evaluated according to whether it is necessary for the routine that takes place, whether it facilitates
daily functioning and how it promotes the child's independence. The task of early intervention
therapist is to align learning opportunities in the context of daily routines with the desired
developmental and behavioral outcomes for the child. By implementing this kind of a program,
children will have the most opportunities to learn targeted skills, and parents will be equipped
with information they need to improve their child's development.",
publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli",
journal = "Unapređenje kvalitete života djece i mladih",
title = "Rutine i rituali u ranoj intervenciji, Routines and rituals in early intervention",
pages = "50-43",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5172"
}
Đurić-Zdravković, A., Pavlović, A., Milanović-Dobrota, B.,& Vidojković, S.. (2023). Rutine i rituali u ranoj intervenciji. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli., 43-50.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5172
Đurić-Zdravković A, Pavlović A, Milanović-Dobrota B, Vidojković S. Rutine i rituali u ranoj intervenciji. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih. 2023;:43-50.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5172 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Pavlović, Aleksandra, Milanović-Dobrota, Biljana, Vidojković, Sara, "Rutine i rituali u ranoj intervenciji" in Unapređenje kvalitete života djece i mladih (2023):43-50,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5172 .

Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini

Vidojković, Sara; Milanović Dobrota, Biljana; Buha, Nataša; Đurić Zdravković, Aleksandra; Japundža Milisavljević, Mirjana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - CONF
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Milanović Dobrota, Biljana
AU  - Buha, Nataša
AU  - Đurić Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža Milisavljević, Mirjana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4952
AB  - Rad ili zaposlenost ima značajnu vrednost u životima odraslih osoba sa in-
telektualnom ometenošću. Uprkos velikom napretku u oblasti zapošljavanja
ove populacije još uvek postoje mnogobrojne prepreke koje ometaju njihov pri-
stup socijalnom i radnom domenu. Prevazilaženje barijera može se obezbediti
razumnim adaptacijama radnih mesta, čija je centralna komponenta upotre-
ba asistivne tehnologije. Cilj rada je da se pregledom dostupne literature iz
poslednje dve decenije predstave benefiti upotrebe različitih sredstava asi-
stivne tehnologije kod osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini.
Upotreba širokog spektra različitih uređaja, sistema, aplikacija i softvera
omogućava poboljšavanja veština organizacije vremena, povećanja radnih per-
formansi, efikasnosti, tačnosti i samostalnosti u izvršavanju radnih za-
dataka. Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom
ometenošću u radnoj sredini može doprineti prevazilaženju unutrašnjih i
spoljašnjih barijera, povećati zadovoljstvo ovih osoba u radu, ali i smanjiti
troškove i povećati profite preduzeća.
AB  - Employment has a significant value in the
lives of adults with intellectual disabilities.
Despite the great progress in employment of this population there are still a lot of
barriers that hinder their access to the
social and work domain. Overcoming of
the barriers can be ensured by reasonable
workplace accommodations, which the
central component of the use is assistive
technology. The aim of this paper is to
review the available literature from the
last two decades to present the benefits of
using different assistive technology tools for
people with intellectual disabilities in the
work environment. The use of wide range
of different devices, systems, applications
and software enables the improvement
of time-management skills, increase of
work performances, efficiency, accuracy
and independence in accomplishing the
work tasks. The use of assistive technology
