Praštalo-Dimitrov, Bojana

Link to this page

Authority KeyName Variants
24226b4c-e528-448d-bf3a-eed561241aa4
  • Praštalo-Dimitrov, Bojana (2)
Projects

Author's Bibliography

Barriers to inclusive education

Bogner, Ivona; Jablan, Branka; Praštalo-Dimitrov, Bojana

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Bogner, Ivona
AU  - Jablan, Branka
AU  - Praštalo-Dimitrov, Bojana
PY  - 2014
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/824
AB  - Based on the self-assessment results of the elementary schools students, teachers and parents, the aim of this study is to identify barriers to inclusive education and to define the factors that can promote inclusive process. 300 participants (n=300) were included in this examination: 100 elementary school students, 100 parents and 100 teachers. The results indicate that the participants identified following barriers to inclusive process: inaccessibility of schools to persons with sight, hearing and locomotion disabilities; unorganized transport for students who live far from school or students with disabilities and inability to use own language, audio materials or Braille machines. Participants believe that inclusive process can be improved by employing special education teachers and reducing the number of students in classrooms. Unfortunately, participants still think that students with disabilities should be segregated.
AB  - Cilj rada je prepoznavanje barijera u inkluzivnom obrazovanju i definisanje faktora koji mogu unaprediti inkluzivno obrazovanje dece sa teškoćama u razvoju na osnovu mišljenja i procene profesora razredne nastave, roditelja i učenika redovnih osnovnih škola. U istraživanju je učestvovalo 300 ispitanika: 100 profesora razredne nastave, 100 roditelja i 100 učenika redovnih osnovnih škola. Za potrebe istraživanja korišćen je Indeks inkluzivnosti. Rezultati pokazuju da su ispitanici naveli sledeće prepreke u inkluzivnom obrazovanju: nepristupačnost škola osobama sa oštećenjem vida, sluha i osobama sa motoričkim poremećajima; neorganizovan školski prevoz za učenike koji stanuju daleko od škola, nemogućnost korišćenja znakovnog jezika, audio zapisa i udžbenika na Brajevom pismu. Prema mišljenju ispitanika, unapređenje inkluzivnog procesa može se planirati zapošljavanjem defektologa i smanjenjem broja učenika u razredu. Još uvek postoji mišljenje da bi decu sa teškoćama u razvoju trebalo izdvojiti u posebna odeljenja.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Barriers to inclusive education
T1  - Barijere u inkluzivnom obrazovanju
EP  - 379
IS  - 2
SP  - 367
VL  - 20
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_824
ER  - 
@article{
author = "Bogner, Ivona and Jablan, Branka and Praštalo-Dimitrov, Bojana",
year = "2014",
abstract = "Based on the self-assessment results of the elementary schools students, teachers and parents, the aim of this study is to identify barriers to inclusive education and to define the factors that can promote inclusive process. 300 participants (n=300) were included in this examination: 100 elementary school students, 100 parents and 100 teachers. The results indicate that the participants identified following barriers to inclusive process: inaccessibility of schools to persons with sight, hearing and locomotion disabilities; unorganized transport for students who live far from school or students with disabilities and inability to use own language, audio materials or Braille machines. Participants believe that inclusive process can be improved by employing special education teachers and reducing the number of students in classrooms. Unfortunately, participants still think that students with disabilities should be segregated., Cilj rada je prepoznavanje barijera u inkluzivnom obrazovanju i definisanje faktora koji mogu unaprediti inkluzivno obrazovanje dece sa teškoćama u razvoju na osnovu mišljenja i procene profesora razredne nastave, roditelja i učenika redovnih osnovnih škola. U istraživanju je učestvovalo 300 ispitanika: 100 profesora razredne nastave, 100 roditelja i 100 učenika redovnih osnovnih škola. Za potrebe istraživanja korišćen je Indeks inkluzivnosti. Rezultati pokazuju da su ispitanici naveli sledeće prepreke u inkluzivnom obrazovanju: nepristupačnost škola osobama sa oštećenjem vida, sluha i osobama sa motoričkim poremećajima; neorganizovan školski prevoz za učenike koji stanuju daleko od škola, nemogućnost korišćenja znakovnog jezika, audio zapisa i udžbenika na Brajevom pismu. Prema mišljenju ispitanika, unapređenje inkluzivnog procesa može se planirati zapošljavanjem defektologa i smanjenjem broja učenika u razredu. Još uvek postoji mišljenje da bi decu sa teškoćama u razvoju trebalo izdvojiti u posebna odeljenja.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Barriers to inclusive education, Barijere u inkluzivnom obrazovanju",
pages = "379-367",
number = "2",
volume = "20",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_824"
}
Bogner, I., Jablan, B.,& Praštalo-Dimitrov, B.. (2014). Barriers to inclusive education. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 20(2), 367-379.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_824
Bogner I, Jablan B, Praštalo-Dimitrov B. Barriers to inclusive education. in Beogradska defektološka škola. 2014;20(2):367-379.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_824 .
Bogner, Ivona, Jablan, Branka, Praštalo-Dimitrov, Bojana, "Barriers to inclusive education" in Beogradska defektološka škola, 20, no. 2 (2014):367-379,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_824 .

Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol

Praštalo-Dimitrov, Bojana; Golubović, Špela; Bugarski, Vojislava

(Drustvo defektologa Srbije, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Praštalo-Dimitrov, Bojana
AU  - Golubović, Špela
AU  - Bugarski, Vojislava
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3713
AB  - Vizuospacijalne funkcije predstavljaju mogućnost lokalizacije, pro- cene udaljenosti i pravca elemenata grafičkog prostora, spacijalne rota- cije i transformacije. i pripadaju oblasti kognitivnih funkcija. Nasu- prot tome, grafomotorni pokreti koji čine motorički akt prilikom iz- vođenja zadatih garfomotornih zadataka, pripadaju voljnim motoričkim veština. Na razvoj grafomotornih sposobnosti utiču i vizuospacijalne sposobnosti tako što određuju veličinu, formu, orijentaciju, i prostorne odnose između objekata i unutar njih. Cilj ovog istraživanja bio je utvr- diti da li postoji statistički značajna povezanost između vizuospaci- jalnih i grafomotornih funkcija u odnosu na upotrebnu lateralizovanost gornjih ekstremiteta i pol. Na uzorku od 90 dece tipičnog razvoja, uzrasta između sedam i deset godina, primenjeni su Test za procenu vizuospacijal- nih sposobnosti (The Spatial Abilities Test (TAS), Test za procenu lineacije i izvršena je procena upotrebne lateralizovanosti gornjih ekstremiteta. Rezultati pokazuju da ne postoji statistički značajna povezanost izme- đu vizuospacijalnih i grafomotornih funkcija u odnosu na upotrebnu la- teralizovanost i pol
AB  - Visuospatial functions are introducing possibility of localization, evaluation
of distance and direction in graphic space elements, spatial rotation
and transformation, and they belong to cognitive fuctions. Despite that
graphomotor motions, that are making motoric act during performance of
graphomotiric tasks, are belonging to minded motoric skills.The development
of graphomotoric skills is also affected by graphomotor abilities in a
way they determine size, form, orientation, and space relations between
and inside objects. Goal of this research was to determine is there a statisticly
significant correlation between visuospatial and graphomotor functions
in relation to utilized lateralization of upper limbs and gender. In
specimen of 90 children(normal development), age between seven and ten,
we have used The Spatial Abilities test (TAS), Lineation assesement test
and we have also assased lateralization of upper limbs. The results showed
there is no significant correlation between visuospatial and graphomotor
functions in relation to utilized lateralization and gender.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol
T1  - Visuospatial functions and graphomotor expression In relation to utilized lateralization and gender
EP  - 127
IS  - 1
SP  - 117
VL  - 18
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3713
ER  - 
@article{
author = "Praštalo-Dimitrov, Bojana and Golubović, Špela and Bugarski, Vojislava",
year = "2012",
abstract = "Vizuospacijalne funkcije predstavljaju mogućnost lokalizacije, pro- cene udaljenosti i pravca elemenata grafičkog prostora, spacijalne rota- cije i transformacije. i pripadaju oblasti kognitivnih funkcija. Nasu- prot tome, grafomotorni pokreti koji čine motorički akt prilikom iz- vođenja zadatih garfomotornih zadataka, pripadaju voljnim motoričkim veština. Na razvoj grafomotornih sposobnosti utiču i vizuospacijalne sposobnosti tako što određuju veličinu, formu, orijentaciju, i prostorne odnose između objekata i unutar njih. Cilj ovog istraživanja bio je utvr- diti da li postoji statistički značajna povezanost između vizuospaci- jalnih i grafomotornih funkcija u odnosu na upotrebnu lateralizovanost gornjih ekstremiteta i pol. Na uzorku od 90 dece tipičnog razvoja, uzrasta između sedam i deset godina, primenjeni su Test za procenu vizuospacijal- nih sposobnosti (The Spatial Abilities Test (TAS), Test za procenu lineacije i izvršena je procena upotrebne lateralizovanosti gornjih ekstremiteta. Rezultati pokazuju da ne postoji statistički značajna povezanost izme- đu vizuospacijalnih i grafomotornih funkcija u odnosu na upotrebnu la- teralizovanost i pol, Visuospatial functions are introducing possibility of localization, evaluation
of distance and direction in graphic space elements, spatial rotation
and transformation, and they belong to cognitive fuctions. Despite that
graphomotor motions, that are making motoric act during performance of
graphomotiric tasks, are belonging to minded motoric skills.The development
of graphomotoric skills is also affected by graphomotor abilities in a
way they determine size, form, orientation, and space relations between
and inside objects. Goal of this research was to determine is there a statisticly
significant correlation between visuospatial and graphomotor functions
in relation to utilized lateralization of upper limbs and gender. In
specimen of 90 children(normal development), age between seven and ten,
we have used The Spatial Abilities test (TAS), Lineation assesement test
and we have also assased lateralization of upper limbs. The results showed
there is no significant correlation between visuospatial and graphomotor
functions in relation to utilized lateralization and gender.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol, Visuospatial functions and graphomotor expression In relation to utilized lateralization and gender",
pages = "127-117",
number = "1",
volume = "18",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3713"
}
Praštalo-Dimitrov, B., Golubović, Š.,& Bugarski, V.. (2012). Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 18(1), 117-127.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3713
Praštalo-Dimitrov B, Golubović Š, Bugarski V. Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol. in Beogradska defektološka škola. 2012;18(1):117-127.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3713 .
Praštalo-Dimitrov, Bojana, Golubović, Špela, Bugarski, Vojislava, "Vizuospacijalne funkcije i grafomotorno izražavanje u odnosu na upotrebnu lateralizovanost i pol" in Beogradska defektološka škola, 18, no. 1 (2012):117-127,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3713 .