Balić, Bojana

Link to this page

Authority KeyName Variants
df553a4c-cb6a-4bb5-baa4-de3111721fe8
  • Balić, Bojana (2)
Projects

Author's Bibliography

Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda

Golubović, Slavica; Balić, Bojana; Ječmenica, Nevena

(Resursni centar za specljalnu edukacju, 2019)

TY  - CONF
AU  - Golubović, Slavica
AU  - Balić, Bojana
AU  - Ječmenica, Nevena
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3214
AB  - Dislalij a je, prern a Golubovi c (1 997, 1998 , 200 3, 2007, 2012 , lOl6) porerne caj iz
vora glasova u derera/osobc s normalnim fizioloskim sluhom, normalnorn inerva .. go.
. . b . . I CJJOllJ govorn1h organa, normalnim inrelekrualmm sposo nosuma 1 norma nom razvijeno •'
osralih jezickih sposobnosti.Cilj ovog isrrazivanja je da se utvrde sposobnosri or slcu
k k l h . • . . . a ne
pra sije , arcikulacione sposobnosti, fonems i s u ive srma s~aran1a P0Jmova kod dee
prvog razreda .U istrazivanje je ukljuceno 60 dece, uzrasta izmedu sedam i osarn e
d . I d ,. . . go.
Illa . Za procenu sposobnosri dece korisceni su s e eci merni mstrumenti: Global .
artikulacioni test i Test za ispitivanje razlikovanja fonema (Kostic, Vladisavljevic n,
Popovic, 1983), Test oralne praksije (Radicevic & Stevankovic, 1992) i subtest b; &
,,Vestina stvaranja pojmova" (AKADIA test razvojnih sposobnosti, Atkinson, Johnst~:
& Lindsay, 1972). '
Rezulrati istraiivanja su pokazali da sva deca iz uzorka pravilno izgovaraju od 24 do
29. glasova srpskog jezika, pri cemu su distorzije urvrdene kod I I glasova (C, C, D, C,
J?z , S, S, Z, R, L i Lj), dok su supsricucije urvrdene kod devet glasova (C, D, C, Dz, S
Z, R, L i Lj) . Na zadacima oralne praksije deca su u proseku bila uspesna na I 8 od 2{
zadatka, dok su na zadacima fonemskog sluha najcesce nepravilno diskriminisala fo.
nemske parove I- U i Z-Z. Na zadacima vdtine stvaranja pojmova deca su bila uspesna
na prosecno 14 od 20 zadaraka, pri cemu 8,33% dece zahteva tretman razvoja nekih
ele~enata jezickih sposobnosti (odscupanje za dve i vise SD). Komparacijom posrignuca
decaka i devojcica nisu urvrdene statisticki znacajne razlike na zadacima procene nekih
karakteristika govornih i jezickih sposobnosti (p > 0,05).
PB  - Resursni centar za specljalnu edukacju
C3  - U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“
T1  - Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda
EP  - 38
SP  - 38
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214
ER  - 
@conference{
author = "Golubović, Slavica and Balić, Bojana and Ječmenica, Nevena",
year = "2019",
abstract = "Dislalij a je, prern a Golubovi c (1 997, 1998 , 200 3, 2007, 2012 , lOl6) porerne caj iz
vora glasova u derera/osobc s normalnim fizioloskim sluhom, normalnorn inerva .. go.
. . b . . I CJJOllJ govorn1h organa, normalnim inrelekrualmm sposo nosuma 1 norma nom razvijeno •'
osralih jezickih sposobnosti.Cilj ovog isrrazivanja je da se utvrde sposobnosri or slcu
k k l h . • . . . a ne
pra sije , arcikulacione sposobnosti, fonems i s u ive srma s~aran1a P0Jmova kod dee
prvog razreda .U istrazivanje je ukljuceno 60 dece, uzrasta izmedu sedam i osarn e
d . I d ,. . . go.
Illa . Za procenu sposobnosri dece korisceni su s e eci merni mstrumenti: Global .
artikulacioni test i Test za ispitivanje razlikovanja fonema (Kostic, Vladisavljevic n,
Popovic, 1983), Test oralne praksije (Radicevic & Stevankovic, 1992) i subtest b; &
,,Vestina stvaranja pojmova" (AKADIA test razvojnih sposobnosti, Atkinson, Johnst~:
& Lindsay, 1972). '
Rezulrati istraiivanja su pokazali da sva deca iz uzorka pravilno izgovaraju od 24 do
29. glasova srpskog jezika, pri cemu su distorzije urvrdene kod I I glasova (C, C, D, C,
J?z , S, S, Z, R, L i Lj), dok su supsricucije urvrdene kod devet glasova (C, D, C, Dz, S
Z, R, L i Lj) . Na zadacima oralne praksije deca su u proseku bila uspesna na I 8 od 2{
zadatka, dok su na zadacima fonemskog sluha najcesce nepravilno diskriminisala fo.
nemske parove I- U i Z-Z. Na zadacima vdtine stvaranja pojmova deca su bila uspesna
na prosecno 14 od 20 zadaraka, pri cemu 8,33% dece zahteva tretman razvoja nekih
ele~enata jezickih sposobnosti (odscupanje za dve i vise SD). Komparacijom posrignuca
decaka i devojcica nisu urvrdene statisticki znacajne razlike na zadacima procene nekih
karakteristika govornih i jezickih sposobnosti (p > 0,05).",
publisher = "Resursni centar za specljalnu edukacju",
journal = "U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“",
title = "Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda",
pages = "38-38",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214"
}
Golubović, S., Balić, B.,& Ječmenica, N.. (2019). Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“
Resursni centar za specljalnu edukacju., 38-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214
Golubović S, Balić B, Ječmenica N. Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“. 2019;:38-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214 .
Golubović, Slavica, Balić, Bojana, Ječmenica, Nevena, "Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda" in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“ (2019):38-38,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214 .

Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda

Balić, Bojana

(2018)

TY  - THES
AU  - Balić, Bojana
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4593
AB  - Фонолошка свесност је способност гласовне сегментације и познавање односа слово-глас (свест о гласовима неке речи). Појмови су производ/резултат мишљења које зависи од тачности и прецизности схватања, а речи су озвучени симболи тога. Циљ овог истраживања је да се утврде способност стварања појмова и фонолошка свесност код деце првог разреда. За процену код деце првог разреда примењени су следећи мерни инструменти: Тест оралне праксије (Радичевић и Стеванковић, 1992), Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић и Поповић, 1983), Тест за испитивање разликовања фонема (Костић, Владисављевић и Поповић, 1983), Тест развоја АКАДИА (субтест бр. 9 „Вештина стварања појмова”) (Atkison, Johnston & Linsday, 1972 ),, Тест фонолошке свесности /ФОНТ тест (Суботић, 2011). Узорак чини 60 деце првог разреда редовне основне школе (32 дечака и 28 девојчица). Резултати су показали да на Тесту оралне праксије постоји разлика у развијености способности оралне праксије у односу на узраст, у корист старије групе. На Глобалном артикулационом тесту дисторзија је забележена код 11 гласова, супституција код 9 гласова. На субтесту Вештине стварања појмова код деце из млађе узрасне групе забележен је статистички значајно већи број стандардизованих бодова у поређењу са децом из старије узрасне групе. Дечаци су имали статистички значајно нижа постигнућа на задатку слоговне сегментације. На тесту фонолошке свесности статистичку значајност на нивоу p < 0,05 достигла је разлику на задатку слоговне сегментације у корист девојчица.
AB  - Phonological awareness is the ability of voice segmentation and recognising the letter-sound relationship (awareness of sounds in a word). These notions are a result of an opinion which depends on accuracy and precision of understanding, words being its sounding symbols. The aim of this research is to determine the concept formation skill and phonological awareness in first-grade children. The following measuring instruments are used to assess language ability in first-grade children: Oral Praxis Test (Radičević i Stevanković 1992), Global Articulatory Test (Kostić, Vladisavljević i Popović, 1983 ) Phonemic Differentiation Test (Kostić, Vladisavljević i Popović, 1983 ), ACADIA Developmental Abilities Test (Subtest IX – Concept Formation Skill) (Atkison, Johnston & Linsday,1972 ), Phonological Awareness Test / FONT Test (Subotić, 2011). The sample consists of 60 first-grade children which attend a regular elementary school (32 boys and 28 girls).
The results of the Oral Praxis Test indicate that there is a difference in the development of the oral praxis ability with regard to age, in favour of the older group. In the Global Articulatory Test, distortion was found in 11 sounds, whereas substitution in 9 sounds. Concept Formation subtest in the younger children group indicates a statistically higher number of standardised points in comparison to the older children group. Boys had statistically lower scores in the segmentation of syllables task.
Furthermore, the results of the Phonological Awareness Test show that a difference in statistical significance of p<0.05 in segmentation of syllables was found in favour of girls.
T1  - Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda
T1  - Phonological awareness and the concept formation skill in first-grade children
EP  - 90
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4593
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Balić, Bojana",
year = "2018",