with adults with intellectual disabilities in
the work environment can contribute to
overcoming internal and external barriers,
increase the satisfaction with work of these
persons, but also reduce costs and increase
the company’s profit.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
T1  - Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini
T1  - Use of assistive technology in adults with intellectual disabilities in work environment
EP  - 73
SP  - 67
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4952
ER  - 
@conference{
author = "Vidojković, Sara and Milanović Dobrota, Biljana and Buha, Nataša and Đurić Zdravković, Aleksandra and Japundža Milisavljević, Mirjana",
year = "2022",
abstract = "Rad ili zaposlenost ima značajnu vrednost u životima odraslih osoba sa in-
telektualnom ometenošću. Uprkos velikom napretku u oblasti zapošljavanja
ove populacije još uvek postoje mnogobrojne prepreke koje ometaju njihov pri-
stup socijalnom i radnom domenu. Prevazilaženje barijera može se obezbediti
razumnim adaptacijama radnih mesta, čija je centralna komponenta upotre-
ba asistivne tehnologije. Cilj rada je da se pregledom dostupne literature iz
poslednje dve decenije predstave benefiti upotrebe različitih sredstava asi-
stivne tehnologije kod osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini.
Upotreba širokog spektra različitih uređaja, sistema, aplikacija i softvera
omogućava poboljšavanja veština organizacije vremena, povećanja radnih per-
formansi, efikasnosti, tačnosti i samostalnosti u izvršavanju radnih za-
dataka. Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom
ometenošću u radnoj sredini može doprineti prevazilaženju unutrašnjih i
spoljašnjih barijera, povećati zadovoljstvo ovih osoba u radu, ali i smanjiti
troškove i povećati profite preduzeća., Employment has a significant value in the
lives of adults with intellectual disabilities.
Despite the great progress in employment of this population there are still a lot of
barriers that hinder their access to the
social and work domain. Overcoming of
the barriers can be ensured by reasonable
workplace accommodations, which the
central component of the use is assistive
technology. The aim of this paper is to
review the available literature from the
last two decades to present the benefits of
using different assistive technology tools for
people with intellectual disabilities in the
work environment. The use of wide range
of different devices, systems, applications
and software enables the improvement
of time-management skills, increase of
work performances, efficiency, accuracy
and independence in accomplishing the
work tasks. The use of assistive technology
with adults with intellectual disabilities in
the work environment can contribute to
overcoming internal and external barriers,
increase the satisfaction with work of these
persons, but also reduce costs and increase
the company’s profit.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine",
title = "Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini, Use of assistive technology in adults with intellectual disabilities in work environment",
pages = "73-67",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4952"
}
Vidojković, S., Milanović Dobrota, B., Buha, N., Đurić Zdravković, A.,& Japundža Milisavljević, M.. (2022). Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 67-73.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4952
Vidojković S, Milanović Dobrota B, Buha N, Đurić Zdravković A, Japundža Milisavljević M. Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine. 2022;:67-73.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4952 .
Vidojković, Sara, Milanović Dobrota, Biljana, Buha, Nataša, Đurić Zdravković, Aleksandra, Japundža Milisavljević, Mirjana, "Primena asistivne tehnologije kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću u radnoj sredini" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine (2022):67-73,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4952 .

Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje

Milanović-Dobrota, Biljana; Vidojković, Sara; Japundža-Milisavljević, Mirjana; Đurić-Zdravković, Aleksandra

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1336
AB  - Introduction. Of all people with disabilities, persons with intellectual disabilities are the most numerous unemployed group who wait for a job the longest. In order to spend their day in a more productive way, these people spend time in centres and day-care centres within the system of social protection, but their motivation for work decreases over time. Objectives. The main goal of this research was to determine work readiness in adults with intellectual disabilities by assessing the specific dimension of work motivation, with special emphasis on determining differences in gender, level of formal education, type of family environment, and records in the National Employment Service. Methods. The convenience sample consisted of 78 respondents of both genders, users of services provided by associations for helping persons with intellectual disabilities in Belgrade. Work Readiness Scale (Rose et al., 2010) was used in this research. Results. Adults with intellectual disabilities were moderately interested in employment, but the obtained results differed from the estimated variables. Respondents who were professionally trained for work, as well as those who were registered in the records of the National Employment Service, showed proactive attitudes towards employment. Family support was insufficient and the lack of support was the most pronounced among the respondents living in foster families. No statistically significant differences were found with regard to gender. Conclusion. The obtained results indicate the need to provide professional support to adults with intellectual disabilities regarding the importance of working in integrated employment, with simultaneous cooperation with family members. Also, further research is needed in order to profile work readiness more clearly and adequately plan various services for the inclusion of adults with intellectual disabilities in the world of work.
AB  - Uvod: Od svih osoba sa ometenošću najbrojniju grupu nezaposlenih čine osobe s intelektualnom ometenošću, koje najduže čekaju na posao. Kako bi kvalitetnije ispunile dan, ove osobe provode vreme u centrima i dnevnim boravcima u okviru sistema socijalne zaštite, ali vremenom dolazi do opadanja motivacije za zapošljavanje. Cilj: Cilj rada je da se procenom specifčne dimenzije radne motivacije utvrdi spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje, sa posebnim osvrtom na utvrđivanje razlika u odnosu na pol, nivo formalnog obrazovanja, tip porodičnog okruženja i evidenciju u Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Metode: Prigodnim uzorkom obuhvaćeno je 78 ispitanika oba pola, koji su korisnici usluga udruženja za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama na teritoriji Beograda. Za potrebe istraživanja primenjena je Skala spremnosti za rad (Work Readiness Scale). Rezultati: Odrasle osobe s intelektualnom ometenošću su umereno zainteresovane za rad, ali se dobijeni rezulati razlikuju u odnosu na procenjene varijable. Ispitanici koji su profesionalno osposobljeni za rad i oni koji su prijavljeni na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje prikazuju proaktivni odnos prema zapošljavanju. Podrška porodice je nedovoljna, a nedostatak podrške je izražen kod ispitanika koji žive u hraniteljskim porodicama. Statistički značajne razlike u odnosu na pol ispitanika nisu utvrđene. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za pružanjem stručne podrške odraslim osobama s intelektualnom ometenošću o značaju rada u otvorenoj privredi, uz istovremenu saradnju sa članovima porodičnog okruženja. Takođe, potrebna su dalja istraživanja u cilju jasnijeg proflisanja spremnosti na zaposlenje i adekvatnog planiranja različitih usluga za uključivanje odraslih osoba s intelektualnom ometenošću u svet rada.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje
T1  - Employment readiness in adults with intellectual disabilities
EP  - 49
IS  - 1
SP  - 35
VL  - 20
DO  - 10.5937/specedreh20-30874
ER  - 
@article{
author = "Milanović-Dobrota, Biljana and Vidojković, Sara and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Đurić-Zdravković, Aleksandra",
year = "2021",
abstract = "Introduction. Of all people with disabilities, persons with intellectual disabilities are the most numerous unemployed group who wait for a job the longest. In order to spend their day in a more productive way, these people spend time in centres and day-care centres within the system of social protection, but their motivation for work decreases over time. Objectives. The main goal of this research was to determine work readiness in adults with intellectual disabilities by assessing the specific dimension of work motivation, with special emphasis on determining differences in gender, level of formal education, type of family environment, and records in the National Employment Service. Methods. The convenience sample consisted of 78 respondents of both genders, users of services provided by associations for helping persons with intellectual disabilities in Belgrade. Work Readiness Scale (Rose et al., 2010) was used in this research. Results. Adults with intellectual disabilities were moderately interested in employment, but the obtained results differed from the estimated variables. Respondents who were professionally trained for work, as well as those who were registered in the records of the National Employment Service, showed proactive attitudes towards employment. Family support was insufficient and the lack of support was the most pronounced among the respondents living in foster families. No statistically significant differences were found with regard to gender. Conclusion. The obtained results indicate the need to provide professional support to adults with intellectual disabilities regarding the importance of working in integrated employment, with simultaneous cooperation with family members. Also, further research is needed in order to profile work readiness more clearly and adequately plan various services for the inclusion of adults with intellectual disabilities in the world of work., Uvod: Od svih osoba sa ometenošću najbrojniju grupu nezaposlenih čine osobe s intelektualnom ometenošću, koje najduže čekaju na posao. Kako bi kvalitetnije ispunile dan, ove osobe provode vreme u centrima i dnevnim boravcima u okviru sistema socijalne zaštite, ali vremenom dolazi do opadanja motivacije za zapošljavanje. Cilj: Cilj rada je da se procenom specifčne dimenzije radne motivacije utvrdi spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje, sa posebnim osvrtom na utvrđivanje razlika u odnosu na pol, nivo formalnog obrazovanja, tip porodičnog okruženja i evidenciju u Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Metode: Prigodnim uzorkom obuhvaćeno je 78 ispitanika oba pola, koji su korisnici usluga udruženja za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama na teritoriji Beograda. Za potrebe istraživanja primenjena je Skala spremnosti za rad (Work Readiness Scale). Rezultati: Odrasle osobe s intelektualnom ometenošću su umereno zainteresovane za rad, ali se dobijeni rezulati razlikuju u odnosu na procenjene varijable. Ispitanici koji su profesionalno osposobljeni za rad i oni koji su prijavljeni na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje prikazuju proaktivni odnos prema zapošljavanju. Podrška porodice je nedovoljna, a nedostatak podrške je izražen kod ispitanika koji žive u hraniteljskim porodicama. Statistički značajne razlike u odnosu na pol ispitanika nisu utvrđene. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za pružanjem stručne podrške odraslim osobama s intelektualnom ometenošću o značaju rada u otvorenoj privredi, uz istovremenu saradnju sa članovima porodičnog okruženja. Takođe, potrebna su dalja istraživanja u cilju jasnijeg proflisanja spremnosti na zaposlenje i adekvatnog planiranja različitih usluga za uključivanje odraslih osoba s intelektualnom ometenošću u svet rada.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje, Employment readiness in adults with intellectual disabilities",
pages = "49-35",
number = "1",
volume = "20",
doi = "10.5937/specedreh20-30874"
}
Milanović-Dobrota, B., Vidojković, S., Japundža-Milisavljević, M.,& Đurić-Zdravković, A.. (2021). Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 20(1), 35-49.
https://doi.org/10.5937/specedreh20-30874
Milanović-Dobrota B, Vidojković S, Japundža-Milisavljević M, Đurić-Zdravković A. Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2021;20(1):35-49.
doi:10.5937/specedreh20-30874 .
Milanović-Dobrota, Biljana, Vidojković, Sara, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, "Spremnost odraslih osoba s intelektualnom ometenošću na zaposlenje" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20, no. 1 (2021):35-49,
https://doi.org/10.5937/specedreh20-30874 . .
1

Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću

Vidojković, Sara; Milanović-Dobrota, Biljana; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty, 2021)