abstract = "Фонолошка свесност је способност гласовне сегментације и познавање односа слово-глас (свест о гласовима неке речи). Појмови су производ/резултат мишљења које зависи од тачности и прецизности схватања, а речи су озвучени симболи тога. Циљ овог истраживања је да се утврде способност стварања појмова и фонолошка свесност код деце првог разреда. За процену код деце првог разреда примењени су следећи мерни инструменти: Тест оралне праксије (Радичевић и Стеванковић, 1992), Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић и Поповић, 1983), Тест за испитивање разликовања фонема (Костић, Владисављевић и Поповић, 1983), Тест развоја АКАДИА (субтест бр. 9 „Вештина стварања појмова”) (Atkison, Johnston & Linsday, 1972 ),, Тест фонолошке свесности /ФОНТ тест (Суботић, 2011). Узорак чини 60 деце првог разреда редовне основне школе (32 дечака и 28 девојчица). Резултати су показали да на Тесту оралне праксије постоји разлика у развијености способности оралне праксије у односу на узраст, у корист старије групе. На Глобалном артикулационом тесту дисторзија је забележена код 11 гласова, супституција код 9 гласова. На субтесту Вештине стварања појмова код деце из млађе узрасне групе забележен је статистички значајно већи број стандардизованих бодова у поређењу са децом из старије узрасне групе. Дечаци су имали статистички значајно нижа постигнућа на задатку слоговне сегментације. На тесту фонолошке свесности статистичку значајност на нивоу p < 0,05 достигла је разлику на задатку слоговне сегментације у корист девојчица., Phonological awareness is the ability of voice segmentation and recognising the letter-sound relationship (awareness of sounds in a word). These notions are a result of an opinion which depends on accuracy and precision of understanding, words being its sounding symbols. The aim of this research is to determine the concept formation skill and phonological awareness in first-grade children. The following measuring instruments are used to assess language ability in first-grade children: Oral Praxis Test (Radičević i Stevanković 1992), Global Articulatory Test (Kostić, Vladisavljević i Popović, 1983 ) Phonemic Differentiation Test (Kostić, Vladisavljević i Popović, 1983 ), ACADIA Developmental Abilities Test (Subtest IX – Concept Formation Skill) (Atkison, Johnston & Linsday,1972 ), Phonological Awareness Test / FONT Test (Subotić, 2011). The sample consists of 60 first-grade children which attend a regular elementary school (32 boys and 28 girls).
The results of the Oral Praxis Test indicate that there is a difference in the development of the oral praxis ability with regard to age, in favour of the older group. In the Global Articulatory Test, distortion was found in 11 sounds, whereas substitution in 9 sounds. Concept Formation subtest in the younger children group indicates a statistically higher number of standardised points in comparison to the older children group. Boys had statistically lower scores in the segmentation of syllables task.
Furthermore, the results of the Phonological Awareness Test show that a difference in statistical significance of p<0.05 in segmentation of syllables was found in favour of girls.",
title = "Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda, Phonological awareness and the concept formation skill in first-grade children",
pages = "90-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4593"
}
Balić, B.. (2018). Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. , 4-90.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4593
Balić B. Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. 2018;:4-90.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4593 .
Balić, Bojana, "Fonološka svesnost i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda" (2018):4-90,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4593 .