TY  - CONF
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3831
AB  - Uvod: U socijalnoj inkluziji zaposlenost je još uvek ključni cilj kome teže mno- ge osobe sa ometenošću, a najviše problema pri ulasku na tržište rada imaju osobe s intelektualnom ometenošću. Kao najčešći razlog za njihovo nezapo- šljavanje navode se predrasude poslodavaca koji su ključna karika u selekciji kandidata i donošenju odluke o zapošljavanju.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrditi mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćeno 59 privatnih poslodavaca, oba pola, koji su podeljeni na dve uzrasne kategorije (mlađi – do 40 godina i stariji – preko 40 godina). U istraživanju je primenjen Upitnik o radu za osobe sa ometenošću (Work for people with disability) kojim se procenjuje mišljenje o radnim per- formansama i socijalnoj prihvaćenosti osoba sa ometenošću u radnoj sredini.
Rezultati: Dobijeni rezultati ukazuju da je mišljenje poslodavaca o radnoj in- kluziji osoba sa intelektualnom ometenošću nedeterminisano, kako u dome- nu radnih performansi, tako i u domenu socijalne prihvaćenosti. Detaljnijom analizom dobijenih podataka utvrđena je statistički značajna razlika u odnosu na godine starosti ispitanika (t=2,46, p=0,02), pri čemu mlađi ispitanici, do 40 godina imaju pozitivnije mišljenje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za sveobuhvatnijim istraživa- njima iz ove oblasti i impliciraju neophodne intervencije u cilju podizanja svesti poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
AB  - Introduction: In social inclusion, employment is still a key goal for many persons with disabilities and persons with intellectual disabilities have the most problems in entering the open labor market. The most common reason for their unemployment is the prejudice of employers as they select candidates for the job and make decisions on their employment.
Objectives: The main goal of this research is to determine the opinion of employers in service sector on work inclusion of persons with intellectual disabilities.
Method: The sample consisted 59 private employers, both genders, who are divided into two age categories (younger employers – up to 40 years and older – over 40 years).
For the purpose of this research we applied Work for people with disabilities questionnaire, which assesses the opinion on the aspect of work performance and social acceptance of persons with disabilities in the work environment.
Results: The obtained results indicate that the opinion of employers on the work inclusion of persons with intellectual disabilities is indeterminate, in both domains of work performance and social acceptance. More detailed analysis of the obtained data revealed statistically significant differences in relation to the age of the employers (t=2.46, p=.02), with younger employers, up to 40 years, having more positive opinion.
Conclusion: The obtained results indicate the need for more comprehensive research in this area and imply the necessary interventions in order to raise the awareness of employers about the work inclusion of persons with intellectual disabilities.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty
C3  - Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
T1  - Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću
T1  - Opinion of employers in the field of service activities on work inclusion of people with intellectual disabilities
EP  - 444
SP  - 439
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3831
ER  - 
@conference{
author = "Vidojković, Sara and Milanović-Dobrota, Biljana and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana",
year = "2021",
abstract = "Uvod: U socijalnoj inkluziji zaposlenost je još uvek ključni cilj kome teže mno- ge osobe sa ometenošću, a najviše problema pri ulasku na tržište rada imaju osobe s intelektualnom ometenošću. Kao najčešći razlog za njihovo nezapo- šljavanje navode se predrasude poslodavaca koji su ključna karika u selekciji kandidata i donošenju odluke o zapošljavanju.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrditi mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćeno 59 privatnih poslodavaca, oba pola, koji su podeljeni na dve uzrasne kategorije (mlađi – do 40 godina i stariji – preko 40 godina). U istraživanju je primenjen Upitnik o radu za osobe sa ometenošću (Work for people with disability) kojim se procenjuje mišljenje o radnim per- formansama i socijalnoj prihvaćenosti osoba sa ometenošću u radnoj sredini.
Rezultati: Dobijeni rezultati ukazuju da je mišljenje poslodavaca o radnoj in- kluziji osoba sa intelektualnom ometenošću nedeterminisano, kako u dome- nu radnih performansi, tako i u domenu socijalne prihvaćenosti. Detaljnijom analizom dobijenih podataka utvrđena je statistički značajna razlika u odnosu na godine starosti ispitanika (t=2,46, p=0,02), pri čemu mlađi ispitanici, do 40 godina imaju pozitivnije mišljenje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za sveobuhvatnijim istraživa- njima iz ove oblasti i impliciraju neophodne intervencije u cilju podizanja svesti poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću., Introduction: In social inclusion, employment is still a key goal for many persons with disabilities and persons with intellectual disabilities have the most problems in entering the open labor market. The most common reason for their unemployment is the prejudice of employers as they select candidates for the job and make decisions on their employment.
Objectives: The main goal of this research is to determine the opinion of employers in service sector on work inclusion of persons with intellectual disabilities.
Method: The sample consisted 59 private employers, both genders, who are divided into two age categories (younger employers – up to 40 years and older – over 40 years).
For the purpose of this research we applied Work for people with disabilities questionnaire, which assesses the opinion on the aspect of work performance and social acceptance of persons with disabilities in the work environment.
Results: The obtained results indicate that the opinion of employers on the work inclusion of persons with intellectual disabilities is indeterminate, in both domains of work performance and social acceptance. More detailed analysis of the obtained data revealed statistically significant differences in relation to the age of the employers (t=2.46, p=.02), with younger employers, up to 40 years, having more positive opinion.
Conclusion: The obtained results indicate the need for more comprehensive research in this area and imply the necessary interventions in order to raise the awareness of employers about the work inclusion of persons with intellectual disabilities.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty",
journal = "Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.",
title = "Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću, Opinion of employers in the field of service activities on work inclusion of people with intellectual disabilities",
pages = "444-439",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3831"
}
Vidojković, S., Milanović-Dobrota, B., Đurić-Zdravković, A.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2021). Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty., 439-444.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3831
Vidojković S, Milanović-Dobrota B, Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M. Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.. 2021;:439-444.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3831 .
Vidojković, Sara, Milanović-Dobrota, Biljana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021. (2021):439-444,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3831 .

Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću

Milanović-Dobrota, Biljana; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana; Vidojković, Sara

(2021)

TY  - JOUR
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
AU  - Vidojković, Sara
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3726
AB  - Uprkos zakonskim okvirima usmerenim na promociju i zaštitu prava na rad osoba sa ometenošću, one se još uvek suočavaju sa velikim teškoćama na tržištu rada. U posebno nepovoljnom položaju su osobe s intelektualnom ometenošću, prevashodno zbog negativnih stavova građanstva utemeljenih na nedostatku znanja i informacija o njihovim radnim potencijalima. Istraživanje je sprovedeno s ciljem da se utvrde najčešće barijere u zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću, percipirane od zaposlenih osoba bez invaliditeta. Ispitan je prigodan uzorak od 269 ispitanika oba pola, različitog nivoa obrazovanja, koji su zaposleni u privatnom i državnom sektoru u Republici Srbiji. Analiza dobijenih rezultata upućuje na potrebu za određenom vrstom obrazovnih intervencija čijim bi se programima povećale informisanost i svest zaposlenih o pravu na rad osoba s intelektualnom ometenošću, promovisala različitost i kreirala inkluzivna radna sredina. Različiti vidovi obuke, reinterpretacije i transformacije prethodnih iskustava, informisanja i ostvarivanja pozitivnih kontakta sa osobama s intelektualnom ometenošću u realizaciji multidisciplinarnog tima stručnjaka obezbedilo bi stabilnu bazu za uklanjanje prepreka u procesu zapošljavanja.
AB  - In spite of the legal framework intended for the promotion and protection of rights of the disabled, such persons are still facing significant difficulties in the labour market. Intellectually disabled persons are in a particularly difficult position, primarily due to the negative perceptions held by citizenry which stem from the lack of knowledge and information about their labour potentials. We conducted research in order to determine the most prevalent obstacles in the employment of intellectually disabled persons, as perceived by employed non-disabled persons. The research comprised a sample of 269 subjects of both sexes, of differing educational levels and employed in the private and public sector in the Republic of Serbia. The analysis of the attained results points to the need for certain kinds of educational interventions, whose programmes would improve the knowledge and awareness of employed persons regarding the right to work of intellectually disabled persons, promote diversity and create an inclusive working environment. The different modes of training, reinterpretation and transformation of previous experience, informing and establishing positive contacts with intellectually disabled persons, conducted by a multidisciplinary team of experts would establish a stable base for the removal of obstacles in the employment process.
T2  - Andragoške studije
T1  - Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću
T1  - The Importance of Educational Interventions for the Overcoming of Obstacles in the Employment of Intellectually Disabled Persons
EP  - 126
IS  - 1
SP  - 107
DO  - 10.5937/AndStud2101107M
ER  - 
@article{
author = "Milanović-Dobrota, Biljana and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Vidojković, Sara",
year = "2021",
abstract = "Uprkos zakonskim okvirima usmerenim na promociju i zaštitu prava na rad osoba sa ometenošću, one se još uvek suočavaju sa velikim teškoćama na tržištu rada. U posebno nepovoljnom položaju su osobe s intelektualnom ometenošću, prevashodno zbog negativnih stavova građanstva utemeljenih na nedostatku znanja i informacija o njihovim radnim potencijalima. Istraživanje je sprovedeno s ciljem da se utvrde najčešće barijere u zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću, percipirane od zaposlenih osoba bez invaliditeta. Ispitan je prigodan uzorak od 269 ispitanika oba pola, različitog nivoa obrazovanja, koji su zaposleni u privatnom i državnom sektoru u Republici Srbiji. Analiza dobijenih rezultata upućuje na potrebu za određenom vrstom obrazovnih intervencija čijim bi se programima povećale informisanost i svest zaposlenih o pravu na rad osoba s intelektualnom ometenošću, promovisala različitost i kreirala inkluzivna radna sredina. Različiti vidovi obuke, reinterpretacije i transformacije prethodnih iskustava, informisanja i ostvarivanja pozitivnih kontakta sa osobama s intelektualnom ometenošću u realizaciji multidisciplinarnog tima stručnjaka obezbedilo bi stabilnu bazu za uklanjanje prepreka u procesu zapošljavanja., In spite of the legal framework intended for the promotion and protection of rights of the disabled, such persons are still facing significant difficulties in the labour market. Intellectually disabled persons are in a particularly difficult position, primarily due to the negative perceptions held by citizenry which stem from the lack of knowledge and information about their labour potentials. We conducted research in order to determine the most prevalent obstacles in the employment of intellectually disabled persons, as perceived by employed non-disabled persons. The research comprised a sample of 269 subjects of both sexes, of differing educational levels and employed in the private and public sector in the Republic of Serbia. The analysis of the attained results points to the need for certain kinds of educational interventions, whose programmes would improve the knowledge and awareness of employed persons regarding the right to work of intellectually disabled persons, promote diversity and create an inclusive working environment. The different modes of training, reinterpretation and transformation of previous experience, informing and establishing positive contacts with intellectually disabled persons, conducted by a multidisciplinary team of experts would establish a stable base for the removal of obstacles in the employment process.",
journal = "Andragoške studije",
title = "Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću, The Importance of Educational Interventions for the Overcoming of Obstacles in the Employment of Intellectually Disabled Persons",
pages = "126-107",
number = "1",
doi = "10.5937/AndStud2101107M"
}
Milanović-Dobrota, B., Đurić-Zdravković, A., Japundža-Milisavljević, M.,& Vidojković, S.. (2021). Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću. in Andragoške studije(1), 107-126.
https://doi.org/10.5937/AndStud2101107M
Milanović-Dobrota B, Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M, Vidojković S. Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću. in Andragoške studije. 2021;(1):107-126.
doi:10.5937/AndStud2101107M .
Milanović-Dobrota, Biljana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Vidojković, Sara, "Značaj obrazovnih intervencija u prevazilaženju barijera pri zapošljavanju osoba s intelektualnom ometenošću" in Andragoške studije, no. 1 (2021):107-126,
https://doi.org/10.5937/AndStud2101107M . .

Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću

Vidojković, Sara; Milanović-Dobrota, Biljana; Đurić-Zdravković, Aleksandra; Japundža-Milisavljević, Mirjana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Milanović-Dobrota, Biljana
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3733
AB  - Uvod: U socijalnoj inkluziji zaposlenost je još uvek ključni cilj kome teže mnoge osobe sa ometenošću, a najviše problema pri ulasku na tržište rada imaju osobe s intelektualnom ometenošću. Kao najčešći razlog za njihovo nezapošljavanje navode se predrasude poslodavaca koji su ključna karika u selekciji kandidata i donošenju odluke o zapošljavanju.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrditi mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćeno 59 privatnih poslodavaca, oba pola, koji su podeljeni na dve uzrasne kategorije (mlađi – do 40 godina i stariji – preko 40 godina). U istraživanju je primenjen Upitnik o radu za osobe sa ometenošću (Work for People with Disability) kojim se procenjuje mišljenje o radnim performansama i socijalnoj prihvaćenosti osoba sa ometenošću u radnoj sredini.
Rezultati: Dobijeni rezultati ukazuju da je mišljenje poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću nedeterminisano, kako u domenu radnih performansi, tako i u domenu socijalne prihvaćenosti.
Detaljnijom analizom dobijenih podataka utvrđena je statistički značajna razlika u odnosu na godine starosti ispitanika (t=2,46; p=0,02), pri čemu mlađi ispitanici, do 40 godina imaju pozitivnije mišljenje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za sveobuhvatnijim istraživanjima iz ove oblasti i impliciraju neophodne intervencije u cilju podizanja svesti poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
AB  - Introduction: In social inclusion, employment is still a key goal for many people with disabilities and people with intellectual disability have most problems in entering the open labor market. The most common reason for their unemployment is the prejudice of employers as they select candidates for the job and make decisions on their employment.
Aim: The main goal of this research was to determine the opinion of employers in service sector on work inclusion of people with intellectual disability.
Method: The sample consisted of 59 private employers, of both genders, who were divided into two age categories (younger employers – up to 40 years of age, and older – over 40 years of age). For the purpose of this research, we applied Work for People with Disabilities questionnaire, which assesses the opinion on the aspect of work performance and social acceptance of people with disabilities in the work environment.
Results: The obtained results indicate that the opinion of employers on the work inclusion of people with intellectual disability was indeterminate, in both domains of work performance and social acceptance. A more detailed analysis of the obtained data revealed statistically significant differences in relation to the age of the employers (t=2.46; p=.02), with younger employers, up to 40 years of age, having a more positive opinion.
Conclusion: The obtained results indicate the need for more comprehensive research in this area and imply the necessary interventions in order to raise the awareness of employers about the work inclusion of people with intellectual disability.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću
T1  - Opinion of employers in service sector on work inclusion of people with intellectual disability
EP  - 165
SP  - 164
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3733
ER  - 
@conference{
author = "Vidojković, Sara and Milanović-Dobrota, Biljana and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana",
year = "2021",
abstract = "Uvod: U socijalnoj inkluziji zaposlenost je još uvek ključni cilj kome teže mnoge osobe sa ometenošću, a najviše problema pri ulasku na tržište rada imaju osobe s intelektualnom ometenošću. Kao najčešći razlog za njihovo nezapošljavanje navode se predrasude poslodavaca koji su ključna karika u selekciji kandidata i donošenju odluke o zapošljavanju.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrditi mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćeno 59 privatnih poslodavaca, oba pola, koji su podeljeni na dve uzrasne kategorije (mlađi – do 40 godina i stariji – preko 40 godina). U istraživanju je primenjen Upitnik o radu za osobe sa ometenošću (Work for People with Disability) kojim se procenjuje mišljenje o radnim performansama i socijalnoj prihvaćenosti osoba sa ometenošću u radnoj sredini.
Rezultati: Dobijeni rezultati ukazuju da je mišljenje poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću nedeterminisano, kako u domenu radnih performansi, tako i u domenu socijalne prihvaćenosti.
Detaljnijom analizom dobijenih podataka utvrđena je statistički značajna razlika u odnosu na godine starosti ispitanika (t=2,46; p=0,02), pri čemu mlađi ispitanici, do 40 godina imaju pozitivnije mišljenje.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za sveobuhvatnijim istraživanjima iz ove oblasti i impliciraju neophodne intervencije u cilju podizanja svesti poslodavaca o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću., Introduction: In social inclusion, employment is still a key goal for many people with disabilities and people with intellectual disability have most problems in entering the open labor market. The most common reason for their unemployment is the prejudice of employers as they select candidates for the job and make decisions on their employment.
Aim: The main goal of this research was to determine the opinion of employers in service sector on work inclusion of people with intellectual disability.
Method: The sample consisted of 59 private employers, of both genders, who were divided into two age categories (younger employers – up to 40 years of age, and older – over 40 years of age). For the purpose of this research, we applied Work for People with Disabilities questionnaire, which assesses the opinion on the aspect of work performance and social acceptance of people with disabilities in the work environment.
Results: The obtained results indicate that the opinion of employers on the work inclusion of people with intellectual disability was indeterminate, in both domains of work performance and social acceptance. A more detailed analysis of the obtained data revealed statistically significant differences in relation to the age of the employers (t=2.46; p=.02), with younger employers, up to 40 years of age, having a more positive opinion.
Conclusion: The obtained results indicate the need for more comprehensive research in this area and imply the necessary interventions in order to raise the awareness of employers about the work inclusion of people with intellectual disability.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću, Opinion of employers in service sector on work inclusion of people with intellectual disability",
pages = "165-164",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3733"
}
Vidojković, S., Milanović-Dobrota, B., Đurić-Zdravković, A.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2021). Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 164-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3733
Vidojković S, Milanović-Dobrota B, Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M. Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:164-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3733 .
Vidojković, Sara, Milanović-Dobrota, Biljana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Mišljenje poslodavaca iz oblasti uslužnih delatnosti o radnoj inkluziji osoba sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):164-165,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3733 .

Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću

Vidojković, Sara

(2020)

TY  - THES
AU  - Vidojković, Sara
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4002
AB  - Посао је важан део живота сваког одраслог човека. Посебно је значајан за особе са интелектуалном ометеношћу јер им пружа прилику за остваривање социјалне улоге у друштву и могућност да буду равноправни чланови друштва у ком живе.
Задовољство послом представља скуп позитивних осећања и статова које запослени имају према свом послу. Организациона ограничења представљају ситуације на радном месту или услове рада који отежавају или онемогућавају успешно извршавање радних задатака и стога негативно утичу на учинак запослених. Главни циљ овог истраживања јесте утврдити колико су особе са интелектуалном ометеношћу, запослене у заштитним радионицама, задовољне својим послом, са посебним освртом на утицај организационих ограничења на њихово задовољство послом. За процену задовољства послом коришћена је Скала задовољства послом (Measure of job satisfaction; Brayfield-Roth, 1951), а за процену организационих ограничења коришћена је Скала организационих ограничења (The Organizational Constrains Scale; Peters & O'
Connor, 1980). Истраживање је спроведено у четири Предузећа за професионалну рехабилитацију и запошљавање особа са инвалидитетом у Нишу и Крагујевцу.
Узорком је обухваћено 43 испитаника, оба пола, са лаком интелектуалном ометеношћу. Анализом резултата утврђено је да је највећи број испитаника јако задовољан својим послом, као и да су организациона ограничења која перципирају углавном ниска. У раду су детаљније представљени резултати истраживања, као и његова ограничења, а дате су и препоруке будућим истраживачима.
AB  - Work is an important part of adults life. It is especially important for the people with intellectual disabilities because it provides them a chance to actualize social role in the society and an opportunity to be equal members of the society in which they live in. Job satisfaction represents a set of positive feelings and attitudes that employees have towards the work they do. Organizational constraints are situations at work or work conditions that make successful carrying out of the work tasks difficult or impossible and that is why they negatively affect performance of the employees. The main goal of this research is to establish are people with intellectual disabilities who work in sheltered workshops satisfied with their job and to establish the influence of organizational constraints on their job satisfaction. For evaluation of job satisfaction we used a Job satisfaction scale (Measure of job satisfaction; Brayfield-Roth, 1951) and in order to estimate organizational constraints we used The organizational constraints scale (The Organizational Constrains Scale; Peters & O' Connor, 1980). The research was conducted in four sheltered workshops in Nis and Kragujevac. The sample included 43 examinees with mild intellectual disability and both sexes. Analysis of the results has established that the most of examinees are very satisfied with their work, as well as the organizational constraints are very low. More details of the results, limitations of research as well as the recommendations for other researchers are presented in this paper.
T1  - Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću
EP  - 36
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4002
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Vidojković, Sara",
year = "2020",
abstract = "Посао је важан део живота сваког одраслог човека. Посебно је значајан за особе са интелектуалном ометеношћу јер им пружа прилику за остваривање социјалне улоге у друштву и могућност да буду равноправни чланови друштва у ком живе.
Задовољство послом представља скуп позитивних осећања и статова које запослени имају према свом послу. Организациона ограничења представљају ситуације на радном месту или услове рада који отежавају или онемогућавају успешно извршавање радних задатака и стога негативно утичу на учинак запослених. Главни циљ овог истраживања јесте утврдити колико су особе са интелектуалном ометеношћу, запослене у заштитним радионицама, задовољне својим послом, са посебним освртом на утицај организационих ограничења на њихово задовољство послом. За процену задовољства послом коришћена је Скала задовољства послом (Measure of job satisfaction; Brayfield-Roth, 1951), а за процену организационих ограничења коришћена је Скала организационих ограничења (The Organizational Constrains Scale; Peters & O'
Connor, 1980). Истраживање је спроведено у четири Предузећа за професионалну рехабилитацију и запошљавање особа са инвалидитетом у Нишу и Крагујевцу.
Узорком је обухваћено 43 испитаника, оба пола, са лаком интелектуалном ометеношћу. Анализом резултата утврђено је да је највећи број испитаника јако задовољан својим послом, као и да су организациона ограничења која перципирају углавном ниска. У раду су детаљније представљени резултати истраживања, као и његова ограничења, а дате су и препоруке будућим истраживачима., Work is an important part of adults life. It is especially important for the people with intellectual disabilities because it provides them a chance to actualize social role in the society and an opportunity to be equal members of the society in which they live in. Job satisfaction represents a set of positive feelings and attitudes that employees have towards the work they do. Organizational constraints are situations at work or work conditions that make successful carrying out of the work tasks difficult or impossible and that is why they negatively affect performance of the employees. The main goal of this research is to establish are people with intellectual disabilities who work in sheltered workshops satisfied with their job and to establish the influence of organizational constraints on their job satisfaction. For evaluation of job satisfaction we used a Job satisfaction scale (Measure of job satisfaction; Brayfield-Roth, 1951) and in order to estimate organizational constraints we used The organizational constraints scale (The Organizational Constrains Scale; Peters & O' Connor, 1980). The research was conducted in four sheltered workshops in Nis and Kragujevac. The sample included 43 examinees with mild intellectual disability and both sexes. Analysis of the results has established that the most of examinees are very satisfied with their work, as well as the organizational constraints are very low. More details of the results, limitations of research as well as the recommendations for other researchers are presented in this paper.",
title = "Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću",
pages = "36-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4002"
}
Vidojković, S.. (2020). Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću. , 1-36.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4002
Vidojković S. Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću. 2020;:1-36.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4002 .
Vidojković, Sara, "Zadovoljstvo poslom kod osoba sa intelektualnom ometenošću" (2020):1-36,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4002 .